Furherbunker Opengesteld voor Publiek?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Hellmond schreef:Ik heb de, eerder genoemde, documentaire ook gezien.
Welke familie was dit ook al weer?
De familie Goebbels. Joseph Goebbels was de minister van propaganda in het Derde Rijk en zo mogelijk een nog fanatieker Nazi dan Hitler zelf. Hij was het die vele donderspeeches hield en/of in elkaar zette voor de Führer.

Tegen het einde van de oorlog overtuigde Goebbels Hitler ervan in Berlijn te blijven, om zo aan diens mythevorming te werken. Na Hitlers zelfmoord zag hij ervan af de leiding van het ineengestorte Nazi-rijk over te nemen, om de volgende, in de gegeven omstandigheden tamelijk wereldvreemde en bombastisch omschreven, redenen:

"Der Führer hat mir den Befehl gegeben, im Falle des Zusammenbruchs der Verteidigung der Reichshauptstadt Berlin zu verlassen und als führendes Mitglied an einer von ihm ernannten Regierung teilzunehmen. Zum erstenmal in meinem Leben muß ich mich kategorisch weigern, einem Befehl des Führers Folge zu leisten. Meine Frau und meine Kinder schließen sich dieser Weigerung an. Im anderen Falle würde ich mir selbst (...) für mein ganzes ferneres Leben als ein ehrloser Abtrünnling und gemeiner Schuft vorkommen, der mit der Achtung vor sich selbst auch die Achtung seines Volkes verlöre, die die Voraussetzung eines weiteren Dienstes meiner Person an der Zukunftsgestaltung der Deutschen Nation und des Deutschen Reiches bilden müßte"

Als enige minister pleegde hij zelfmoord in Hitlers bunker, samen met zijn vrouw Magda - nadat ze eerst hun zes kinderen hadden vermoord.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Hellmond
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 apr 2007, 10:35

Bericht door Hellmond »

Ja dat was het ja, dat ze ook hun kinderen vermoorden vond ik wel erg wreed..

Omdat ze die niet wilde laten opgroeien in een kwade wereld, zonder de "goede invloeden" van Hitler, en daarom maar dood gemaakt moesten worden
MJK
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 jun 2004, 22:20
Locatie: Zoetermeer

Bericht door MJK »

Ik ben niet tegen restauratie en openstelling van de bunker, maar word het dan niet een bedevaartsoord voor neo-nazis. Hun leider is daar immers gestorven.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

In 1949 werden de ruines van de Rijkskanselarij opgeruimd, maar de brokstukken van de bovengrondse restanten van de bunker liet men liggen. In 1959 werd een poging gedaan ook deze te verwijderen. Maar het bleek te arbeidsintensief en kostbaar, de restanten werden afgedekt met aarde. Begin jaren zeventig werd de eerste bunker leeggepompt van grondwater en geïnspecteerd door de geheime dienst van Oost-Berlijn, de Stasi, die de kinderbedden van Goebbles terugvonden en nog 15.000 documenten. De Hoofd bunker was een chaos door de weggeslagen binnenmuren, het neergestorte binnenplafond en het grondwater. Pas in 1988 werd dan eindelijk de gehele bunker stukje bij beetje opgeblazen en verwijderd uit de geschiedenis van Berlijn.
Bron: http://www.strijdbewijs.nl/berlijn/bunker.htm
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

MJK schreef:Ik ben niet tegen restauratie en openstelling van de bunker, maar word het dan niet een bedevaartsoord voor neo-nazis. Hun leider is daar immers gestorven.

Ach, dan kan je alles wel vernietigen.
Munchen, de hoofdstad van de beweging, Oostenrijk, zijn geboorteland.
Ik vind het altijd zo onzinnig om stukken cultuurgoed / geschiedenis te vewijderen alsof er niets is gebeurd.

Ik denk dat Duitsland moet leren leven met zijn verleden.
De waarheid komt met de jaren
Cor
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jun 2005, 12:17

Bericht door Cor »

bennie schreef:Vernietigen is een slechte optie. Restoureren is een mogelijkheid maar ik geef de voorkeur aan conserveren.
Mooie foto,s !!
Het merendeel is reeds vernietigd. De vorbunker is er niet meer en het dak van de fuhrerbunker is in de vertrekken gezakt die al vol met water stond, dus veel blijft er niet meer over om open te stellen helaas.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

okke schreef:In 1988 werd dan eindelijk de gehele bunker stukje bij beetje opgeblazen en verwijderd uit de geschiedenis van Berlijn.
:roll:
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Rick..
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 jun 2007, 12:31
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Rick.. »

Als die bunker er van binnen net uit ziet net als de bunker van Arthur Seyss-Inquart in Apeldoorn is het echt niet de moeite waard.
Gezocht : Bidprentjes van Geallieerde of As Troepen.
heinrich
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2010, 00:56

Re: Furherbunker Opengesteld voor Publiek?

Bericht door heinrich »

de foto is een beetje scheef geplaatst!
als je door de slagboom gaat (rechts naast het bord),
kom je achteraan de parkeerplaats bij een zandbak / speelplaats voor kinderen.
daar staan ook wat bankjes en een pergola en prullenbakken.
dit zou je kunnen zien als een soort herdenkingsplaats.
op deze plek zijn "ze" naar buiten gesleept en in de brand gestoken.
probleem blijft: er hebben daar allerlei gebeurtenissen plaatsgevonden.
liever neemt men afstand van deze geschiedenis.
meer dan de helft van de toeristen die berlijn bezoekt,
wil echter toch kennisnemen van deze zaken,
die men vervolgens uit wil wissen...
de bunker is ingestort / volgestort met puin en geegaliseerd, zoals dat met bouwgrond gebeurd.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Furherbunker Opengesteld voor Publiek?

Bericht door Jurrie »

Volgens mij komt je boodschap niet door Okke, haha!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re:

Bericht door Jan Klaassen »

Hellmond schreef:Ik heb de, eerder genoemde, documentaire ook gezien.
Wat me het meest is bijgebleven was de 3D toer door het bunkercomplex.

Naast het persoonlijk verblijf van Hitler was er nog een familie die in de eerste bunker verbleef, aangrenzend aan hitlers bunker. Welke familie was dit ook al weer?

Ik zou het zeker een bezoek waard vinden als er (ook al is het maar gedeeltelijk) een museum van maken.
Not sure, maar waren het de Goebbels?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie