Edgar's Aanwinsten...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dankjewel, zie je inderdaad niet vaak. Op aanvraag hier wat foto's van m'n album.

Deel 1
De voorkant. Het album is in een zeer goede staat. Even een korte samenvatting: het album gaat over Gretl Hermanns, een lid van de RADwj in Materborn, Kleve. (Reichsarbeitdienst Weibliche Jugend). Vrijwel alle foto's zijn op dezelfde lokatie genomen, namelijk bij het gebouw van de RADwj en de omliggende velden. Dit gebouw staat er nu nog steeds.

AfbeeldingAfbeelding

God, zegen de arbeid! Op de tweede foto is het gezin te zien. Gretl draagt een typisch BDM jasje (diegene met het zwarte shirtje).
AfbeeldingAfbeelding

Het betreffende Lager (gebouw). Wat zomerkiekjes en een foto van het maisveld wat er omheen lag (ligt er nu nog steeds overigens).
AfbeeldingAfbeelding

En het gebouw in de winter. Frapant genoeg is er nu een jeugdherberg van het gebouw gemaakt. De volgende bladzijde is gewijt aan de Lagerführerin, deze had de leiding over het kamp/gebouw.
AfbeeldingAfbeelding

Weer een paar foto's bij het complex en het afscheid, zie de mooie lijst boven de deur!
AfbeeldingAfbeelding

De staf van het RADwj complex. En de vlag bij het complex.
AfbeeldingAfbeelding

's Ochtends meteen alweer zingen bij de vlag en 's avonds ook nog eens. Op de tweede bladzijde te zien, heel hoog bezoek! Als je goed kijkt zie je een autovlaggetje met adelaar bij de auto. In het echt zijn de partijspeldjes ook goed te zien.
AfbeeldingAfbeelding

Kameraadschap! :P Op de andere bladzijde is het werk te zien bij de mais velden naast het complex.
AfbeeldingAfbeelding

Zomer 1940, de RADwj vrouwen in het stuk bos naast het complex. En op de fiets.
AfbeeldingAfbeelding

Fietsongelukje en de plaatselijke SchuPo (Schutzpolizei) wordt geholpen en weer de gebruikelijke arbeid.
AfbeeldingAfbeelding

En weer de arbeid bij de maisvelden.
AfbeeldingAfbeelding

Zo gaat het nog een 15-20 tal bladzijdes door, mocht iemand die foto's ook willen zien, stuur gerust nog een PB. (oa met gewonden bij het Bedburg-Hau Lazarett waar ik zelfs ook nog een bidprentje van heb + portret).

Kortom, een heel mooi stuk voor in m'n Niederrhein collectie; binnekort ga ik toen en nu foto's maken, ik weet namelijk precies waar het gebouw nu staat!

AfbeeldingAfbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Mooi album Edgar. En helemaal mooi dat je weet waar het gebouw staat. Niet vergeten de toen/nu foto’s te posten ;)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Bedankt, voor de geinteresseerden die in de buurt wonen: het gebouw ligt aan de Koningsallee in Materborn, om precies te zijn op nummer 175 (zie screenshot google earth).

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Dat album ziet er heel mooi uit Edgar, was het kopen zeker waard!!!

Toch nog redelijk wat te vinden van je gebied!!


Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Omdat ik m'n streekgebonden verzameling stop, heb ik nog wel wat meuk voor je!


:wink:
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

@ Dean: inderdaad, maar dat spul is echt moeilijk te vinden hoor. Ik zoek dus ook wel echt een hoop uurtjes in de week op ebay (de laatste tijd niet zovaak meer helaas) 8)

@ Michiel: Ja dat weet ik, komt helemaal in orde. 8) :lol:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Edgar schreef:Afbeelding
''Drei gute Kameraden'' ..? Ik zie er toch echt vier :P! 2 vrouwen en 2 honden.
Maarja, hoe dan ook .. prachtig foto album, weer een top aanwinst uit je gebied *)!!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Thanks. Hier weer wat aanwinsten.

Foto in Wesel genomen, waarschijnlijk de brug bij Fort Blücher met SS mannen en een Heer officier.

Afbeelding

K98 schoonmaaksetje in een hele goede staat uit 1940, moet alleen de hulzentrekker nog eens vinden, maar verder ziet ie er perfect uit.

AfbeeldingAfbeelding

En nog een Britse kledingborstel uit 1944. Ook krijg ik van m'n oma als het goed is foto's van de begrafenis van de zus van diegene die het dagboek schreef, in halfweg genomen, in 1943. En een aankondiging dat ze overleden was. Ook nog een persoonbewijs van de tante van m'n opa. Wordt alweer het vierde persoonsbewijs uit de familie dan! :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Weer knappe en toffe aanwinsten, Edgar ;)
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Leuke nieuw aanwinsten Edgar.

p.s. nog gelukt met je toen en nu foto’s?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Bedankt beide. Niet gelukt met de toen en nu foto's, omdat het 2,5 uur rijden is, dus dat komt wel eens een keer. :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Zijn leuke spulletje hoor edgar!
Dat k98 setje ziet er nog mooi uit! :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Bedankt. Is inderdaad een leuke toevoeging voor de ook wel nette k98.

Heb vandaag ook nog wat (kleine) spulletjes kunnen vinden voor de collectie.

Een in mooie staat verkerend Welfare Biscuits blik uit mei 1944, wilde altijd nog wel eens zo'n blik, maar bleef het constant uitstellen. Ik wil hier de meest algemene varianten ook van hebben.

Afbeelding

En ja, weer de bekende bijl. Dit is de zevende en voorlopig de laatste, we hebben een zwak voor deze bijlen (deze zaten in de bommenwerpers en werden gebruikt voor ontsnappingen door bijvoorbeeld het ruim aan gort te slaan). Dit is het eerste model, uit 1938. De rechter hadden we al.
Afbeelding

Deutsches Schutzwall-Ehrenzeichen, ook wel de westwall medaille genoemd. De westwall liep ook in het Reichswald, dus vond ik zo'n medaille eigenlijk wel noodzakelijk in de collectie. Nu wil ik nog de tombak versie, dit is de vroege koperen versie.

Afbeelding

En nog een Bren Gun carrier schakel die is gevonden in Reichswald. Vond ik wel leuk naast de drie andere schakels die ik al heb uit 't Reichswald/Malden (foto komt zo).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Mooie aanwinsten Edgar. Die welfare blikken zijn altijd wel leuk als display item. Kun je eens of een foto plaatsen van alle bijlen? :)
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Leuke aanwinsten hoor edgar :)
K zag je nog in zwolle :P tenminste dat denk ik :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie