Een open brief aan,tegenhaatzaaien.nl

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

mannerheim schreef:
Haha, ik ben een overtuigd Katholiek en ik heb er niks op tegen als seyfardt vlees eet op vrijdag, dat zal me worst wezen. Als hij zin heeft in vlees op vrijdag, dan zal ik hem NIET als minder volwaardig beschouwen!
Dank je :)


Maar ehh...worst? Op vrijdag? Foei! :lol:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Seyffardt schreef: Maar ehh...worst? Op vrijdag? Foei! :lol:
Hahaha :lol:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Maar even terug on-topic: zaait Wilders wel of geen haat door te zeggen, dat moslims in ons land mogen blijven, mits ze een groot deel uit de koran scheuren?

Feitelijk zegt hij hier dus, dat álle (want hij spreekt niet over een aantal) moslims het land uit moeten, als ze de koran níet aanpassen.

En om even terug te komen op de bijbel (Seyffardt): daar zijn inderdaad hele stukken uitverwijderd. Hele evangelies zelfs. Waarom? Omdat het de paus van toen niet aanstond, dat Jezus getrouwd zou zijn met Maria Magdalena en samen een kind zouden hebben. Dat was in de Middeleeuwen geen goddelijkheid: de Messias met een kind en alles wat er aan het krijgen van een kind vooraf gaat. Wat dat betreft zijn de moslims veel dichter bij hun echte geloof gebleven. Mohammed is wat hen betreft geen goddelijkheid, maar slechts een profeet. Een mens van vlees en bloed. Jezus was ook een mens van vlees en bloed, maar in de bijbel zoals wij hem nu kennen blijft daar vrij weinig van over.

Verder wordt er min of meer gesproken, dat christenen hun geloof niet opdringen aan een ander, en moslims dat wel doen. Ik ken slechts één voorbeeld van een opdringerige religie: de Jehova's getuigen. En dat zijn ook christenen. Ik ken geen moslimgroepering, die langs de deuren leurt met "De Minaret" (i.p.v. de Wachttoren) om hun geloof aan anderen op te dringen.

En dat de katholieken op vrijdag geen vlees mogen eten is een fabel. In 1967, dit jaar dus 40 jaar geleden is het vasten door de katholieke kerk afgeschaft. Alleen op Aswoensdag en op Goede Vrijdag wordt een katholiek geacht te vasten. Als je dus schrijft, dat een katholiek a.s. vrijdag geen vlees mag eten, klopt dat.

En ik heb nog steeds geen antwoord gezien van Thor, de starter van dit
Topic. Was het misschien zijn bedoeling haat te zaaien onder de forumleden onderling ;)?
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

hendrik schreef: En ik heb nog steeds geen antwoord gezien van Thor, de starter van dit
Topic.
Ja, gek eigenlijk, hij houdt zich stil de laatste tijd :|
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

hendrik schreef: En dat de katholieken op vrijdag geen vlees mogen eten is een fabel. In 1967, dit jaar dus 40 jaar geleden is het vasten door de katholieke kerk afgeschaft. Alleen op Aswoensdag en op Goede Vrijdag wordt een katholiek geacht te vasten.
Wat? De vasten al 40 jaar afgeschaft? En ik maar niet mogen snoepen toen ik klein was, want 't was vasten! Vuile ouders, dat zal ulderen besten dag niet zijn.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

von Manteuffel schreef:
hendrik schreef: En dat de katholieken op vrijdag geen vlees mogen eten is een fabel. In 1967, dit jaar dus 40 jaar geleden is het vasten door de katholieke kerk afgeschaft. Alleen op Aswoensdag en op Goede Vrijdag wordt een katholiek geacht te vasten.
Wat? De vasten al 40 jaar afgeschaft? En ik maar niet mogen snoepen toen ik klein was, want 't was vasten! Vuile ouders, dat zal ulderen besten dag niet zijn.
Ja, daar wist ik ook nicks van af :mad:
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef: Maar even terug on-topic: zaait Wilders wel of geen haat door te zeggen, dat moslims in ons land mogen blijven, mits ze een groot deel uit de koran scheuren?
Ik vind van niet. Wat hij er m.i. mee bedoelt is dat Moslims zich aan dienen te passen aan de westerse samenleving en niet andersom.

hendrik schreef:
Ik ken slechts één voorbeeld van een opdringerige religie: de Jehova's getuigen. En dat zijn ook christenen.
Daar denken vrijwel alle Christelijke kerkgenootschappen heel anders over!
hendrik schreef: En dat de katholieken op vrijdag geen vlees mogen eten is een fabel. In 1967, dit jaar dus 40 jaar geleden is het vasten door de katholieke kerk afgeschaft. Alleen op Aswoensdag en op Goede Vrijdag wordt een katholiek geacht te vasten. Als je dus schrijft, dat een katholiek a.s. vrijdag geen vlees mag eten, klopt dat.
Best mogelijk. Ik als Vrij Heiden (let wel: geen athëïst, da's wat anders) ben daar niet geheel in thuis.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Seyffardt schreef:
Ik vind van niet. Wat hij er m.i. mee bedoelt is dat Moslims zich aan dienen te passen aan de westerse samenleving en niet andersom.
Kijk; en dáár sla je de spijker precies op zijn kop. "M.i."= mijns inziens; je geeft dus je eigen invulling aan wat Wilders bedoelt met zijn uitspraken. Ik geef er een hele andere invulling aan. Laat de beste man nou eens gewoon zeggen, wat hij bedoelt. Jij denkt dat hij bedoelt, dat de moslims zich aan moeten passen aan de westerse wereld. Ik denk, dat hij bedoelt dat de moslims hun religie om moeten gooien, willen ze van hem nog in Nederland kunnen wonen en (en komt het ergste) extreem rechts denkt, dat Wilders zegt dat alle moslims het land uit moeten. Is dat duidelijke politiek bedrijven? Nee. Als de heren politici nu eens allemaal precies zeiden, wat ze bedoelden, werd het in nederland allemaal een stuk helderder. Ook Jan Marijnisse maakt er zich afgelopen week nog schuldig aan, door te zeggen, dat het Albayrak zou sieren als ze één van haar paspoorten in zou leveren. Ook dat kun je opvatten zoals je wilt. Laat hem er dan ook meteen aantoevoegen, en niet een paar dagen later, dat het dan wel uit vrije wil moet gebeuren.

Seyffardt schreef:Daar denken vrijwel alle Christelijke kerkgenootschappen heel anders over!
Dat klopt. Maar de Jehova's getuigen behoren wel tot de christelijke kerk, wat andere christenen (ook ik) er ook van denken. Een mooi voorbeeld, dat je niet iedereen van één religie over één kam kunt scheren. Net zoals in het christendom, bestaan in de islam diverse stromingen, die ook niet over één kam te scheren zijn. In Nederland past een groot deel van de moslimbevolking zich moeiteloos aan. Deze moslims vallen niet op. Om het simpele feit, dat ze niet opvallen. Klinkt simpel. Ze vallen niet op, omdat ze zich aangepast hebben. Een klein deel weigert zich aan te passen. En die vallen wel op. En dát zijn volgens velen dé moslims, omdat ze hen opvallen. En voor mij hoeft zich ook niet iedereen 100% aan te passen. In Volendam, Marken, Edam, Urk en nog veel meer plaatsen wordt ook nog steeds door Nederlanders de klederdracht in ere gehouden, dat kun je ook beschouwen als niet aanpassen. In Friesland weigert een deel van de bevolking in het openbaar Nederlands te spreken, omdat Fries een officiële taal is; ook dat is niet aanpassen. Maar het is niet strijdig met de wet. Zo gauw het niet-aanpassen strijdig is met de wet, wordt het hoog tijd dat het aangepakt wordt. Voor de rest mag een Turk van mij best een maand ramadan houden en daarna suikerfeest vieren en mag een jood het loofhuttenfeest vieren. Wij zetten hier in de Achterhoek ook nog steeds een meiboom, als er een nieuw huis gebouwd wordt. Een heidens, Germaans vruchtbaarheidsritueel. Niks mis met tradities. Als ze maar niet strijdig zijn met de wet.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef:
Seyffardt schreef:
Ik vind van niet. Wat hij er m.i. mee bedoelt is dat Moslims zich aan dienen te passen aan de westerse samenleving en niet andersom.
Kijk; en dáár sla je de spijker precies op zijn kop. "M.i."= mijns inziens; je geeft dus je eigen invulling aan wat Wilders bedoelt met zijn uitspraken. Ik geef er een hele andere invulling aan. Laat de beste man nou eens gewoon zeggen, wat hij bedoelt. Jij denkt dat hij bedoelt, dat de moslims zich aan moeten passen aan de westerse wereld. Ik denk, dat hij bedoelt dat de moslims hun religie om moeten gooien, willen ze van hem nog in Nederland kunnen wonen en (en komt het ergste) extreem rechts denkt, dat Wilders zegt dat alle moslims het land uit moeten. Is dat duidelijke politiek bedrijven? Nee. Als de heren politici nu eens allemaal precies zeiden, wat ze bedoelden, werd het in nederland allemaal een stuk helderder. Ook Jan Marijnisse maakt er zich afgelopen week nog schuldig aan, door te zeggen, dat het Albayrak zou sieren als ze één van haar paspoorten in zou leveren. Ook dat kun je opvatten zoals je wilt. Laat hem er dan ook meteen aantoevoegen, en niet een paar dagen later, dat het dan wel uit vrije wil moet gebeuren.
Hoeveel politici, wetenschappers en andere intelligentia ken jij die overal altijd overduidelijk zijn? Laat inderdaad alle politici nu eens duidelijk zijn en zich bij hun standpunten houden, dan was het allemaal een stuk simpeler geweest. Die uitspraak over de Koran was niet zo moeilijk te begrijpen, toch? Je zegt het immers zelf: "....dat de moslims hun religie om moeten gooien, willen ze van hem nog in Nederland kunnen wonen". Met andere woorden: aanpassen dus!

Over extreem-rechts gesproken: Wilders' standpunt ten opzichte van extreem-rechts was van de week meer dan duidelijk. Hij is vóór een verbod van Blood & Honour!
hendrik schreef:
Seyffardt schreef:Daar denken vrijwel alle Christelijke kerkgenootschappen heel anders over!
Dat klopt. Maar de Jehova's getuigen behoren wel tot de christelijke kerk, wat andere christenen (ook ik) er ook van denken. Een mooi voorbeeld, dat je niet iedereen van één religie over één kam kunt scheren. Net zoals in het christendom, bestaan in de islam diverse stromingen, die ook niet over één kam te scheren zijn. In Nederland past een groot deel van de moslimbevolking zich moeiteloos aan. Deze moslims vallen niet op. Om het simpele feit, dat ze niet opvallen. Klinkt simpel. Ze vallen niet op, omdat ze zich aangepast hebben. Een klein deel weigert zich aan te passen. En die vallen wel op. En dát zijn volgens velen dé moslims, omdat ze hen opvallen.
In Nederland past een groot deel van de Moslims zich aan? Waar baseer je dat precies op? Een Moslim die zich heeft aangepast is inderdaad iemand die niet opvalt. Een Katholiek, een protestant en een atheïst vallen in de massa niet op. Ik zou bijv. niet weten of mijn buurman Katholiek is of niet. Maakt me ook niet uit. Hoe weet jij dan of iemand Moslim is, als hij niet opvalt?
hendrik schreef: En voor mij hoeft zich ook niet iedereen 100% aan te passen. In Volendam, Marken, Edam, Urk en nog veel meer plaatsen wordt ook nog steeds door Nederlanders de klederdracht in ere gehouden, dat kun je ook beschouwen als niet aanpassen. In Friesland weigert een deel van de bevolking in het openbaar Nederlands te spreken, omdat Fries een officiële taal is; ook dat is niet aanpassen. Maar het is niet strijdig met de wet. Zo gauw het niet-aanpassen strijdig is met de wet, wordt het hoog tijd dat het aangepakt wordt. Voor de rest mag een Turk van mij best een maand ramadan houden en daarna suikerfeest vieren en mag een jood het loofhuttenfeest vieren. Wij zetten hier in de Achterhoek ook nog steeds een meiboom, als er een nieuw huis gebouwd wordt. Een heidens, Germaans vruchtbaarheidsritueel. Niks mis met tradities. Als ze maar niet strijdig zijn met de wet.
Wat zullen we nu hebben? :P Is het Nederlands cultuurgoed in ere houden voor jou hetzelfde als niet aanpassen? Dat is de omgekeerde wereld, Hendrik! Laat de Friezen aub Fries spreken, laat de Nederlandse klederdrachten in gebruik, zet meibomen neer, laat de Twenten midwinterblazen, vier Sinterklaas op de ouderwetse manier....alsjeblieft, zou ik er achter aan willen zeggen! Er zijn al genoeg waardevolle tradities naar de kl*** geholpen. Zelfs het Christelijke Paasfeest is verworden tot een commerciëel getint wangedrocht en van de Heidense oorsprong ervan (Ostara) hebben nog slechts zeer weinigen enige notie. Als het begrip 'aanpassen' het aanvaarden zou betekenen van grijs-grauwe, politiek correcte eenheidsworst, zonder een greintje Nederlandse oorsprong, dan zijn we wel diep gezonken met zijn allen!

Natuurlijk mag een Moslim ramadan, suikerfeest etc. houden, maar moeten mijn kinderen op hun openbare school dan ongevraagd geconfronteerd worden met dit fenomeen omdat er Moslimkinderen in de klas zitten? Ik dacht het niet!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

@Seyffardt: Dus: Moslims mogen moslims zijn, als jij er maar niets van merkt? Da's een vreemde redenatie:

Wat denken we dan van al die niet-gelovige stedelingen die op zondag door de kerkklokken worden gewekt (en zich daaraan ergeren)?.
Of, meer in het zuiden van het land, Processies. Het verkeer loopt vast en het levert lawaai op..
Christelijke tradities ook maar afschaffen?

En dan heb ik het nog niet over andere religies gehad, Hare Krishna bijvoorbeeld....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Seyffardt schreef:Hoe weet jij dan of iemand Moslim is, als hij niet opvalt?
Precies: dat weet ik niet, omdat hij of zij niet opvalt als zijnde moslim. Lekker houden zo. Ik weet van een aantal mensen in mijn omgeving, dat ze moslim zijn, maar ik zie het niet aan ze.
Natuurlijk mag een Moslim ramadan, suikerfeest etc. houden, maar moeten mijn kinderen op hun openbare school dan ongevraagd geconfronteerd worden met dit fenomeen omdat er Moslimkinderen in de klas zitten? Ik dacht het niet!
Waarom niet? Mijn kinderen zitten op een openbare school. Daar zitten kinderen van allerlei religies en helemaal geen religie door elkaar. Gisteren werd er paasfeest gevierd op school. Daar worden de kinderen, die niet gelovig zijn, de moslimkinderen en boeddhistische kinderen ook ongevraagd mee "geconfronteerd". Ik zou het niet meer dan logisch vinden, dat een OPENBARE school dan ook op zijn minst aandacht zou besteden aan de feesten, die andere religies, die ook op die school vertegenwoordigd zijn. Dat zou op zijn minst opleveren, dat onze kinderen een beetje begrip voor elkaar op kunnen brengen. Dat jij dat confronterend noemt, vind ik zeer ver gaan. Wat is er confronterend aan de ramadan? Dat volwassen mensen tussen zonsopgang en zonsondergang niet mogen eten? De kinderen, die daar mee geconfronteerd worden, zouden een trauma oplopen zeg.... Bovendien hoeven kinderen in de islam helemaal geen ramadan te houden, dus zullen hun leeftijdgenootjes weing van de ramadan merken.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

dvaupell schreef: Of, meer in het zuiden van het land, Processies. Het verkeer loopt vast en het levert lawaai op..
Christelijke tradities ook maar afschaffen?
Ten eerste kan jij daar (voor zover ik weet) weinig over zeggen: jij woont namelijk in Dordrecht.

Ten tweede: Ik kan daar wel over oordelen als echte Limbo :) . En ik heb nergens last van!

En daarbij vraag ik me nog af welke cultuur hier in Nederland nou dominant is: vandaag, Goede Vrijdag, de dag waarop Christus stierf, krijgen wij leerlingen NIET vrij van school! En dat in het Zuiden! Stel je even voor: Een Limburgse jongen die in Brabant naar school gaat krijgt geen vrij op Goede Vrijdag! De 2 Katholiekste provincies van het land!

En dat terwijl moslimleerlingen altijd vrij kunnen krijgen i.v.m. met ramadan of sukerfeest of iets dergelijks. En het ergste vind ik nog: bij ons op school wordt er bij levensbeschouwing, aardrijkskunde, geschiedenis en zelfs Nederland (!) ruimschoots aandacht besteed aan de ramadan als deze aan de gang is! En dat terwijl wij niks onderwezen krijgen in een van de belangrijkste Christelijke feesten: Pasen!
Is het niet erg vreemd dat Nederlandse jongeren de betekenis van suikerfeest beter weten dan van Pasen?

De stad heeft er al jaren mee te maken, maar nu beginnen de Katholieke Zuidelijke binnenlanden ook al te maken te krijgen met de ''tsunami der islamisering''!
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Mooi gezegt Mannerheim
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

mannerheim schreef:En daarbij vraag ik me nog af welke cultuur hier in Nederland nou dominant is: vandaag, Goede Vrijdag, de dag waarop Christus stierf, krijgen wij leerlingen NIET vrij van school! En dat in het Zuiden! Stel je even voor: Een Limburgse jongen die in Brabant naar school gaat krijgt geen vrij op Goede Vrijdag! De 2 Katholiekste provincies van het land!
Goede Vrijdag is in Nederland geen officiële vrije dag, al jaren niet, bij mijn weten ook nooit geweest. Ook in het katholieke België niet. Bij ons hebben de kinderen trouwens vandaag wel vrij van school. Dat heeft niets met dominantie van wat voor religie dan ook te maken. We hebben in Nederland maar een paar christelijke feestdagen, dat zijn: 1e en 2e paasdag, hemelvaaartsdag, 1e en 2e pinksterdag, 1e en 2e pinksterdag en 1e en 2e kerstdag. En daar houdt het mee op. In ons land worden feestdagen van andere religies niet als vrije dag gegeven, dus ik vind het klinkklare onzin wat je nu allemaal beweert.

En, by the way: hoeveel mensen vieren a.s. weekend, dat Jezus Christus is opgestaan uit de dood nog? Wees eerlijk; het paasfeest is verworden tot een nationaal weekendje uit naar de meubelboulevard, hemelvaart = dauwtrappen (Jezus steeg op naar de hemel), pinksteren weet niemand, maar je hebt in ieder geval vrij (de Heilige Geest verscheen aan de apostelen) en met kerst viert het merendeel de komst van de kerstman, i.p.v. de geboorte van Christus. Alle christelijke feestdagen in Nederland zijn verworden tot commerciële hoogtijdagen. Laten degenen, die vandaag werkelijk aan het lijden en sterven van Christus denken, dat doen zoals dat altijd is gebeurd: in stilte en niet op de meubelboulevard. Ik ga vanavond naar de kerk.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

mannerheim schreef:jij woont namelijk in Dordrecht.
En daar wonen geen christenen? En een Dordrechtenaar kan niet weten, hoe een processie eruit ziet en dat een processie wel tot verkeersoverlast kan leiden? Voor een processie, moet op zijn minst even het verkeer, dat over de wegen, waarover de processie leidt, stilgelegd worden. Of je moet een processie in een kloostertuin houden, dat gebeurt ook.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gesloten