'Nederland fout bij ruimen mijnen WOII'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

'Nederland fout bij ruimen mijnen WOII'

Bericht door Rednas »

'Nederland fout bij ruimen mijnen WOII'
Nederland heeft vlak na de Tweede Wereldoorlog via een truc honderden Duitse krijgsgevangenen mijnen laten ruimen. Dat blijkt uit onderzoek van het tv-programma Andere Tijden.

Zeker 210 van hen kwamen daar bij om. Volgens het internationale oorlogsrecht mogen krijgsgevangenen niet gebruikt worden voor dit levensgevaarlijke werk.

Door hen 'ontwapende vijandelijke militairen' te noemen, vielen ze echter niet onder het oorlogsrecht. Nederland nam zijn toevlucht tot de gevangenen, omdat er te veel Nederlanders het leven lieten (minstens 50) bij het ruimen.

Andere Tijden zendt de documentaire over het onderwerp donderdagavond om 21:25 uur uit.

Afbeelding

Bron: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/) ... _doden.xml
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Hmm is dit wel een betrouwbare bron?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Mike.H schreef:Hmm is dit wel een betrouwbare bron?
Je mag misschien RTL niet als een betrouwbare bron zien, het programma "Andere Tijden" maakt serieuze en betrouwbare geschiedenisdocumentaires.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

In het boek Atlanticwall op Goeree Overflakkee word er ook geschreven dat duitse krijgsgevangenen de mijnenvelden in het kustgebied ontdeden van mijnen.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

hendrik schreef:
Mike.H schreef:Hmm is dit wel een betrouwbare bron?
Je mag misschien RTL niet als een betrouwbare bron zien, het programma "Andere Tijden" maakt serieuze en betrouwbare geschiedenisdocumentaires.
Prima hoor, just making sure.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

ik ben wel benieuwd, lijken mij vette beelden, k ga zeker kijken morgen!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

Het opruimen van munitie en explosieven werd hier in de buurt gedaan door NSB ers .
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Bericht door Nekaf »

bennie schreef:Het opruimen van munitie en explosieven werd hier in de buurt gedaan door NSB ers .
Niet echt iets om trots op te zijn als Nederland. Jezelf bedienen van verachterlijke werkwijzes. Ik noem het willens en wetens mensen opofferen. Ondanks de achtergronden van de mensen is het geen excuus om dit soort misdaden te plegen. Dan ben je als natie geen haar beter.
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

Het ging dacht ik, over mijnen die de Duitsers zelf hadden geplaatst.............
rendevouz with destiny
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Ik had em gezien
Omdat duitsland geen staat meer was waren ze ook geen krijgsgevangenen ofzo iets, dus mochten ze mijnen op gaan rapen.
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Telemark schreef:Ik had em gezien
Omdat duitsland geen staat meer was waren ze ook geen krijgsgevangenen ofzo iets, dus mochten ze mijnen op gaan rapen.
Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Als een soldaat krijgsgevangen is gemaakt, maakt het niet uit, of de staat waarvan hij onderdaan was wel of niet meer bestaat. Het "Derde Rijk" was verslagen door de geallieerden, zij hadden het rijk verdeeld in vier bezettingszones, maar de Duitsers waren nog steeds Duits en geen statenloos burger, omdat het rijk niet meer bestond.

Nederland heeft bij deze krijgsgevangenen een naar trucje uitgehaald om onder de term "krijgsgevangene" uit te komen. Men noemde hen ontwapende vijanden en die konden te werk gesteld worden.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Schwimmwagen
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2007, 14:49
Locatie: Weert

Bericht door Schwimmwagen »

Nog even wat betreft dat trucje:

De Nederlander die gister geïntervieuwd werd, kon nog maar net z'n lach inhouden toen hij vertelde hoe een Duitser op een mijn stapte.

Zo zie je dus wel hoe hoog het wraak gehalte lag, zodoende zijn ze ook vrij meedogenloos geweest hierin.

Groet,

Mats
And don't forget to say please!
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Ik heb enkele boeken over mijn dorp waarin ook de tijd na de oorlog aan bod komt, hier word heel duidelijk gesteld dat Duitsers ook mijnen moesten ruimen?

Niks nieuws lijkt me.


Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Dean- schreef:Ik heb enkele boeken over mijn dorp waarin ook de tijd na de oorlog aan bod komt, hier word heel duidelijk gesteld dat Duitsers ook mijnen moesten ruimen?
Niks nieuws lijkt me.
Dean
Daar heb je helemaal gelijk in. Het feit dat Duitse (ex-)militaren op grote schaal werden ingezet bij het ruimen van mijnenvelden was al hel lang bekend. Maar het feit dat dit eigenlijk illegaal was is naar verhouding nieuw. Vroeger vroegen maar weinigen zich af of het ruimen van mijnenvelden door verslagen vijanden volkenrechtelijk wel mocht.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Daar zie ik geen enkele fout in: ze hebben die smerige laffe wapens gelegd dan moeten ze die ook maar opruimen.

Nee, je zal daar je eigen burgers voor opofferen ; komaan!


Mvg,

P.Siemons
Plaats reactie