operation overlord

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

operation overlord

Bericht door J86 »

Ik vroeg me af waarom de geallieerde troepen in juni '44 in Normandie landde en waarom niet in Nederland. Nederland ligt toch veel centraler en de Nederlandse kusten waren toch niet zo goed verdedigt als de Franse kusten: Calais en Normandie
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

mede omdat er van Normandië makkelijk een bruggehoofd gemaakt kon worden
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Omdat de afstand tot de havens in Groot-Brittannië aanzienlijk korter is vanaf Normandië.
Omdat het land achter het bruggehoofd opener ligt en Nederland met zijn vele rivieren en kanalen en sompige weilanden een enorme opstopping tot gevolg kon hebben (zie de vervoersproblemen tijdens Market Garden).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

En om nou vanuit Nederland Frankrijk en Duitsland te bevrijden lijkt me ook niet zo'n goed idee, dan zou je naar twee kanten moeten oprukken. Vanuit Frankrijk gaat dat al een heel stuk beter. Het zuiden van Frankrijk werd later bevrijd door een kleinere invasie.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Daarnaast lag Frankrijk ook een stuk verder weg van reservetroepen in Duitsland of aan het oostfront.
Het zou dus langer duren voordat de duitsers in frankrijk versterking kreeg en bij d-day hadden de gealieerden iedere minuut extra hard nodig om een bruggehoofd op te zetten.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Naar ik geloof waren ook de getijden hier niet zo gunstig
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

En op het scheveningse strand zijn heel veel kuilen met duitsers erin... ;)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

omdat nederland ook al bezet was waren ze dicher bij duitse tank colones en bij duitsland waar ze vele vliegtuigen hadden die hen dan konden aanvallen etc...
eiglijk landde ze gewoon in normandie omdat dat tactiek was :wink:
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie