Winterhandschoenen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Winterhandschoenen

Bericht door Peter M »

Hoewel mijn wintercollectie de laatste tijd erg te 'lijden' heeft onder andere verzamelgebieden, heb ik dit paar toch nog op de kop kunnen tikken. Het gaat om een eerste model winterhandschoenen, feldgrau (wol) omkeerbaar naar wit. Het eigenaardige aan dit model is dat het aanspannen gebeurt door middel van een lus aan een knoop (zie foto 2, ik vermoed tenminste dat het daarvoor dient), en niet door het touwtje dat men normaal gezien rond de nek hangt. Op pagina 212 van 'Camouflage Uniforms of the Waffen-SS' van Michael Beaver staat een gelijkaardig paar op een foto van het Amerikaans leger (tevens het enige andere dat mij tot voor kort bekend was). Hier hebben de handschoenen zowel touwtje als lus en knoop, met dat verschil dat de knoop er alleen maar op de feldgraue kant op lijkt te zitten, terwijl er bij mijn paar op beide kanten knopen staan.

Jammer genoeg heeft mijn paar al wat averij opgelopen door motten.

Afbeelding

Afbeelding

Let op het stikselpatroon langs de witte kant
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Maar ineens het draadje verbreden :)

Ik ben voorlopig tot deze indeling gekomen bij de Fausthandschuhe voor het omkeerbaar winteruniform:

I. Model
- Vlakke kleur (groengrijs, blauw) omkeerbaar naar wit
- Stof vlakke kleur: grove wol of katoen
- Constructie: eenvingerig

II. Model
- Camouflagepatroon omkeerbaar naar wit
- Stof camouflagekant: katoen
- Constructie: eenvingerig

III. Model
- Camouflagepatroon omkeerbaar naar wit
- Stof camouflagekant: katoen
- Constructie: tweevingerig

Misschien is er nog een opdeling te maken in het eerste model tussen de uitvoering in grove wol en in katoen, en tussen die met en die zonder knoop. De kans bestaat ook dat er nog een later model dan het omkeerbare met twee vingers heeft bestaan, namelijk een niet-omkeerbaar, maar ik kan mij niet herinneren dat ik er al zo gezien heb.

Verder dient opgemerkt dat er in deze handschoenen ook verschillende maten lijken te bestaan. Of dat er net zoals bij de rest van het omkeerbaar winteruniform drie zijn (Van I naar III in opklimmende volgorde) is nog maar de vraag.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Bij wijze van illustratie:

Vrij vage foto van een groepje soldaten waarop duidelijk sommigen de handschoenen langs de witte kant naar buiten rond de nek of onder de riem hebben hangen
Afbeelding
Hier het 2e model in Splittertarn rond de nek. Foto's van handschoenen met een camouflagepatroon zijn naar mijn ervaring erg moeilijk te vinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Maar...

Misschien een domme vraag,

Maar als je toch een vinger op de trekker wil doen,dan kun je toch niet schieten,omdat dat geen vinger handschoenen zijn?Of deden ze ze tijdens het vechten uit?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Deze waren meer bedoeld voor chauffeurs en kanonniers e.d. Oftewel mensen die geen triggerfinger uitsparing nodig hadden.

Daarnaast konden mensen die wel met geweren werkten en toch deze handschoenen aan hadden tegen de kou gewoon de handschoenen uit doen en via het koord raakten ze, ze dan toch niet kwijt.
Later is, zoals Peter M. al zegt, er een model bij gekomen dat dus wel die triggerfinger had.

Bedankt voor de goede info Peter, altijd goed om dit soort informatieve topics te hebben. Zeer leerzaam! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Stefan schreef:Maar als je toch een vinger op de trekker wil doen,dan kun je toch niet schieten,omdat dat geen vinger handschoenen zijn?Of deden ze ze tijdens het vechten uit?
Het schieten werd inderdaad erg bemoeilijkt, vandaar dat er speciale wintertrekkers ingevoerd zijn geweest, zodat men niet meer rechtstreeks aan de moeilijk te bereiken trekker te komen, maar te drukken op een soort kapje dat er omheen zat (ik en wapenonderdelen beschrijven; een geslaagd huwelijk zal het wel nooit worden :) ).

Ik weet niet in hoeverre die wintertrekkers wijd verspreid waren, ik vermoed in ieder geval wel dat voor gevechtssituaties inderdaad vaak de wanten uitgedaan werden en het gehouden werd bij de standaard grijze handschoenen uit gebreide wol (die overigens onder de wanten gedragen kunnen worden).
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

SiNiStEr schreef:Deze waren meer bedoeld voor chauffeurs en kanonniers e.d. Oftewel mensen die geen triggerfinger uitsparing nodig hadden.
Ik weet niet of we hierin een onderscheid mogen maken, vermits er wel wat foto's bekend zijn van gevechtstroepen met éénvingerige wanten. Ik vermoed dat het eerste model wanten gewoon met de rest van het winteruniform aan zoveel mogelijk troepen uitgedeeld is geweest, zonder echt bedoeld te zijn voor een bepaalde doelgroep.
En dan stelt zich de vraag of de aanpassing met extra trekkervinger algemeen is doorgevoerd of inderdaad slechts voor het segment van de troepen dat hem echt nodig had. Ik gok van wel, aangezien ik nog nooit handschoenen in het late Sumpfmuster 44 met maar één vinger gezien heb.
Bedankt voor de goede info Peter, altijd goed om dit soort informatieve topics te hebben. Zeer leerzaam! :D
Graag gedaan, ik leer er zelf minstens evenveel uit :)
Laatst gewijzigd door Peter M op 09 apr 2007, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Over wintertrekkers gesproken!
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=108 ... ccfa373d3c
Op de eerste foto in dit topic ,zie je er eentje! :)
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Oke,nice Snafu,goed gevonden
Plaats reactie