Weduwe Rost van Tonningen overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

thedutchdevilo schreef:
2- Die ''arme'' oude vrouw was een grote nazi waar zelfs haar eigen kinderen zich voor schamen (kijk maar eens op de weblog van haar zoon)
en het feit is dat zulke mensen van ONZE belastingcenten onderhouden werden.
Dat mag zo zijn, maar vergeet niet dat ook zij en haar familie alles zijn kwijtgeraakt na de oorlog en dan doel ik niet op eventueel bezit (kapitaal, goederen) dat tijdens de oorlog ten koste van anderen zou zijn vergaard.
Het Beheersinstituut heeft destijds zelfs van mensen, die slechts NSB lidmaatschap kon worden verweten, complete boerenbedrijven (in sommige gevallen familiebezit sinds eeuwen) verbeurd verklaard. Voor de duidelijkheid, ik wil hiermee niet beweren dat ik haar persoonlijke denkbeelden onderschrijf. Dat heeft hier niets mee te maken.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

thedutchdevilo schreef: 2- Die ''arme'' oude vrouw was een grote nazi waar zelfs haar eigen kinderen zich voor schamen (kijk maar eens op de weblog van haar zoon)
en het feit is dat zulke mensen van ONZE belastingcenten onderhouden werden.
.
Deze discussie is uitgebreid gevoerd in de 2e kamer eind jaren '80 en ze mocht het pensioen behouden.
De reden, en daar kan ik me in vinden, is dat het krijgen van een pensioen los staat van je politieke mening.

Voor alle duidelijkheid, ze kreeg niet meer of minder dan andere nabestaanden van voormalig 2e kamerleden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

Rednas schreef:Is die uitzending van "Het zwarte schaap" nog ergens te vinden? Ik zocht ernaar maar vond het niet.
Ik weet het niet, het is alweer heel wat jaartjes terug dat dit erop was.
Misschien dat enkele Fanboyz op het Kaalkopjesforum die uitzending nog wel hebben bewaard; ze hechten nogal waarde aan "relikwieen" daar :wink: .

Koos24:

Deze discussie is uitgebreid gevoerd in de 2e kamer eind jaren '80 en ze mocht het pensioen behouden.
De reden, en daar kan ik me in vinden, is dat het krijgen van een pensioen los staat van je politieke mening.

Voor alle duidelijkheid, ze kreeg niet meer of minder dan andere nabestaanden van voormalig 2e kamerleden.


Dat kan wel zo zijn maar daarom mogen mensen het daar nog steeds al dan niet mee eens zijn.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat nabestaanden van Kampslachtoffers niet stonden te juichen bij hun belastingafdracht in de wetenschap dat "Florrie"van een deel van hun centen doorging met Fuhrerverheerlijking etc...

Ik heb er zelf geen moeite mee. Volgens de wet heeft zij als nabestaande van een 2e kamerlid recht op dat pensioen, net zoals volgens de wet kamerleden een dubbele nationaliteit mogen bezitten :wink: .
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Opvallend dat er nooit aanspraak is gemaakt op het pensioen n.a.v. Rosts Presidentschap van de Nederlandsche Bank :wink:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Inderdaad. :roll:
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik moet bekennen dat ik het gedoe rond haar begrafenis wel erg overtrokken vind allemaal. Ik kan me voorstellen dat er misschien wat inwoners zijn die angst hebben voor rechtsextremisten die het graf komen bezoeken. Maar aan de andere kant, Rost van Tonningen heeft decennialang in die omgeving gewoond. De bewoners van Velp en Rheden zijn inmiddels al zo gewend aan haar 'aanwezigheid.'

In 1987 was er in het Duitse plaatsje Wunsiedel ook zoveel commotie rond het graf van Rudolf Hess. Hij was overleden en zou in zijn familiegraf worden bijgezet. Daar kwamen toen tientallen neonazi's op af en tot voor kort werden daar ieder jaar herdenkingsmarsen gehouden. Misschien zijn de bewoners van Rheden daar wel bang voor. Ik betwijfel echter of hier hetzelfde zal gebeuren als in Wunsiedel en vind de ophef allemaal een beetje overdreven overkomen.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Vanavond gaat het bij Netwerk (Ned. 2 20.30) over het graf van Florrie.
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Kunnen we het mens asjeblieft Rost van Tonningen noemen i.p.v liefkozend "Florrie"?
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef:Kunnen we het mens asjeblieft Rost van Tonningen noemen i.p.v liefkozend "Florrie"?


:lol: :lol: :lol:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Ja toch ??? :evil: ;)

Je noemt Hitler toch ook geen Dolfie?
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nee joh, The Great Dictator! :wink: :lol: Of haal ik nu dingen door elkaar? :P

Afbeelding
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Volgens mij was het niet echt liefkozend bedoeld...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Hitler kon er iig wel om lachen...
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Rednas schreef:Hitler kon er iig wel om lachen...

Afbeelding
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Omg..Niet echt grappig Setffardt.
Plaats reactie