Grootste nederlandse (oorlogs)held!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

monmax schreef:
Seyffardt schreef:'t Is maar net hoe je dat bekijkt, Bob. Hij was een Nederlander en een oorlogsheld. Dat hij (achteraf, uit politiek oogpunt bezien) niet in ieders straatje past is een ander verhaal. Het gaat om de militaire prestatie.
Als ik bijv. Raymond Westerling (die voor hij naar Indie ging tegen de Duitsers heeft gevochten) neer had gezet, was er ook commentaar geweest, toch?
Strikt genomen was hij geen Nederlander meer toen hij het Ridderkruis kreeg. Volgens geldend Nederlands recht verspeelde hij het Nederlanderschap op het moment dat hij in 'Vreemde' krijgsdienst ging. Op zich doet dit niets af aan de prestatie natuurlijk.
Dan zouden de Nederlanders bij de PIB dat ook gedaan hebben of in de tijd van Napoleon bij hem?

maargoed ik ga voor Mooyman, Doorman, en nog een aantal voor velen onbekenden uit de tijd van het Nederlandse leger onder Napoleon (ja ik ben een boek aan het lezen genaamd; "De Militaire geschiedenis van Nederland 1550-2000" dus ;)

Willem van Oranje, Piet Heyn etc. mogen er ook wel bij ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Het spijt me zeer. Maar een Nederlander die lid wordt van de SS en geallieerden afslacht kan ik nou niet Nederlands trots noemen. Ik ben het met Bob eens ook al formuleerd hij het wat extreem.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

en geallieerden afslacht
Heel goed verwoord... :roll:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Rednas schreef:
en geallieerden afslacht
Heel goed verwoord... :roll:
Wel, je kan moeilijk zeggen dat hij ze een slaappilletje gaf. Maar zoals rood het zegt, Mooyman past absoluut niet in het rijtje van Doorman, Willem van Oranje en Piet Heyn. Het was een landverrader en is daarmee in mijn ogen niet eens een echte Nederlander.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

rood schreef:Het spijt me zeer. Maar een Nederlander die lid wordt van de SS en geallieerden afslacht kan ik nou niet Nederlands trots noemen. Ik ben het met Bob eens ook al formuleerd hij het wat extreem.
Het gaat hier niet over "Nederlands trots" maar over 'Grootste Nederlandse (oorlogs)held' (en het ligt er maar net aan welke criteria je wilt hanteren); wellicht een subtiel verschil, doch net zo subtiel als het verschil tussen 'lid worden van de SS en geallieerden afslachten' en 'vrijwillig dienstnemen bij de Waffen-SS en aan het Oostfront vechten tegen de Sovjet Unie'. :wink:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dodo schreef:
Rednas schreef:
en geallieerden afslacht
Heel goed verwoord... :roll:
Het was een landverrader en is daarmee in mijn ogen niet eens een echte Nederlander.
Mooyman is nooit beschuldigd van of veroordeeld wegens landverraad of het plegen van oorlogsmisdaden. Dat het politiek 'allemaal niet lekker ligt' valt natuurlijk niet te ontkennen.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Seyffardt schreef:
rood schreef:Het spijt me zeer. Maar een Nederlander die lid wordt van de SS en geallieerden afslacht kan ik nou niet Nederlands trots noemen. Ik ben het met Bob eens ook al formuleerd hij het wat extreem.
Het gaat hier niet over "Nederlands trots" maar over 'Grootste Nederlandse (oorlogs)held' (en het ligt er maar net aan welke criteria je wilt hanteren); wellicht een subtiel verschil, doch net zo subtiel als het verschil tussen 'lid worden van de SS en geallieerden afslachten' en 'vrijwillig dienstnemen bij de Waffen-SS en aan het Oostfront vechten tegen de Sovjet Unie'. :wink:
Een held die niet voor de Nederlandse zaak vocht. In ieder geval wil ik Mooyman niet zien in het eerder genoemde rijtje. Laat 'm maar in Nazi-Duitsland de held uithangen. Niet hier in Nederland.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Tsja, daar dachten ze vroeger anders over:

Afbeelding
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind dat mensen met zo'n dubbele loyaliteit, zoals Mooyman, niet in aanmerking zouden moeten komen voor de titel 'grootste (oorlogs)held' van Nederland.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Kijk, die is nou leuk gevonden :lol:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

okke schreef:Ik vind dat mensen met zo'n dubbele loyaliteit, zoals Mooyman, niet in aanmerking zouden moeten komen voor de titel 'grootste (oorlogs)held' van Nederland.
Misschien iets voor Geert Wilders om zich hierover te buigen?
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nee, die stemt natuurlijk voor Casper Sporck, deze (3e) Nederlandse RK drager kwam immers uit Limburg :lol:

Afbeelding
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Seyffardt schreef:
rood schreef:Het spijt me zeer. Maar een Nederlander die lid wordt van de SS en geallieerden afslacht kan ik nou niet Nederlands trots noemen. Ik ben het met Bob eens ook al formuleerd hij het wat extreem.
Het gaat hier niet over "Nederlands trots" maar over 'Grootste Nederlandse (oorlogs)held'
Een oorlogsheld wordt ge-eerd en op de schouders genomen door het nederlandse volk. Ik denk dat veel nederlanders hem liever op de korrel hadden genomen. :wink:
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Owja? Bijvoorbeeld Pim Fortuyn werd door een groot gedeelte ook niet op handen gedragen en kreeg ook de kogel.

Overigens wel grappig dat "het Nederlandse leger" onder de bezetter heel wat meer heeft uitgehaald dan het Nederlandse leger in de meidagen, maar dat is een heel ander verhaal.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik negeer de discussie even...

Ik wil hierbij Michiel de Ruyter voordragen!
Grootste Nederlandse zeeheld allertijden :)
Deas Gu Cath
Plaats reactie