Een open brief aan,tegenhaatzaaien.nl

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Wat wil ik met bovenstaande zeggen?

Er zijn in Nederland meerdere religies. We zijn inderdaad een muliticultureel land en nee, dat is niet de schuld van "de" linkse kiezers, als er al een "schuldige" aan te wijzen valt. Het is in onze vaderlandse geschiedenis nog niet eens zo gek lang geleden, dat het protestantisme de nationale godsdienst was en andere godsdiensten niet eens toegstaan werden. Katholieken mochten pas weer in 1824 hun eigen kerken bouwen en in nederland naar de kerk gaan. Daarvoor moest dat in schuilkerken gebeuren. Toen ons land destijds één van de eerste democratieën ter wereld werd, was vrijheid van godsdienst één van de belangrijkste onderwerpen in die democratie.

De oecumene is pas van veel latere datum. Katholieken en hervormden proberen door één deur te gaan, moeizaam is dat proces een beetje op gang gekomen. We accepteerden elkaar, maar het "2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen" bleef nog heel lang bestaan. Nu is er een kleine groep bij gekomen, de islam. 5,8% van de totale bevolking, ten opzichte van 51% christenen. Nog geen 6 op de 100 mensen in ons land is dus moslim. Noemt Wilders dat islamisering? Of is dat, wat we met een mooi woord islamofobie noemen? Bang zijn voor het onbekende. Verdiep je eens iets meer in de religie van een ander en je zult zien, dat islam en christendom elkaar niet eens zo gek veel ontlopen. Ik heb het hier al vaker geschreven: in beide religies zijn vrijdenkenden en fundamentalisten. Als de fundamentalisten (van alle religies) wetten overtreden moet dát aangepakt worden. Niet al die 900.000 moslims en 8.160.000 christenen die in Nederland wonen.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Even iets anders. Wie heeft het interview met Wilders in Metro vandaag gelezen?

http://www.metropoint.com/ftp/20070406_MetroHolland.pdf

Wederom heeft een prominente PvdA-er zijn ware gezicht laten zien; in dit geval Ed van Thijn! Ook dit stuk onbenul lijkt niets geleerd te hebben...
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Seyffardt schreef: Wederom heeft een prominente PvdA-er zijn ware gezicht laten zien; in dit geval Ed van Thijn! Ook dit stuk onbenul lijkt niets geleerd te hebben...
En daarmee wil je dus generaliseren, dat alle linkse stemmers in Nederland Wilders een fascist vinden? Met zo'n uitspraak worden alle linkse stemmers gedemoniseerd, om maar eens een rechtse term ertegenaan te gooien.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef:
Nog geen 6 op de 100 mensen in ons land is dus moslim. Noemt Wilders dat islamisering? Of is dat, wat we met een mooi woord islamofobie noemen? Bang zijn voor het onbekende. Verdiep je eens iets meer in de religie van een ander en je zult zien, dat islam en christendom elkaar niet eens zo gek veel ontlopen. Ik heb het hier al vaker geschreven: in beide religies zijn vrijdenkenden en fundamentalisten. Als de fundamentalisten (van alle religies) wetten overtreden moet dát aangepakt worden. Niet al die 900.000 moslims en 8.160.000 christenen die in Nederland wonen.
Hendrik, niemand heeft om de aanwezigheid van 900.000 Moslims gevraagd, zo simpel is het. We zitten er nu, voornamelijk door het falende overheidsbeleid van jaren, tegen wil en dank mee opgescheept. Over 10 jaar zijn het er wellicht 1,5 miljoen of meer. Dat jij dat kennelijk niet erg vindt is je goed recht, maar probeer je eens te verplaatsen in mensen die er gewoon niet van gecharmeerd zijn. Dat heeft niets te maken met islamofobie of wat dan ook. Daarom; geen positieve discriminatie, geen soft beleid, geen open grenzen, kortom geen water bij de wijn!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

hendrik schreef:Wat wil ik met bovenstaande zeggen?

Er zijn in Nederland meerdere religies. We zijn inderdaad een muliticultureel land en nee, dat is niet de schuld van "de" linkse kiezers, als er al een "schuldige" aan te wijzen valt. Het is in onze vaderlandse geschiedenis nog niet eens zo gek lang geleden, dat het protestantisme de nationale godsdienst was en andere godsdiensten niet eens toegstaan werden. Katholieken mochten pas weer in 1824 hun eigen kerken bouwen en in nederland naar de kerk gaan. Daarvoor moest dat in schuilkerken gebeuren. Toen ons land destijds één van de eerste democratieën ter wereld werd, was vrijheid van godsdienst één van de belangrijkste onderwerpen in die democratie.

De oecumene is pas van veel latere datum. Katholieken en hervormden proberen door één deur te gaan, moeizaam is dat proces een beetje op gang gekomen. We accepteerden elkaar, maar het "2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen" bleef nog heel lang bestaan. Nu is er een kleine groep bij gekomen, de islam. 5,8% van de totale bevolking, ten opzichte van 51% christenen. Nog geen 6 op de 100 mensen in ons land is dus moslim. Noemt Wilders dat islamisering? Of is dat, wat we met een mooi woord islamofobie noemen? Bang zijn voor het onbekende. Verdiep je eens iets meer in de religie van een ander en je zult zien, dat islam en christendom elkaar niet eens zo gek veel ontlopen. Ik heb het hier al vaker geschreven: in beide religies zijn vrijdenkenden en fundamentalisten. Als de fundamentalisten (van alle religies) wetten overtreden moet dát aangepakt worden. Niet al die 900.000 moslims en 8.160.000 christenen die in Nederland wonen.
Er zijn ook allochtonen die ook erg vaak islamiet zijn, horen die ook tot de totale bevolking?
En wanneer behoor je tot de Nederlandse bevolking?
Christenen hebben niet zoveel moeite met islamieten,maar andersom wel!!!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef:
Seyffardt schreef: Wederom heeft een prominente PvdA-er zijn ware gezicht laten zien; in dit geval Ed van Thijn! Ook dit stuk onbenul lijkt niets geleerd te hebben...
En daarmee wil je dus generaliseren, dat alle linkse stemmers in Nederland Wilders een fascist vinden? Met zo'n uitspraak worden alle linkse stemmers gedemoniseerd, om maar eens een rechtse term ertegenaan te gooien.
Nee, ook dit heb ik niet gezegd/gesuggereerd. Ik heb het over de zoveelste prominente PvdA-er die politieke tegenstanders van nazisme beschuldigt. Lees de rest ook eens: "Labiele mensen zijn
daar gevoelig voor. Bij Fortuyn werd een sfeer gecreëerd waardoor een
eenzame gek vond dat het gelegitimeerd was hem te vermoorden.”
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Seyffardt schreef:Even iets anders. Wie heeft het interview met Wilders in Metro vandaag gelezen?

http://www.metropoint.com/ftp/20070406_MetroHolland.pdf

Wederom heeft een prominente PvdA-er zijn ware gezicht laten zien; in dit geval Ed van Thijn! Ook dit stuk onbenul lijkt niets geleerd te hebben...
Ed van Thijn is een komiek :P
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Telemark schreef:
Ed van Thijn is een komiek :P
Maar dan wel een hele slechte :|
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Telemark schreef:
HMS Renown schreef:
Telemark schreef: Ik ben vandaag wel vrij, of ik heb het verkeerd begrepen op school :?

Maar dat heb je met een mulicultureel land.
Onze cultuur verdwijnt langzaam.,EN DE LINKSE STEMMERS ZIJN DAAR OOK VERANTWOORDELIJK VOOR
We kunnen er niks tegen doen. :(
Welke cultuur? Voor ons Belgen geen biefstuk met friet of bier meer?
Onze christelijke relaxe nuchtere cultuur.
Is het christendom dan zoveel beter als alle andere godsdiensten? Ach kom meer dan de helft van het aantal leerlingen bij mij op school gelooft niet in God of het Christendom.
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Ik zeg dat onze cultuur aan het wegvagen is.
Alles word 1 grote soep.
Veel mensen geloven niet meer in god omdat het zo goed gaat in de wereld, dus ze hebben geen god nodig.
Kijk maar toen het slecht ging in Nederland toen zaten de kerken stampvol.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Tegen de tijd dat er ergens oorlog uitbreekt zitten alle kerken, synagogen en moskeeën weer stampvol
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Telemark schreef:Er zijn ook allochtonen die ook erg vaak islamiet zijn, horen die ook tot de totale bevolking?
Ja, die behoren ook tot de Nederlandse bevolking.
Telemark schreef:En wanneer behoor je tot de Nederlandse bevolking?
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Ook als je een verblijfsvergunning hebt of in Nederland woont en werkt, vind ik dat je tot de Nederlandse bevolking hoort; je bent dan een van de vele mensen die dit land bevolken.
Wanneer hoor je volgens jou tot de Nederlandse bevolking?
Telemark schreef:Christenen hebben niet zoveel moeite met islamieten,maar andersom wel!!!
Ik weet niet of Christenen in het algemeen veel of niet zoveel moeite hebben met Moslims in het algemeen en of er omgekeerd minder of meer moeite is. Beetje moeilijk om iets over 'de Christen' en 'de Moslim' te zeggen, nietwaar? Ik weet dat jij erg veel moeite hebt met allochtonen en andere Nederlanders die je als Islamiet of Moslim aanduidt. Of zij allemaal ook zoveel moeite hebben met jou, weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze het krijgen als ze je berichten in dit topic lezen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:
Telemark schreef:En wanneer behoor je tot de Nederlandse bevolking?
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Ook als je een verblijfsvergunning hebt of in Nederland woont en werkt, vind ik dat je tot de Nederlandse bevolking hoort; je bent dan een van de vele mensen die dit land bevolken.
Wanneer hoor je volgens jou tot de Nederlandse bevolking?
Is dat écht alles (lees: voldoende) om in jouw opinie tot de Nederlandse bevolking te mogen behoren, Okke?

Zijn de begrippen 'de Nederlandse bevolking' en 'het Nederlandse volk' volgens jou hetzelfde?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Beste Telemark, hoewel ik je mening respecteer wil ik je toch zeggen dat ik me enigzins irriteer aan je avatar... ( nee ik ben geen PvdA stemmer ) Daarmee draag je een tamelijk permanente mening uit op politiek gebied, en sinds wanneer is dit een politiek forum? Ik heb deze discussie gevolgd en ik bespeur zo hier en daar xenofobe uitingen.. Ik ben me ervan bewust dat er ook binnen de Islam uitwassen zijn, en juist die uitwassen worden uitvergroot. Kennelijk hebben vele mensen niet begrepen dat dit onder meer een gevolg is van vele jaren Koude Oorlog politiek, en met het wegvallen van de Sowjetunie is er in het Midden-Oosten een machtsvacuum ontstaan die de VS poogt op te vullen. Verder is het zo dat de de leiders van de fundamentalistische Moslims in het Westen opleiding genoten hebben, en er een nationalisme aan het ontstaan is in de Islamitische cultuur die men min of meer vergelijken kan met het nationalisme zoals dat in Europa in de 19e eeuw ontstond. Het belangrijkste exponent daarvan is de Islamitische Republiek in Iran, die een doorn in het oog van de VS is daar de Ayatollahs de door de VS in het zadel geholpen Shah in 1979 van de troon gestoten hebben en sindsdien een eigen koers varen. Een reactie op dit gebeuren was de VS steun aan Saddan Hoessein tijdens de Iran-Irak oorlog.... Diezelfde Saddam die later door diezelfde VS van de "troon" werd gestoten...
Moreover: toen in Afghanistan oorlog woedde tussen de Sowjets en de Mujahiddin ( waaronder de Taliban ) werden de laatste door de VS gesteund en bewapend. Over Koude Oorlog politiek gesproken...

Ten tweede is naar mijn mening de huidige "angst" voor die zogenaamde Islamisering een gevolg van de globalisering, het is naar mijn mening erg frappant dat het huidige oplevende nationalisme hand in hand gaat met de globalisering van de wereld economie. Geld verdienen is Okay, en als het ten koste gaat van ontwikkelingslanden ( waarvan de meerderheid Islamitisch zijn ) dan is dat geen probleem... Dat de bevolking zich daardoor uitgebuit voelt wordt dan extrmisme genoemd en hun verzet daartegen terrorisme. Typisch.. Natuurlijk is er ook in de Islamitische landen politiek opportunisme, en wordt ook daar religie gebruikt om het voetvolk te mobiliseren maar ik ben van mening dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid. Men moet een volk een eigen ontwikkeling gunnen, en niet de Westerse normen en waarden opleggen. Dat is wat er wel gebeurd op dit moment... Democratie zegt een Irakees of een Afghaan helemaal niks zolang er geen eten op het bord ligt en alle idealisme ten spijt gaat het vooral om de centen en oliebelangen.
Er wordt vaak gesproken over integratie van allochtonen in Nederland, wat op zich een illusie is. Er gaan generaties overheen totdat de integratie voltooid is, áls er al geïntegreerd wordt... Om een voorbeeld te noemen: de Chinezen zijn de oudste in Nederland aanwezige allochtonen, ze hebben een gesloten cultuur en zijn nog steeds niet geïntegreerd! Daar hoor je niemand over, daar zij zich staande houden in de samenleving en doorgaans hoger opgeleid zijn. Dat heeft wél generaties geduurd!
Wanneer ben je Nederlander? Als je een Nederlands paspoort hebt, maar dat wil niet zeggen dat je je aan moet passen aan de Nederlandse spruitjescultuur.... Wat Okke zegt is waar: dat is wat een Nederlander is... Het concept "het Nederlandse volk" als een homogene, christelijke, blanke bevolking is een nationalistisch idee uit de 19e eeuw wat op de huidige multi culturele samenleving niet meer van toepassing is, of je het nu leuk vind of niet.

Kortom: wat men zaait zal men oogsten, en dat is wat er nu gebeurd. Bovenstaand is misschien wat kort door de bocht geformuleerd, daar het in werkelijkheid nog complexer in elkaar zit en bovendien is dit mijn mening. Niet objectief dus. Niemand heeft de absolute waarheid in pacht, ook ik niet. Helaas zijn er veel mensen die de absolute waarheid wel in pacht menen te hebben....
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Is dat écht alles (lees: voldoende) om in jouw opinie tot de Nederlandse bevolking te mogen behoren, Okke?
Waarom zou dat niet voldoende zijn om tot de Nederlandse bevolking te horen?
Zijn de begrippen 'de Nederlandse bevolking' en 'het Nederlandse volk' volgens jou hetzelfde?
volk (het ~)
1 (~en/~eren) de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben
2 (~en/~eren) de gezamenlijke bewoners van een staat in betrekking tot het staatshoofd of de regering, de onderdanen => natie

be·vol·king (de ~ (v.), ~en)
1 gezamenlijke bewoners van een oord, streek of land => populatie

Het Nederlandse volk (: de bewoners die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben) is niet hetzelfde als het Nederlandse volk (: de gezamenlijke bewoners van een staat). De term 'Nederlandse bevolking' komt overeen met de tweede definitie van 'Nederlands volk'.
De begrippen zijn dus uitwisselbaar als met 'volk' hetzelfde bedoelt wordt als 'bevolking', maar ik heb de voorkeur voor 'bevolking', omdat sommige toehoorders bij 'volk' zouden kunnen denken aan mensen die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben.

Wanneer hoor je - volgens jou - tot de Nederlandse bevolking? En is volgens jou volk en bevolking hetzelfde?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten