Duitse stellingen in Friesland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Duitse stellingen in Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Ben nog maar een beginnend verzamelaar/geinteresseerde in wo2. Ik zou namelijk erg graag willen weten waar Duitse stellingen hebben gestaan in wo2. Het gaat hier om mijn woonplaats Joure, eventueel mag ook de gemeente Skasterland of Gaasterland. Zou iemand mij kunnen helpen (met zoeken)? Ben zelf ook wel druk bezig, maar wordt met internet en bibliotheek niet erg veel wijzer. Heeft iemand meer info of zou mij even willen helpen op internet? Moet overigens nog wel aan een metaaldetector zien te komen, maar dit moet ik ook nog even oplossen...

Hartelijk dank!
[Gezocht]: Heer uitrusting
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Denk dat er erg weinig mensen zijn die het weten. Maar goed, verder mag er natuurlijk ook altijd een naam van bijv. een boek of een site worden genoemd, dat maakt verder niet zoveel uit.
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

ik woon helemaal de andere kant op maar ik vindt het wel zeer interessant als er nog iets te zien valt zal je dan voor me fotos kunnen maken en door pben dan kan ik wel wat meer info vekrijgen denk ik
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Als ik iets vind moet ik er dus een foto van maken en naar je bp'en? Dat is prima, maar ik moet eerst maar eens te weten komen waar ik iets kan vinden, ben al aan het rondvragen en zoeken. Overigens mag je me natuurlijk ook altijd helpen ;)

Zou je btw meer leestekens kunnen gebruiken?? Moest het eerst 3x overlezen voor ik het begreep. Bedankt!
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Behalve de stelling bij Kornwerderzand (grotendeels Nederlands uit 1933, aangevuld met Duitse stellingen) weet ik niet veel. Probeer het eens bij je gemeentearchief of een plaatselijke historische werkgroep. Succes!
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Ik woon zelf in Drachten en als je van Drachten naar Groningen gaat via de A7 dan kom je onderweg in een weiland meerdere bunkertjes tegen. Als je dan naar de andere kant van de weg gaat, dan staan er achter een bomenrij meerdere grote bunkers. Volgens mij zijn deze bunkers door de Duitsers gebouwd of door de Nederlanders en hebben de Duitsers het vervolgens overgenomen. Helaas moeilijk te bereiken.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

jeroen wo2 schreef:http://home.hetnet.nl/~netuser/index.htm

Heb je hier iets aan?
Nee, niet echt...iets te ver weg. Maar ga morgen eerst eens een paar boeken bij de bibliotheek zoeken. Anders aan de historische werkgroep hier vragen. Misschien weet iemand anders ook nog iets (te vinden). Heb in ieder geval wel gelezen dat er een v-1 opstelling in het Rijsster bos was, daar zou ik wat aan kunnen hebben. Iemand meer info?
[Gezocht]: Heer uitrusting
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Ben trouwens ook meer op zoek naar bijvoorbeeld een artillerie opstelling of dus zo'n v1 opstelling. Alhoewel het natuurlijk ook interessant is om een bommenwerper te vinden, maar daar zal ook wel niet veel meer van over zijn. Ik blijf zoeken en houd jullie op de hoogte
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

rutger schreef:Ik woon zelf in Drachten en als je van Drachten naar Groningen gaat via de A7 dan kom je onderweg in een weiland meerdere bunkertjes tegen. Als je dan naar de andere kant van de weg gaat, dan staan er achter een bomenrij meerdere grote bunkers. Volgens mij zijn deze bunkers door de Duitsers gebouwd of door de Nederlanders en hebben de Duitsers het vervolgens overgenomen. Helaas moeilijk te bereiken.
Klopt.
Staat ook een soort van voetstuk bij voor het één of ander.
Waarvoor die dient is mij nog onduidelijk.
De bunkertjes (voor zo ver je het bunkers kunt noemen daar ze opgetrokken zijn uit baksteen) worden momenteel als opslag gebruikt en onderkomen voor vee.
Mvg/Best regards, Sipke
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Ben er ook wel eens langs gereden. Daar zal verder wel niet zo veel meer liggen denk ik. Ligt wel heel erg in het zicht... Verder zal die boer het ook wel niet zo leuk vinden dat ik zijn grond omspit :P
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

In Nes, Boven Dokkum staat een bunker, waarvan ik ook al eens foto's gepost hebt. Een zogenaamde KuVer Bunker, oftewel Kust Verdigings bunker.(lijkt mij een mg nest geweest te zijn)

En in Dokkum zelf staat een 'bunker' meer een stelling, onder de oude spoorbaan, de bunker fungeerde waarschijnlijk zelf als wachtpost. De stelling lag onder de rails en onder de brug, alles is al dichtgemetseld vanwege hangjeugd. Zal er in de zomer eens langs met een detector. Post ook nog wel eens foto's.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
marco_mclaren
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2006, 18:59

Bericht door marco_mclaren »

ik woon zelf in zuidwest Friesland en ik kijk veel in de omgeving over de geschiedenis. qua Duitse stelling is Fliegerhost Leeuwarden de bekendste, verder heb je de ''Tigerstellung'', dit waren twee radarposten, respectievelijk op Terschelling en in Sondel. deze twee posten hadden als doel de vliegtuigen op weg naar europa te onderscheppen, aangezien de vliegtuigen massaal over zuidwest friesland kwamen (dit vanwege de uitsekende kust van stavoren en de friese meren als navigatiepunten). kamp Sondel had als naam Kampf Eisbär. van kamp Eisbär is niet veel meer over, de meeste baraken zijn gesloopt in 2005, ongeveer 20 stuks, er staan nog twee radar voeten, twee ondergrondse kelders, en een drie of viertal baraken die je moet weten te vinden. in kamp sondel zaten ongeveer 400 mannen en vrouwen die goed met de omgeving overweg konden.

over het rijsterbos is ook veel te vertellen, hier werd de V2 afgeschoten, en niet de V1. als er mensen zijn die hier interese voor hebben heb ik het lanceerschema in een word bestandje. er zijn 46 raketen afgevuurd waarvan de helft ongeveer op East Anglia (engeland) en de andere helft op Antwerpen, ook zijn er twee misfires geweest waarbij een lanceerbassis werd verwoest en bij een andere werden twee koeien omgelegd. een uur nadat de bassis in allerijl vertrok in september 1944 werd het bos grondig doorzeefd door Tempest jachtbommenwerpers.
mvg marco
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Bedankt voor de info. Heb toch ergens gelezen dat het een v1 opstelling was, maar goed. Was er in de gemeente Skarsterlan miss ook iets. Daar woon ik namelijk. Hartelijk dank.
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Eventueel Dongeradeel, het grootste gedeelte weet ik al, maar misschien is er nog meer. :)
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie