Lijken ss-ers gevonden, wie weet meer?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Lijken ss-ers gevonden, wie weet meer?

Bericht door Roel R. »

ik hoorde in een flits op het nieuws dat er in nederland lijken van 3 ss-ers zijn gevonden, wie weet meer?
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ik heb niks kunnen vinden, nos.nl/TT/rtl/fok/nu enz.. was het in Nederland ???
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

idd, in Nederland,
Ik ben ook aan het zoeken maar vind verder niets,
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

niks gevonden
Starting up again
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

It wasn't me :P
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Niets, noppes, nada.
Waar precies hoorde je het nieuws?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Nog iemand die het wel heeft gevonden dan? Weet je wel zeker dat je dat hoorde over die lijken?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het was in een flits, ik zapte voorbij crimenieuws op ik denk sbs's,
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Roel R. schreef:sbs's,
Ik denk dat dat 't probleem is :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Waren ze niet levend en zaten ze niet in tehuis Vrederust:P
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

a

Bericht door tomNL »

Ik had gehoord dat het hier om SS ers gingen die waren geinfiltreerd in een verzets groep, die waren ontdekt en ge executeerd en begraven bij een boerderij!

Groeten Tom
Verzamelaar
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik heb wel gehoord van drie Joodse lijken ipv SS lijken.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Dagblad van het Noorden 12 mei jl.
'Skeletten vrijwel zeker van geliquideerde SS'ers'

Marcel Looden

veelerveen - Bij de in Veelerveen gevonden skeletten gaat het vrijwel zeker om twee Nederlandse en één Duitse SS'er. De drie infiltreerden in een kleine lokale verzetsgroep, maar werden ontmaskerd en vervolgens geliquideerd. Dat zegt een man, die absoluut anoniem wenst te blijven.
Hij reageerde op het bericht, vorige week in Dagblad van het Noorden. Daarin werd melding gemaakt van het feit, dat aan de Verbindingsweg in Veelerveen bij graafwerkzaamheden in een tuin drie skeletten zijn aangetroffen.

Voormalige en huidige bewoners van de straat en andere Veelerveensters zeiden voor een raadsel te staan, net als de politie. Dat het om joodse onderduikers zou gaan, wordt onwaarschijnlijk geacht. In het dorp zouden geen joden hebben gewoond of een toevlucht hebben gezocht.

De anonieme bron zegt mede naar aanleiding van de vindplaats 'vrijwel zeker' te weten dat het om drie SS'ers gaat. Volgens hem was er in het dorp een verzetsgroep waarin de drie infiltreerden. De Duitser deed dat door te beweren dat hij was gedeserteerd en overgelopen. De drie slaagden er niet in de groep te 'breken'. Ze werden ontmaskerd en vervolgens om het leven gebracht door 'iemand uit de communistische hoek'. De lijken zouden daarna zijn begraven.

In Veelerveen en directe omgeving zouden in de oorlog zeker zes van zulke infiltranten zijn vermoord. De man wil verder weinig kwijt over de kwestie, omdat dan nabestaanden en direct nog levende betrokkenen geschaad zouden kunnen worden.

De Winschoter Henk Strating vindt de lezing van de bron zeer plausibel. ''Ik weet dat er een verzetsgroep in Veelerveen was. Het kan goed zijn dat spionnen werden betrapt en ja, die werden dan gedood.''

Strating, die over de oorlogshistorie van Winschoten schreef, bestudeerde de afgelopen dagen zijn archief, geboeid als hij is geraakt door de kwestie in Veelerveen. Volgens hem zou het bij de skeletten ook om 'gewone' Duitse soldaten kunnen gaan. ''Bij de bevrijding zijn daar zeker vijftig Duitse soldaten gedood.'' De amateur-historicus weet dat de lichamen enige tijd op straat lagen en dat korte tijd later door het gemeentebestuur van Vlagtwedde opdracht werd gegeven ze te begraven. Daarbij zouden veel identiteitsplaatjes van de uniformen zijn verwijderd. ''Het kunnen dus ook gesneuvelde Duitsers zijn van wie de herkomst heel moeilijk te achterhalen is.''


12 mei 2004, 09:22 uur
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt, dat was het dus!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

dankje
Starting up again
Plaats reactie