[GEVRAAGD] Zeer deskundig advies

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

[GEVRAAGD] Zeer deskundig advies

Bericht door Bigshot »

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar zeer deskundig advies! :-) Ik heb ongeveer twee jaar terug eens een website bezocht waarin precies stond beschreven hoe je middels een veilige weg, gelijmde documenten kunt verwijderen zonder dat ze noemenswaardig beschadigen.

Welke website het was zou ik absoluut niet weten, maar ik heb 'm wel nodig! Kent iemand misschien deze website? Zo niet, kan iemand mij advies geven hoe ik enkele originele foto's en documenten, die gelijmd zijn in een plakboek, kan verwijderen zonder dat noemenswaardig beschadigen?

Nogmaals het maakt me niet uit wat het kost, of hoe het moet gebeuren, als het spul maar intact blijft!

Alvast bedankt!

Mods, ik heb bewust dit forumonderdeel gekozen omdat het betrekking heeft op mijn collectie.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Thijs
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jan 2005, 21:18
Locatie: Meise/Belgie

Re: [GEVRAAGD] Zeer deskundig advies

Bericht door Thijs »

Bigshot schreef:Beste mensen,

Ik ben op zoek naar zeer deskundig advies! :-) Ik heb ongeveer twee jaar terug eens een website bezocht waarin precies stond beschreven hoe je middels een veilige weg, gelijmde documenten kunt verwijderen zonder dat ze noemenswaardig beschadigen.

Welke website het was zou ik absoluut niet weten, maar ik heb 'm wel nodig! Kent iemand misschien deze website? Zo niet, kan iemand mij advies geven hoe ik enkele originele foto's en documenten, die gelijmd zijn in een plakboek, kan verwijderen zonder dat noemenswaardig beschadigen?

Nogmaals het maakt me niet uit wat het kost, of hoe het moet gebeuren, als het spul maar intact blijft!

Alvast bedankt!

Mods, ik heb bewust dit forumonderdeel gekozen omdat het betrekking heeft op mijn collectie.
:frownno: Vooral niet doen zou ik zeggen, laat die foto's maar int album zitten...
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Zou inderdaad zonde zijn als het fout gaat, ik heb zelf ook wel eens iets gelezen op internet dat het met stoom wel redelijk moet gaan maar dat vertrouwde ik niet zo..
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Tjonge jonge, een van de eerste reactie geeft totaal geen antwoord op de vraag, de vraag is ''wat Bigshot kan doen zonder het te beschadigen'' niet ''zou bigshot het wel doen...''

Stel nou dat het naoorlogs in een album is geplakt?

Ik heb zelf geen idee Bigshot, ik hoop dat anderen meer weten.
Laatst gewijzigd door sobel op 16 apr 2007, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Hoezo geen antwoord? stoom kan werken maar ik zeg alleen dat ik het niet zou durven te proberen.
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik heb mijn bericht aangepast, exuses.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

door het bromide dat op/in de foto zit is stomen iets dat ik niet zou doen. De hitte tast het bromide aan waardoor je onherstelbare schade aan je foto's toebrengt.

Misschien iets wat je al geprobeerd hebt, maar ik zou eens bij een betere fotograaf langs gaan. Tevens zijn er wel goede nederlandstalige fotografie-fora waar je met een vraag als deze waarschijnlijk beter terecht kan.

Michiel
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Stoom is inderdaad een optie, maar niet degene die ik bedoel.

Ik zal het minst kostbare voorbeeld pakken. Er zitten bijvoorbeeld kaarten in met zegels erop geplakt (uit de Tweede Wereldoorlog). Als ik die los wil hebben, op een goede manier en zonder papierresten, dan zal me dat veel werk kosten. Maar er is een manier voor, die manier is zelfs zo vernuftig dat de geplakte zegels blijven zitten, maar de kaart zelf wel losgaat...
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

sobel schreef:Ik heb mijn bericht aangepast, exuses.
Its Okay :P :lol:
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Plakboek

Bericht door asjemenou »

Het blijft een moeilijk geval Bigshot. Misschien moet je het geheel maar in het plakboek laten zitten. Mocht je het persé nu wel uit het plakboek willen halen dan is stomen misschien nog niet zo'n gek idee.
Wat de foto's betreft deze kan je volgens mij het beste losweken in lauw water. Tenslotte word/werd fotopapier ook nagespoeld in water. Hoe de glanslaag van het fotopapier zich dan houdt dat durf ik niet te zeggen. Het is wel zo dat heel vroeger nadat het fotopapier gedroogd was het voorzien werd van een glanslaag. Deze glanslaag verkreeg men doormiddel van een zg. glansplaat. Deze plaat legde je dan in de fotodroger. Maar ja, wie heeft er vandaag de dag nu nog zo'n fotodroger?!
Je kunt inderdaad ook eens je vraag stellen op de diverse fotografie fora. Wie weet is er daar wel iemand die je verder kan helpen.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Stomen gaat zeker met postzegels. Maar met foto’s is dit volgens mij een ander verhaal.
Postzegels heb ik zelf ook los gestoomd gaat makkelijk. Al geef ik je natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook goed gaat. Hoop het natuurlijk wel.

Anders gewoon laten zitten.

Ben nu niet thuis maar ik kan me een site herinneren waar ze uitleg geven over foto’s uit de tweedewereld oorlog. Misschien staat daar iets bij. Ik zal vanmiddag kijken voor je.
Plaats reactie