'Nederland fout bij ruimen mijnen WOII'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

Is er iemand zo verstandig dit onderwerp in het licht te zien van de tijdgeest van toen?? Als je het zo bekijkt heeft Wouter gelijk..........Jaren later is er natuurlijk ruimte voor een nuance, maar dat (verschil) hoeft hier niet op persoonlijke titel te worden uitgevochten.........Er zijn er zelfs een paar bij die het erom doen...............
rendevouz with destiny
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

Is er iemand zo verstandig dit onderwerp in het licht te zien van de tijdgeest van toen?? Als je het zo bekijkt heeft Wouter gelijk..........Jaren later is er natuurlijk ruimte voor een nuance, maar dat (verschil) hoeft hier niet op persoonlijke titel te worden uitgevochten.........Er zijn er zelfs een paar bij die het erom doen...............
rendevouz with destiny
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Misschien heb je niet helemaal ongelijk, Roland, maar ik heb nu al een paar maal gevraagd hoe het dan komt dat Wouter als 16 jarige wél denkt in die tijdgeest van toen (62 jaar geleden dus) en daar krijg ik maar geen antwoord op. :?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Wat moet ik zeggen dan, nogmaals, als men hier mijn familie gaat beschuldigen van mishandelingen in de kampen :|

Waarom denk ik in die tijdsgeest? Omdat de vragen die wij in het heden erover stellen over het algemeen slecht te beantwoorden zijn als we kijken naar het nu, hoe wij erover denken. Voor hen die erbij waren ligt het allemaal geheel anders. En men heeft hier nu wel een grote mond (IJsbrand :roll: ) maar wij weten niet hoe het was in die tijd! Ik keur het zeker niet af, nu niet, en als ik erbij was niet. Wat jullie ervan vinden interesseert me geen moer, maar ik gebied jullie op te houden met mensen beschuldigen die jullie helemaal niet kennen!
Deas Gu Cath
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

Misschien heb je niet helemaal ongelijk, Roland, maar ik heb nu al een paar maal gevraagd hoe het dan komt dat Wouter als 16 jarige wél denkt in die tijdgeest van toen (62 jaar geleden dus) en daar krijg ik maar geen antwoord op.
Even los van wat Wouter vindt, is het toch wel mogelijk je voor te stellen hoe mensen ten tijde van en net na de oorlog over Duitsers dachten, met voetbalwedstrijden zijn er nog steeds spanning van hele generaties die er niet eens bij waren............Als je iemand verloren hebt, een naaste, dan zoek je graag een schuldige of wraak, dat kwam heel veel voor in die tijd en daar komen dat soort gevoelens van, denk maar een aan de concentratiekampen om maar iets te noemen. Kijk, ik praat het niet goed, maar het zou (de mening van Wouter) wel de mening zijn die TOEN de meerderheid zou genieten......is dat fout?? is dat begrijpelijk?? Wie zijn wij (die er niet bij waren) om daar over te oordelen, want het is wel makkelijk praten als je nog nooit iemand op die manier bent kwijtgeraakt!
rendevouz with destiny
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Mee eens Roland, maar dat brengt me nog geen stap dichterbij. :?
Mijn oudste zoon is 16 en voor hem is WO II net zo ver weg als de Franse bezetting onder Lodewijk - Napoleon. Datzelfde geldt voor zijn leeftijdsgenoten die ik ken. Daarom ben ik benieuwd waarom Wouter zo anders reageert. Wouter voelt zich kennelijk ook door mij ook aangevallen, maar nogmaals, dat is dus niet zo.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

De WO2 staat voor veel mensen een stuk dichterbij (ook voor je zoon van 16) dan welke andere oorlog ook.
Dat komt omdat we er redelijk veel van weten (mn de verschrikkingen van strijd en concentratiekamen ed.), maar ook omdat er nog mensen/overlevenden zijn (militairen, burgers enz) die gewoon nog bestaan.
(Vb ik ga elk jaar naar Normandie en spreek er altijd wel een paar en sommige barsten nog welleens in tranen uit als ze verhalen vertellen over hoe ze hun maten verloren.)
Je bent zelf 46 jaar en dat is niet oud, 16 jaar daarvoor was t nog maar 1945! voel wat ik bedoel, dat is toch nog wel dichtbij???
Bovendien kunnen wij nu de opoffering van toen, met het respect van leven nu, niet meer voorstellen.
Daarnaast heb je natuurlijk ook altijd nog de (al dan niet gedramatiseerde) films, welke bij sommige een blijvende indruk kunnen maken.
Ook zijn er regelmatig re-enactment groepen bij de diverse activiteiten in t jaar(te denken valt aan 5 mei, market garden enz.).
Dus ik denk dat het daarmee te verklaren valt.
Misschien is het zo wat meer duidelijk?

groeten

Roland
rendevouz with destiny
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Voor mij duidelijk genoeg :) Ik weet, net als de meesten hier (daarom zitten we hier ook) meer over WO II dan de gemiddelde man op straat.
Ik ken de verhalen van mijn ouders en grootouders en heb door de jaren heen allerlei verschillende mensen hun verhaal horen vertellen. Iemand die het allemaal zelf meegemaakt heeft, reageert op sommige zaken feller of geëmotioneerder dan iemand die welliswaar bijzonder geïnteresseerd is, maar er zelf niet bij was. Ik proef bij Wouter een soort van felheid die eigenlijk meer past bij iemand die er zelf bij was (en dan bedoel ik zijn eerste postings in dit topic, dus over het mijnenruimen) en ik vroeg mij dus af waar dat nou vandaan komt.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Bericht door Roland »

Zoals hij zelf zegt heeft hij een opa, die het eea heeft meegemaakt en persoonlijk vond ik zijn reactie nou niet zo heel fel en zo zie je maar dat wij allemaal een eigen karakter hebben.
Hij is ook wat jonger dan wij.............

Dus waarschijnlijk zit het daar in
rendevouz with destiny
Plaats reactie