Islamitisch terrorisme bestaat niet in Europa

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:
Seyffardt schreef:
okke schreef:Als de afgelopen 5 jaar in heel Europa 10 keer een aanslag vanuit Islamitische hoek gepleegd of verijdeld is, dan is er geen sprake van dat er een golf van aanslagen is.
Nee? Geen golf? Hoe zou je dat dan willen noemen? Een scheet in een babybadje? De nabestaanden van de slachtoffers zouden meer dan veronderwaardigd zijn over zulke kletspraat!
Dat zou ik twee verschrikkelijke aanslagen en acht mooie staaltjes van politiewerk willen noemen, Seyffardt. Dat een individuele aanslag verschrikkelijk is, ontken ik niet. Dat het een bevestiging is dat het onderdeel is van een grotere golf van geweld wel. Nabestaanden van slachtoffers hoeven niet verontwaardigd te zijn, want - ookal suggereer je het tegenovergestelde - ik keur de individuele aanslagen ten zeerste af en zeg niet dat zij niets voorstellen.


Je praat erover, alsof het incidenten zijn die overal en altijd kunnen voorkomen en waar we ons niet al te druk moeten maken en dat neem ik je kwalijk; die stemmingmakerij.
okke schreef:
Seyffardt schreef:Een 10-tal aanslagen binnen 5 jaar in Europa zijn er 10 teveel!
Je hebt mij niet horen zeggen dat ik iets anders vindt. Ook is elk slachtoffer van huiselijk geweld er een teveel. En is elk slachtoffer van geweld door dronken feestgangers er een teveel.


Mee eens; een goed voorbeeld, trouwens We beleven al enige jaren een golf van zinloos geweld, maar rigoreuze maatregelen blijven uit, omdat de overheid dit soort dingen blijft zien als 'incidenten' en dáár zit nou net de fout.
okke schreef:
Seyffardt schreef:In Groot Britannie is het de 7e keer dat er mensen worden veroordeeld wegens terroristische activiteiten.
Goed politiewerk. Mijn compliment aan de Britse opsporingsdiensten.


En de mijne erbij :)

okke schreef:
Seyffardt schreef:Vele voorbereide aanslagen werden door de genomen preventieve maatregelen voorkomen.
Bedoel je dat die 7 maal dat mensen opgepakt worden, dat gebeurde door algemene preventieve maatregelen die genomen waren? Welke maatregelen?
Preventieve en repressieve anti-terreurmaatregelen had ik eigenlijk moeten schrijven.
okke schreef:
Seyffardt schreef:Waar dat niet lukte zaaiden terroristen dood en verderf. Madrid: 191 doden en 1400 gewonden, Londen:56 doden en 700 gewonden. Dáár heb je je cijfers!
Hier noem je inderdaad twee verschrikkelijke aanslagen uit in de afgelopen vijf jaar. Dat is toch moeilijk een golf te noemen; hoe verschrikkelijk de gevolgen van deze twee aanslagen ook zijn?
Nee, het totaal aantal (voorbereide) aanslagen (zowel uitgevoerd als niet uitgevoerd) door Islamitische terreurgroepen m.b.t. Westeuropa is een golf, niets minder. Ik ben inmiddels de tel kwijt. Vergeet niet dat er ook geplande aanslagen tegen Europese doelen zijn ontdekt, die vanuit landen buiten Europa zijn voorbereid.
okke schreef:
Dat een hele wijk van Enschede door een ramp platbrandde en ook een hele disco in Volendam wil toch niet zeggen dat we in Nederland een golf van grote branden hebben? Hoe verschrikkelijk elk afzonderlijke gebeurtenis ook is.
Die twee zaken hadden geen enkel onderling verband en bovendien was het geen opzet. Wanneer er meer van dit soort rampen plaats zouden vinden en er zou enig verband zijn (zoals in het geval van pyromanie) dan kun je spreken over een golf, ja.
okke schreef:
Dus doe maar niet zo verontwaardigd en geschokt om mijn woorden en doe alsjeblieft niet alsof ik zeg dan aanslagen niets voorstellen. Het idee dat we gebukt gaan onder een golf van Islamitische terreur heb ik genuanceerd.


Dat idee heb je stelselmatig gebagatelliseerd cq. ontkend, bedoel je?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

mannerheim schreef:En onderaan stond dit: Delen van de tekst zijn afkomstig van http://www.regering.nl, met toestemming.

Ook kwam ik veel de naam tegen van wat tuig wat zichzelf RaRA noemt.
Nou tevreden okke? :roll:
Ja, ik ben tevreden. En dit is een golf van Islamitisch terroristisch geweld?

[edit: tekst waarop ik reageer als quote toegevoegd]
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Je praat erover [de aanslagen in Madrid en Londen], alsof het incidenten zijn die overal en altijd kunnen voorkomen en waar we ons niet al te druk moeten maken en dat neem ik je kwalijk; die stemmingmakerij.
Het zijn inderdaad incidenten die overal en altijd kunnen voorkomen en ik denk ook dat het weinig zin heeft je er al te druk over te maken, want door je druk te maken help je ze niet te voorkomen.
Stemmingmakerij is groepen als potentiële daders aanwijzen; hen en mensen in het algemeen onder verscherpt toezicht en controle zetten. Tegenstrijdigheden worden daarmee geschapen en conflicten nemen toe in plaats dat ze afnemen. Intolerantie en achterdocht, dat is stemmingmakerij.

Het klopt dat er malloten op deze aardkloot rondlopen die denken dat ze met een rugzak vol verwerkte kunstmest op een druk station, of met twee pistolen en een bijna oneindige hoeveelheid reserveclips voldoende aandacht kunnen laten vestigen op hun waanideeën. Die gekken hou je niet in het gareel door zogende moeders te verbieden flesjes moedermelk voor hun baby mee te laten nemen op een Atlantische vlucht. Of door andere algemene repressieve anti-terreurmaatregelen.
Seyffardt schreef:
okke schreef:Ook is elk slachtoffer van huiselijk geweld er een teveel. En is elk slachtoffer van geweld door dronken feestgangers er een teveel.
Mee eens; een goed voorbeeld, trouwens We beleven al enige jaren een golf van zinloos geweld, maar rigoreuze maatregelen blijven uit, omdat de overheid dit soort dingen blijft zien als 'incidenten' en dáár zit nou net de fout.
Wat zijn het anders dan incidenten? Er bestaat geen Bond voor Zinloos Geweldplegers. Geen collectief waar mannen die hun vrouwen slaan zich bij aansluiten.
Ik ben benieuwd welke rigoureuze maatregelen jij voor ogen hebt om zinloos geweld op te lossen. Zou je hier een ander topic over willen openen?
Seyffardt schreef:
okke schreef:
Seyffardt schreef:Vele voorbereide aanslagen werden door de genomen preventieve maatregelen voorkomen.
Bedoel je dat die 7 maal dat mensen opgepakt worden, dat gebeurde door algemene preventieve maatregelen die genomen waren? Welke maatregelen?
Preventieve en repressieve anti-terreurmaatregelen had ik eigenlijk moeten schrijven.
Ander naampje, zelfde beestje; welke preventieve en repressieve anti-terreurmaatregelen bedoel je die geleid hebben tot het zeven maal oppakken van mensen die een aanslag voorbereidden?
Seyffardt schreef:Nee, het totaal aantal (voorbereide) aanslagen (zowel uitgevoerd als niet uitgevoerd) door Islamitische terreurgroepen m.b.t. Westeuropa is een golf, niets minder. Ik ben inmiddels de tel kwijt. Vergeet niet dat er ook geplande aanslagen tegen Europese doelen zijn ontdekt, die vanuit landen buiten Europa zijn voorbereid.
Ik ken alleen de in dit topic genoemde incidenten. Ik durf dat zeker nog geen golf te noemen. Zou je een glimp van de sluier, die deze hele discussie maar niet opgelicht wil worden, nu eindelijk eens verwijderen en inzicht geven in (een deel van) dat enorme aantal (voorbereide) aanslagen waarvan jij inmiddels de tel kwijt bent. Ik schat jouw tel-vermogen redelijk hoog in, dus vermoed dat het aantal (voorbereide) aanslagen toch minstens rond de tien per jaar zouden moeten liggen (zeker als je ze zeker bent dat het om een heuse golf gaat en niet om afzonderlijke incidenten).
Seyffardt schreef:
okke schreef:Het idee dat we gebukt gaan onder een golf van Islamitische terreur heb ik genuanceerd.
Dat idee heb je stelselmatig gebagatelliseerd cq. ontkend, bedoel je?
Dat lijkt me duidelijk. Ga jij nu ook al naar de bekende wegen vragen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

okke schreef: Ja, ik ben tevreden. En dit is een golf van Islamitisch terroristisch geweld?
Lijkt mij wel zo.

Okke, je schreef dat je de breedgedragen stelling dat we in Europa gebukt gaan onder een golf van Islamitische terreur wilder nuanceren. Dat vind ik op zich een nobel streven. Maar ik vind dat je dit op een verkeerde manier brengt. Nuanceren doe je namelijk door een stelling iets minder hard te roepen. Jij beweert gewoon het tegendeel.

Okke, je hebt in deze discussie behoorlijk wat zinnigs naar voren gebracht. We zijn in deze discussie dan wel duidelijk tegenstanders, maar je typt zeker geen onzin. Wat ik wel onder de categorie onzin vind vallen is de titel, omdat deze gewoon feitelijk onjuist is.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef: Het zijn inderdaad incidenten die overal en altijd kunnen voorkomen en ik denk ook dat het weinig zin heeft je er al te druk over te maken, want door je druk te maken help je ze niet te voorkomen.
Stemmingmakerij is groepen als potentiële daders aanwijzen; hen en mensen in het algemeen onder verscherpt toezicht en controle zetten. Tegenstrijdigheden worden daarmee geschapen en conflicten nemen toe in plaats dat ze afnemen. Intolerantie en achterdocht, dat is stemmingmakerij.
Preventieve maatregelen houden in (in het algemeen gesproken) dat je het je tegenstander zo moeilijk mogelijk maakt om zijn daad uit te voeren. Net zo goed als men zijn huis zo goed mogelijk beveiligt tegen inbraak door het plaatsen van extra sloten e.d., is het van belang dat terroristen zo min mogelijk kans krijgen om toe te slaan. Helemaal voorkomen doe je het inderdaad nooit, maar het risico zo klein mogelijk maken is toch in het voordeel van ons allemaal, nietwaar?
De begrippen 'beveiliging' en 'bewegingsvrijheid' zijn soms elkaars tegenpolen. Wat de één aan beveiligingsmaatregelen aanbeveelt, is voor de ander 'lastig' of misschien wel 'overdreven'. Op het moment dat je noodzakelijke maatregelen (zoals het verbod op het meenemen van vloeistoffen in handbagage) consequent afdoet als overdreven en niet nodig 'omdat je het toch niet kan voorkomen' is dat in mijn ogen ook stemmingmakerij.
okke schreef:
Seyffardt schreef:
okke schreef:Ook is elk slachtoffer van huiselijk geweld er een teveel. En is elk slachtoffer van geweld door dronken feestgangers er een teveel.
Mee eens; een goed voorbeeld, trouwens We beleven al enige jaren een golf van zinloos geweld, maar rigoreuze maatregelen blijven uit, omdat de overheid dit soort dingen blijft zien als 'incidenten' en dáár zit nou net de fout.
Wat zijn het anders dan incidenten? Er bestaat geen Bond voor Zinloos Geweldplegers. Geen collectief waar mannen die hun vrouwen slaan zich bij aansluiten.


Nee, het zijn geen incidenten op zich. Daarvoor is het probleem te omvangrijk en te vaak voorkomend. Het is een maatschappelijke trend, helaas, en daar zullen wij als maatschappij zelf iets aan moeten doen in plaats van de ogen te sluiten voor de omvang ervan. Er is ook geen Bond van Dronken Verkeersdeelnemers en toch is het een landelijk probleem en geen hoeveelheid losse incidenten.
okke schreef: Ik ben benieuwd welke rigoureuze maatregelen jij voor ogen hebt om zinloos geweld op te lossen. Zou je hier een ander topic over willen openen?


Misschien doe ik dat wel, ja.
okke schreef:
Seyffardt schreef: Preventieve en repressieve anti-terreurmaatregelen had ik eigenlijk moeten schrijven.
Ander naampje, zelfde beestje; welke preventieve en repressieve anti-terreurmaatregelen bedoel je die geleid hebben tot het zeven maal oppakken van mensen die een aanslag voorbereidden?
Ik heb te weinig details over deze specifieke zaak, maar in het algemeen houdt het in dat bepaalde groeperingen in de gaten worden gehouden onder andere d.m.v. telefoontaps, het controleren van post- en mailverkeer, sociale contacten en het arrangeren van zogenaamde routinecontroles, bijv. in het verkeer (die dat uiteraard helemaal niet zijn :wink: ).
okke schreef:
Seyffardt schreef:Nee, het totaal aantal (voorbereide) aanslagen (zowel uitgevoerd als niet uitgevoerd) door Islamitische terreurgroepen m.b.t. Westeuropa is een golf, niets minder. Ik ben inmiddels de tel kwijt. Vergeet niet dat er ook geplande aanslagen tegen Europese doelen zijn ontdekt, die vanuit landen buiten Europa zijn voorbereid.
Ik ken alleen de in dit topic genoemde incidenten. Ik durf dat zeker nog geen golf te noemen. Zou je een glimp van de sluier, die deze hele discussie maar niet opgelicht wil worden, nu eindelijk eens verwijderen en inzicht geven in (een deel van) dat enorme aantal (voorbereide) aanslagen waarvan jij inmiddels de tel kwijt bent. Ik schat jouw tel-vermogen redelijk hoog in, dus vermoed dat het aantal (voorbereide) aanslagen toch minstens rond de tien per jaar zouden moeten liggen (zeker als je ze zeker bent dat het om een heuse golf gaat en niet om afzonderlijke incidenten).


Lees de kranten en de opiniebladen van 2006 er maar op na. Bijna wekelijks staan er berichten in die te maken hebben met terrorisme tegen Westeuropa.
okke schreef:
Seyffardt schreef:
okke schreef:Het idee dat we gebukt gaan onder een golf van Islamitische terreur heb ik genuanceerd.
Dat idee heb je stelselmatig gebagatelliseerd cq. ontkend, bedoel je?
Dat lijkt me duidelijk. Ga jij nu ook al naar de bekende wegen vragen?


Irritant he? :) Ik zal het niet meer doen :wink:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

mannerheim schreef:Wil je cijfers, dit is alleen maar van Nederland (wiki):

Terroristische incidenten in Nederland

31 augustus 1970: Drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt een politieman doodgeschoten.

6 februari 1972: Leden van de PLO plaatsen twee bommen bij verdeelstations van de Gasunie, ergens in Rotterdam. Eentje werd op tijd ontdekt en de ander zorgde voor veel schade.

3 maart 1975: De politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door Zuid-Molukse jongeren.

2 december 1975: Treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping komen de machinist en twee passagiers om het leven.

4 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode.

23 mei 1977: Treinkaping bij De Punt en Gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op het zelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.

16 februari 1999: Enkele Koerden gijzelen de vrouw van de Griekse ambassadeur, haar achtjarige zoon en een Filipijnse bediende in Den Haag, vanwege de arrestatie van Abdullah Öcalan. Na 24 uur wordt de gijzeling vrijwillig beëindigd.

September 2000: Molukse jongeren bedreigen ministerpresident Wim Kok en minister Jozias van Aartsen. Kok en Van Aartsen worden extra bewaakt.

November 2000: Na een documentaire over Moluks terreur in de jaren zeventig wordt Dries van Agt bedreigd en krijgt extra bewaakt.

Maart 2001: Tweede Kamerlid Nebahat Albayrak wordt bedreigd door enkele Koerden en wordt extra bewaakt.

4 november 2003: Bomaanslag op de Turkse ambassade in Den Haag.

30 juni 2004: Samir Azzouz, een scholier, wordt gearresteerd in verband met een roofoverval. In zijn huis worden bouwtekeningen van Schiphol, de kernenergiecentrale Borssele en de gebouwen aan het Binnenhof gevonden, waarop een groot terreuralarm volgt.

2 november 2004: Theo van Gogh wordt in Amsterdam door Mohammed Bouyeri neergeschoten. Volgens de rechtbank, die Mohammed Bouyeri tot levenslang veroordeelde, werd de moord gepleegd met een terroristisch oogmerk. Zie ook: Moord op Theo van Gogh

Andere terrorisme gerelateerde incidenten in Nederland

juli 2004: De politie pakt een Syriër en een man uit Libanon op voor een mogelijke gewelddaddige actie tegen militaire deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse. Er zou een verband bestaan tussen een telefoonnummer in het mobieltje van de Syriër en terreurnetwerk al Qaida. Achteraf bleek dit niet te kloppen.

18 augustus 2004: Een politie-eenheid valt een pand binnen in Roosendaal. Hier zouden zich mensen bevinden die betrokken waren bij de bomaanslagen in Madrid van 11 maart 2004. De arrestanten worden kort daarop weer vrijgelaten.

10 november 2004: Er vindt een grote anti-terreuractie plaats in Den Haag waar een wijk urenlang werd afgesloten en uitgaand verkeer werd gecontroleerd. Zie: Politieinval in Laakkwartier in Den Haag

23 juli 2005: Onbevestigde bedreigingen dat als Nederland zich niet zal terug trekken uit Irak dat Nederland het volgende doelwit van aanslagen zal zijn.

14 oktober 2005: Het Binnenhof wordt afgesloten en elders in Nederland worden zeven terrorismeverdachten, waaronder Samir Azzouz, aangehouden.




En onderaan stond dit: Delen van de tekst zijn afkomstig van http://www.regering.nl, met toestemming.


Ook kwam ik veel de naam tegen van wat tuig wat zichzelf RaRA noemt.
Nou tevreden okke? :roll:
Ik heb de, m.b.t. dit topic van toepassing zijnde, data even met rood aangemerkt in deze opsomming (die overigens verre van volledig is).
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Euh, seyffardt, dat was al de ingekorte versie :roll:
Ik had die dingen van de Molukken er ook bij gedaan, omdat de helft van de Molukkers moslim is.

Voor de volledige versie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme_in_Nederland
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik wil even opmerken dat je de problemen met de Zuid-Molukkers absoluut niet onder moslim-terrorisme kunt scharen.

Deze acties waren er alleen maar op gericht om de Nederlandse overheid te "motiveren" druk op de Indonesische overheid uit te gaan oefenen zodat er een aparte "Republiek der Zuid-Molukken" (RMS) kon ontstaan.

Haal de discussies a.u.b niet door elkaar.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

dvaupell schreef:Ik wil even opmerken dat je de problemen met de Zuid-Molukkers absoluut niet onder moslim-terrorisme kunt scharen.

Deze acties waren er alleen maar op gericht om de Nederlandse overheid te "motiveren" druk op de Indonesische overheid uit te gaan oefenen zodat er een aparte "Republiek der Zuid-Molukken" (RMS) kon ontstaan.

Haal de discussies a.u.b niet door elkaar.
I'm very sorry
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

mannerheim schreef:Euh, seyffardt, dat was al de ingekorte versie :roll:
Ik had die dingen van de Molukken er ook bij gedaan, omdat de helft van de Molukkers moslim is.
Ja maar hier ga je dus volledig de fout mee in. Ik versta onder iemand, die een bepaald politiek of crimineel doel een terroristische daad pleegt (en daarbij toevallig een Moslim is - hetgeen ik inzake de Molukkers in Nederland overigens betwijfel), geen Islamitisch terrorist. Het zit hem in de motivatie achter de daad.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:
Seyffardt schreef:Mijn persoonlijke vrijheid en mijn mogelijkheden worden [door fouilleren en bagagecontrole] geenszins beperkt. De jouwe wel, Okke?
Ja; de mijne wel. Het is een schending van mijn lichaam als ik ongevraagd betast wordt. In sommige uitzonderlijke gevallen zal ik fouillering moeten toestaan, bijvoorbeeld als ik verdacht wordt van een misdrijf en men vermoedt dat ik spullen bij me heb die ik niet mag hebben. Als de criteria wanneer het om 'uitzonderlijke gevallen' gaat zover uitgebreid wordt dat ik op straat aangehouden en gefouilleerd kan worden, is dat een grote beperking van mijn vrijheid.

Preventief fouilleeractie

Den Haag, 03-05-2007 • In het gebied rondom om het Hollands Spoor heeft Politie Haaglanden woensdag 2 mei 2007 een preventief fouilleeractie gehouden. Er werden elf personen aangehouden voor wapenbezit zoals messen, een ploertendoder, slagwapens en pepperspray.

Tijdens de actie van 18.00 tot 22.00 uur op de locatie Huygenspark werden de door motorrijders aangevoerde personenauto’s uit het gebied doorzocht op de aanwezigheid van verboden wapens. In totaal werden 117 personenauto’s gecontroleerd en 231 personen gefouilleerd.

A-select
Preventief fouilleren is bedoeld om incidenten met geweld te voorkomen en wapenbezit terug te dringen. Tijdens de actie worden zowel de locaties binnen het veiligheidsrisicogebied als personen die zich binnen het gebied bevinden a-select uitgekozen. Agenten controleren kleding, maar ook tassen, rugzakken en andere bagage op wapens. Ook worden scooters, auto’s en fiets(tassen) doorzocht. Aangetroffen wapens en andere gevaarlijke voorwerpen worden in beslag genomen. Het gaat dan onder meer om vuurwapens, munitie, stiletto’s, valmessen, vlindermessen, boksbeugels, wurgstokken en werpsterren. Ook voorwerpen die kunnen dienen als wapen, zoals bijvoorbeeld een honkbalknuppel of een keukenmes, worden in beslag genomen.

Veiligheidsrisicogebied
Onlangs verlengde burgemeester Deetman van Den Haag de aanwijzing van het gebied rondom het Hollands Spoor als veiligheidsrisicogebied. Daarmee behield de politie de bevoegdheid om in dit gebied op bepaalde tijden preventief te fouilleren. Het Openbaar Ministerie bepaalt op welke momenten preventief fouilleren is toegestaan. Het gebied rondom het Hollands Spoor is het gebied dat omsloten wordt door het Huygenspark, de Stationsweg, de Limburg Stirumstraat, de Jan Blankenstraat en het Stationsplein.

Bron: http://www.politie.nl
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

okke schreef:Als de criteria wanneer het om 'uitzonderlijke gevallen' gaat zover uitgebreid wordt dat ik op straat aangehouden en gefouilleerd kan worden, is dat een grote beperking van mijn vrijheid.
politie.nl schreef:Onlangs verlengde burgemeester Deetman van Den Haag de aanwijzing van het gebied rondom het Hollands Spoor als veiligheidsrisicogebied.
Ik vind het nog steeds een beperking van mijn vrijheid, maar in het voorbeeld van preventief fouilleren, geef je duidelijk aan dat het gaat om een uitzonderlijk geval; een beperkt gebied voor een bepaalde tijd.

Ik ben geen voorstander als overheidsinstanties algemeen bevoegdheid krijgen om mensen te fouilleren zonder dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie.

Heeft dit nog te maken met het onderwerp van dit topic?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

[bron: Lekker controversieel rekenen aan veiligheid]
sargasso.nl schreef:Met de extra controles en de daarbij gepaard gaande extra wachttijden, zouden we jaarlijks ongeveer 0.3 terroristische aanslagen binnen Europa met een vliegtuig moeten voorkomen om het effectief te laten zijn.
Dat cijfer van 0,3 is natuurlijk makkelijk aanvechtbaar; de berekening gaat uit van gemiddeld 200 slachtoffers per aanslag op een vliegtuig, maar als een vliegtuig op bewoond gebied neerstort, kan het aantal slachtoffers natuurlijk enorm zijn. Ook wordt alleen rekening gehouden met slachtoffers zelf en niet met nabestaanden.
Toch al met al geen onaardige manier om eens naar preventieve maatregelen ter voorkoming van terreur te kijken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Islamitisch terrorisme bestaat niet in Europa

Bericht door KNIL. »

NEderland heeft BELOOFD dat de Molukkers een vrije republiek der Zuid-Molukken zouden krijgen.
Dat wij dan (ik ben Molukker) aandacht vragen om het feit dat het nog steeds niet gebeurt is,en dat dan TERRORISME te noemen. klopt niet.
Dan mag je eigenlijk 'de leugen'van de Nederlandse regering terrorisme noemen...
Dit is mijn mening,van een Molukker van 14 jaar.
Gast

Re: Islamitisch terrorisme bestaat niet in Europa

Bericht door Gast »

KNIL moet de definitie van "terrorisme" nog eens goed lezen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
Van Dale XIV definieert terrorisme als: (het plegen van) gewelddaden (individuele of collectieve aanslagen, gijzelingen, verwoestingen) ter demoralisering van de bevolking om een politiek doel te bereiken.
Of je nou vindt dat de Molukkers gelijk hadden of niet, hun daden in de jaren zeventig (Wijster, De Punt, Bovensmilde, Assen, Wassenaar) vallen wel onder de noemer terrorisme (met de RMS als politiek doel en kapingen/gijzelingen als gewelddadig middel).
Plaats reactie