onderwijs in Duitsland hedendaags

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

onderwijs in Duitsland hedendaags

Bericht door snafu »

Ik plaats deze vraag hier omdat deze wel veel bij de actualitteit aanleunt.
De vraag is dus:"Hoe wordt vandaag met de geschiedenis over wo2 in Duitsland".
Wordt daarover gezwegen of schaamt men zich daar nog voor of iets dergelijks?

alvast bedankt.

(Edit snafu:spelfouten verbeterd)
Laatst gewijzigd door snafu op 28 mar 2007, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Greifkommando!
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Snafu
Jij kunt je beter eerst eens verder in het goed omgaan met de Nederlandse taal bekommeren, voordat jij je gaat verdiepen in de geschiedenislessen in Duitsland. Lees je Topic nog maar eens goed door. Ook duitland blijkt onvindbaar te zijn, of het moet het landgoed van Dagobert Duck zijn.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

IJsbrand schreef:Snafu
Jij kunt je beter eerst eens verder in het goed omgaan met de Nederlandse taal bekommeren, voordat jij je gaat verdiepen in de geschiedenislessen in Duitsland. Lees je Topic nog maar eens goed door. Ook duitland blijkt onvindbaar te zijn, of het moet het landgoed van Dagobert Duck zijn.
Jou eerste zin trekt anderzijds ook op niet veel hoor!Maar goed,het was al laat en dan gebeuren zo'n dingen wel eens!Mijn excuus!
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik kwam dit tegen in een ander topic in het onderdeel Actueel:
Sgt. Gallée schreef:Ongeveer vier weken geleden had ik een Duits meisje in huis ,voor 5 dagen. Ze was 17 jaar en heette Flavia. Flavia woont in de buurt van Hannover. Zij deed net zoals mij mee aan een project dat bekend staat als 'Model United Nations' oftwel MUN. Bij dit project bootsen leerlingen, uit allerlei landen, van 5VWO de VN na. Dit is zeker geen spelletje, we moesten ons aan alle officiele regels houden om over de voorbereiding van maanden maar niet te zwijgen. 's Avonds na de vergaderingen spraken, Flavia en ik, met elkaar over van alles. Mijn grote intresse voor de WOII en de daarbij horende verzameling bleef haar uiteraard niet onopgemerkt. De tweede avond spraken we daar tot diep in de nacht over. Ze vertelde niks over de rol van haar grootouders in de oorlog, maar ze vertelde wel dat zij onderdeel was van het grootste boetevolk in de wereld. En toen vertelde ze iets waar ik vreselijk van schrok. "Toen de film 'Der Untergang' uitkwam, moest zij samen met de hele school deze film zien in een grote hal. Als je niet kwam opdagen kreeg je hem op een strafuurtje alsnog te zien. Daarna werd er op gehamerd hoe slecht 'ze' wel niet waren geweest in de WOII. Iedere geschiedenisles ging bij haar over de 'WOII'. Ze zei: "Het achtervolgt ons overal, maar wees nou eerlijk, jij was een jaar geleden nog in Berlijn, kijk naar al die gedenkplaatsen met als kroon het Joods museum. We doen er alles aan om de schuld af te lossen, maar het lijkt wel eindeloos. Ze zei: "Ondanks dat ik in 1989 geboren ben, moet ik nog steeds de schuld inlossen van wat er is gebeurd in de WOII.

Voor dat ik haar ooit ontmoette, liet ik regelmatig in posts merken dat het Duitse volk (dat leefde gedurende de WOII) voor mij schuldig was aan de WOII. Ik dacht als ik ZDF zag: 'moffenzender' etc. Na de ontmoeting met haar ben ik volledig bijgedraait. De omstandigheden waren anders, en als ik een Duitser was geweest die sinds zijn geboorte alleen maar het nationalisme had gekend met de bijbehorende propaganda. Of als ik nog eerder was geboren en zelfs de armoede ten gevolge van de Vrede van Versailles had meegemaakt na de grote nederlaag. Hoe had ik dan gereageerd? Was ik dan nog steeds zo stoer geweest, met van 'ik zou nooit Hitler steunen'? Verplaatsen is moeilijk op dat gebied, maar probeer het eens. Was jij toen de zelfde lefgozer geweest als nu, achter je computer?

Decide for yourself!

Bjørn,,
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Kippevel!
Hier schrik ik echt van!
Bedankt Dodo en Bjorn.
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Seyffardt schreef:Ik ken ook een voorbeeld van een Duitse vrouw van in de 30. Zij is getrouwd met een Nederlander (goede vriend van mij, tevens verzamelaar). Ik heb met haar ook over deze zaken gesproken. Haar overgrootvader had een hoge rang bij de SD en haar opa en oma waren bij de HJ, resp. de BDM. Op school hebben zij, behalve de "schuld kwestie" weinig of niets aan geschiedenis vóór 1949 gedaan. Ik heb haar moeten vertellen dat de Keizer Wilhelm II in Doorn begraven ligt, hoe dat destijds allemaal gegaan is en dat hij in feite Nederlands eerste asielzoeker was :lol:

Wat onderwijs en opvoeding betreft zijn de naoorlogse Duitsers vrijwel allemaal 'Opfer der Umerziehung' geworden en soms uit zich dat in krampachtige hypocrisie, ontkenning, schaamte en wat dies meer zij....totdat je door het "schild" heen weet te komen en dan praten ze er wel wat meer vrijuit over. Ik veroordeel bijvoorbeeld niemand louter op het feit dat hij bij de Waffen-SS was, maar wil er wel vanalles van weten. Als ze dat eenmaal door hebben is het ijs vlot gebroken.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Als ik dat zo eens lees wat DoDo daar gequote heeft,, Wil ik even op terug komen.Niet iedere Duitser was nazi he jongens,ik ben zelf ook van Duitse afkomst,jullie kunnen mij toch niet aansmeren wat er in de oorlog is gebeurt.Ik weet dat het over een verhaaltje wat Bjorn getypt heeft,maar goed.Dat wilde ik even kwijt.

Natuurlijk vind ik het goed,wat ze doen op die scholen,natuurlijk moet de Deutsche jeugd inzien,wat de mensen in de oorlog fout heeft gedaan.In ook goed dat ze "Der Untergang" hebben laten zien.

En wat betreft het onderwijs in Duitsland, nu is,zou het niet weten,heb hier in Nederland gewoon normaal "op het Hollands" les gekregen.Van af groepje 3 :wink:
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Ik zal kijken of mijn schoonvader (Duitser) ook wat los wil laten ....
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Thx seyffardt en stefan voor jullie reactie!
Ik kom hier echt heel veel wijzer uit!
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Mooi.Misschien heeft iemand anders nog wat aan te brengen.
-Twilight
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:50

Bericht door -Twilight »

Geen idee van het "hedendaagse", maar heb wel een vriendin die is opgegroeid in oost-duitsland. Heel vreemd om met haar over WW2 te praten, want dingen die voor ons min of meer vanzelfsprekend zijn, heeft ze nooit gekregen. Rusland heeft de oorlog gewonnen, punt.

We hadden het op een gegeven moment ook over het communisme. Ze kan tot in detail de levensloop van Stalin of Lenin vertellen, maar van een toch niet geheel onbelangerijk persoon als Trotski had ze nog nooit gehoord. Werd gewoon verzwegen in de geschiedenisboekjes.

De overwinnaar schrijft de geschiedenis...
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

De Ossies snappen er echt helemaal niets meer van. In 1933 kwam Hitler aan de macht. In '39 begon de oorlog. In de laatste jaren hebben met name de Oostduitse gebied erg geleden onder het geweld van de oorlog. De Russen moordden en verkrachtten en namen tenslotte de machte en sloten de bevolking op in hun eigen land achter een ijzeren hek. Zevenenvijftig jaar werd er voor hun gedacht en toen kwam de vrijheid. Dachten ze. In feite kwam de Wende er op neer, dat de DDR ingelijfd werd bij de BRD. Van een éénwording was in feite geen sprake. Na de Wende werden de Ossies geacht westers te denken, terwijl ze al die tijd onder totalitair regimes hadden geleefd, die alles voor hen regelden. Nu moesten ze plotseling zelf denken en zelf ondernemen. Dat konden ze niet, omdat hun dit nooit was geleerd. Gevolg: het oosten van de huidige BRD was arm en bleef arm. Toen het nog DDR heette, had iedereen er werk en ongeveer evenveel geld. Nu is dat niet meer zo. Bijna 75% van de voormalige DDR-bevolking vindt nu, dat het destijds zo slecht nog niet eens was.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

zeg mensen wat ik nu zo allemaal hoor van niet iedere duitser was Nazi ik hoop dat jullie er ook bij stil staan dat niet iedere nazi verkeerd is en wij nederlanders kunnen er ook wat van het is toch niet normaal dat je alle vrouwen kaal scheert en vernederd die met de duitsers geslapen hadden. Wat moesten ze anders doen een beetje (heel erg veel dan) is in zo'n periode dan toch normaal
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Dat was ook fout van de Nederlanders..
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Dat ze een vriendje krijgen die toevallig Duits is? En heeft liefde echt die beperkingen? Lekker kortzichtig van jou...
Plaats reactie