Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties jongens, leuk dat ze jullie bevallen. Mijn nieuwste aanwinst is een Mongoolse Orde van de Poolster (Алтан гадас одон / Altan gadas odon). Het is een na-oorlogs exemplaar, maar wel van het type 3 dat in 1941 werd ingevoerd, dus ik vind het wel leuk om hem toch even te plaatsen. Het type 3 verschilde van het type 2 door het Cyrillische opschrift i.p.v. het Oeigoer-opschrift. Er werden ongeveer 30.000 Ordes van de Poolster uitgereikt, waarvan 5.000 types 3. De afkorting 'БНМАУ' (BNMAOE) staat voor 'Boegd Nairamdach Mongol Ard Oels', wat 'Volksrepubliek van Mongolië' betekent.

De ribbon links werd tot 1961 gebruikt (geëmailleerd) en de ribbon rechts vanaf 1961 (van stof).

Afbeelding Afbeelding

De Orde van de Poolster, type 3, # 3958 (hier de achterkant). Deze orde is ongeveer in de 2e helft van de jaren '50 uitgereikt:

Afbeelding

Hier nog vier interessante foto’s van militairen onderscheiden met de Orde van de Poolster. Linksboven en rechtsboven Maarschalk van de Mongoolse Volksrepubliek Chorloogyn Tsjoibalsan, ongeveer 1942 en ongeveer 1944. Daaronder twee Sovjets: Linksonder Maarschalk van de Sovjet-Unie Kliment Jefremovitsj Vorosjilov, 2e helft jaren '50. Rechtsonder kolonel der artillerie Georgy Vladimirovitsj Kalmikov, 1954.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 22 apr 2007, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Mooi Auke !
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Mongoolse poolster

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinst Auke. Welkom bij de club van Mongoolse poolster bezitters!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

En hoeveel Nederlandse leden telt die club? Twee? :wink: Ik moet zeggen dat ik helemaal 'hooked' ben aan de Poolster, wat een schitterende orde! Het zal zeker niet de laatste voor de collectie zijn :wink:
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Poolster

Bericht door asjemenou »

Misschien zijn wij de enige twee op dit forum die zo'n poolster hebben maar of we ook de enige twee in Nederland zijn. Ik heb vorig jaar een Sovjet WOII verzamelaar op de beurs van Huizen ontmoet. Ik heb heel kort wat contact met 'm gehad. Hij had mij destijds wat foto's van z'n verzameling gestuurd. Wat ik mij daarvan herinner is dat hij ook wel een leuke verzameling Sovjet onderscheidingen had. Wie weet ook wel zo'n poolster.

Maar net wat je zegt, de poolster is een hele mooie (Mongoolse) onderscheiding maar voor de meeste mensen hier een onbekende onderscheiding. Op zich is een poolster type 3 nog wel te doen (ligt er natuurlijk wel aan, wat voor een verleningsnummer hij heeft) maar de type 2 met het Oeigoer opschrift die zijn al flink wat duurder. Je volgende project waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Mooi hoor!
Die kerel linksonder lijk wel een lopende medaille, hoeveel heeft hij er wel niet! :P
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Prachtige medaille inderdaad maar wat zijn dat bij die bovenste 2 foto's van personen met de poolster medaille voor vage medailles waar die gezichtjes op staan?

Zal vast iets met een vlag en een rode sovjet ster in het midden zijn maar het lijken wel hitler gezichtjes van een afstand... :? :lol:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

De foto's bovenaan (Tsjoibalsan in ongeveer 1942 en 1944) hebben linksboven een Orde van Lenin (Sovjet-Unie) met het gezicht van Vladimir Iljitsj Lenin erop en rechts daarvan een Medaille van de Gouden Ster van de Held van de Mongoolse Volksrepubliek (Mongolië), met het gezicht van Damdin Soechbaatar erop. :)

Een screwback Lenin en een Heldenster:
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 07 mei 2007, 18:11, 6 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Weeeeeeeeeeee,,mooie foto van Kliment Jefremovitsj Vorosjilov,die onderscheidingen,indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Poolster

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Op zich is een poolster type 3 nog wel te doen (ligt er natuurlijk wel aan, wat voor een verleningsnummer hij heeft) maar de type 2 met het Oeigoer opschrift die zijn al flink wat duurder. Je volgende project waarschijnlijk?
Ik kreeg een Poolster aangeboden met het serienummer 3984, dus slechts 26 hoger dan de mijne! En dat terwijl er tienduizenden Poolsterren zijn geproduceerd... Die kan ik niet laten glippen, ik heb een zwak voor dat soort 'broertjes'... Dat wordt dus de volgende aanwinst!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Vanmorgen ben ik voor het eerst naar de beurs in Huizen geweest. Was een leuke beurs, met meer Sovjetspul dan de beurzen in Duiven en Zwolle. Ik zag nog een leuke Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse type 2 die echter net voor mijn neus werd weggekaapt. Verder was er nog een handelaar met twee Ordes van de Patriottische Oorlog 2e Klasse type 2 die 200 Euro (!) per stuk waren. De verkoper was ervan overtuigd dat het zeldzame exemplaren uit WOII waren. Niet dus, doodgewone flatbacks uit de late jaren '40. Ik bood 30 Euro waarop hij me uitlachte. :P

De volgende twee ordes heb ik nog op de kop getikt: Een Orde van Roem 3e Klasse, type 2, variant 1 # 530768 (hier de achterkant). Dit exemplaar is ongeveer in juni 1945 verleend. De verbindingsring is volgens mij niet origineel. Verder een Orde van de Rode Ster, type 6, variant 5.1 # 1701928 (hier de achterkant). Dit exemplaar is ook ongeveer in juni 1945 verleend:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 20 mei 2007, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Verder was er nog een handelaar met twee Ordes van de Patriottische Oorlog 2e Klasse type 2 die 200 Euro (!) per stuk waren. De verkoper was ervan overtuigd dat het zeldzame exemplaren uit WOII waren. Niet dus, doodgewone flatbacks uit de late jaren '40. Ik bood 30 Euro waarop hij me uitlachte.
Haha, mooi is dat altijd.. :)

Hoe bewaar je nu je verzamelde insignes/medailles? Prik je ze op een display of leg je ze in een vitrinekast? Ben ik wel benieuwd naar, en als het kan ook naar zo'n mooi totaalplaatje! :D
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Auke; ik vermoed dat ik naast je stond toen je 1 van onderstaande medailles kocht.
Had je interesse in 2, maar na het horen van de vraagprijs, kocht je alleen onderstaande. De kraam was bij binnenkomst aan de linkerkant, ongeveer de derde..

De emaille van de Rode Ster ziet er nog gaaf uit. Een mooie aanwinst.

Er lagen trouwens ook wat referentieboeken over Russische medailles (en 1 over helmen) te koop.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties! Dodo, ik heb zojuist even nieuwe foto's gemaakt. Sorry voor de slechte kwaliteit. Links heb ik een aantal medailles (Sovjet-Unie, Russische Federatie, Umalatova) en rechts de ordes (Sovjet-Unie en een Mongool). De medailles hebben pinnetjes aan de achterkant en hangen aan schroefjes. De ordes hebben bijna allemaal een schroef aan de achterkant, en voor hen heb ik gaten geboord. Ik heb ook nog een bak met een lading dubbele medailles, Mongoolse medailles, batons, insignes en medailles zonder vijfhoekige hanger.

Veltro, waarschijnlijk was ik dat ja. Als ik mij niet vergis stond deze verkoper aan de buitenste rand, aan de smalle kant van de zaal links van de ingang. Hij had nog meer moois maar dat vond ik te duur.

De referentieboeken heb ik ook gezien. De verkoper hiervan had ook een Roemsorde. Ik 'peil' verkopers vaak even om te kijken waar ze zitten met hun prijzen, maar hij vroeg veel te veel voor de Roemsorde. Toen hij begon met "Ah, dat is een zeldzame variant met een laag nummer" (terwijl dat niet zo was) en hij een belachelijk hoge prijs noemde wist ik al genoeg over zijn prijzen en ben ik maar doorgelopen. Deze boekjes ken ik en worden op eBay vaak voor een paar Euro aangeboden. Zonder het te vragen wist ik al dat deze verkoper ze daar niet voor weg zou doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Erg mooie displays Auke! Was ik wel even benieuwd naar.. Ziet er goed uit! Mijn complimenten.. ;)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie