Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nieuwe aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Nog wat kleine aanwinsten voor de verzameling;

Afbeelding

Afbeelding

Links een Orde van de patriottische oorlog 2e klasse (Орден Отечественной войны/Orden Otecestvennoj vojny). Voor de liefhebbers onder ons, dit is een zg. type 2, flatback reverse. Niet de zeldzaamste uitvoering maar wel netjes voorzien van een verleningsnummer welke dateert van 1944.
Rechts de medaille voor de verdediging van Stalingrad (Медаль За оборону Сталинграда/Medal Za oboronu Stalingrada). Een variatie 1 uitgave. Nagenoeg nog origineel met de bijbehorende 3-delige messing hanger en lint. De medaille heeft de nodige "wear damage" dus is absoluut met trots door een veteraan gedragen. Ik schrijf met opzet nagenoeg origineel want alleen het verbindingsringetje tussen de medaille en de hanger is niet origineel. Dit verbindingsringetje is vervangen door een oogje van een andere medaille! Mogelijkerwijs een noodreparatie uitgevoerd door de veteraan zelf.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Een schitterend voorwoord in het boek "Stalin's War". Ik heb het boek toevallig in Huizen zien liggen, zeer interresant.

Verder natuurlijk weer mooie aanwinsten.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Mooie aanwinsten. De veiligheidsspeld aan de achterkant van de Stalingrad Medaille is volgens mij ook niet origineel, hoewel deze natuurlijk door de veteraan zelf kan zijn vervangen. Zoiets heb ik ook bij mijn Medaille voor de Verdediging van Leningrad. Toch een heel mooi exemplaar met 'honest wear'.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Medaille voor de verdediging van Stalingrad

Bericht door asjemenou »

Veltro schreef:Een schitterend voorwoord in het boek "Stalin's War". Ik heb het boek toevallig in Huizen zien liggen, zeer interresant.

Verder natuurlijk weer mooie aanwinsten.

Veltro
Dergelijke (Engelstalige) boeken over Sovjet WOII militaria zijn schaars. Dezelfde auteur heeft nog 2 boeken uitgegeven over Sovjet militaria; Een boek over Sovjet uniformen van 1917-1991 en een boek over NKVD/KGB uniformen meen ik. Dergelijke boeken zijn een welkome informatiebron voor de Sovjet militariaverzamelaar. Sinds ik het boek heb, zie ik het overal aangeboden worden. Leuk dat het boek ook op de militariabeurs in Huizen te vinden is. Hoe leuk deze beurs ook is, is het echter niet de beurs waar je moet zijn voor Sovjet WOII militaria.
Auke schreef:Mooie aanwinsten. De veiligheidsspeld aan de achterkant van de Stalingrad Medaille is volgens mij ook niet origineel, hoewel deze natuurlijk door de veteraan zelf kan zijn vervangen. Zoiets heb ik ook bij mijn Medaille voor de Verdediging van Leningrad. Toch een heel mooi exemplaar met 'honest wear'.
Je hebt een scherp oog Auke. Verzamel jij soms Sovjet onderscheidingen?! :) Het model speld zoals achterop jouw medaille voor de verdediging van Leningrad (St. Petersburg) is inderdaad correct. Dit model speld vindt je inderdaad veel op dergelijke variant 1 medailles. Ik heb mij ook enigszins verwonderd over de afwijkende speld op de bovenstaande medaille voor de verdediging van Stalingrad. Ik denk dat je best wel gelijk kan hebben dat de speld een vervanging is. Gezien het vuil/verkleuring/roest en de overeenkomstige slijtageplekjes onder de speld, denk ik wel dat deze speld er al heel lang geleden op is gezet. Waarschijnlijk ook door de veteraan zelf gedaan. De speld vertoont geen tekenen van grof geweld o.i.d. Wel knap gedaan door deze persoon moet ik zeggen. Zeker als je weet dat in de Sovjet tijd een tang of een schroevendraaier een zeldzaam bezit was.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Medaille voor de verdediging van Stalingrad

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Hoe leuk deze beurs ook is, is het echter niet de beurs waar je moet zijn voor Sovjet WOII militaria.
Bestaan die überhaupt wel in Nederland? Volgens mij moeten wij naar Duitsland of de VS om interessante beurzen te bezoeken...

Iets anders wat me aan je Medaille voor de Verdediging van Stalingrad opvalt is de bevestiging van het lint. De zijde van het lint die nu over de pin aan de onderkant van de achterkant heen gaat hoort eronder door te gaan. Dat heb ik zelf ook bij een medaille, dit was volgens mij niet zeldzaam. Deze zit niet goed en deze wel. De linten zijn wel allemaal oud, dus het zou goed door de veteraan zelf kunnen zijn gedaan, toen hij bijvoorbeeld zijn modderige, versleten linten kort voor de Overwinningsparade wilde vervangen voor nieuwe linten.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Draagwijze medaille

Bericht door asjemenou »

Best mogelijk dat de bevestigingswijze van het lint op de 2e medaille de juiste is. Het is net wat je zegt, is het lint ooit naderhand vervangen door de veteraan. Zo'n officiële draagwijze is natuurlijk een formaliteit maar de praktijk is vaak toch anders. Ergens heb ik in een boek voor Sovjet onderscheidingen de juiste formele draagvolgorde van de medailles staan. Zeg maar welke medaille behoor je naast welke medaille te dragen. En hoe stel je op de officiële manier zo'n groep medailles samen. Als ik naar foto's van Sovjet veteranen kijk dan zie ik een willekeur van samenstellingen. Ik heb ook wel groepen gezien waar de veteraan de hangers met de linten heeft vervangen door een houten paneeltje. Wel waren op het paneeltje de kleuren van de linten geverfd. Waarschijnlijk vond de veteraan dit makkelijk. Worden de linten niet nat als het regent. De linten zijn trouwens in Rusland gewoon in een bepaalde winkel te koop. Net als de battons.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Groep Sovjet medailles

Bericht door asjemenou »

Veel groepen Sovjet medailles worden uit elkaar getrokken en worden dan dus ook nog afzonderlijk van elkaar verkocht. Het zij met of zonder de bijbehorende documenten. Dit is best wel zonde want de kans dat je zo'n groep weer volledig bij elkaar vindt is natuurlijk heel klein. Zeker wanneer er ook nog eens (zeldzame) genummerde onderscheidingen bij zo'n groep behoren.
Een paar jaar geleden heb ik ook eens zo'n groep Sovjet medailles gekocht. Deze groep was echter ook niet compleet maar bij de medailles zaten nog wel de originele documenten. Allen op naam van één en dezelfde persoon.
Het enige wat je dan nog kan doen is zo'n groep medailles reconstrueren. Zo probeer ik de groep medailles te reconstrueren van een junior technisch luitenant behorende tot het 2e Oekraïense Front. Op zich is het al een aardige groep zo. Al denk ik wel dat de groep nog lang niet compleet is. Het zou best kunnen zijn dat er aan de persoon bijvoorbeeld ook nog een Medaille voor dapperheid of een Orde van de rode ster of enige burgeronderscheidingen zouden kunnen zijn verleend. Voorlopig blijft dit nog gissen. In ieder geval heb ik de groep tot zover compleet gemaakt met de (jubileum) medailles die zo'n beetje elke veteraan toch wel heeft gekregen.

Afbeelding

Bovenste rij v.l.n.r; Orde van de Patriottische oorlog 2 klasse (1985 uitgave), daarnaast de Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, Medaille voor de inname van Boedapest, Medaille voor de inname van Wenen, Medaille voor de overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de overwinning op Japan, Medaille voor de 20 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de 30 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de 40 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945.

Midden links; Medaille herdenking van de 100e geboortedag van Lenin (voor militaire heldendom).

Onderste rij v.l.n.r; Herinneringsspeld voor de 25 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, daarnaast de Medaille 30 jaar Sovjet leger en vloot, Medaille 40 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 50 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 60 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille voor de 50 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille 70 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille herdenking 100e geboortedag van maarschalk Zhukov.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Mosin Nagant M44 karabijn

Bericht door asjemenou »

Nog een fraaie aanwinst voor de verzameling; een Mosin Nagant M44 karabijn. De karabijn is 1944 gedateerd, geheel nummergelijk en afkomstig uit het arsenaal van Izhevsk. De gelamineerde kolf vind ik zelf zeer fraai en ook deze is voorzien van diverse Cyrillische slagletters. De karabijn is onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wapenwet. Bij de karabijn ligt een schoonmaaksetje voor het Mosin Nagant geweer en de karabijn.

Afbeelding

Vaak is het onderwerp van discussie bij een (oorlogsgedateerde) M44 karabijn of wat voor een draagriem er nu precies op hoort. Officieel zou er dus een M38 karabijnriem ophoren. Toch laten WOII foto's iets heel anders zien. Ze laten zien dat er allerlei typen wapenriemen op de karabijn werd gedragen. Je zou haast denken dat men een type wapenriem droeg die op dat moment voorhanden was.

Afbeelding

Een foto uit 1944 van een Sovjet mortierploeg met een zware 120 mm. HM-38 mortier. De soldaat uiterst links op de foto en de tweede soldaat van rechts dragen beiden een M44 karabijn op de rug. De derde soldaat van rechts draagt een M38 karabijn. Alledrie hebben een andere riem op hun wapen bevestigd. De riem op de M44 karabijn van de soldaat uiterst links lijkt zelfs wel op een riem van een kaartentas o.i.d! De riem op de M44 karabijn van de tweede soldaat van rechts zou wel eens een PPSh-41 draagriem kunnen zijn. Foto's laten zien dat deze riem veel op zowel de M38 als op de M44 karabijn werd gedragen.

Afbeelding

Een WOII Sovjet mitrailleurploeg. De rechtse soldaat draagt een M44 karabijn op de rug. De draagriem zou wel eens een PPSh-41 draagriem kunnen zijn. De linkersoldaat heeft naast zich ook een M44 karabijn liggen.

Afbeelding

Sovjet soldaten die ogenschijnlijk aan het pauzeren zijn. De voorste soldaat draagt duidelijk een M44 karabijn op zijn rug. Aan het scharnierpunt van het klapbajonet en de gelamineerde kolf is goed te zien dat een vroege WOII variant is. De soldaat heeft aan zijn karabijn een wapenriem met stelgaatjes. Mogelijk een draagriem van een SVT-40 geweer.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 10 mei 2007, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Zeer nette Mosin Magant!
Ziet er allemaal keurig uit asjemenou.
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Research will tell asjemenou! Met zijn naam kan de contactpersoon in Moskou in de archieven uitzoeken welke onderscheidingen deze luitenant heeft gekregen (jubileumsmedailles staan niet op zijn onderscheidingenkaart vermeld, wel een eventuele Rode Ster o.i.d.). Het kan wel even duren voor je resultaat krijgt. Verder een unieke set, een veteraan van beide fronten met de Kaukasus, Boedapest en Wenen-medailles!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Zo, mooi spul hoor!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mosin Nagant M44 karabijn

Bericht door racefiets »

asjemenou schreef: Afbeelding

Sovjet soldaten die ogenschijnlijk aan het pauzeren zijn. De voorste soldaat draagt duidelijk een M44 karabijn op zijn rug. Aan het scharnierpunt van het klapbajonet en de gelamineerde kolf is goed te zien dat een vroege WOII variant is. De soldaat heeft aan zijn karabijn een wapenriem met stelgaatjes. Mogelijk een draagriem van een SVT-40 geweer.
Je hebt het hier over een riem voor de SVT-40. Heb je originele foto's waarop de riem duidelijk te zien is van een SVT-40? (Ben ik zelf al langer naar op zoek) Voor zover ik weet is de SVT riem een iets grotere uitvoering dan die van de PPSH. Dus een bredere en langere stoffen band met aan de uiteinden (in het verlengde) een leren riempje. De lengte van deze 2 riempjes is onderling verschillend.

Kijk ik echter naar de plaats van deze gaatjes dan lijkt het me eigenlijk onmogelijk dat dit een SVT-40 riem is. De gaatjes zitten te ver van het wapen af en bovendien te dicht op elkaar.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Prachtig wapen asjemenou! Ziet er echt heel netjes uit. Zijn deze nu moeilijk te vinden of valt het mee? :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Research

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:Research will tell asjemenou! Met zijn naam kan de contactpersoon in Moskou in de archieven uitzoeken welke onderscheidingen deze luitenant heeft gekregen (jubileumsmedailles staan niet op zijn onderscheidingenkaart vermeld, wel een eventuele Rode Ster o.i.d.). Het kan wel even duren voor je resultaat krijgt. Verder een unieke set, een veteraan van beide fronten met de Kaukasus, Boedapest en Wenen-medailles!
Het is inderdaad een leuke set zo. Wie weet wat de beste man nog meer "moois" is verleend. Ik moet het inderdaad nog eens even goed uitzoeken waar en bij wie ik dat kan laten onderzoeken. Ik denk dat jij daar iets meer ervaring mee heb dan ik. Wat bedoel je eigenlijk met beide fronten?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Hij heeft de Medailles voor de Overwinning op Duitsland en Japan. Hij vocht dus eerst in Europa en heeft in september 1945 nog in Azië gevochten. Als je geïnteresseerd bent in research moet je maar even een PM sturen!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie