Iran

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Zullen er echt militaire sancties komen tegen Iran?

Ja, binnen 3 maanden
1
3%
Ja, dit jaar nog
26
65%
Nee
13
33%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

De V.S. zijn de laatste decennia al meerdere malen de fout in gegaan. Wat te denken over de werkelijke oorlogmisdaden in Vietnam. Boudewijn de Groot zong het destijds al: "Welterusten, meneer de president, slaap zacht." Terwijl in Vietnam de bruutste misdaden tegen de burgerbevolking werden begaan (Agent Orange over de bossen uitsproeien, zodat die ontbladerd werden, maar de bevolking tegelijkertijd verminkt), ging in het westen de pro-Amerikaanse propaganda gewoon door. Zij waren het immers, die ons bevrijd hadden van de Nazi's? Ook na Vietnam heeft Amerika nog heel veel misstappen begaan onder het mom van de wereldvrede. Nu weer Irak en Afghanistan. En wij, zo langzamerhand een kolonie van de V.S., volgen George "Double U" lijdzaam. Hetzelfde dreigt nu weer met Iran te gebeuren. Volgens de "vreedzame" Amerikanen liggen er hele arsenalen met kernraketten en wordt het hoog tijd voor een aanval op Iran. Nederland heeft al weer toegezegd met een dregelijke "vredesoperatie" te willen helpen.

Wij hebben ten tijde van de Koude Oorlog altijd gewezen naar de onderdrukking van de Oostbloklanden door de Sovjet Unie. Dat juk is van het Oostblok afgevallen. Wij zijn het juk van de U.S.A nog lang niet kwijt. Zij waren het immers die ons, inmiddels al weer 62 jaar geleden, bevrijdden van de Duitsers?
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Inderdaad daarom moeten wij een vernenigd Europees blok vormen tegen de rest van de wereld. En zo moeten wij ook samen kwesties als Iran behandelen en samen zeggen of we troepen sturen of niet.
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

"Blok" vind ik een beetje agressief klinken. Zullen we het "Europees Strategisch Overleg" noemen? Het wordt tijd, dat we de militaire banden met het agressieve Amerika een stuk losser maken. De EU en haar lidstaten kunnen heel goed zonder het "advies" van de VS beslissen of men wel of niet deelneemt aan een oorlog. Ik denk, dat de verhoudingen tussen Midden Oosten en Europa er ook een stuk beter op zouden worden.

Bush zelf komt uit een rijk Texaans oliegeslacht, hoezo neutraal? Eigen winstbejag klinkt me beter in de oren in zijn geval.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
-Twilight
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:50

Bericht door -Twilight »

hendrik schreef:
siggel schreef:Het is nooit hun eigen schuld dat ze in de misere zitten.
[knip]...[/knip]

Hetzelfde is nu in diverse landen in het Midden Oosten aan de hand. De regeringen van die landen willen nu ook zelf wel eens een paar stuivers winst van de olie in hun eigen zakken steken en niet alles door het westen laten "verdienen". Op slinkse en gewelddadige manieren wordt het westen er op gewezen, dat we eigenlijk helemaal niks in die contreien te zoeken hebben. De bevolking zal het er ook daar niks beter op krijgen. Die illusie heb ik al lang niet meer.
Al vanaf 1960 heeft de OPEC de touwtjes stevig in handen hoor.. Het 'westen' is de grootste afnemer van olie, dus krijg je- zoals bij elke marktgerichte economie- een verhaal van vraag en aanbod. Aangezien het vooralsnog te duur is om voor een alternatief te kiezen (teervelden in Canada en Alaska ontginnen), bepaalt de OPEC het aanbod én dus de prijs.

Dus dat de olie-exporterende landen geen stuiver er aan verdienen ontgaat me een beetje? De 'gewone man' inderdaad, maar waarom zou die er iets aan moeten verdienen, terwijl die er in de verste verte niets mee te maken heeft? Als je bijvoorbeeld de winst die Nederland maakt op haar gasvelden als voorbeeld neemt, de 'gewone man' in Nederland merkt daar ook weinig van. Misschien enige belastingverlichting, maar niet om iedereen een luxe leven te laten leiden.

Dus waarom zouden degenen die de 'vraag' beantwoorden, moeten worden afgerekend op de beslissingen die het 'aanbod'-biedende land heeft ten opzichte van haar inwoners?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

[quote="hendrik"]"Blok" vind ik een beetje agressief klinken. Zullen we het "Europees Strategisch Overleg" noemen? Het wordt tijd, dat we de militaire banden met het agressieve Amerika een stuk losser maken. De EU en haar lidstaten kunnen heel goed zonder het "advies" van de VS beslissen of men wel of niet deelneemt aan een oorlog. Ik denk, dat de verhoudingen tussen Midden Oosten en Europa er ook een stuk beter op zouden worden.

Bush zelf komt uit een rijk Texaans oliegeslacht, hoezo neutraal? Eigen winstbejag klinkt me beter in de oren in zijn geval.[quote]

Dit vind ik dan weer onzin, dat is net zoiets dat elke Barnevelder een kip zou kunnen jatten want dat is tenslotte HET kippendorp en natuurlijk kan een Barnevelder het niet laten om bij en dorp in de buurt kippen te gaan jatten. ofwel; gewoon onzin.

Voor de rest klinkt het me wel aardig.

Even voor de goede orde; ik ben zelf NIET anti Amerika, maar ik ben wel tegen de aanpak van de Amerikanen in laat maar zeggen Irak etc. De reputatie van het Amerikaanse leger gaat (in mijn ogen dan) ook weer zwaar achteruit. Denk dat het weer zo'n strijd word zoals Vietnam, ze kunnen die gewoon niet winnen als ze het op hun manier doen.

Laat ik een voorbeeld noemen. Provincie Helmand, Afghanistan. De Britse commandant sluit een vrede met de taliban zodat een plaats (ik ben de naam kwijt, sorry) weer opgebouwd kan worden, zodat de moskee weer gerepareerd kan worden met Britse hulp, zodat de kinderen weer naar school kunnen etc. en deze man zag ook in dat er een groot verschil was tussen de "Bad Taliban" die ten koste van alles de "Buitenlandse bezetter" weg wil hebben en de "Goede Taliban" die tenminste met de Buitenlandse bezetter willen praten over tijdelijke oplossingen zoals die plaats.
De Britse commandant zag ook heel goed dat de bevolking ook veel gematigder werd richting de Britten of zelfs blij was dat ze er waren!

MAAR, toen kwam er een Amerikaanse commandant en een dag nadat hij er was heeft hij de plaats "gezuiverd" van de Taliban en met deze agressieve actie heeft hij dus de bevolking weer teleurgesteld als het ware.

En hier ben ik nou zo erg tegen en vooral omdat de Amerikanen dit juist niet zien. Overigens ben ik erg van mening dat de NAVO troepen hun werk 2 tot 3 keer hun werk beter doen dan de Amerikanen.

Mvg, Mike
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

hendrik schreef:"Blok" vind ik een beetje agressief klinken. Zullen we het "Europees Strategisch Overleg" noemen? Het wordt tijd, dat we de militaire banden met het agressieve Amerika een stuk losser maken. De EU en haar lidstaten kunnen heel goed zonder het "advies" van de VS beslissen of men wel of niet deelneemt aan een oorlog. Ik denk, dat de verhoudingen tussen Midden Oosten en Europa er ook een stuk beter op zouden worden.

Bush zelf komt uit een rijk Texaans oliegeslacht, hoezo neutraal? Eigen winstbejag klinkt me beter in de oren in zijn geval.
Precies. Maar voor we het strategisch overleg kunnen beginnen zoals je het noemt moeten we eerst zorgen dat de Amerikanen hier hun atoomwapens maar eens komen halen. Op de vliegbasis van Kleine-Brogel liggen er ik weet niet hoeveel kernwapens bewaakt door Amerikaanse soldaten ( Daar wilde een of andere voetballer nog een aanslag op plegen ).

Maar voor we natuurlijk dat strategisch front kunnen vormen moeten we zorgen dat we de machtige europeese lidstaden, landen als Engeland en Frankrijk op 1 lijn krijgen. En dat is weer bijzonder moeilijk om klaar te krijgen.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Als dat gebeurt komen wij in dezelfde schoenen als Iran of Irak te staan en wil Amerika ons van de tirannen afhelpen.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Als Europa zich verenigd durft de VS ons niet binnen vallen.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

HMS Renown schreef:Als Europa zich verenigd durft de VS ons niet binnen vallen.
Eh juist en sinds wanneer wil de VS dit?

;) Nog een bange D 66'er of lijkt het alleen maar zo?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Lees eerst het bericht van Rednas eens voor je commentaar op me geeft.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Haha, jij en hendrik hebben het de hele tijd over een europees strategisch samenwerkingsverband tegen Amerika...
Jullie vinden dat Iran zijn gang mag gaan en jullie willen europa verdedigen tegen de V.S.... :lol: :lol: :lol:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

A en jij gaat Nederland even laten zeggen hey stop eens met het verrijken van uranium? Denk jij dat Iran naar Nederland alleen luistert als ze zelfs nog niet naar de VS luisteren?

Je zit zelf altijd te klagen dat iedereen is goed moet lezen. Lees de berichten van mij en Hendrik eens goed door dan zul je wel snappen dat we dan niet alleen sterker staan op Europees vlak maar ook op internationaal vlak.
Aramillo
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 mar 2007, 19:20
Locatie: Voorschoten

Bericht door Aramillo »

Mannerheim...waar liggen je angsten? Denk je dat Iran de wereld gaat vernietigen? Alleen door een beetje provoceren? En Amerika is de grote held van alles? Volgens mij zie je vooral de toplaag van de media?

Om maar een voorbeeld te noemen. Ook in Amerika werden/(worden?) mensen met microfoontjes bespioneerd, net als bij de StaSi in Oost-Duitsland.....

Wat is Iran nou?
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Iran is een land met massavernietiginswapens dat schreeuwt dat het andere landen van de aardbodem wil vegen. En ik heb van Aramillo, noch van hendrik, noch van HMS Renown of iemand anders een reactie gekregen op het feit dat Iran Israël van de aardbodem wil laten verdwijnen met de Israëliers erop.

Dat dit soort steun voor Iran net hier op dit forum voorkomen verbaast me. In Iran vindt de conventie voor ontkenning der Holocaust plaats. Iran wil Israël van de aardbodem laten verdwijnen met de Israëliers erop. Hitler wilde de joden uitroeien met zijn kampen. Is het niet eng dat een land met zulke plannen zulke wapens heeft.

Nu hebben ze laatst twee Zweden vrijgelaten, daarvoor al weer wat Britse militairen.
Iran laat twee Zweedse gevangenen vrij
Uitgegeven: 16 april 2007 20:05
Laatst gewijzigd: 16 april 2007 20:05

TEHERAN - Twee Zweedse mannen die al meer dan een jaar vastzitten in Iran worden maandag vrijgelaten. Dit meldde het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

De twee mannen werden in 2006 gearresteerd toen ze militaire installaties fotografeerden. Ze werden veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf op verdenking van spionage.
"Ze worden vroegtijdig vrijgelaten door de barmhartigheid van Iran", meldde een medewerker van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Hoe lang blijven wij als het Westen dit accepteren? Ze provoceren en dreigen continu! Ze lachen ons gewoon uit. En er is een land wat hier wat van durft te zeggen, en hendrik en HMS zijn hier een Europees pact tegen dit land aan het bedenken :?

Nou ja, de Amerikanen zijn ook geen lievertjes, en de Iranezen zijn ook niet door en door slecht. Maar wat hier net gebeurde vind ik te idioot voor woorden. :|
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:Iran is een land met massavernietiginswapens dat schreeuwt dat het andere landen van de aardbodem wil vegen. En ik heb van Aramillo, noch van hendrik, noch van HMS Renown of iemand anders een reactie gekregen op het feit dat Iran Israël van de aardbodem wil laten verdwijnen met de Israëliers erop.

Dat dit soort steun voor Iran net hier op dit forum voorkomen verbaast me. In Iran vindt de conventie voor ontkenning der Holocaust plaats. Iran wil Israël van de aardbodem laten verdwijnen met de Israëliers erop. Hitler wilde de joden uitroeien met zijn kampen. Is het niet eng dat een land met zulke plannen zulke wapens heeft.

Nu hebben ze laatst twee Zweden vrijgelaten, daarvoor al weer wat Britse militairen.
Iran laat twee Zweedse gevangenen vrij
Uitgegeven: 16 april 2007 20:05
Laatst gewijzigd: 16 april 2007 20:05

TEHERAN - Twee Zweedse mannen die al meer dan een jaar vastzitten in Iran worden maandag vrijgelaten. Dit meldde het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

De twee mannen werden in 2006 gearresteerd toen ze militaire installaties fotografeerden. Ze werden veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf op verdenking van spionage.
"Ze worden vroegtijdig vrijgelaten door de barmhartigheid van Iran", meldde een medewerker van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Hoe lang blijven wij als het Westen dit accepteren? Ze provoceren en dreigen continu! Ze lachen ons gewoon uit. En er is een land wat hier wat van durft te zeggen, en hendrik en HMS zijn hier een Europees pact tegen dit land aan het bedenken :?

Nou ja, de Amerikanen zijn ook geen lievertjes, en de Iranezen zijn ook niet door en door slecht. Maar wat hier net gebeurde vind ik te idioot voor woorden. :|
Nou dit vind ik een hele mooie verwoording en ik ben het ook heel erg met je eens. (Ik respecteer de meningen van Hendrik en Renown etc. wel maar vreemd vind ik het wel..)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie