Koningshuis?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Voor of tegen het koninklijk huis?

Voor, lekker houden zoals het nu is.
19
38%
Voor, ze verdienen meer aandacht en geld te krijgen.
1
2%
Voor, maar zo veel geld als ze nu krijgen is echt overdreven.
11
22%
Tegen, Leve de Republiek!
19
38%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Nationalistisch Koningsgezind!!

Wat betreft de democratie: het koningshuis kan fungeren als laatste blok tegen een falend, geweldadig regime welke doormiddel van wetgeving niet meer aangepakt kan worden. Aan de andere kant kan het koningshuis zelf geen directe politieke macht uitoefenen.
Het koningshuis lijkt mij dus een pluspunt voor de democratie.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik had liever nog de optie "voor - bij gebrek aan iets beters" gezien.
Een republiek is namelijk ook niet zaligmakend. Stel je voor dat zo'n pleefiguur als Balkenende of voor mijn part Bos niet alleen regeringsleider zou zijn, maar ook nog eens staatshoofd! Sta je dan mooi voor gek in het buitenland? Trix dwingt bij vriend en vijand respect af, daar kan niemand omheen. Laten we om te beginnen onderscheid maken tussen het koninklijk huis en de koninklijke familie. De koninklijke familie is een stuk groter dan het koninklijk huis. Dat de leden van het koninklijk huis een staatstoelage krijgen, is misschien niet ideaal in de ogen van ons arme sloebers, maar ik zou nog geen dag met een van hen willen ruilen. Hoeveel willen wij wel niet betaald krijgen voor zo'n bestaan (geen baan maar een bestaan) waarbij je in verhouding weinig hebt in te brengen, je 24 uur per dag - 7 dagen in de week, prins of prinses van oranje bent en bij alles wat je doet de kans loopt op afbrekende kritiek. Doen wij dat voor 2000 eurootjes in de maand? Ik dacht het niet.

Ik ben geen orangist of monarchist pur sang, laat daar geen misverstand over bestaan! De grootste schavuit, die ooit tot de koninklijke familie heeft behoord, Prins Bernhard, zou wel eens de laatste echte vrijbuiter/roofridder van ons land geweest kunnen zijn. Onbegrijpelijk dat mensen achter zo'n charlatan hebben aan durven lopen. Al zou maar de helft waar zijn, van datgene dat inmiddels bekend is over dit heerschap, dan nog heeft hij behoorlijk de beest uitgehangen, in alle opzichten.
Claus was wat dat betreft een betere prinsgemaal, al kon hij zich ook beslist niet veel permitteren.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Mijn mening : Afschaffen die hap !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

2 redenen om het koningshuis af te schaffen:

1. Ze zijn nutteloos
2. Ze krijgen veel te veel belastinggeld daarvoor.

Dus: Vive la Republique!
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Charly1975 schreef:Erg hypocriet om dan nu wel een oordeel te hebben.
Het is erg flauw om te zeggen, maar toch: het zit in de aard van het beestje. Stel je voor dat iedere Nederlander zich druk zou gaan maken om alle conflicten die nu spelen in de wereld. Onze export zou dramatisch dalen want het halve land zou plat liggen. Je kan van een volk niet verwachten dat ze op ieder conflict in de wereld even verontwaardigd reageren als op de manier wanneer ze zelf in een conflict liggen.
Charly1975 schreef:Dus het koningshuis kost dan misschien wel geld....maar verdient het door hun betrekkingen het dubbele voor onze zakelijke betrekkingen weer terug.
Het koningshuis levert inderdaad ook wel wat geld op. Een klein beetje toerisme, wat delfts-blauw of iets dergelijks dat verkocht word. Ik denk alleen dat het niet in de buurt komt van al die miljoenen die worden uitgegeven.
Onze internationale concurrentiepositie wordt niet verbeterd door de koningin! De koningin heeft helemaal niets te maken financiële en politieke betrekkingen. En wanneer ze zich hier toch mee wilt bemoeien, dan word ze snel op de vingers getikt door de ministers (als het goed is). Alleen het Nederlands kabinet kan werkelijk invloed uitoefenen op onze internationale concurrentiepositie. Door het opheffen van handelsbarrières, politieke verbonden sluiten en dergelijke... Dáár komt het grote geld vandaan. Niet van onze koningin...
Veltro schreef:Wat betreft de democratie: het koningshuis kan fungeren als laatste blok tegen een falend, geweldadig regime welke doormiddel van wetgeving niet meer aangepakt kan worden.
En het volk niet? Dat is nu de grap van democratie, we kunnen onze stem laten horen. Daar hebben we geen staatshoofd voor nodig. Daarnaast denk ik dat de koning(in) machteloos staat tegen iemand die het politieke systeem in handen heeft. Ze is al helemaal kansloos als deze man of vrouw ook nog controle heeft over het leger. Nee, de functie van onze koningin is puur symbolisch, en iets wat we niet nodig hebben!
Seyffardt schreef:Stel je voor dat zo'n pleefiguur als Balkenende of voor mijn part Bos niet alleen regeringsleider zou zijn, maar ook nog eens staatshoofd!
Voor al onze internationale politieke betrekkingen hebben we een "pleefiguur" als Balkenende aan de macht. Wat heeft Beatrix nu tegen het buitenland te melden? Helemaal niets... Waarom ze respect afdwingt is misschien omdat ze een aardige vrouw is, voor de rest heeft ze weinig af te dwingen...
Seyffardt schreef:Dat de leden van het koninklijk huis een staatstoelage krijgen, is misschien niet ideaal in de ogen van ons arme sloebers, maar ik zou nog geen dag met een van hen willen ruilen.
Als we het koningshuis afschaffen zullen ze uiteindelijk minder interessant worden. Krijgen zij hun rust en wij ons geld. Ideale deal lijkt me... Bovendien hebben ze een gigantisch startkapitaal dus erg bang hoeven ze niet te zijn dat ze in de rode cijfertjes komen.
Seyffardt schreef:De grootste schavuit, die ooit tot de koninklijke familie heeft behoord, Prins Bernhard, zou wel eens de laatste echte vrijbuiter/roofridder van ons land geweest kunnen zijn.
Wel komisch dat je dit zegt. Het spreekt eigenlijk tegen wat je eerste zei. Je vind dat Beatrix een staatshoofd is dat internationaal respect afdwingt. Nu laat je eigenlijk zelf zien dat het ook anders kan. Hoe kan "de grootste schavuit" nu respect afdwingen en bouwen aan internationale betrekkingen? Even dat iedereen het weet: we kunnen later ook een staatshoofd krijgen dat Nederland later belachelijk maakt. Zijn we dan nog zo blij? Ik zal als eerste opspringen en zeggen dat het nu maar eens afgelopen is met het koningshuis...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Seyffardt schreef:De grootste schavuit, die ooit tot de koninklijke familie heeft behoord, Prins Bernhard, zou wel eens de laatste echte vrijbuiter/roofridder van ons land geweest kunnen zijn.
En Beatrix dan? Zij krijgt miljoenen per jaar. Heeft al miljarden. En zegt tijdens Prisnsjesdag: ''Nederland moet de broekriem aanhalen.''

En verder heb ik helemaal niks toe te voegen aan wat Dodo zei. Dat bespaart mij een hoop typwerk aangezien alles wat dodo schreef ook mijn mening verwoordt. :P
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dodo schreef:

Seyffardt schreef:Stel je voor dat zo'n pleefiguur als Balkenende of voor mijn part Bos niet alleen regeringsleider zou zijn, maar ook nog eens staatshoofd!
Voor al onze internationale politieke betrekkingen hebben we een "pleefiguur" als Balkenende aan de macht. Wat heeft Beatrix nu tegen het buitenland te melden? Helemaal niets... Waarom ze respect afdwingt is misschien omdat ze een aardige vrouw is, voor de rest heeft ze weinig af te dwingen...
Op staatsbezoeken mag Balkje niet eens mee om de koffers te dragen en ik vind dat ze op dit soort gelegenheden (waar overigens meer gebeurt dan alleen dineren :P ) Nederland goed vertegenwoordigt
Dodo schreef:
Seyffardt schreef:Dat de leden van het koninklijk huis een staatstoelage krijgen, is misschien niet ideaal in de ogen van ons arme sloebers, maar ik zou nog geen dag met een van hen willen ruilen.
Als we het koningshuis afschaffen zullen ze uiteindelijk minder interessant worden. Krijgen zij hun rust en wij ons geld. Ideale deal lijkt me... Bovendien hebben ze een gigantisch startkapitaal dus erg bang hoeven ze niet te zijn dat ze in de rode cijfertjes komen.
Een president kost, denk ik, minstens net zoveel als je alle kosten bij elkaar telt. Het is dus lood om oud ijzer.
Dodo schreef:
Seyffardt schreef:De grootste schavuit, die ooit tot de koninklijke familie heeft behoord, Prins Bernhard, zou wel eens de laatste echte vrijbuiter/roofridder van ons land geweest kunnen zijn.
Wel komisch dat je dit zegt. Het spreekt eigenlijk tegen wat je eerste zei. Je vind dat Beatrix een staatshoofd is dat internationaal respect afdwingt. Nu laat je eigenlijk zelf zien dat het ook anders kan. Hoe kan "de grootste schavuit" nu respect afdwingen en bouwen aan internationale betrekkingen? Even dat iedereen het weet: we kunnen later ook een staatshoofd krijgen dat Nederland later belachelijk maakt. Zijn we dan nog zo blij? Ik zal als eerste opspringen en zeggen dat het nu maar eens afgelopen is met het koningshuis...
Kleine correctie: Bernhard is nooit staatshoofd geweest. Hij had zo zijn eigen bezigheden :evil:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Seyffardt schreef:Op staatsbezoeken mag Balkje niet eens mee om de koffers te dragen en ik vind dat ze op dit soort gelegenheden (waar overigens meer gebeurt dan alleen dineren :P ) Nederland goed vertegenwoordigt
Dat klopt, die staatsbezoeken horen enkel pro forma plaats te vinden. President Bush bezoekt zo ook als tijdelijk staatshoofd van Amerika verschillende landen, net als president Chirac. Zij hebben dan nog de mogelijkheid om ook over politieke dilemma's te kunnen discussiëren. Beatrix hoort haar handen thuis te houden van politieke afspraken, mocht ze zich er toch mee bemoeien (en dat insinueer jij nu), dan is ze fout bezig.
Seyffardt schreef:Een president kost, denk ik, minstens net zoveel als je alle kosten bij elkaar telt. Het is dus lood om oud ijzer.
Dat hangt ervanaf hoever je gaat in het bekostigen van een president zijn privé-aangelegenheden. Heel simpel voorbeeldje: moet het zakgeld van de presidents-kinderen betaald worden door de staat, of door de president zelf? Moet de president op paleis Noordeinde (het huidige werkpaleis van de koningin) gaan wonen en werken, of is een "normaal" huis in Den Haag genoeg? Je hebt in ieder geval veel vrijheid als je de zaken voor het presidentsschap gaat opstellen.. ;)
Seyffardt schreef:Kleine correctie: Bernhard is nooit staatshoofd geweest. Hij had zo zijn eigen bezigheden
Dat weet ik ook wel.. :D
Nee, ik gooi er nu even een mooi "als-scenario'tje" tegenaan. Tot nu toe is het al met al wel goed terechtgekomen met de koningen/koninginnen (hoewel ik toch een beetje twijfel bij Wilhelmina), maar het kan ook een keertje misgaan. Een eigenzinning staatshoofd kan Nederland ook serieuse schade berokkenen...

Nog een puntje trouwens:
Op het moment is alles wat besproken wordt in het paleis Noordeinde direct staatsgeheim. De Nederlandse burger heeft totaal geen inzicht in de zaken die ons staathoofd bespreekt. Nu met de huidige "politieke openheid-hype" (met dank aan Pim Fortuyn) verbaast het mij dat niemand niet even nadenkt over ons staatshoofd die alles kan bekonkelen zonder dat iemand het weet. Niet dat ik ervan uitga dat ze daar duivelse plannen aan het smeden is voor de ondergang van Nederland, maar het zou de Nederlands burger (en zeker de Pim Fortuyn-stemmer) toch behoorlijk moeten irriteren..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Het koningshuis levert inderdaad ook wel wat geld op. Een klein beetje toerisme, wat delfts-blauw of iets dergelijks dat verkocht word. Ik denk alleen dat het niet in de buurt komt van al die miljoenen die worden uitgegeven.
Onze internationale concurrentiepositie wordt niet verbeterd door de koningin! De koningin heeft helemaal niets te maken financiële en politieke betrekkingen. En wanneer ze zich hier toch mee wilt bemoeien, dan word ze snel op de vingers getikt door de ministers (als het goed is). Alleen het Nederlands kabinet kan werkelijk invloed uitoefenen op onze internationale concurrentiepositie. Door het opheffen van handelsbarrières, politieke verbonden sluiten en dergelijke... Dáár komt het grote geld vandaan. Niet van onze koningin...
Heb je ooit gehoord wat er allemaal met de koningin meereist als ze bijvoorbeeld op staatsbezoek gaat ergens in Azië? Er gaan nogal wat topmannen mee op reis met datzelfde bezoek.
Het koningshuis levert dus wel degelijk geld op door zich op de goede manier te presenteren.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dank je, Martijn. Hier doelde ik dus op :)
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Dodo; "En het volk niet? Dat is nu de grap van democratie, we kunnen onze stem laten horen. Daar hebben we geen staatshoofd voor nodig. Daarnaast denk ik dat de koning(in) machteloos staat tegen iemand die het politieke systeem in handen heeft. Ze is al helemaal kansloos als deze man of vrouw ook nog controle heeft over het leger. Nee, de functie van onze koningin is puur symbolisch, en iets wat we niet nodig hebben!"

Grappig dat je dit antwoord geeft: de meeste despoten komen aan de macht na het verval van een monarchie of onder een republiek. Dit doen ze dan in veel gevallen dan ook nog in de naam van de democratie. Na de machtsovername worden de democratische wetten aangepast en de democratie en het volk zijn mondsdood gemaakt.

Edit: bovenstaande in landen waar al een democratisch bestel bestaat.

Kijkend naar de geschiedenis staat de legerleiding ook vaak langer achter de monarchie dan het gewone volk of de regering.
De monarchie staat voor stabiliteit en gezagscontrole en is een laatste redmiddel tegen extremen van onze democratie.

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 28 apr 2007, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

mannerheim schreef:2 redenen om het koningshuis af te schaffen:

1. Ze zijn nutteloos
2. Ze krijgen veel te veel belastinggeld daarvoor.

Dus: Vive la Republique!

Over belasting geld gesproken!
Die generaal pardon kost ons 800.000.000.
Daarover zou je je druk moeten maken beste landgenoten.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

Ik ben een royalist.
Niet alleen vind ik het een fraai stukje traditie maar je hebt in het buitenland net een streepje voor als geboren Monarch dan als gekozen volksvertegenwoordiger. Onderschat de kracht van die eeuwenoude Paneuropese familiebanden niet, aan die connecties zal een Von Weiszacker, Chirac en zelfs een Bush nooit en te nimmer kunnen tippen.

Het Belgisch koningshuis, sja, de dood van Koning Boudewijn lijkt me tevens de dood van het Belgisch koningshuis te zijn geweest, maar sowieso heb ik Belgie altijd een kunstmatige staat zonder collectieve traditie gevonden. Hoe ze daar verder gaan moeten ze zelf weten, zolang er maar geen Anschluss komt van Vlaanderen met ons ( maar goed, dat is teveel offtopic ).

Ons eigen koningshuis dan, ik ben tevreden over hoe ze functioneren. Louter ceremoniele functies met off the record toch wel degelijk invloed, en dat mag ook als staatshoofd vind ik. Sterker nog, in deze tijd van toenemende extremiteiten vind ik een Monarch die boven alle partijene staat een garantie van stabiliteit, een baken van licht en oase van rust ( sic, als ik nu nog geen lintje krijg :lol: ).

En Maxima? Ik was er niet gelukkig mee dat onze prins een broedkip met een besmet familieverleden trouwde maar als persoon had hij niet beter kunnen kiezen. Zij zorgt voor de broodnodige peper in het achterste van onze niet al te vlotte prins ( ik durf zelfs te beweren dat we na Beatrix opnieuw een koningin krijgen :wink: ) en voor zijn daadkracht en die van de nakomelingen is dat latijnse temperament een zegen. Daarnaast is het - wat je er ook van mag vinden - een charmante verschijning waar we met zijn allen alleen maar van gaan profiteren, voor deze dame gaan de nodige deurtjes open.

En die oranje feestneuzen, tulpen en toeters? Ach, brood en spelen zullen we maar zeggen. Voor mij mag dit koningshuis ons land nog de komende eeuwen regeren en ik sta daar graag die paar euro van mijn jaarsalaris voor af. Beetje kortzichtig om te roepen dat dat weggegooid geld is imo.

En voor onze republikeintjes hier, het beste argument tegen een gekozen staatshoofd vind ik nog altijd zowel de Weimarrepubliek als ook onze vrind Bush :) .
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Martijn schreef:Heb je ooit gehoord wat er allemaal met de koningin meereist als ze bijvoorbeeld op staatsbezoek gaat ergens in Azië? Er gaan nogal wat topmannen mee op reis met datzelfde bezoek.
Het koningshuis levert dus wel degelijk geld op door zich op de goede manier te presenteren.
Ik snap wat je bedoeld. Alleen zie ik een duidelijk onderscheid tussen de functie van de koningin op een staatsbezoek en de functie van de politici die meereizen met de koningin. Je kan het nu ook zien als een politieke zakenreis waar er dan toevallig een verloren koningin meegaat. Bij dit soort staatsbezoeken zie ik dus liever dat de koningin vervangen word door een gekozen president. En mocht de koningin zich toch gaan bemoeien met wat de politici gaan bespreken, dan is ze fout bezig. Een koningin mag immers ook niet op de nationale televisie zeggen dat ze CDA (weet ik veel wat) gaat stemmen om daarna mensen aan te sporen om ook op deze partij te stemmen. Ze maakt dan misbruik van haar voorbeeldfunctie, en kan natuurlijk voor zichzelf de meest voordelige partij uitkiezen.
Wat ik in ieder geval wil zeggen: er is een duidelijk verschil tussen de functie van de koningin en de functie van de politici op een staatsbezoek. En als het om geld gaat, dan geloof ik toch echt dat de politici veel meer geld naar binnen brengen. Het zal niet zo zijn dat Nederland minder zou gaan verdienen als de koningin weg is (maakt meteen duidelijk dat ze behoorlijk vervangbaar is)...
Veltro schreef:Grappig dat je dit antwoord geeft: de meeste despoten komen aan de macht na het verval van een monarchie of onder een republiek. Dit doen ze dan in veel gevallen dan ook nog in de naam van de democratie. Na de machtsovername worden de democratische wetten aangepast en de democratie en het volk zijn mondsdood gemaakt.
Zo kan ik ook nog wel even doorgaan over de gigantische hoeveelheid koningen en koninginnen die misbruik hebben gemaakt van hun machtspositie... Daarnaast grijp jij nu terug naar revoluties uit het verleden. Je weet best dat die praktijken die toen volgden nu nooit meer toelaatbaar zouden kunnen zijn. Onze internationale afspraken, bondgenootschappen en instellingen zoals de VN Veiligheidsraad zorgen er allemaal voor dat er niet een dictatoriale dispoot aan de macht komt die het Nederlands volk monddood maakt. En waarom ga je meteen van het ergste uit? Onze koningin kan ook vreedzaam aftreden, waarna de rol van minister-president omgevormd word naar de rol van president... Het hoeft toch niet zo dramatisch?
LoD schreef:En voor onze republikeintjes hier, het beste argument tegen een gekozen staatshoofd vind ik nog altijd zowel de Weimarrepubliek als ook onze vrind Bush :) .
Tja, als we zo gaan beginnen. Het beste argument tegen een monarchie zijn eigenlijk zo ongeveer alle koningen/koninginnen tot ong. 1920... (en bij mij eigenlijk tot zondag 29 april 2007 11 uur en 59 minuten..)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Gewoon houden zoals het nu is :wink:
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Plaats reactie