Duits verzamelen leuk! toch?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het gaat hier over het verzamelen van Duits spul... niet over al dan niet oorlogsmisdaden...
29th Let's Go!!!!!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Maar de winnaar schreef de geschiedenis en dus hadden de geallieerden niks misdaan. In de koude oorlog veranderde dat al voor Rusland en misschien ooit ook voor GB of de VS.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Stravers schreef:
Rednas schreef:btw 101th :roll:
Wat nou "btw 101st"?

Ik zie het al met jullie valt niet te praten, typisch weer van die gevalletjes van "er telt maar één mening en dat is die van mij!"
Denk dat Rednas doelt op het BoB fabeltje. Maar dat terzijde…

Niets persoonlijks nemen Stravers, heb respect voor ieder zijn mening en het doen en laten wat die gene doet. Maar als je je mengt in een discussie ( die in mijn ogen een bodemloze put is) kan je je er natuurlijk uit trekken, maar op zo’n manier?
Omdat iemand een rare opmerking maar over het 101st valt er gelijk met JULLIE niet te praten? Kom op zeg.

En zoals gezegd heb ik respect voor ieder zijn mening en doen en laten. Dus ik luister ook graag naar jou kant van het verhaal. Als ik dan zeg dat niet alleen de Duitsers verkeerde dingen hebben gedaan ga je zo reageren?

( Hoop niet dat ik een fout beeld van me eigen schets nu. Ik verzamel echt niet met verkeerde bedoelingen. Maar wil gewoon uitleggen dat niet alle derde rijk verzamelaars fout zijn. Zoals sommigen denken.)
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Ik doelde niet op die BoB-speirs fabel, het was meer een opmerking daarnaast. Nu generaliseer ik heel erg, maar de 101th groepering is imo meestal wat kortzichtig (uitzonderingen daargelaten!).
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Ik verzamel zelf Amerikaans/Duits, en ik heb totaal geen problemen met het verzamelen van Duits simpelweg, omdat het mij om de historische waarde gaat en niet om wat ze nou eigenlijk wel of niet hebben gedaan. Ook in mijn omgeving heb ik er nooit problemen van ondervonden.

En ja er zullen altijd mensen blijven die er problemen mee zullen hebben als iemand Duits verzameld, omdat ze in het verleden verschrikkelijke dingen hebben gedaan. Maar in mijn ogen zijn dat dan ook niet echt mensen die erg geintresseerd zijn in het verzamelen van wo2 militaria ,omdat ze (denk ik) alleen maar kijken van welk leger de spullen zijn en verder niet kijken naar het verhaal/de betekenis die er achter de spullen zit.(Tenzij het mensen zijn die de oorlog zelf hebben meegemaakt dan ligt het anders vind ik)

Ook trek ik me er persoonlijk niet zoveel van aan wat sommige mensen er nou van vinden, want iemand die er moeite mee heeft hoeft ook niet naar mijn collectie te kijken denk ik dan :) , al houd ik, nogmaals, wel altijd rekening met de emoties van mensen die het zelf allemaal hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Mag het weer On-topic?

Dit topic gaat over het verzamelen van Duitse spullen en wat de omgeving daarvan vindt.
Niet over het verzamelen van Russich, de atoombommen op Japan of het bombardement op Dresden.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Graag ga ik weer on-topic. Maar ik verdedig mijn standpunt over het verzamelen van Duitse militaria. Als ik er dan dit tegen mij en andere word gezegd : ‘Tering man, de Nazi's hebben de meest gruwelijke dingen gedaan, en ik weet zeker dat 90% nog niet eens weet welke dingen dat allemaal zijn geweest.’ Zou ik daar graag een reactie op willen geven of mag dat niet?

Maar dit heeft inderdaad niet met het hoofddoel van dit topic te maken.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

jeffie schreef:Graag ga ik weer on-topic. Maar ik verdedig mijn standpunt over het verzamelen van Duitse militaria. Als ik er dan dit tegen mij en andere word gezegd : ‘Tering man, de Nazi's hebben de meest gruwelijke dingen gedaan, en ik weet zeker dat 90% nog niet eens weet welke dingen dat allemaal zijn geweest.’ Zou ik daar graag een reactie op willen geven of mag dat niet?
Dat mag en is dus bij deze gebeurd.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

van Verzamelaars & Collecties ----naar----> Discussieren.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
waffen SS
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 feb 2007, 13:11

Bericht door waffen SS »

Jah Luc,

Ik heb het ook heel vaak, dan zeg je dat je het leuk vind.

En dan zeggen ze '''Waarom dan??'' Zeg je ''omdat ik de spullen mooi vind en het modernste leger was'' Dan staan ze me raar aan te kijken. ''Weet je wel wat ze allemaal gedaan hebben'' '''ja tuurlijk...
''...nou dan waarom verzamel je dan'' Dat gezeur heb ik het hele tijd,
en dan vind ik het fijn om mijn haren kort te hebben... En je verzamelt duits JAA DIE JONGEN IS EEN NAZI HOOR ZEKER WETEN.
En al dat gezeur
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik kan me voorstellen dat de combinatie van haardracht, verzamelaarshobby en bijvoorbeeld nickname op dit forum, bij mensen het vermoeden oproept dat het om meer dan alleen hobby gaat. Lijkt richting adoratie te gaan.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
waffen SS
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 feb 2007, 13:11

Bericht door waffen SS »

Ja ik vrzamel spullen van de waffen ss en de Heer ook al verboden...

Als je me een andere naam wil geven dan zeg ik er geen nee tegen

Als dat voor jou een reden is om mij een NAZI te noemen vind ik dat

het toppunt van zieligheid
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Nou, een beetje nuancering kan geen kwaad, Waffen SS. Ik denk niet of (en zeg ook niet dat) het verzamelen van Duitse legerspullen verboden is.
Ook heb ik niet de bevoegdheid om je een nickname te geven. Een suggestie wil ik wel doen; 'Waffen SS-spullenverzamelaar'.
Verder is de door mij genoemde combinatie van haardracht, verzamelaarshobby en nickname geen reden om je een nazi te noemen. Dat heb ik namelijk niet gedaan. Die combinatie doet mij vermoeden dat het je om meer dan alleen een hobby gaat.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

waffen SS schreef:Ja ik verzamel spullen van de Waffen ss en de Heer
Wat heb je ORIGINEEL Waffen SS?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ik verzamel nu al ongeveer 4 jaar Duits, het bevalt me erg om de onderdelen van een Duitse infanterist bij elkaar te zoeken, alsof je een stukje geschiedenis in elkaar zet. Natuurlijk ken ik mensen die er gemengde gevoelens bij hebben, maar die laten het gelukkig zoals het is, ze weten allemaal dat het om de objecten gaat, niet de ideeen waarvoor ze gebruikt werden. Meestal maken vrienden er een grap over, maar ik maak ze dan meteen duidelijk dat ik daar niet van gediend ben, dat weten ze nu ook en het blijft dus bij plagerijen ( ook van mijn kant ^^) zolang je maar duidelijk over je standpunt bent!

Ik denk dat mensen het meteen zwart wit zien, als je ze goed betrekt in je hobby zullen ze je begrijpen en niet raar over je gaan denken. Gewoon open zijn is het beste wat je kunt doen. Met Nazi posters en vlaggen in je kamer ophangen kun je natuurlijk te ver gaan... :roll: Verzamelen okee, maar vergeet niet dat het een gevoelig onderwerp is.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Plaats reactie