Ereteken Eindhoven uitgereikt aan majoor Dick Winters

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

@battle of the bulge:

Probeer iets meer te letten op komma's en hoofdletters :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

battle of the Bulge schreef:ik vindt niet dat hij een MoH moet krijgen hij heeft gewoon zijn werk gedaan en als ie serie er niet was gekomen had hij deze onderscheiding ook niet gekregen als joachim Peiper een soort duitse MoH zal krijgen zijn jullie er ook allemaal tegen.Niet dat ik iets tegen BoB hebt een prachtige serie dat wel.
Sorry Battle of the Bulge, maar hier ben ik het niet mee eens.
Op het moment dat Winters de MoH zou krijgen en ervoor voorgedragen was tijdens de WO2 is op dat moment besloten deze aan een officier hoger in rang te geven die, behalve dat hij hoger in rang was (rechtstreekse lijn naar boven in de chane of command), niets met de actie die de MoH opleverde te maken had. Het command vond simpelweg dat iemand lager in rang niet op datzelfde moment dezelfde onderscheiding kon krijgen.

M.i. komt die MoH dus Winters toe, zelfs al moet dat misschien wel postuum gebeuren. Dit heeft verder niets te maken met BoB.

Er lopen voor diverse anderen ook dergelijke procedures en die mannen zijn niet verfilmd.

Joachim Peiper verdient geen erekruis, simpelweg omdat er nooit lauweren zijn voor het verliezende leger in een oorlog van dergelijke schaal. Hoe moedig zij ook hebben gestreden, heeft hun aktie immers niet bijgedragen aan de overwinning.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Joachim Peiper verdient geen erekruis, simpelweg omdat er nooit lauweren zijn voor het verliezende leger in een oorlog van dergelijke schaal. Hoe moedig zij ook hebben gestreden, heeft hun aktie immers niet bijgedragen aan de overwinning.
Dus de Nederlandse, Franse, Belgische etc leger mocht geen erekruizen oid uitdelen aan soldaten die grote daden hadden verricht omdat ze verloren?

En Peiper had toch een soort MoH? Het ridderkruis.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Rednas schreef:
Joachim Peiper verdient geen erekruis, simpelweg omdat er nooit lauweren zijn voor het verliezende leger in een oorlog van dergelijke schaal. Hoe moedig zij ook hebben gestreden, heeft hun aktie immers niet bijgedragen aan de overwinning.
Dus de Nederlandse, Franse, Belgische etc leger mocht geen erekruizen oid uitdelen aan soldaten die grote daden hadden verricht omdat ze verloren?

En Peiper had toch een soort MoH? Het ridderkruis.
Ik snap je punt niet.

Uiteindelijk hebben de Nederlandse, Franse, Belgische etc. gezegevierd in samenwerking met overige geallieerden.

Ik ken Peiper niet en het kan goed zijn dat hij, zoals vele anderen een onderscheiding hebben gehad tijdens de jaren dat de Duitsers hun overwinningen vierden. De Duitsers gaven zelfs nog ere kruizen weg toen Berlijn al gedeeltelijk veroverd was, dus dat zegt niets.

Uiteindelijk heeft het Duitse leger, met alle aan haar gelieerde troepen verloren en een totale nederlaag geleden omdat zij zich dienden over te geven zonder enige voorwaarden.

Kijk maar eens door de hele geschiedenis heen, van Grieken, Romeinen, Fransen, Pruissen en alle anderen. Diegene die verliest wordt niet gehuldigd, hoe dapper die ook is geweest. Dat is het punt dat ik maak.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

battle of the Bulge schreef:als joachim Peiper een soort duitse MoH zal krijgen zijn jullie er ook allemaal tegen.
Maar denk je niet dat dit ook zo is door de daden van Kampfgruppe Peiper tijdens het Ardennen- offensief??? Denk niet dat het neerschieten van 80 POW's door troepen onder jou bevel echt als een heldendaad word gezien? :roll:

Toén misschien wel (vanuit Duits/ nazi oogpunt) maar na de oorlog zeker niet meer (zoals in dit topic het geval is)
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Denk niet dat het neerschieten van 80 POW's door troepen onder jou bevel echt als een heldendaad word gezien?
En de geallieerde troepen deden dat niet? Toch (misschien zelfs juist daardoor?) werden daar de MOH's uitgedeeld.
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Rednas schreef:
Denk niet dat het neerschieten van 80 POW's door troepen onder jou bevel echt als een heldendaad word gezien?
En de geallieerde troepen deden dat niet? Toch (misschien zelfs juist daardoor?) werden daar de MOH's uitgedeeld.
Het zal vast wel voorgekomen zijn dat de geallieerden dat ook deden... zeker weten zelfs! Maar denk je echt?! Dat als een geallieerde pantserafdeling, die superieur is aan de vijand, de vijand die zich vervolgens overgeeft in een wei drijft om ze daar dood te schieten?! Ik zeg niet dat het nooit gebeurt is, maar daar zal geen MoH om worden uitgereikt... :roll:

Maar mijn post was bedoeld om 'Battle of the Bulge's post te vergelijken met de situatie over dit topic onderwerp... de vergelijking tussen Winters en Peiper :)
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

Als je de acties van Peiper gaat baggitaliseren, dan heb je t niet helemaal begrepen, hij zou ter dood veroordeeld zijn! Zou dat nou niet willen vergelijken met een acties als die van Winters.
Zoals eerder gezegd kreeg Lt col Cole de MOH vanwege zijn rang, dat wil niet zeggen dat Winters hem niet verdient heeft.
Verliezende partijen geven weldegelijk tekens van erkenning voor positieve acties, maar natuurlijk niet aan de tegenpartij.
In Nederland, Duitseland, belgie ed zijn in WW2 echt wel medailles uitgereikt.
rendevouz with destiny
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Peiper is ook ter dood veroordeeld, in 1946. Dit werd in levenslang omgezet, en daarna in 35 jaar. In 1956 kwam hij vrij.

Hij ging in Frankrijk wonen en is in 1976 na meerdere doodsbedreigingen vermoord doordat er een Molotov Cocktail in zijn huis werd gegooid. De daders zijn nooit gepakt, maar men neemt aan dat het Franse (Communistische) ex verzets strijders waren.
Deas Gu Cath
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Huh maar het gaat hier toch over Winters?! :?

Gr
Nick
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Roland schreef:Als je de acties van Peiper gaat baggitaliseren, dan heb je t niet helemaal begrepen, hij zou ter dood veroordeeld zijn! Zou dat nou niet willen vergelijken met een acties als die van Winters.
Lezen, heet dat. :roll:
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

Ik snap dat sommige mijn punt niet snappen maar ik start een nieuw topic hierover. Ik denk dat Kampfruppe Peiper even moedig hebben gestreden als de rest. De oorzaak van de "massamoord" is doordat hij totaal verblind is door propaganda, en kijk To Tall en ik denk meerdere kennen Peiper niet eens dat zal ook niet bij Winters zijn gebeurd als BoB niet was gekomen.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

p.s het Ridderkruis is een minder grote onderscheiding als een MoH
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

battle of the Bulge schreef:p.s het Ridderkruis is een minder grote onderscheiding als een MoH
Nouuuuu? weet je wel zeker dat dat zo is? want volgens mij kun je deze 2 ongeveer gelijkstellen? (zeker als je de ridderkruizen hebt met zwaarden en die andere rommel)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Volgens mij staan ze ook wel ongeveer gelijk als je tenminste zoals Mike zegt een Ridderkruis het met zwaarden, eikenloof en briljanten (denk ik). Maar toch lijkt me de MoH nog net ietsje hoger.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie