Broodzak, is ie nou echt of niet!?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Broodzak, is ie nou echt of niet!?

Bericht door viny »

Afbeelding

Afbeelding

Hier is ie, de repro/echte broodzak.

Even voor de duidelijkheid, ik heb op de beurs in zwolle deze meegenomen en laten checken. Hier zeiden meerdere kraam houders, 2 stuks waaronder de man van het Hengelo 40-45 museum (?) en nog een ander persoon, dat het een goed stuk is. Hij is mij verkocht als repro, door Julian alhoewel ik nu over de orginaliteit twijfel.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

als ik het goed zie zitten er twee vakken in en de lusjes op de voorzijde ogen ook te ver uit elkaar te staan. Een mantelriempje moet er precies doorheen passen (met maar minimale speling).

Ik zeg post-war
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hij lijkt mij ook na-oorlogs. Ik heb handelaren al wel vaker te snel hun oordeel horen vellen. Met 2 vakken is hij zo wie zo niet oorlogs.

Staan er nog stempels o.i.d. in?
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 05 apr 2007, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja, meerder, alleen nummer.., staat in lus, 1943..
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Is dat gestempeld of erin geslagen?
En hoeveel vakken heeft de broodzak nu?

En tot slot, hoe zien de lussen van de broodzak eruit? Hebben ze leren verstevigingen?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

SiNiStEr schreef:Is dat gestempeld of erin geslagen?
En hoeveel vakken heeft de broodzak nu?

En tot slot, hoe zien de lussen van de broodzak eruit? Hebben ze leren verstevigingen?
Deze heeft ook op WA gestaan en is daar ook als repro bevonden. :wink:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja, er zijn 2 vakken, wel repro dus. Lijkt mij dat de stempels gedrukt zijn, en geen leren verstevigingen.

Kan wat mij betreft op slot.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

viny schreef:Ja, er zijn 2 vakken, wel repro dus. Lijkt mij dat de stempels gedrukt zijn, en geen leren verstevigingen.

Kan wat mij betreft op slot.
Hoeft geen repro te zijn, is waarschijnlijk gewoon een na-oorlogse broodzak onmiddelijk te zien aan de 2 vakken.
Leren verstevigingen zijn niet strikt noodzakelijk voor een oorlogse broodzak, dit werd volgens mij alleen bij voor, vroeg en sommige mid-oorlogse broodzakken gedaan. Vanaf ongeveer halverwege de oorlog(rond '43) zijn ze, ze ook zonder gaan produceren. Deze waren vaak ook van mindere kwaliteit.

Heb zelf ook een tijd een na-oorlogse broodzak gehad(ook 2 vakken) welke ook netjes met een geloofwaardig R.B.N.nummer was gestempeld en met 1943. De broodzak was dus geen repro, enkel de stempel. Vermoed dat, dit bij die van jou ook het geval is. :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja, is opzich erg vaag, ik heb er een goed gevoel bij, op de beurs werd hij 2 maal goed gekeurd. Maar toch blijft er twijfel.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ik weet zeker dat deze naoorlogs is, dit soort broodzakken met twee vakken en ander soort leder ( zwart aan de achterkant) werd na de oorlog veelvuldig geproduceerd, identiek dezelfde broodzakken zijn aangeboden op ebay als naoorlogs. Ik snap niet dat er blijkbaar niemand op dit forum is die duidelijk kan zeggen hoe het zit met deze broodzak. Een beetje een kenner zou dit makkelijk moeten kunnen zien.. 2 vakken kwamen niet voor tijdens de 2e Wereldoorlog, de stof is anders dan de oorlogse en het stukje stof waar het middelste riempje van de broodzak aan vast zit is vierkant, terwijl het puntig zou moeten zijn. De stempels zijn uitgevaagd, maar bij een identieke broodzak kun je zien dat de datum rond 1960 ligt of iemand moet er een repro stempel op gezet hebben. Ik heb zo een model gehad toen ik net begon. Ik zou deze iig. nooit als oorlogs kopen, ookal gaf de verkoper levenslange garantie.

Misschien wisten die verkopers op de beurs niet veel van broodzakken af, maar je zit helaas met een naoorlogs model opgescheept. Mocht iemand het niet met mij eens zijn dan hoor ik graag de reacties.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

@Auke J.: Toch echt iedereen in dit topic zegt duidelijk na-oorlogs enkel Viny blijft stellen dat er twijfel is hoewel ik zelf niets zie staan waar die twijfel uit zou moeten blijken.
Dat ik nog een aantal vragen stelde was om zeker te stellen dat we hier met een broodzak met 2 vakken te maken hadden. Uit de foto's viel dat namelijk niet op te maken. Verder zei ik en de rest ook vanaf het begin al dat het hier een na-oorlogs ding betreft.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja ja, ik weet het nu wel ! :P

Bedankt voor jullie mederwerking, hij kan op slot.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

SiNiStEr schreef:@Auke J.: Toch echt iedereen in dit topic zegt duidelijk na-oorlogs enkel Viny blijft stellen dat er twijfel is hoewel ik zelf niets zie staan waar die twijfel uit zou moeten blijken.
Dat ik nog een aantal vragen stelde was om zeker te stellen dat we hier met een broodzak met 2 vakken te maken hadden. Uit de foto's viel dat namelijk niet op te maken. Verder zei ik en de rest ook vanaf het begin al dat het hier een na-oorlogs ding betreft.
Je hebt gelijk, maar uit de conclusie van viny en de reacties zoals de jouwe: "lijkt mij naoorlogs" kreeg ik het idee dat het antwoord niet duidelijk gegeven was. Dit is nu wel het geval, dus houd ik erover op ^^ Bedankt voor de verduidelijking!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Slotje!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik laat hem toch nog even open, tenzij er echt bezwaar tegen is.

Iemand kom zomaar nog met een ingeving komen.. nietdan?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie