Verzameling van Alex

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Hey Alex, zeeeeer mooie helm hoor!! :o
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Gaan we fatsoenlijk spul verzamelen Alex? :evil:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Netjes hoor!
Kan niet wachten om de foto’s te zien.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

@ rood en jeffie: Thx! alsk ff wat tijd over heb zal ik een zooi fototjes maken!

@michiel: Als je paar pagina terug kijkt zie je wat fatsoenlijks :P Kvind duits en nederlands spul toch echt veel mooier als dat US spul maar goed iedereen zijn eigen ding! Ik had hier lieven een M42 medic helm of een FJ helm geplaatst :P Maar goed hier ben ik ook zeer blij mee!!!

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Hier vast een paar fotos die ik nog heb kunnen maken voordat mijn rug me tegen ging werken...

Afbeelding

Afbeelding

Meer fotos zullen volgen!! Vandaag trouwens nog een OHK met 3 spanges binnen gekregen( mei 1940, krijg te land 40-45 en normandie 1944) en een engels magazine over de opleiding van nederlandse mariniers.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

En zojuist weer een nederlands voor 1940 gewonnen. Het gaat om een jasje van de Militaire Academie.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

alex schreef:En zojuist weer een nederlands voor 1940 gewonnen. Het gaat om een jasje van de Militaire Academie.

Alex
Daar ben ik wel benieuwd naar! We kunnen hopelijk snel foto's verwachten?

Weet iemand trouwens of leden van de KMA ook betrokken waren bij gevechtsacties? Sommige KMA Cadetten hadden een langere opleiding achter de rug dan de dienstplichtigen en waren denk ik wel beter getrained.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

@ Dodo, daar kan ik je wel wat meer over vertellen. In mei '40 is groot deel van de Cadetten van de KMA gemobiliseerd, zij werden gelijkgesteld aan dienstplichtig Vaandrigs.

Op 7 mei 1940 werden voor alle Cadetten de verloven ingetrokken en verhuisde de complete populatie van Breda naar Haarlem (koude Hornkazerne) waar het overgrote deel voor bewakingstaken ingezet werden. Echter, ik citeer: "De Cadetten bij de oorlogseenheden maakten de strijd soms intensiever mee. Verliezen leden zij niet, in tegenstelling tot de toekomstige tweedejaarscadetten van de landmacht die als Vaandrig of Kornet bij de verschillende legeronderdelen dienden. "

Van hen sneuvelde Kornet C.E. graaf van Limburg Stirum op 10 mei 1940 in de buurt van Ede.

Op 1 januari 1940 zaten er 554 Cadetten op de KMA verdeeld over 3 opleidingsjaren. 242 van hen waren van het KNIL, de overige 312 van de landmacht.
De Cadetten waren verdeeld over 6 wapens/dienstvakken, zijnde: infantrie, cavalerie, artillerie, genie, militaire luchtvaart en de militaire administratie.

Tijdens de oorlog zijn er in juli '40 twaalf Cadetten en de Gouverneur, de Generaal-majoor H.Ch.G. Baron van Lawick, door de Duitsers als krijgsgevangenen afgevoerd vanwege het niet ondertekeken van de "Verklaring op eerewoord". Vele anderen maakten zich gedurende oorlog verdienstelijk in het verzet.


Mochten er nog vragen zijn, let me know, ik beantwoord ze graag!

Mvg,

Michiel
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Hey Michiel,

Bedankt voor je antwoord! Waar heb je de quote vandaan gehaald? Ziet eruit als interessant leesvoer.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Michiel M. schreef:Gaan we fatsoenlijk spul verzamelen Alex? :evil:
Ik zie anders nergens commonwealth spul liggen. :evil:

Nette collectie Alex.
Vind onderstaande foto mooi gedaan. :yes:

alex schreef:
Afbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zoals haplo zegt is het een erg mooie verzamelfoto die je gemaakt hebt. Ziet er heel erg netjes uit. :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

@ haplo: Thx! ik vind hem zelf ook wel aardig :) Ik heb wel wat commonwealth, oa een britse kaartenmap uit 1944 op de rommelmarkt gekocht voor 1 gulden, om te gebruiken tijdens het oorlogje spelen in de buurt :P Nog een canadese soldaten mini bijbel en de rest heb ik zown beetje bij mijn broertje gedumpt(of hij heeft het weer gepakt zonder te vragen...)

@ sinister: Jij ook bedankt! ik was nog lang niet klaar met fotos schieten,maar ik moest stoppen omdat ik mijn rug niet meer recht gebogen kreeg :? Leek net een opa van 85 maar goed... Zullen binnenkort nog volgens van Nederlandse SS spulletjes, LW spul en nog wat NL spullen.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ik had even niks te doen.
Achtergrond foto is nederlandse artillerie.

Afbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
messemaker
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 05 okt 2006, 20:05

Bericht door messemaker »

Mooie storm dolk :D
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Haplo schreef:Ik had even niks te doen.
Achtergrond foto is nederlandse artillerie.

Afbeelding
Nice :D Beter dan een zeltbahn :wink:

@messemaker: Danke!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Plaats reactie