keerpunten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik denk, Martijn, dat El Alamein een keerpunt was in de praktisch ongeremde verovering van Italië en Duitsland in Afrika.

Ik denk dat een belangrijker keerpunt eerder was, toen de slagkracht van Duitsland tot een einde kwam op de kusten van de Atlantische Oceaan en de Noordzee. Met de Slag om Engeland wilde Duitsland zijn macht tonen ook buiten de kusten van het Europeese vasteland en de ongeslagen grootmacht leek daar ook toe in staat te zijn, maar kon geen overwinning halen op dit punt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

okke schreef:Ik denk, Martijn, dat El Alamein een keerpunt was in de praktisch ongeremde verovering van Italië en Duitsland in Afrika.

Ik denk dat een belangrijker keerpunt eerder was, toen de slagkracht van Duitsland tot een einde kwam op de kusten van de Atlantische Oceaan en de Noordzee. Met de Slag om Engeland wilde Duitsland zijn macht tonen ook buiten de kusten van het Europeese vasteland en de ongeslagen grootmacht leek daar ook toe in staat te zijn, maar kon geen overwinning halen op dit punt.
Het klopt wat je zegt over de slag om Engeland. Dit is volgens mij echter een meer psychologisch keerpunt. De keerpunten die ik noem zijn de keerpunten die ik uit mijn geschiedenisboek van de middelbare school heb.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

In mijn ogen zijn de 3 keerpunten als volgt:

1) Stalingrad; Het eerste grote verlies van de Duitsers in de oorlog; Vnl. een psychologische slag.
2) Operatie Citadelle; Na deze slag waren de Duitsers niet meer in staat een grote actie op touw te zetten omdat ze zo veel materieel verloren
3) De Battle of Midway; Het einde van de grote opmars van de Japanners in het Verre Oosten
yeah

Bericht door yeah »

mijn gs boek zegt Noord Afrika
Stalingrad
Japanse vloot
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Is het voor zo'n reactie nodig om een drie-en-een-half jaar oud topic op te graven? :|
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

hahaha wereldgrap,
idd slotje erop, weg ermee.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Keerpunten in WOII

Bericht door asjemenou »

Martijn heeft het goed. De 3 keerpunten in WOII waren inderdaad Stalingrad (augustus 1942 - februari 1943), El Alamein (juli 1942, 1e slag en oktober/november 1942, 2e slag) en Guadalcanal (augustus 1942 - februari 1943). Guadalcanal is misschien iets minder bekend maar dit was dus inderdaad het keerpunt in WOII in de Pacific.
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Re: Keerpunten in WOII

Bericht door von Manteuffel »

asjemenou schreef:Martijn heeft het goed. De 3 keerpunten in WOII waren inderdaad Stalingrad (augustus 1942 - februari 1943), El Alamein (juli 1942, 1e slag en oktober/november 1942, 2e slag) en Guadalcanal (augustus 1942 - februari 1943). Guadalcanal is misschien iets minder bekend maar dit was dus inderdaad het keerpunt in WOII in de Pacific.
Zekers dadde! Omdat het in de geschiedenisboekjes van 't schooltje zo staat, zal het wel juist zijn!

Sowieso, als je 3 keerpunten weergeeft, ga je er al van uit dat er slechts 3 verschillende fronten waren, quod non. Verder kan je op bepaalde fronten verscheidene keerpunten onderscheiden (bv. aan het Oostfront zijn zowel Moskou, Stalingrad als Kursk belangrijke keerpunten). Als je er dan toch de absoluut belangrijkste wil uithalen:

- Kursk: gedaan met Duitse offensieven aan het Oostfront en zette de deur open voor grootscheepse Sovjetoffensieven
- el Alamein: obvious
- keerpunt in 1943 in de slag in de Atlantische Oceaan: dit is niet in 1 slag te bevatten, maar dat er een keerpunt was, is duidelijk te zien aan de hand van de maandelijkse cijfers
- Midway
- New Guinea - Guadalcanal: laatste fase van het grote Japanse offensief december 1941- midden 1942 en eerste geallieerde tegenoffensief


De slag om Engeland laat ik hieruit omdat deze slag geen shift teweeg bracht in het iniatief.
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Auke schreef:Is het voor zo'n reactie nodig om een drie-en-een-half jaar oud topic op te graven? :|
de nieuwere leden (waaronder mezelf) weten ook niet altijd welk topic nu al geplaatst is of niet. ik kan begrijpen dat het voor de wat oudere leden op dit forum frustrerend moet zijn om dingen te moeten opnieuw lezen en te aanhoren maar dat komt nu eenmaal bij de groei van dit forum.

grts arneken

overigens mijn bijdrage:

stalingrad: al aangehaald.
bob (battle of britain): overwicht in de lucht voor de britten. de luftwaffe was verslagen. zo kon men bombardementen uitvoeren in duitsland en op strategische plaatsen.
Dieppe (voor de geallieerden) : er werden hier belangrijke lessen uitgetrokken waardoor men beter voorbereid was op landingen. (d-day,sicilie, noord-afrika) (denk ook maar aan de speciaze tanks op d-day)
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Tovarisj
Lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 okt 2006, 15:26
Locatie: Hardinxveld - Giessendam

Bericht door Tovarisj »

Ik denk Stalingrad, zware verliezen, ook moreel van As-troepen ernstig neer beneden gehaald.

El Alamein, zette verovering van Noord-Afrika op gang.

Midway, Japanse vliegdekschepen vernietigd -> air superiority
Ik ga sterven, maar ik geef me niet over. Vaarwel moederland. 20/VII-41
inferno

Bericht door inferno »

De keerpunten waren wel degelijk Stalingrad in de winter van 1944-45 en Midway, sindsdien verloor Duitsland zijn overheersende macht
inferno

Bericht door inferno »

inferno schreef:De keerpunten waren wel degelijk Stalingrad in de winter van 1944-45 en Midway, sindsdien verloor Duitsland zijn overheersende macht
de Slag om Stalingrad was natuurlijk in de winter van 1942-'43 :D oen dak ben :P
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Ik denk dat je de keerpunten met name in de acties van hitler moet zoeken.

1. de as rome - berlijn. Hitlers noodgedwongen hulp aan italie die zijn aspiraties in de balkan niet op eigen kracht kon afronden, waardoor hitler zijn campagne in het oosten enkele (cruciale: de russische winter) maanden moest uitstellen.
2. de verklaring van de oorlog aan de vs. Met zijn enorm potentieel en de nachtmerrie van iedere opperbevelhebber; de oorlog op twee fronten
3. zijn verkeerde inschatting van de wil van de sovjets om te vechten.

gr. martijn
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

mamartijn schreef:Ik denk dat je de keerpunten met name in de acties van hitler moet zoeken.

1. de as rome - berlijn. Hitlers noodgedwongen hulp aan italie die zijn aspiraties in de balkan niet op eigen kracht kon afronden, waardoor hitler zijn campagne in het oosten enkele (cruciale: de russische winter) maanden moest uitstellen.
2. de verklaring van de oorlog aan de vs. Met zijn enorm potentieel en de nachtmerrie van iedere opperbevelhebber; de oorlog op twee fronten
3. zijn verkeerde inschatting van de wil van de sovjets om te vechten.

gr. martijn
1. veelgemaakte fout. Er is al eens bewezen dat de oorlog toch niet eerder had kunnen beginnen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Niemand heeft tot nog toe het eerste en mi belangrijkste keerpunt genoemd: de slag om Moskou, eind november, begin december 1941. Dit - en niet Stalingrad - was de eerste grote nederlaag van de Weermacht. Erna konden de Duitsers de oorlog niet meer winnen.
Al die gebeurtenissen in het westen waren heel belangrijk voor de West-Europese democratiën. Toch, ook al had Hitler de VS niet de oorlog verklaard, ook al hadden de Engelsen alles verloren wat er te verliezen viel - het Rode Leger had uiteindelijk toch gewonnen. Daarom:

1. Slag om Moskou
2. Slag om Stalingrad
3. Guadalcanal
Plaats reactie