Weduwe Rost van Tonningen overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Seyffardt schreef:
thedutchdevilo schreef:....omdat haar kerel door de nazi's in de kamer was geplaatst.
Nou niet dus. De NSB was in die jaren een politieke partij die net als alle anderen door democratische verkiezingen in de Tweede Kamer terecht kwam. Ik zal niets goedpraten, maar we moeten geen onzin gaan verkondigen.
Bedankt voor de rechtzetting,je hebt gelijk.
There can be only one...!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

thedutchdevilo schreef:Ik vond het een vrouw met een zeer eenzijdigge blik op de wereld,ze was nog fanatieker dan haar eigen man !
Ze wond er ook geen doekjes om dat ze ''die goede oude tijd'' zo miste.
Ze was een enge oude heks die schandalig genoeg ook nog eens een vet pensioen kreeg,omdat haar kerel door de nazi's in de kamer was geplaatst.
Je geeft aan dat ze een "vet" persioen kreeg mijn vraag is hoeveel dat dan was? Ik heb het bedag ooit gehoord maar hoor het graag van jou.

Verder is er direct na de oorlog het besluit genomen om pensioenen van NSBers te handhaven, eind jaren 80 is er nog een poging gedaan het persioen van de weduwe te stoppen maar daar was toen geen kamermeerderheid voor te vinden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

koos24 schreef:
thedutchdevilo schreef:Ik vond het een vrouw met een zeer eenzijdigge blik op de wereld,ze was nog fanatieker dan haar eigen man !
Ze wond er ook geen doekjes om dat ze ''die goede oude tijd'' zo miste.
Ze was een enge oude heks die schandalig genoeg ook nog eens een vet pensioen kreeg,omdat haar kerel door de nazi's in de kamer was geplaatst.
Je geeft aan dat ze een "vet" persioen kreeg mijn vraag is hoeveel dat dan was? Ik heb het bedag ooit gehoord maar hoor het graag van jou.

Verder is er direct na de oorlog het besluit genomen om pensioenen van NSBers te handhaven, eind jaren 80 is er nog een poging gedaan het persioen van de weduwe te stoppen maar daar was toen geen kamermeerderheid voor te vinden.
Ex Kamerleden krijgen naar ik dacht ongeveer 2,200 euro per maand levens lang...
There can be only one...!
Schwimmwagen
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2007, 14:49
Locatie: Weert

Bericht door Schwimmwagen »

Weet niet of iemand het nog gezien heeft; gisteren tegen 10 uur kwam het laatste intervieuw met haar op Ned1.

In de woonkamer plakkaten en afbeeldingen van Hitler, ook uitte ze positieve dingen over Himmler en Hitler....

IK denk dat deze vrouw ook niet alles meer op een rijtje had staan....
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Zij is gewoon in haar ideologie blijven geloven. Zo heb je ook nog steeds mensen die Mao, Stalin of Bush een goed mens vinden. Is in in mijn opzicht niks mis mee zolang je het niet uit tegen mensen die het kwetsend kunnen vinden.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

thedutchdevilo schreef:
koos24 schreef:
thedutchdevilo schreef:Ik vond het een vrouw met een zeer eenzijdigge blik op de wereld,ze was nog fanatieker dan haar eigen man !
Ze wond er ook geen doekjes om dat ze ''die goede oude tijd'' zo miste.
Ze was een enge oude heks die schandalig genoeg ook nog eens een vet pensioen kreeg,omdat haar kerel door de nazi's in de kamer was geplaatst.
Je geeft aan dat ze een "vet" persioen kreeg mijn vraag is hoeveel dat dan was? Ik heb het bedag ooit gehoord maar hoor het graag van jou.

Verder is er direct na de oorlog het besluit genomen om pensioenen van NSBers te handhaven, eind jaren 80 is er nog een poging gedaan het persioen van de weduwe te stoppen maar daar was toen geen kamermeerderheid voor te vinden.
Ex Kamerleden krijgen naar ik dacht ongeveer 2,200 euro per maand levens lang...
Jaren geleden woonde ze hier in de omgeving en ik meende toen gelezen te hebben dat het om enkele honderden GULDENS per maand ging omdat de hoogte van het pensioen afhankelijk was van het aantal jaren in de 2e kamer.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Het was in de gulden tijd 4,700 gulden per maand voor voormalige kamerleden.
There can be only one...!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

thedutchdevilo schreef:Het was in de gulden tijd 4,700 gulden per maand voor voormalige kamerleden.
En wat voor echtgenotes? Of was dat hetzelfde?
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Voordat er aan alle kanten gespeculeerd gaat worden over de hoogte van het pensioen dat zou zijn uitgekeerd even het volgende ter overweging:

- M.M. Rost van Tonningen was Tweede Kamelid voor de NSB vanaf 11-06-1937. Formeel is het Nederlandse Parlement na de capitulatie in mei 1940 ontbonden. Mij is overigens niet bekend of de overige Kamerleden hun tractement uitbetaald hebben gekregen totaan de eerste na-oorlogse verkiezingen of niet.

- De Weduwe Rost van Tonningen was niet de enige die een pensioen ontving op grond van het vooroorlogse Kamerlidmaatschap voor de NSB van haar echtgenoot; ook de Weduwe Gravin de Marchant et d'Assembourg kreeg met zekerheid een soortgelijk pensioen en wellicht waren er nog anderen.

- Als ik goed ben geïnformeerd is die pensioenkwestie al in de jaren '60 en mogelijk al eerder geregeld.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Wat een gedram en gezeur over een pensioen, van zo'n oude vrouw. En al het gezwam alsof zij persoonlijk de joden
via Westerbork naar Auschwitz heeft gebracht, hoe erg dit alles ook is geweest, valt natuurlijk niet te ontkennen.
En nu alweer of ze wel of niet in het door haar gekochte graf mag.
Hoe staan deze mensen met al hun kritiek en anoniem geplaatste schuttingtaal op de diverse forums,
nu tegenover het toenmalige koninklijk huis en de regering, die na enkele dagen oorlog naar Londen vluchtten en de ruim 100.000 joden die voordien in ons land ook al niet erg gewenst waren,
zonder slag of stoot door de Duitsers met hulp van de Nederlandse politie lieten afvoeren?
Tot kort voor de oorlog werden Nederlanders nog door de rechter veroordeeld, als men een belediging richting Hitler had gedaan.
Hij was toen nog een bevriend staatshoofd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dat was om onze neutraliteit proberen te bewaren.
Deas Gu Cath
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

Binnen NSkringen stond deze dame nog steeds in hoog aanzien, en was ze nog steeds bezig haar ideeen uit te dragen aan diegenen die er een willig oor voor hadden. Wat dat betreft is extreem rechts een belangrijke steunpilaar en bindmiddel kwijt en daar kan ik niet rouwig om zijn.
En al die ophef over dat graf, ze moet toch ergens liggen? :?
Zo af en toe zal er inderdaad een Wazi met betraande oogjes en een spastisch rechterarmpje RvT komen eren, dat houdt je toch.
Gewoon negeren, camera erop en wanneer er uitspraken/handelingen worden gedaan die in strijd met de Grondwet zijn kun je deze elementen heel makkelijk aanpakken, desnoods komt Rhenen met een gemeentelijke bepaling dat aanstootgevende kledij op de begraafplaats strafbaar is EN het hoofd onbedekt moet zijn ( dus geen sjaals,bivakmutsen, boerka's enzovoorts ).

Kan iemand zich trouwens die uitzending van "het zwarte schaap"met die Inge Diepman nog herinneren? DAAR heeft RvT punten gescoord , alleen maar omdat de presentatrice van de hoed noch de rand weet aangaande de NSB, WOII en de Holocaust. Ik heb me er grijs aan geergerd.
Een schot voor open doel om "Florrie"voor eens en altijd ongeloofwaardig te maken op basis van argumenten, en dan wordt er zo'n onnozele Diepmandoos opgezet die van verontwaardiging niet uit haar woorden komt en qua kennis ook het absolute nulpunt benadert.
Ik had graag de mening van RvT gehoord over het bombardement op Rotterdam, de Einsatzgruppen, de gedragingen van de SS op de Grebbelinie ( om krijgsgevangenen als levend schild te gebruiken ) , Putten, de februaristaking, de Jodenvervolging en ga zo maar door...

Jammer...
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

''Wat een gedram en gezeur over een pensioen, van zo'n oude vrouw''
Twee dingen IJsbrand ...:
1- ja dat is nu een typische onderdeel van een forum,iets goed doorspreken en omdat jij dat gezeur en gedram noemt wil nog niet zeggen dat dat ook zo is !
2- Die ''arme'' oude vrouw was een grote nazi waar zelfs haar eigen kinderen zich voor schamen (kijk maar eens op de weblog van haar zoon)
en het feit is dat zulke mensen van ONZE belastingcenten onderhouden werden.
En dat verhaal van dat zij niet persoonlijk de joden via Westerbork naar Auschwitz heeft gebracht is natuurlijk een drogreden .
Komt nog bij dat ze dat ook nog eens vrolijk ontkende dat de jodenvervolging gebeurd was.
There can be only one...!
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

IJsbrand schreef: Hoe staan deze mensen met al hun kritiek en anoniem geplaatste schuttingtaal op de diverse forums,
nu tegenover het toenmalige koninklijk huis en de regering, die na enkele dagen oorlog naar Londen vluchtten
Wat heeft dit in vredesnaam met het overlijden van Rost van Tonningen te maken? Zeer off-topic.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Is die uitzending van "Het zwarte schaap" nog ergens te vinden? Ik zocht ernaar maar vond het niet.

Ook is het wel interesant om te lezen hoe men op het "kaalkopjes forum" erover denkt:

Code: Selecteer alles

http://www.stormfront.org/forum/showthread.php/f-s-rost-van-tonningen-374635.html
//edit:
Even de link omgezet naar code. Wo2.nl word liever niet geassocieerd met deze nazi'tjes..

Groetjes,

Dodo
Plaats reactie