Mening over softdrugs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Voorstander van softdrugs of niet ?

Voorstander
20
38%
Tegenstander
24
46%
Geen mening
8
15%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Telemark schreef:In vier woorden: Gewoon niet aan beginnen
volledig met eens, het is een stap, daarna nog een stap en je hebt het ferm zitten.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

okke schreef:En vind je ook dat alles wat verslavend is verboden moet worden? Koffie is ook verslavend. En thee. En nicotine. En alcohol. En chocolade. En televisie kijken.
wel der zijn dus al genoeg ingeburgerde verslavingen dus de ergste (en dat is drugs in dit rijtje) hard aanpakken.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Welke eigenschap van wiet maakt het erger dan alcohol?

En waarom zou je een verschil in tolerantie van verslavingen toestaan? Welke criteria zou je toe willen passen welke verslavende middelen wel en welke niet zijn toegestaan? Het komt op mij een beetje willekeurig over, maar misschien heb ik het mis en kan je je motivatie verduidelijken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

ik vind het beetje makkelijk om te schermen met andere verslavingen.
Ik drink een beetje koffie per dag, rook niet, genen drugs,max. 1 of 2 pintjes of glazen wijn per dag, dus daarom ben ik dus misschien heel hard tegen drugs, drugs:voor mij 1 van de kwalen van de maatschappij waarin velen ontsporen.
Ik ben misschien gewoon ouderwets ja, als ik aan m'n vrouw hier de uitslag van de poll zeg trekt ook zij een heel bedenkelijk gezicht, en ik ben der zeker van, velen hier in m'n leefomgeving zullen dat ook doen.
(zeker als het om plichts bewuste en verantwoordelijkheid dragende ouders gaat)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Softdrugs zijn verslavender dan alcohol. Dat is meer dan eens wetenschappelijk aangetoond, evenals de bijzonder schadelijke gevolgen van regelmatig en langdurig gebruik ervan. Een van de symptomen ervan is een gestage persoonsverandering van de gebruiker. Word het spul in Nederland slechts "gedoogd", de jeugd heeft softdruggebruik volledig geaccepteerd. Het gros beperkt hun al dan niet overmatig alcoholgebruik voornamelijk tot het weekend, doch dat dampen van joints rond schoolpleinen en bushaltes te bespeuren zijn, lijkt meer regel dan uitzondering. Ik ken hele volksstammen die met enige regelmaat genieten van een alcoholische consumptie, en niet vanwege de aanwezigheid van alcohol en het effect ervan, maar vanwege de smaak; iets dat van softdrugs onmogelijk gezegd kan worden.
Wat softdrugs in combinatie met (teveel) alcohol kunnen veroorzaken weten we allemaal wel, toch?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Wat softdrugs in combinatie met (teveel) alcohol kunnen veroorzaken weten we allemaal wel, toch?
Nee, dat weet ik niet. Wat is het effect van de combinatie?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ga maar eens informeren bij de plaatselijke spoedeisende hulp; de mensen daar kunnen je het precies uitleggen. Het heeft te maken met de combinatie van twee verschillende processen. Agressief en ongecontroleerd gedrag zijn er de uitwerking van.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

"Als je hasj of weed gebruikt samen met alcohol, medicijnen of andere drugs kun je misselijk en duizelig worden of flauwvallen. Dat komt omdat je lichaam in de war raakt van al die verschillende middelen door elkaar. "

bron: studieinfo.nl scroll naar 'Gebruik en Risico's'.

Over agressief gedrag naar aanleiding van softdrugsgebruik zie ik (op deze site) niets. Ik kan het ook niet als (bij)werking van softdrugs.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Niet alleen je lichaam maar ook je geest raakt ervan in de war.
Iemand die alleen softdrugs gebruikt, zal niet per definitie aressief worden, maar verschillende factoren samen (zoals hallucinatie en depressiviteit) kunnen bij softdrugsgebruik in combinatie met alcohol voor ongecontroleerd en agressief gedrag zorgen. Zorgwekkend? Ja. Net zoals het zorgwekkend is dat er op middelbare scholen steeds meer softdrugs (maar ook andere middelen) gebruikt worden. Stoned in de klas zitten is op veel scholen een fenomeen.

Van regelmatig blowen ga je vroeg of laat naar de kl***. Degenen die dat willens en wetens willen doen moeten dat zelf weten, maar ik wil niet dat de toekomst van mijn kinderen door het Nederlandse watjesbeleid om zeep geholpen wordt. Gedoogbeleid is een zwaktebod en niets anders.
Laten ze eerst maar eens coffeeshops gaan sluiten in plaats van het rookvrij maken van hotels en restaurants!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Niet alleen je lichaam maar ook je geest raakt ervan in de war.
Iemand die alleen softdrugs gebruikt, zal niet per definitie aressief worden, maar verschillende factoren samen (zoals hallucinatie en depressiviteit) kunnen bij softdrugsgebruik in combinatie met alcohol voor ongecontroleerd en agressief gedrag zorgen. Zorgwekkend? Ja. Net zoals het zorgwekkend is dat er op middelbare scholen steeds meer softdrugs (maar ook andere middelen) gebruikt worden. Stoned in de klas zitten is op veel scholen een fenomeen.
Overmatig gebruik is zorgwekkend. Overmatig gebruik van fastfood, alcohol, tabak, softdrugs, alles.

Je zegt dat er op middelbare scholen steeds meer softdrugs gebruikt worden. En ook andere middelen. Ik weet niet of softdrugs meer gebruikt wordt dan voorheen. Als dat zo is, is dat een signaal om serieus te nemen. Een leeftijdsgrens voor gebruik van middelen als tabaksprodukten, alcoholische dranken en verdovende middelen, vind ik dan ook zeer terecht. Dat jongeren breezers drinken en sigaretten of jointjes roken, is voor mij geen aanleiding om alcoholische dranken, tabakswaren of softdrugs in zijn algemeenheid te willen laten verbieden.
Seyffardt schreef:Van regelmatig blowen ga je vroeg of laat naar de kl***. Degenen die dat willens en wetens willen doen moeten dat zelf weten, maar ik wil niet dat de toekomst van mijn kinderen door het Nederlandse watjesbeleid om zeep geholpen wordt. Gedoogbeleid is een zwaktebod en niets anders.
Laten ze eerst maar eens coffeeshops gaan sluiten in plaats van het rookvrij maken van hotels en restaurants!
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat je van regelmatig blowen naar de klote gaat?
Van regelmatig roken ga je naar de klote; je huid verslechterd zienderogen; je mondgeur is niet meer goed te krijgen en de kans dat je aan hartziekten, vaatziekten of longkanker zal overlijden neemt schrikbarend toe.
Van regelmatig drinken ga je naar de klote; je lever kan op een gegeven moment de toevoer van het giftige alcohol niet meer uit je lichaam zuiveren.

De gezondheidsrisico's van softdrugs (zowel lichamelijk als geestelijk) lijken in jouw verhaal uit te torenen boven die van genotsmiddelen als nicotine en alcohol. Graag hoor ik of dit een mening of aanname van je is, of dat het een feit is.

Ik ben het met je eens dat genotsmiddelen niet op school thuishoren; roken is voor jongeren nog slechter dan het voor ouderen is. Alcohol beïnvloed je inschattingsvermogen en reactievermogen meer dan goed is. Softdrugs beïnvloed je inschattingsvermogen en beoordelingsvermogen. Allemaal redenen om het gebruik op scholen te verbieden. Net als fastfood en andere ongezonde consumpties.
Alleen hoef je om dat op scholen te verbieden niet alle slijterijen, tabakszaken, coffeeshops en supermarkten te sluiten.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat je van regelmatig blowen naar de klote gaat?
Bron: http://www.drugsinfo.nl
Wie niet lekker in zijn vel zit, kan beter helemaal geen hasj of weed gebruiken: de kans is groot dat het er alleen maar erger van wordt.
Een te hoge dosis kan heftige angstgevoelens of neerslachtigheid veroorzaken. Lichamelijk kan het heel onbehaaglijke gevoelens veroorzaken (duizeligheid, misselijkheid), tot paniek en flauwvallen toe. Dit wordt 'flippen' genoemd. Wachten tot het over gaat, is het enige wat diegene dan kan doen. Wel kan een ander proberen te kalmeren.
Het 'flippen' door een te grote dosis komt vooral voor bij onervaren gebruikers (jongeren, buitenlandse toeristen, e.d.). Dit risico is een stuk groter wanneer hasj gegeten wordt, omdat de gebruiker dan minder goed in de gaten heeft hoeveel hij binnen heeft gekregen.
THC vermindert het concentratievermogen, het reactievermogen en het kortetermijn geheugen. Logisch nadenken wordt moeilijker, de draad van een gesprek wordt uit het oog verloren. THC en werken, huiswerk maken of studeren gaan dan ook niet samen. Deelname aan het verkeer onder invloed van THC is gevaarlijk en daarom verboden.
Mensen die veel en vaak THC gebruiken, kunnen geremd worden in hun ontwikkeling. In plaats van problemen op te lossen en daarvan te leren, 'blowen' ze hun problemen en onvrede weg. Ze lopen bovendien het risico in een sociaal isolement terecht te komen.
Er zijn aanwijzingen dat er een relatie is tussen cannabisgebruik en het ontstaan van psychische stoornissen zoals schizofrenie, depressie en angst.
Mensen die kampen met onderliggende psychische problemen of die aanleg hebben voor psychische stoornissen vormen een risicogroep. Het gebruik van hasj kan deze problemen verergeren en wordt daarom afgeraden.
De rook van joints en stickies wordt doorgaans diep geïnhaleerd en lang in de longen vastgehouden. Die rook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan die van alleen tabak. Op langere termijn kan hierdoor schade optreden aan de luchtwegen.
THC is aangetoond in moedermelk. Voor hasj en weed geldt hetzelfde als voor alcohol, tabak en andere drugs: gebruik tijdens de zwangerschap en borstvoeding is af te raden. De meeste wetenschappers achten het niet bewezen dat langdurig gebruik leidt tot blijvende invloed op de hersenen en het immuunsysteem.
Naarmate je meer of vaker gebruikt loop je meer risico.

Bron: http://www.drugsinfo.nl
Aangezien er, behalve in sommige medische toepassingen, geen enkele meerwaarde is voor algemeen gebruik ervan, is het aan te raden om in elk geval de handel in softdrugs te stoppen.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De belangrijkste meerwaarde van het gebruik is dat het bij iemand die zich goed voelt, meestal prettig valt. Hij wordt er 'high' van. Het woord 'stoned' wordt gebruikt vanwege het zwaar aanvoelen van met name armen en benen. THC beïnvloedt ook de waarneming.

Kleuren worden intenser ervaren, muziek wordt intenser beleefd. Het gevoel voor ruimte en tijd verandert, de fantasie slaat op hol. Sommige mensen krijgen ineens zin om veel te eten ('vreetkick'), anderen de slappe lach. Vanwege de verdovende werking wordt het ook gebruikt om te ontspannen.
(bron: http://www.drugsinfo.nl)

Dat het gebruik 'geen enkele meerwaarde' heeft, ben ik het totaal niet mee eens.

Bovendien (en terzijde):

'Het gebruik van hasj en weed leidt niet automatisch tot een behoefte aan zwaardere drugs.' (bron: http://www.drugsinfo.nl)
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
sgt mitchell
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 apr 2007, 19:59
Locatie: den haag

Bericht door sgt mitchell »

100% tegenstand :wink:
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

De vergelijkingen hier vind ik nogal vaag. Waarom drugs met alcohol vergelijken? Alcohol is ook verslavend, maar alcohol wordt voornamelijk om de smaak gedronken. Blowen en dergelijke worden alleen maar gedaan door de uitwerking ervan.

Mijn vraag aan de voorstanders: Waarom niet meteen rattengif in het eten van restaurants gedogen? Waarom cyanide niet meteen als legaal achten?

Bovenstaande is redelijk overtrokken, maar het maakt duidelijk wat ik wil zeggen: Waarom nog meer verslavende en vernietigende dingen gedogen onder het mom van: maar dat mag ook. :|
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

als ik hier lees wat softdrugs met je inschattingsvermogen, karakter enzomeer kan doen, en dan moeten die gebruikers nog heelhuids thuisgeraken????
Probeer je te ontspannen met spullen die je geest en je lichaam niet aan tasten, later in het echte leven (gezin,werk) zal je regelmatig met crisis-achtige situaties te maken krijgen, dan ook naar softdrugs en alcohol grijpen is zwak en zal de situatie nog verergeren, dus mijn advies: probeer van in uw jeugd van die softdrugs af te blijven.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie