Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

De verkoper is verantwoordelijk voor de koopwaar die hij aanbied. Koop je een onklaar wapen en die blijkt niet goed onklaar te zijn heb je als koper ook een probleem. Je hebt op dat moment immers een "illegaal" wapen.

Er bestaan nog steeds mogelijkheden voor oud verzets mensen om hun wapen op verlof te houden. Ook is het mogelijk om een wapen uit te lenen voor bijvoorbeeld een expositie. Er wordt dan een tijdelijk verlof uitschreven op een persoon of personen die altijd aanwezig zullen moeten zijn als de expositie open is. Of het tegenwoordig nug lukt voor een toneelstuk betwijfel ik.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wapens tentoonstellen

Bericht door asjemenou »

Wederom bedankt voor je heldere antwoord Racefiets. In je reactie heb je het over een tijdelijk verlof die kan worden afgegeven voor een wapen die wordt tentoongesteld op een expositie. Hoe zit dat nu precies met een volgens de Nederlandse wapenwet onklaar gemaakt grendelgeweer? Als je deze wilt tentoonstellen op een expositie moet je daar dan ook zo'n tijdelijk verlof voor hebben? Bestaan er sowieso regels voor het tentoonstellen van vuurwapens? Moet bijvoorbeeld zo'n onklaar gemaakt grendelgeweer vast liggen? Met vast liggen bedoel ik dan moet het wapen aan een staalkabel of ketting vastliggen?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Onklaar is onklaar volgens mij. Ik denk alleen wel dat je het even met de politie moet opnemen als de expositie in een openbaar gebouw is. Je mag immers zo'n onklaar geval ook niet op openbare plaatsen bij je hebben tenzij deze degelijk verpakt is. Ik denk dat je dan moet gaan denken aan een afgesloten vitrine kast of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wapens tentoonstellen

Bericht door asjemenou »

In ieder geval weet ik weer iets meer. Nu zal het wel niet zoveel meer voorkomen dat ik mijn medewerking verleen aan een tentoonstelling over de 2e wereldoorlog. Dergelijke tentoonstellingen worden steeds schaarser. Twee jaar geleden ben ik nog voor het laatst gevraagd om mee te werken aan zo'n tentoonstelling. Op zich wilde ik dat wel en ik stelde voor om ook eens wat aandacht aan het Oostfront gebeuren te schenken. Publiekstrekker had dan mijn Russische WOII uniform met onklare Mosin Nagant moeten zijn. Mijn enige voorwaarden waren dat alles achter glas moest en verzekert moest zijn én dat het in orde zou zijn dat de Mosin Nagant daar tentoon werd gesteld. Vandaar mijn vraag over het tentoonstellen van een onklaar gemaakt grendelgeweer.
De organisatoren vonden mijn eisen een beetje overdreven voor het tentoonstellen van wat simpele oorlogsspulletjes. Ik ben verder niet meer op hun uitnodiging om mee te werken ingegaan. Het enige wat ik nog heb gezegd is dat men dan maar zelf eens een Russisch WOII uniform moet gaan zoeken. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat je dit spul nog in kilo's bij de legerdump op de hoek kan krijgen. Gelukkig weten de mensen op dit forum wel beter.
Uiteraard heb ik hun tentoonstelling wel bezocht. En tot mijn verbazing hadden ze er wel enkele (onklare?) vuurwapens tentoon gesteld. Waaronder één originele Britse Stengun en een nagemaakte Stengun. De nagemaakte Stengun was echt goed nagemaakt. Deze was niet van de echte te onderscheiden. Men heeft het mij verteld dat ie namaak was anders had ik het niet gezien. De vuurwapens lagen overigens wel aan een ketting.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ben benieuwd hoe ze dat geregeld hadden. Ook namaak is immers verboden. Op zich zou het zo'n japans geval kunnen zijn. Van hetzelfde merk als die van de FG42. Zien er ook heel erg netjes uit, alles werkt allen ermee schieten niet.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

racefiets schreef:Origineel is hier te vinden:

http://www.fareconsultants.com/art18
Thanks, die had ik net nodig :wink:
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Nuts44
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 dec 2006, 15:53

Bericht door Nuts44 »

En hoe zit het met het dragen van een bajonet Of en dolk zoals een M3?

Leeftijd?
En als hij vastgetyript zit maakt dit uitzonderingen?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Nuts44 schreef:En hoe zit het met het dragen van een bajonet Of en dolk zoals een M3?

Leeftijd?
En als hij vastgetyript zit maakt dit uitzonderingen?
Je mag beide in elk geval wel gewoon in je collectie hebben zitten...
Het bij je dragen van een M3 trench knife zal minder op prijs worden gesteld, weet niet hoe het hier verder mee zit.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Loek D. schreef:
Nuts44 schreef:En hoe zit het met het dragen van een bajonet Of en dolk zoals een M3?

Leeftijd?
En als hij vastgetyript zit maakt dit uitzonderingen?
Je mag beide in elk geval wel gewoon in je collectie hebben zitten...
Het bij je dragen van een M3 trench knife zal minder op prijs worden gesteld, weet niet hoe het hier verder mee zit.
Nee, mag je niet dragen. Te lang lemmet, en 2 zijdig snijvlak(of iig de punt) en een M3 mes heeft ook een stoot plaat.
Zie HIER
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Loek D. schreef:
Nuts44 schreef:En hoe zit het met het dragen van een bajonet Of en dolk zoals een M3?

Leeftijd?
En als hij vastgetyript zit maakt dit uitzonderingen?
Je mag beide in elk geval wel gewoon in je collectie hebben zitten...
Het bij je dragen van een M3 trench knife zal minder op prijs worden gesteld, weet niet hoe het hier verder mee zit.
Dragen van wapens (cat 1 t/m 4) is voor gewone burgers zoals wij normaal gesproken verboden.

Tenzij!
- Tenzij je kunt aantonen dat je officieel bent uitgenodigd om aanwezig te zijn waarbij het dragen (dus een wapen met je meevoeren zo dat iedereen dat kan zien) essentieel is. Voorbeeld: Je wordt door de gemeente Wageningen uitgenodigd om als soldaat 2e wereldoorlog aanwezig te zijn bij de herdenkingen. Bij die uitgenodiging wordt dan vermeld dat er een tijdelijke ontheffing bestaat op het dragen van wapens en dat die ontheffing ook voor jou geldt (als genodigde)
- Je wapen moet dan wel toegestaan zijn (een cat. IV wapen, of anderwapen dat je op verlof/ontheffing of erkenning hebt staan)
- Je bent dan vrij te reizen tussen je woonplaats en de plaats van ontheffing op de dag dat de uitnodiging geldt! ('s avonds met je geweer een stukkie rijden naar een maatje, daar overnachten, de volgende dag het evenementje bijwonen, 's avonds biertje drinken en weer overnachten en de volgende dag: Nee. Mag niet. Tenzij je daar over gebeld hebt met de opdrachtgever: degene die jou uitgenodigd heeft.)

dragen van wapens: Het duidelijk in het openbaar meevoeren van wapens van ongeacht welke categorie op zo'n wijze, dat mensen tegen hun wil geconfronteerd kunnen worden met wapens.
vervoeren van wapens: het meenemen van wapens in de openbaarheid op een wijze dat het wapen aan het zicht is ontrokken en niet onmiddellijk voor gebruik aangewend kan worden.

Categorie I: Voor iedereen verboden, hebben wij niets mee te maken
Categorie II: (autom. wapens, handgranaten, gasgranaten etc.) Alleen op ontheffing bezitten (middels off v justitie) Niet dragen, wel vervoeren. Wie? Leger, politie. Enkele schietverenigingen?
Categorie III: pistolen, geweren, revolvers, spijkerpistolen etc. Ook: werpmessen! Alles scherpschietend. Ook blank-firingwapens! Wie: jij en ik, indien lid van een schietvereniging. Wel vervoeren, niet dragen.
Categorie IV: alle blanke wapens, gas- en luchtdrukwapens, harpoenen en kruisbogen en voorwerpen die op een bepaald moment aangewend zijn als wapen (honkbalknuppel, kapot bierflesje etc). Dragen onder voorwaarde (ontheffing), vervoeren altijd.

Onklaargemaakt wapen
Een wapen is onklaargemaakt als door een bewijs van een door de politie (overheid) erkende wapensmid duidelijk is dat het wapen uit de roulatie is genomen. Het gaat niet zozeer om de handelingen alswel om het feit, dat het wapennummer voorkomt in de registratie als "niet-vurend wapen". Geen certificaat = verlofplichtig (ontheffings~) wapen. Geen verlof of ontheffing of erkenning? Illegaal wapenbezit!

Een wapen namaken? Verboden, het product wordt beschouwd als illegaal wapen. Tenzij het product op erkenning of verlof komt, museu doen dat nog wel eens met namaakwapens of onklaargemaakte cat. II wapens (die strikt genomen niet zomaar onklaargemaakt mogen worden) Er is dan sprake van een bepaalde uitzonderingssituatie.

Een tentoonstelling is niet geheel openbaar gebied natuurlijk. De bedoeling van de wet voor wat betreft het tonen van wapens is dat mensen niet tegen hun zin geconfronteerd mogen worden met wapens. Als jij een tentoonstelling inricht met toegestane wapens worden mensen pas met die wapens geconfronteerd nadat ze de ruimte zijn binnengestapt. Dan is het de keus van die persoon, die redelijkerwijs kon aannemen dat hij/zij met wapens geconfronteerd zou worden!

In het kort:
Ja, je mag bajonetten e.d voorhanden hebben (wel moet je ouder zijn dan 18 jaar)
Nee, onklaar is niet zomaar onklaar. Onklaar is als een bijgevoegd certificaat zegt dat wapennummer ...... gedeactiveerd is omdat het wapen door een wapensmid is onklaargemaakt.
Nee, voor een deugdelijk onklaargemaakt wapen heb je geen verlof/ontheffing of erkenning nodig.
Ja, je moet een schriftelijke ontheffing hebben als je een wapen wilt dragen. Deze ontheffing wordt verleend door een officiele uitnodigende instantie en is aan tijd en plaats gebonden. Dan mag je ook je M3 dragen als dat bij je uniform hoort die je draagt.
Ja, er valt veel te regelen met de politie/bijzondere wetten als je eerlijk vertelt wat je van plan bent en op welke wijze je dat het beste zou kunnen regelen.

Voorbeelden.
Met een mooie bajonet M4 in schede M8A1 aan de broekriem de straat op, hoewel het wapen aan zicht is onttrokken door een jas?
Verboden: dragen van wapen! Het wapen is nagenoeg voor gebruik gereed!
Met de windbuks in de hand naar een maatje een straat verderop, om wat te gaan schieten in zijn tuin (privéterrein)
Verboden: windbuks=cat. IV wapen. Het wapen wordt 9in de openbaarheid getoond; = dragen!
Met een klewang in een deken gewikkeld naar de auto lopen om hem achter in bak te leggen?
Toegestaan: Het is voor het publiek niet duidelijk dat een cat. IV wapen wordt gedragen, bovendien is het wapen niet aannemelijk voor direct gebruik bedoeld zoals bij de aan de riem hangende bajonetdolk.
Een houten blokje in de vorm van een pistool, keurig zwartgemaakt, in de holster van een bij jou gedragen historische uniform , twerwijl je een ontheffing hebt die dag op het dragen van wapens?
Verboden: het namaken van wapens of op wapens gelijkende voorwerpen is verboden, het voorwerp is op dat moment beschouwd als illegaal wapen. Dat mag niet gedragen worden!

Bij vragen altijd via 0900-8844 vragen naar Bijzondere wetten: die kunnen je altijd van een passend antwoord voorzien.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mooi stukje text alleen ben ik het met onderstaand stukje text niet eens.
Erik schreef: Onklaargemaakt wapen
Een wapen is onklaargemaakt als door een bewijs van een door de politie (overheid) erkende wapensmid duidelijk is dat het wapen uit de roulatie is genomen. Het gaat niet zozeer om de handelingen alswel om het feit, dat het wapennummer voorkomt in de registratie als "niet-vurend wapen". Geen certificaat = verlofplichtig (ontheffings~) wapen. Geen verlof of ontheffing of erkenning? Illegaal wapenbezit!
Dat bewijs is in veel gevallen niet voorhanden. Voor de laatste wijziging van de circulaire in 2005 was zo'n certificaat niet nodig. Oftewel, alle onklaar gemaakte wapens die voor 2005 onklaar gemaakt zijn zonder certificaat zijn opeens illegaal geworden. Niet dus. Als een wapen volgens de geldende manier onklaar gemaakt is dan is dat geen enkel probleem. Hij voldoet aan de wet.

Het enige wat je kan hebben is dat het wapen bij een controle mee genomen wordt voor onderzoek. Blijkt uit dit onderzoek dat het wapen op de juiste manier onklaar gemaakt is dan krijg je deze gewoon terug.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Mooi stukje text alleen ben ik het met onderstaand stukje text niet eens.
Erik schreef: Onklaargemaakt wapen
Een wapen is onklaargemaakt als door een bewijs van een door de politie (overheid) erkende wapensmid duidelijk is dat het wapen uit de roulatie is genomen. Het gaat niet zozeer om de handelingen alswel om het feit, dat het wapennummer voorkomt in de registratie als "niet-vurend wapen". Geen certificaat = verlofplichtig (ontheffings~) wapen. Geen verlof of ontheffing of erkenning? Illegaal wapenbezit!
Dat bewijs is in veel gevallen niet voorhanden. Voor de laatste wijziging van de circulaire in 2005 was zo'n certificaat niet nodig. Oftewel, alle onklaar gemaakte wapens die voor 2005 onklaar gemaakt zijn zonder certificaat zijn opeens illegaal geworden. Niet dus. Als een wapen volgens de geldende manier onklaar gemaakt is dan is dat geen enkel probleem. Hij voldoet aan de wet.

Het enige wat je kan hebben is dat het wapen bij een controle mee genomen wordt voor onderzoek. Blijkt uit dit onderzoek dat het wapen op de juiste manier onklaar gemaakt is dan krijg je deze gewoon terug.
Ik vind het fijn dat mijn stukkie tekst wat vragen en frictie oproept.
Voor de uitvoering van de wet is de regiopolitie verwantwoordelijk, zij interpreteert de wet zoals het haar goeddunkt.
Mijn bureau BW eist van mij een certificaat per onklaargemaakt wapen. Zo niet wordt het wapen beschouwd als illegaal. We hebben laatst in de krant gelezen wat er gebeurt met mensen uit mijn beroepsgroep die illegale wapens in bezit hebben. Daarnaast beschik ik over een wapenverlof; denk jij dat ik mij ga inlaten met mijn eigen(wijze) interpretaties?
Daarom mijn laatste advies: win informatie in bij je bureau BW in je regio.

Inderdaad ben ik het met je eens dat de wetgever het zich moeilijk heeft gemaakt door plots alle onklaargemaakte wapens feitelijk als "illegaal" te bestempelen!

Rechtvaardigingsgrond hiervoor is dat een wapen een 'bekende' geschiedenis moet hebben. Een wapen wat zondermeer gedeactiveerd is kan heel goed twee weken ervoor nog betrokken zijn geweest bij een misdrijf. Een lasje en een rupsje leggen kunnen we allemaal natuurlijk!
Een wapen wat door een erkende wapensmid wordt gedeactiveerd heeft altijd als schietend wapen bestaan en moet dus legaal zijn (is geregistreerd). De geschiedenis is bekend. Een wapensmid zal aarzelen zomaar een wapen wat hij niet kent te gaan deactiveren, dat heeft bovenstaande reden!
Racefiets schreef:Het enige wat je kan hebben is dat het wapen bij een controle mee genomen wordt voor onderzoek. Blijkt uit dit onderzoek dat het wapen op de juiste manier onklaar gemaakt is dan krijg je deze gewoon terug.
Neem ik van je aan op grond van je eerlijkheid. Ik heb niet eerder gehoord van bovenstaand geval.
Wel van wat een verenigingslid is overkomen! Ik zal je vertellen: hoopjes problemen! Van "gewoon terugkrijgen" was geen enkele sprake.

Overigens zijn we in blijde afwachting van het zg. "draagverlof", een apart stuk papier wat m.i. overbodig is (want zoiets bestond al, zie mijn eerder betoog) maar wat al wel in enkele regio's current is!
Dit draagverlof wordt afgegeven indien de wapens bekend zijn bij BW, m.a.w. als betreffende wapens vergezeld gaan van een certificaat van deugdelijk (dus wettig) onklaargemaakt zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Erik schreef:Ik vind het fijn dat mijn stukkie tekst wat vragen en frictie oproept.
Voor de uitvoering van de wet is de regiopolitie verwantwoordelijk, zij interpreteert de wet zoals het haar goeddunkt.
Mijn bureau BW eist van mij een certificaat per onklaargemaakt wapen. Zo niet wordt het wapen beschouwd als illegaal. We hebben laatst in de krant gelezen wat er gebeurt met mensen uit mijn beroepsgroep die illegale wapens in bezit hebben. Daarnaast beschik ik over een wapenverlof; denk jij dat ik mij ga inlaten met mijn eigen(wijze) interpretaties?
Daarom mijn laatste advies: win informatie in bij je bureau BW in je regio.
Het feit dat elke afdeling zijn eigen interpretatie heeft op de circulaire is bekend. En dat terwijl de laatste wijziging o.a. als doel had om eigen interpretatie uit te sluiten. Toch weer mislukt.

Ook ik beschik over een wapenverlof, in totaal zelfs 3 verloven m.b.t. de wwm. :wink: Hierdoor heb ik zeer regelmatig te maken met BW en ook zij hebben het wel eens bij het verkeerde eind. Ik weet het je zit aan ze vast en je moet er nog jaren mee doen alleen wil dat niet zeggen dat zij de lakens uit delen. Af en toe eens terug schoppen (lees corrigeren) kan ook wel eens helpen.

.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Het belangrijkste in deze is dat je in geval van wapens oprecht handelt en in samenspraak met de politie. Zij kunnen je vaak (liever gezegd: de functionaris van BW) vertellen wat in de regio toegestaan is of niet.

En zolang ik mij houd aan de regels en van tijd tot tijd eens contact houd, staan mijn mausers en hembrugs braaf en veilig in de kluis en loop ik met een gerust hart verkleed en bewapend als nederlands soldaat 1939, wielrijder 1939, wachtmeester der KMar 1939 en Soldat der R. 1915 rond op de verschillende evenementen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Erik schreef:Het belangrijkste in deze is dat je in geval van wapens oprecht handelt en in samenspraak met de politie. Zij kunnen je vaak (liever gezegd: de functionaris van BW) vertellen wat in de regio toegestaan is of niet.
En dat is nou net hoe het niet moet werken. De regels zijn in heel nederland gelijk. Een regio bepaald niet hoe een wet uitgelegd moet worden. Dat wordt landelijk gedaan en de regio moet het enkel uit voeren. Ik weet het in de praktijk gaat het wel eens anders alleen wordt er regelmatig ook een BWer terug gefloten door zijn bazen in Den Haag. Hier moet je enkel wel zelf achteraan.

Welke regio kom je vandaan?
Plaats reactie