Grootste nederlandse (oorlogs)held!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Voor mij is het (voor de meeste van jullie denk ik onbekend) maar hier in de regio toch wel een van de bekendste , Majoor Landzaat die hier ondermeer de Nederlandse troepen leidde bij de slag om de grebbeberg,maar later sneuvelde . Aangezien ik al mn hele leven in rhenen woon, en daar de slag om de grebbeberg heeft plaatsgevonden heeft deze persoon toch wel enigsinds mijn intresse getrokken :)

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/data/art00011.html
Laatst gewijzigd door Von Brand op 17 mar 2007, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik nomineer Kenau Simonsdochter Hasselaer als Nederlands grootste oorlogsheldin.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Ap
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:01
Locatie: Havelte

Bericht door Ap »

Als we dan toch gaan nomineren kies ik voor Michiel de Ruyter en Maarten Harpertszoon Tromp.
Waarvan akte,
Ap 8)
They shall grow not old, as we that are left grow old. Age shall not weary them, nor the years contemn. At the going down of the sun and in the morning; We will remember them.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Von Brand schreef:Voor mij is het (voor de meeste van jullie denk ik onbekend) maar hier in de regio toch wel een van de bekendste , Majoor Landzaat die hier ondermeer de Nederlandse troepen leidde bij de slag om de grebbeberg,maar later sneuvelde . Aangezien ik al mn hele leven in rhenen woon, en daar de slag om de grebbeberg heeft plaatsgevonden heeft deze persoon toch wel enigsinds mijn intresse getrokken :)

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/data/art00011.html
Waren de meesten rond deze tijd maar zo :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Mike.H schreef:
Von Brand schreef:Voor mij is het (voor de meeste van jullie denk ik onbekend) maar hier in de regio toch wel een van de bekendste , Majoor Landzaat die hier ondermeer de Nederlandse troepen leidde bij de slag om de grebbeberg,maar later sneuvelde . Aangezien ik al mn hele leven in rhenen woon, en daar de slag om de grebbeberg heeft plaatsgevonden heeft deze persoon toch wel enigsinds mijn intresse getrokken :)

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/data/art00011.html
Waren de meesten rond deze tijd maar zo :)
Het was niet de mentaliteit van de Nederlandse soldaat in 1940, maar het slechte materieel waar mee gevochten moest worden. Maar ook met beter materieel had de strijd slechts een paar dagen langer geduurd. (Mijn mening).

Er zijn hier al een paar 'Nederlanders' genoemd met een buitenlandse onderscheiding. Dan noem ik een buitenlander die in mijn ogen een heldendaad op Nederlands grondgebied heeft gepleegd. Generaal Sosabowski van de Polen van Driel. Tegen beter weten in je militaire plicht vervullen, ook wetende dat je commentaar je niet in dank wordt afgenomen. Toch gaan omdat je kameraden in nood verkeren. Petje af.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Een hele goede nominatie eigenlijk. Al is het een Pool en geen Nederlander........mocht er ooit een poll uitrollen vanuit dit topic mag hij er zeker bij !!!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

monmax schreef:
Mike.H schreef:
Von Brand schreef:Voor mij is het (voor de meeste van jullie denk ik onbekend) maar hier in de regio toch wel een van de bekendste , Majoor Landzaat die hier ondermeer de Nederlandse troepen leidde bij de slag om de grebbeberg,maar later sneuvelde . Aangezien ik al mn hele leven in rhenen woon, en daar de slag om de grebbeberg heeft plaatsgevonden heeft deze persoon toch wel enigsinds mijn intresse getrokken :)

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/data/art00011.html
Waren de meesten rond deze tijd maar zo :)
Het was niet de mentaliteit van de Nederlandse soldaat in 1940, maar het slechte materieel waar mee gevochten moest worden. Maar ook met beter materieel had de strijd slechts een paar dagen langer geduurd. (Mijn mening).

Er zijn hier al een paar 'Nederlanders' genoemd met een buitenlandse onderscheiding. Dan noem ik een buitenlander die in mijn ogen een heldendaad op Nederlands grondgebied heeft gepleegd. Generaal Sosabowski van de Polen van Driel. Tegen beter weten in je militaire plicht vervullen, ook wetende dat je commentaar je niet in dank wordt afgenomen. Toch gaan omdat je kameraden in nood verkeren. Petje af.
hmm zo slecht materiaal in tegenstelling tot de Duitsers hadden we nou ook weer niet (we spreken nu niet over tanks en mitrailleurs) maar over de handwapens, en volgens mij lag het idd niet aan de officieren en de onderofficieren die voor het grootste deel beroeps waren maar aan de dienstkloppers die slecht werden opgeleid, MAAR ze hebben toch gevochten als leeuwen, dat verdient zoiezo een onderscheiding..

en als de Para's uitgeschakeld waren bij de bruggen door bijv. zwaardere wapens (als Tanks) dan had het Duitse plan in duige gelegen, want in het Noorden kwamen ze er zoiezo niet door..

maar dat tenzijde, ik denk dat er verschillende categorieën moeten komen. bijvoorbeeld; Nederlanders in Nederlandse Krijgsdienst

Nederlanders in Duitse krijgsdienst
Nederlanders in Franse krijgsdienst etc. etc.

;) en het is maar een voorstel...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Mike.H schreef:
hmm zo slecht materiaal in tegenstelling tot de Duitsers hadden we nou ook weer niet (we spreken nu niet over tanks en mitrailleurs) maar over de handwapens, en volgens mij lag het idd niet aan de officieren en de onderofficieren die voor het grootste deel beroeps waren maar aan de dienstkloppers die slecht werden opgeleid, MAAR ze hebben toch gevochten als leeuwen, dat verdient zoiezo een onderscheiding..

en als de Para's uitgeschakeld waren bij de bruggen door bijv. zwaardere wapens (als Tanks) dan had het Duitse plan in duige gelegen, want in het Noorden kwamen ze er zoiezo niet door..
Ze hadden van alles veel te weinig door alle bezuinigingen van de jaren daarvoor; de luchtmacht was veel te klein en bestond behalve een handjevol D21's en G1's uit sterk verouderd spul. De veldartillerie bestond in de meidagen voor een deel letterlijk uit museumstukken uit 1870. Luchtdoelartillerie bestond uit Bofors kanonnen, Vickers mitrailleurs en Oerlikon kanonnen. Goed materiaal, maar kwantitatief zwaar onvoldoende. Sommige stukken waren zelfs uit particuliere fondsen aangeschaft. Bovendien was de training onder de maat en beschikte men niet over machinepistolen e.d. Tanks waren er al helemaal niet, op een oud Frans WOI instructietankje na, en pantserwagens waren er niet veel.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Dat weet ik beste Seyffardt, heb me er nachtenlang in verdiept haha

maar ik had het dus vooral over de Mannlicher/Hembrug M.95 en over de FN M.25
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

De Hembrug* was niet slecht en de FN M25 was een leuke proppeschieter (wel peanuts in vergelijk met de P08 of de P38), maar daar hou je geen para's mee tegen, laat staan een Duitse pantserdivisie.

Afbeelding

Afbeelding



* Jammer was dat er geen munitie met z.g. rookloos kruit was. Na elk schot bleef er een rookwolkje hangen en markeerde zo de locatie van de schutter, en zo was er nog wel meer mis. Onhandige uniformen en uitrusting uit 1912, helmen van model piespot, krappe voorraden, etc. etc.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Tsja voor de Pantsers hadden we de Bohler 47 mm.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ja, die waren wel goed maar wederom veel te weinig (in totaal nog geen 400 stuks) en als je je stellingen niet voldoende kunt beschermen tegen luchtaanvallen, dan houdt het op.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Seyffardt schreef:Ja, die waren wel goed maar wederom veel te weinig (in totaal nog geen 400 stuks) en als je je stellingen niet voldoende kunt beschermen tegen luchtaanvallen, dan houdt het op.
indeed, maar mijn reactie was ook op de quote; "ook al hadden we meer en modernere wapens gehad"

hadden we die gehad, was het misschien wel gelukt...

en overigens hebben we niks te klagen over de luchtdoelartillerie zoals bekend :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Alsof het allemaal wat uitmaakte, Frankrijk was ook zo verloren. En daarnaast zou het bommentapijt op R'dam ook nog komen.

Trouwens, ik herriner me nog een stukje over Mooyman uit het boek Nederlandse SS verslaggevers aan het front oid. Precies weet ik hem niet meer maar het ging erover dat zelfs in anti-Duitse kringen men met lof sprak over Mooyman omdat hij al die propaganda/heldendom dingen onzin vond en het liefste weer tussen zijn maten zat.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Rednas schreef:Alsof het allemaal wat uitmaakte, Frankrijk was ook zo verloren. En daarnaast zou het bommentapijt op R'dam ook nog komen.

Trouwens, ik herriner me nog een stukje over Mooyman uit het boek Nederlandse SS verslaggevers aan het front oid. Precies weet ik hem niet meer maar het ging erover dat zelfs in anti-Duitse kringen men met lof sprak over Mooyman omdat hij al die propaganda/heldendom dingen onzin vond en het liefste weer tussen zijn maten zat.
Sounds like a real Dutch soldier to me
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie