Nederlande Politie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Nederlande Politie

Bericht door Leroy »

Na aanleiding van dit filmpje:
Klik hier

Vraag ik me af, wat vinden jullie nou van het optreden van de Nederlandse Politie?

Vinden jullie dat er meer geweld mag worden gebruikt. Niet luisteren is rammen met gummieknuppel en een dosis pepperspray? En indien nodig bedreiging met dienstwapen? Of mogelijk een nieuw wapen moet introduceren, namelijk de taser?

Of vinden jullie dat de Nederlandse Politie zoals op dit filmpje maar softhandig met de "slachtoffers" moet omgaan? En dit dus zo moet blijven doen?
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

..... Dit is wel teleurstellend of juist inspirerend :P .
Ik vind dat ze meer vechtsport trainingen moeten hebben...want dit slaat nergens op...wat hebben ze wel niet allemaal bijzich, knuppel pepperspray, pistool en handboeien, en krijgen ze met zn tweeën niet eens een ventje in bedwang.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
kar 98k
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2007, 20:04
Locatie: In een huis

Bericht door kar 98k »

ze zeggen dat de Politie je vriend is...Yeah Right...
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Geweld lokt tegengeweld uit.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
kar 98k
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2007, 20:04
Locatie: In een huis

Bericht door kar 98k »

ja dat klopt maar geweld bestrijd je NIET met geweld
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Filmpje gezien, maar ik sanp niet echt wat er nu verkeerd gaat bij dat politieoptreden wat daar getoont wordt.

Zonder te weten waarom personen op de film worden aangehouden, zie ik alleen dat deze mensen verzet plegen tegen hun aanhouding en dat de politie ze in bedwang wil houden. Lijkt mij logisch.
Daarbij zie ik bij sommige stukken ook omstanders die zich ermee bemoeien en daardoor de situatie in feite verslechteren.

Verder vondt ik de agenten behoorlijk rustig reageren.

Over de vraag wat de politie aan geweld mag gebruiken, moet dat altijd gepast en in verhouding staan met de omstandigheid/situatie.

Iemand die aangehouden (dit is niets anders dan dat je gewoon moet stoppen), dien je gewoon te stoppen en je normaal te gedragen.


Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
kar 98k
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2007, 20:04
Locatie: In een huis

Bericht door kar 98k »

Maar soms als de politie iemand niet op de grond kan krijgen met hun handen dan huppa...daar komt de stok
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

kar 98k schreef:Maar soms als de politie iemand niet op de grond kan krijgen met hun handen dan huppa...daar komt de stok
Wanneer je geen verzet pleegt, dan kun kun je gewoon blijven staan.

Dat die persoon tegen de grond gewerkt wordt heeft al een reden, wanneer hij dan doorgaat is de volgende stap bijv. die stok. Heeft die persoon gewoon zelf in de hand of dat gebeurt.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
kar 98k
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2007, 20:04
Locatie: In een huis

Bericht door kar 98k »

maar wat zou jij doen als er 3 agenten op je afspringen logisch dat je dan boos word...
tenminste zo zie ik het
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Politieagent zijn in Nederland is het meest ondankbare beroep dat er is.
Je wordt enerzijds geconfronteerd met allerlei rotsituaties en aan de andere kant wordt je optreden altijd achteraf bekritiseerd, door de categorie "beste stuurlui". De gezagsverhoudingen zijn al decennia zoek.
Hoe vaak worden politieagenten niet belaagd door groepen raddraaiers wanneer ze iemand moeten aanhouden? Ga er maar aanstaan! Wat mij betreft mag er in bepaalde situaties veel harder opgetreden worden. Dit filmpje toont absoluut geen exces van politiezijde overigens.

@ Johnny Frost, kar 98: het is de taak van de politieman om zo min mogelijk, en dan alleen gepast geweld, toe te passen in bepaalde situaties. Pas op het moment dat het niet anders kan, mag een agent gebruik maken van pepperspray en wapenstok en in heel bijzondere gevallen van het vuurwapen. Heb jij wel eens iemand aangehouden die onder invloed was van drugs en/of alcohol? Zo simpel gaat dat niet! Zie hier een voorbeeldje waarin twee Britse agenten een drugsdealertje aan moeten houden.

http://www.youtube.com/watch?v=bhtXlx4JjjQ

Dat de politie niet alleen door een opstandige burgerij belemmerd wordt, is een feit. Het is vaak de politiek, al dan niet lokaal, die bepaalde dingen bewust tegenhoudt. Een bureauchef is soms meer politicus dan politieman. :|
Laatst gewijzigd door Seyffardt op 26 mar 2007, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

kar 98k schreef:maar wat zou jij doen als er 3 agenten op je afspringen logisch dat je dan boos word...
tenminste zo zie ik het
Sorry, maar nu ga je conclusies trekken van zaken die NIET op de film getoond worden. Op de film staat alleen het verzet dat na de aanhouding wordt gepleegd.

De aanleiding zie je niet en je weet ook niet waarom die personen worden aangehouden.

Als die persoon aangehouden wordt op verdenking van criminele handelingen dan kan ik me voorstellen dat hij zo reageerd. Ook dan is het eigen schuld dikke bult, want blijkbaar heeft ie toch iets gedaan.

Overigens ben ik ook wel eens staande gehouden. Ik ben ook niet meteen die agent op zijn nek gesprongen. Het bleek een passanten onderzoek, een week na een moord. Omdat ik die moord niet had gepleegd, had ik geen behoefte om te ontsnappen. (nu denk je, dit zuigt ie uit zijn duim, maar dat is nou niet zo).

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

kar 98k schreef:maar wat zou jij doen als er 3 agenten op je afspringen logisch dat je dan boos word...
tenminste zo zie ik het
Dus het gedrag van de verdachte is in orde, maar wat de politie doet deugt niet? 12 jaar en nu al bedorven.... :(
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Was de huidige politie niet gevormd door de SS? :roll:
Gebruikersavatar
kar 98k
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2007, 20:04
Locatie: In een huis

Bericht door kar 98k »

Ik heb het niet over de film... maar in sommige situaties!
nouja ik reageer hier niet meer word toch alleen maar afgekraart
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Seyffardt schreef:Politieagent zijn in Nederland is het meest ondankbare beroep dat er is.
Je wordt enerzijds geconfronteerd met ........ Dit filmpje toont absoluut geen exces van politiezijde overigens.

@ Johnny Frost, kar 98: het is de taak van de politieman om zo min mogelijk, en dan alleen gepast geweld, toe te passen in bepaalde situaties. Pas op het moment dat het niet anders kan, mag een agent gebruik maken van pepperspray en wapenstok en in heel bijzondere gevallen van het vuurwapen. Heb jij wel eens iemand aangehouden die onder invloed was van drugs en/of alcohol? Zo simpel gaat dat niet! Zie hier een voorbeeldje waarin twee Britse agenten een drugsdealertje aan moeten houden.

http://www.youtube.com/watch?v=bhtXlx4JjjQ

Dat de politie niet alleen door een opstandige .... meer politicus dan politieman. :|
Ik ben het hier geheel mee eens.

Wanneer je het filmpje dat Seyffardt goed observeerd (observeren = kijken en constateren wat er gebeurd zonder daar conclusies aan te verbinden) dan zie je het volgende:

1. een aantal mensen en 2 cops
2. één specifiek persoon die ondervraagt wordt en zich steeds ongemakkelijker begint te voelen
3. één specifiek persoon die in paniek raakt (te term "paniek" is eigenlijk al een conclusie)
3. 2 cops die een irrationeel handelend persoon, die ook nog eens op de vlucht lijkt te slaan staande willen houden.

Conclusie c.q interpertatie: 2 cops die de in paniek geraakte verdachte persoon staande weten te houden, zonder zichzelf, de arrestant of andere omstanders in gevaar te brengen.

In het eerste filmpje van de topicstarter mis je de aanleiding en ik vind dan ook dat er op die site sprake is van stemmingmakerij en haatzaaien en het promoten van anarchie.

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 26 mar 2007, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Plaats reactie