'Nederland fout bij ruimen mijnen WOII'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dat mijnenruimen door krijgsgevangenen en/of politieke gevangenen was middels de Geneefse Conventie verboden. Dat Nederland zich daar vlak na WOII niet aan wenste te houden, blijkt niet alleen uit het mijnenruimen, maar ook uit de schandalige behandeling van voormalig collaborateurs in de kampen. Maar ook tijdens de meidagen van '40 zijn er moorden gepleegd op al dan niet vermeende NSBers (burgers dus)

Mij is overigens bekend dat er bij kamp Vught slachtoffers van het mijnenruimen lagen begraven (Nederlandse Waffen-SSers) en dat met de komst van Molukse repatrianten uit Indonesie, die in Vught werden ondergebracht, die graven zouden zijn weggehaald. Wie weet daar iets meer over te melden?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Al die ophef over dat we wel of niet fout zijn geweest... na de val van Holland moesten onze soldaten ook mijnenvelden gaan ruimen. En hoe vaak hebben de Duitsers de conventie van Géneve wel niet overtreden?
Deas Gu Cath
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Seyffardt schreef:Dat mijnenruimen door krijgsgevangenen en/of politieke gevangenen was middels de Geneefse Conventie verboden. Dat Nederland zich daar vlak na WOII niet aan wenste te houden, blijkt niet alleen uit het mijnenruimen, maar ook uit de schandalige behandeling van voormalig collaborateurs in de kampen. Maar ook tijdens de meidagen van '40 zijn er moorden gepleegd op al dan niet vermeende NSBers (burgers dus)

Mij is overigens bekend dat er bij kamp Vught slachtoffers van het mijnenruimen lagen begraven (Nederlandse Waffen-SSers) en dat met de komst van Molukse repatrianten uit Indonesie, die in Vught werden ondergebracht, die graven zouden zijn weggehaald. Wie weet daar iets meer over te melden?
En toch valt het nog mee met de "foute" Nederlanders als je het vergelijk met de andere landen.
Wouter schreef:Al die ophef over dat we wel of niet fout zijn geweest... na de val van Holland moesten onze soldaten ook mijnenvelden gaan ruimen. En hoe vaak hebben de Duitsers de conventie van Géneve wel niet overtreden?
Dus we hadden elke Duitser in een concentratiekamp moeten stoppen? Moet je hetzelfde doen als dat de vijand deed?
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Niet echt... ik zeg enkel dat men er niet moeilijk om moet doen, kijkend naar wat Duitsland uitgevroten heeft. Waar zeg ik dat we alle Duitsers in kampen moeten stoppen? :roll:
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wouter, je redenatie verbaast me. Je zegt dat de Duitsers fout zijn geweest door de Geneefse Conventie te overtreden en dat daarom de Nederlanders dat na de oorlog ook mochten? Mag ik je er even op wijzen dat het laten mijnenruimen van krijgsgevangenen en mishandeling van / moord op politieke gevangen in vredestijd plaatsvonden en dus niet als oorlogshandeling?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Paul Siemons schreef:Daar zie ik geen enkele fout in: ze hebben die smerige laffe wapens gelegd dan moeten ze die ook maar opruimen.

Nee, je zal daar je eigen burgers voor opofferen ; komaan!


Mvg,

P.Siemons
Domme redenatie, dan kan je net zo goed zeggen dat Nederland alle Duitser die ze neer hebben geschoten moeten begraven.. Want de Nederlanders hebben die ten slotte neergelegd he!

Not very smart. Nee het is gewoon fout, alleen beetje raar dat daar een discussie over kan ontstaan, fout is toch gewoon fout?

en dan ook nog tegenover de Duitse soldaten. Als zij zich hebben overgegeven zijn het GEEN vijanden meer, soldaten die zich overgegeven hebben dienen gewoon niet zo behandeld te worden ook al deden de Duitsers het soms ook anders..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Seyffardt schreef:Wouter, je redenatie verbaast me. Je zegt dat de Duitsers fout zijn geweest door de Geneefse Conventie te overtreden en dat daarom de Nederlanders dat na de oorlog ook mochten? Mag ik je er even op wijzen dat het laten mijnenruimen van krijgsgevangenen en mishandeling van / moord op politieke gevangen in vredestijd plaatsvonden en dus niet als oorlogshandeling?
Dat recht hebben we daardoor natuurlijk niet verkregen, maar men moet er niet moeilijk over doen, kijkend naar wat Duitsland heeft gedaan. Hierin ben ik het met Paul Siemons eens, Nederlandse burgers die sterven doordat de Duitsers zonodig mijnenvelden moesten aanleggen? Ben je nou helemaal gek geworden :|
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Alsof die Duitsers géén mensen zijn? Komop zeg, doe niet zo blind.

Kwaad bestrijd je niet met kwaad...

"Wij" hebben gewoon fout gehandeld, klaar.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wouter schreef:
Seyffardt schreef:Wouter, je redenatie verbaast me. Je zegt dat de Duitsers fout zijn geweest door de Geneefse Conventie te overtreden en dat daarom de Nederlanders dat na de oorlog ook mochten? Mag ik je er even op wijzen dat het laten mijnenruimen van krijgsgevangenen en mishandeling van / moord op politieke gevangen in vredestijd plaatsvonden en dus niet als oorlogshandeling?
Dat recht hebben we daardoor natuurlijk niet verkregen, maar men moet er niet moeilijk over doen, kijkend naar wat Duitsland heeft gedaan. Hierin ben ik het met Paul Siemons eens, Nederlandse burgers die sterven doordat de Duitsers zonodig mijnenvelden moesten aanleggen? Ben je nou helemaal gek geworden :|
Zo schrijft dus een 16-jarige! De Duitsers waren fout; wij ook, maar dáár moeten we vooral niet moeilijk over doen. :frownno:
Ik vraag me af hoe je dan denkt over het achtergebleven oorlogsmateriaal van geallieerde makelij, zoals vliegtuigbommen, zeemijnen e.d. Hadden we dat ook door de Duitsers moeten laten opruimen omdat ze WOII begonnen waren door in '39 Polen binnen te vallen? Of door gevangen NSBers omdat daar toch niets aan verloren was?

Tot slot; wat denk je van onderstaande quote? Moeten we hier ook maar "niet moeilijk over doen"?
In verschillende kampen is de toestand erbarmelijk geweest in de periode van de bevrijding tot - soms ver - in 1946. Daarna verbeterde de situatie, mede door protesten en rapporten van de geïnterneerden zelf en van de overheid en groepen in de samenleving. Het kamppersoneel bestond in overgrote meerderheid uit penitentiaire leken, zonder enig opleiding terzake. Het kampregiem was vaak wreed en onnodig kwetsend en gestoeld op haat van individuele kampbewakers en kampleiders jegens de NSB'ers als groep. Sommige praktijken, met name tegenover ‘opvallende' NSB'ers, deden niet onder voor de mensonterende praktijken in een Duits concentratiekamp. Gruwelijke mishandelingen, onnodig schieten met dodelijke afloop, uitputting, voedselonthouding, misbruik van gezag in seksueel opzicht, treiterijen, vernederingen, dreigementen: alle elementen van ruw, grof, hardvochtig en onmenselijk handelen zijn in de rapporten van individuen en instanties naar voren gekomen. Beruchte kampen waren ‘De Cellenbarakken' in Scheveningen, het kamp aan de Levantkade in Amsterdam en het kamp ‘Vught'. Het kamp ‘De Harskamp' is berucht geworden wegens nachtelijke willekeurige schietpartijen door de barakken van de gedetineerden heen. In het kamp ‘De Vergulde Hand' te Vlaardingen werden geïnterneerden aan elkaar vastgebonden met behulp van zware kettingen.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

:roll:
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Wouter schreef: Dat recht hebben we daardoor natuurlijk niet verkregen, maar men moet er niet moeilijk over doen, kijkend naar wat Duitsland heeft gedaan. Hierin ben ik het met Paul Siemons eens, Nederlandse burgers die sterven doordat de Duitsers zonodig mijnenvelden moesten aanleggen? Ben je nou helemaal gek geworden :|
Dus, omdat Duitsland foute dingen had gedaan in de oorlog mocht Nederland dit ná de oorlog ook doen? Duitse oorlogsmisdadigers worden tot op de dag van vandaag nog steeds terecht betrafd voor hun misdaden. Ik vind het ook een hele foute redenatie Wouter.

Ik kan me best de haat, die Nederlanders hadden tegen Duitsland voorstellen, maar dat legitimeert nog niet dat "we" hun wandaden dan maar over moesten nemen.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik vind wat ik vind, en daar zijn jullie het niet mee eens, punt!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Wouter schreef:Ik vind wat ik vind, en daar zijn jullie het niet mee eens, punt!
Maar dat maakt het nog niet rechtvaardig... :roll:
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Wouter schreef:Ik vind wat ik vind, en daar zijn jullie het niet mee eens, punt!
Zinloos, om daarop een reactie te plaatsen...
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Inderdaad,Wouter,kijk eens wat je schrijft.. Lees nog eens rustig na..
Plaats reactie