Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Documenten

Bericht door asjemenou »

Vaak zijn deze heruitgave's verguld. Dit zijn dan de zg. gold washed varianten. Ik heb er zelf ook 2 in een groep. Deze groep is compleet met de originele documenten. Het gekke aan deze groep medailles is dat de meeste zijn verleend in 1944/1945 en twee "bevrijdingsmedailles" zijn pas in 1977 verleend. Dit zijn dan van die gold washed medailles. Waarom zijn die 2 medailles niet in 1945 al aan 'm verleend? Het schijnt veel te zijn voor gekomen dat WOII veteranen pas jaren na de oorlog bepaalde medailles kregen uitgereikt. Waarom? Ik heb geen idee. Ik heb het dan niet over vervangende medailles.
Medailles kopen via Ebay met documenten is inderdaad riskant geworden. Je kan op een foto tenslotte niet zien van welk soort papier het document is vervaardigd. Dit moet je inderdaad met het oog zien, voelen met je vingers. Die oude documenten zijn allemaal nog volgens het hoogdruk procédé gedrukt. Dus de tekst kan je voelen. Er zit een moet in het papier. Is dit niet zo dan is de kans groot dat je met een vervalsing te maken hebt.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Even tussendoor een paar boeken over onderscheidingen en militaria uit de collectie.

Afbeelding Afbeelding

Het eerste boek is The Comprehensive Guide to Soviet Orders and Medals van Paul McDaniel en Paul J. Schmitt. Alles wordt behandeld: types en varianten, boekjes, documenten, hangers, fakes, noem maar op. Absoluut comprehensive dus, alleen zou ik het leuk hebben gevonden als ze de originele Russische namen hadden toegevoegd.

Het rechter boek heet Sowjetische Auszeichnungen 1918-1991 van Dietrich Herfurth. Het is eigenlijk een verkoopcatalogus met prijzen (waar niets van klopt), maar toch een leuk boekwerkje, mèt originele Russische namen. De reden dat ik deze catalogus heb gekocht was eigenlijk het feit dat er ook Mongoolse ordes en medailles in staan, maar hier hebben ze in plaats van de originele Mongoolse namen Russische vertalingen bijgevoegd. Het Mongools was een hele andere taal hoor! :mad:

Afbeelding Afbeelding

Dit zijn twee boekjes uit de bekende Men-at-Arms serie van Osprey: The Red Army of the Great Patriotic War van Steven J. Zaloga en Ron Volstad en The Soviet Army van Albert Seaton en Michael Roffe. Allebei zeer interessante Engelstalige boekjes met vele tekeningen van militairen, originele foto's, detailopnames, ToE's en overzichtjes met rangen, rangonderscheidingstekens en dienstvakkleuren.


Volgende week komen twee hele mooie nieuwe aanwinsten binnen: Eén met een mooi verhaal en één met een mooi nummer. :)
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

naslagwerk

Bericht door asjemenou »

Je maakt mij weer erg nieuwsgierig Auke. Kan je niet al wat meer vertellen over je 2 nieuwe aanwinsten?
Ik zie dat je het boekje "The red army of the great patriotic war" van Osprey hebt. Is dit boekje qua informatie nog een beetje correct?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Auke, je huls is inderdaad een gewone duitse huls. De karteling onderaan is origineel en wil zeggen dat de huls 3 keer is herladen als losse flodder.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor je reactie racefiets!

Asjemenou, ik zal iets meer vertellen. Ik heb onlangs een Orde van de Rode Ster uit WO II gekocht (dus met een serienummer onder de 2600000). Ik kreeg echter een exemplaar binnen met nummer 3065200 (voorkant - achterkant), ongeveer uit 1952 dus. Foutje van de verkoper, maar hij stuurt me nu alsnog een Rode Ster uit WOII, hij betaalt de verzendkosten en ik mag deze na-oorlogse houden. We zeuren vaak op verkopers die troep verkopen, maar er zijn dus ook nog goede verkopers op deze wereld! Dat mag ook wel even gezegd worden. :)

Verder heb ik nog een Orde van de Rode Ster gekocht met nummer 103683, een laag nummer dus, ongeveer uit december 1942 - januari 1943 schat ik. Ik ga deze laten onderzoeken en ik hoop dat hij verleend is voor acties tijdens de Slag om Stalingrad! Dat zou met dit nummer in ieder geval goed kunnen, aangezien rond deze periode het tegenoffensief van het Rode Leger bij Stalingrad goed op gang was.

Foto's volgen uiteraard zodra ik deze twee Rode Sterren binnen heb.

Het boekje van Osprey heb ik nog niet helemaal gelezen, maar het is volgens mij best een leuk boekje met basisgegevens voor uniformen en rangonderscheidingstekens. Informatie over mouwstukken, kraagstukken en epauletten zie je niet veel op internet, maar is hier in duidelijke overzichtjes geplaatst. Ook staat er een ToE (Table of Equipment) van een standaard Jagerdivisie van het Rode Leger op verschillende momenten in de oorlog in het boekje (aantallen veranderden nogal!). Verder een hoop algemene informatie over het Rode Leger, commissarissen, training, wapens, uniformen en wat basisinformatie over de verschillende dienstvakken. Verder staan er tekeningen in van 24 militairen in verschillende tenues. Zoals je dus ziet info over diverse onderwerpen, niet al te gedetailleerd, maar een heel leuk uitgewerkt boekje over het Rode Leger in het algemeen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

De nieuwe aanwinsten laten nogal even op zich wachten... Dan post ik maar even een andere recente aankoop, namelijk een "Frontovik 1941-1945"-Insigne met origineel doosje en oningevuld verleningscertificaat. Dit insigne werd op de rechterborst gedragen, meestal bovenaan, zoals deze garde-generaal-majoor dat bijvoorbeeld doet.

Afbeelding
Het insigne in het doosje (Mijn scanner kan 3d-objecten verbazingwekkend goed aan!)

Afbeelding
Ter ere van de 55-jarige overwinning stelt het Russische Organisationele Comité het insigne "Frontovik 1941-1945" in. Plaatsvervangend Voorzitter, legergeneraal V.L. Govorov, 9 mei 2000.

AfbeeldingAfbeelding
En de deksel van het doosje en de voorkant van het certificaat (Oedostovereniye).
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Auke; weer een verzorgde complete aanwinst!

Over de voorkant van het certificaat; na de val van het communisme zie je heel veel de adelaar terugkomen ook te zien op het certificaat. Is deze adelaar de Tsaristische adelaar of een variant hiervan?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Het patroon van het adelaarssymbool van de Russische Federatie lijkt erg veel op die van het Tsaristische Keizerrijk, maar er zijn een paar kleine verschillen. Je ziet trouwens wel meer symbolen en onderscheidingen die na de val van de Sovjet-Unie teruggekomen zijn. Denk maar aan de Orde van St. George en het Kruis van St. George (opgeheven tijdens de Revolutie en opnieuw ingesteld in 1994 en 2000).

Hier de wapens van het Russische Rijk, de Russische Federatie en die op het certificaat:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Tsaristische symbolen

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinsten Auke. Terugkomend op je Orden van de rode ster. Inderdaad heel netjes van de verkoper. Zoiets mag inderdaad ook zeker wel worden vermeld. De Orde van de rode ster werd overigens tijdens WOII (GPO) ook heel vaak verleend voor opgelopen verwondingen. In 1942 werden de zg. verwondingenstrepen ingevoerd (geel/goud voor zware verwondingen en rood voor lichtere verwondingen). Het verhaal wil dat het Rode leger gebrek had aan deze simpele stoffen strookjes daarom verleende men dikwijls bij verwondingen een Orde van de rode ster inplaats van zo'n gewondenstreep.
Wat de tsaristische symbolen betreft, de Sovjets grepen vlak voor en tijdens de oorlog al veelal terug op tsaristische symbolen. Denk bijvoorbeeld maar aan de Budionovka, deze werd in 1913 al ontworpen voor het tsaristische leger. De M43 gymnastyrka met de pogoni (schouderepauletten) en bijbehorende rangdistinctieven zijn ook afkomstig van het pre revolutionaire Russische leger. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. De Sovjet top deed dit niet voor niets. Men zag in dat in een oorlog nationale symbolen heel belangrijk waren om het volk bijeen te houden. Immers had de Sovjet top al vanaf 1917 te kampen met interne oorlogen en conflicten. Doormiddel van oude Russische symbolen probeerde men dus de vele volken in het Sovjet rijk in het eigen kamp te houden. Zo zijn de Sovjets er bijvoorbeeld nooit in geslaagd om de Russische orthodoxe kerk uit te roeien. Vele Sovjet legereenheden werden dan ook vooraf gezegend door een priester of partriarch van de Russisch orthodoxe kerk. Uiteraard gebeurde dit wel buiten het zicht van de Sovjet fotografie- en filmdienst.
Het zwart/oranje lint van de Roemsorden (Sovjet vervanging van het tsaristische St. Georgekruis) en de overwinningsmedaille's daarvan wordt vaak gezegd dat de kleuren, de kleuren van rook en vuur symboliseren. Het toeval wil dat zwart en oranje ook de kleuren van de Romanovs (tsaristische familie) waren.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

De twee Ordes van de Rode Ster zijn vandaag binnengekomen! Afbeelding

De Orde van de Rode Ster, type 4, variant 4 # 103683 (hier de achterkant). Dit exemplaar is ongeveer in januari 1943 verleend:

Afbeelding

De Orde van de Rode Ster, type 6, variant 9 # 1645194 (hier de achterkant). Dit exemplaar is ongeveer in mei 1945 verleend:

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Schitterende medailles Auke!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Orde van de rode ster

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinsten Auke. Vooral die ster uit 1943 is mooi. Hij is volgens mij ook destijds met trots gedragen. Zover ik het kan zien heeft hij ook de gebruikelijke "wear damage". Ga je deze ook weer natrekken?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties allebei!

De vroege Rode Ster is inderdaad op z'n zachtst gezegd 'gedragen'. Waarschijnlijk heeft deze jarenlang trots op het uniform van de ontvanger gehangen. Ik ga deze inderdaad laten natrekken, zoals ik hierboven ook schreef. Ik hoop dat hij verleend is voor acties tijdens de Slag om Stalingrad, wat met dit nummer goed zou kunnen. Het kan wel even duren, want ik heb gehoord dat de onderzoeker het nogal druk heeft... Het onderzoek van mijn Rode Banier loopt ook al bijna vier maanden.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Prachtige medaille. Met name dat velle geemailleerde rode deel vind ik prachtig! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Schitterende medailles heb je daar Auke. En je twee nieuw aanwinsten zijn ook super!
Plaats reactie