"Mein Kampf"-editie gestolen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Verdachte van diefstal Mein Kampf aangehouden

Een 28-jarige Venraynaar is gisterochtend in zijn woonplaats aangehouden, omdat de politie hem ervan verdenkt betrokken te zijn bij de diefstal van het bijzondere exemplaar van Mein Kampf. Het boek werd op 12januari uit het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon ontvreemd.

De Venraynaar is ingesloten, maar het boek is nog niet boven water. De woordvoerster van politie Brabant-Noord, waaronder Overloon valt, wil niet ingaan op de verklaringen van de man, wiens mogelijke motief vooralsnog onduidelijk blijft. De woordvoerster zegt dat de politie niet de indruk heeft dat de Venraynaar tot een extreem-rechtse organisatie behoort of er extreem-rechtse ideeën op na zou houden.

Of de man het boek verkocht heeft, weet de politiewoordvoerster ook nog niet. ,,Maar het is een bijzonder exemplaar. Als iemand dat waar dan ook te koop aanbiedt, zou dat vrij snel openbaar worden'', aldus de woordvoerster van politie Brabant-Noord.

Daarnaast is het de politie ook nog niet duidelijk of er meer personen bij de diefstal betrokken zijn. Brabant-Noord heeft in ieder geval geen concrete verdachten meer op het oog.

De aanhouding van de Venraynaar zegt museumdirecteur S.Temming ,,niks''. ,,Ik kan er pas wat van vinden als hij ons kan helpen het boek terug te vinden. Als hij echt de dader blijkt te zijn.''

Het exemplaar van Mein Kampf dat in de nacht van 11 op 12januari uit het museum werd geroofd, is een in leer gebonden boek van veertig bij zestig centimeter. Het is gezet in gotische letters en was een relatiegeschenk van Adolf Hitler aan rijkscommissaris Arthur Seyss-Inquart. Die gaf het op zijn beurt weer aan NSB-leider Anton Mussert. Er zijn maar enkele exemplaren van gemaakt en het boek is rond de vijftigduizend euro waard. Volgens Temming valt dat bedrag in het niet bij de grote historische waarde. Na de roof boden talrijke mensen uit heel Nederland hun exemplaar van Mein Kampf aan het museum aan.

dinsdag 11 mei 2004
bron: Dagblad De Limburger
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Zozoz, wel goed (ook al duurde het even)

In een kluis stoppe dat bnoek
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Het boek is nog niet terecht,alleen is er een verdachte aangehouden.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Nu alleen het boek nog.

Beetje dommig dat ze de (materiële) waarde erbij vermelden, goede reden voor de momentele eigenaar om het boek 10 jaar ofzo te bewaren, zodat men dit vergeten is, en dan te verkopen voor deze hoge prijs.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Verzamelaar_Freak schreef:Zozoz, wel goed (ook al duurde het even)

In een kluis stoppe dat bnoek
Wat heeft een museum nou aan een stuk dat niemand kan zien :?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

LHek schreef:
Verzamelaar_Freak schreef:Zozoz, wel goed (ook al duurde het even)

In een kluis stoppe dat bnoek
Wat heeft een museum nou aan een stuk dat niemand kan zien :?
Hehehe :W :P :)

Tja...., dan wordt ie in ieder geval niet weer gestolen he...! :P :wink:
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Het museum gaat flink verbouwt worden, dan krijgt dit boek vast een nieuwe vitrine die nog moeilijker open te breken is.
Het boek was redelijk goed beschermt maar ja, de boeven hadden de kraak byzonder goed voorbereid en daar begin je weinig tegen.

joeri
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het hele museum is een aanfluiting,
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

hoezo?
toen ik er was zag het er redelijk uit hoor, beetje veroudert maar daar gaat wat aan gedaan worden.
Ik heb de bouwplannen gezien, erg indrukwekkend.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik vond het museum ook best wel goed. Van het museum Bevrijdende Vleugels in Best kun je dan hetzelfde zeggen dat ze hun spullen verwaarlozen (op het museumterrein lagen buiten B-52 vleugels roest te verzamelen) en dat er repro's zijn (ik weet van de meeting nog dat we wat repro's ontdekten :lol: ) Ook Best is dan onveilig omdat de wapens tijdelijk weg moesten omdat het daar onveilig lag.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Tja en bovendien krijgen de musea hun spullen ook vaak in slechte staat, een van de voertuigen in overloon was vroeger ooit een keer door iemand met beton volgegoten...
Daarnaast is er gewoon te weinig geld om de boel op te knappen, ook al komt hier geloof ik ook verandering in.
Ze hebben gewoon te weinig budget en dat ligt weer aan de politici waar wij op stemmen en er zijn te weinig bezoekers en dat ligt weer aan ons.
Dus beter stemmen en vaker naar musea lijkt mij ;)
Ben trouwens wel benieuwd welke partij het meeste geld steekt in cultuur, want daar zullen de musea wel onder vallen of niet?
Iemand iets zinnigs hierover te melden?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik ga op zeer korte termijn weer eens naar Best, dat museum is mij niet tegengevallen de laatste keer dat ik daar was hoor..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Het gaat toch niet hierom, dit wordt momenteel op marktplaats aangeboden ... :roll:

"A.H. boek M.K. kriegsausgabe fur die besetzten niederlandische gebiete.
Het boek is door Seys Inquardt gegeven bij een huwlijk in 1941 aan leden van de NSB
Een zelfde exemplaar bevond zich in de collectie van Boudewijn Buch en is getoond in een aflevering van Barend en van Dorp.Het is een zeer zeldzaam stuk en in zeer mooie kwaliteit."
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

wat is de url?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dat is niet dat boek, maar een standaard nsb huwelijks mein kampf
Plaats reactie