Originaliteit Heer M42 SD

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Originaliteit Heer M42 SD

Bericht door Julian »

Hallo!

Ik ben vanplan deze helm te kopen, maar omdat ik zelf maar weinig verstand heb van decals vraag ik jullie om deze decal (en voor de zekerheid de rest) te chekken op originaliteit.

De Helm
AfbeeldingAfbeelding

Het Binnewerk Het zou kunnen dat het groenige 'dingetje' onderin schimmel is, jammer maar zulke dingen gebeuren als je ze niet goed droog bewaard. Maar zo erg is dat niet, zoiets valt er wel af te schapen!
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Edit: Hier nog wat extra infomatie:
- De helm is gestempeld met 'NS 64'
- Het binnewerk is gestempeld met '1943 B & C Mannstad'


Ook vermoedt de verkoper dat de helm van de Gross Deutschland Panzer Divisie is geweest vanwege de decal en de kleur, hier geloof ik helemaal niks van.
Laatst gewijzigd door Julian op 05 mei 2007, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Heb je misschien een grotere foto van het binnenwerk?
Ik vind de helm er goed uit zien, de binnenkant en buitenkant, alleen durf ik over het decal niets te zeggen. Daar weet ik niet veel vanaf. :)

Hoeveel vraagt de verkoper ervoor?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ik zal meteen een betere foto van het binnewerk vragen :)
De verkoper vraagt 450,- wat absoluut niet duur is voor zo'n helm!

Deze reacties zijn al gepost op WAF:
''It appears to be a nice helmet. Paint is original ,strap is also and the liner too. The decal looks good but i would want to see a close-up first.''
''I'm no expert on helmets, but does look nice so if it is real I'd say is worth at least what they are asking for it, maybe more.''
''Looks good.''


Goed nieuws dus :)!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Toch mijn twijfels bij de decal!Heb je geen close-up van de decal?
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Daar heb ik om gevraagd, maar hij kreeg hem niet scherper dan dit ...
Zou ik nog wel even mogen weten wat jou doet twijfelen bij de decal ? :)
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Julian schreef:Daar heb ik om gevraagd, maar hij kreeg hem niet scherper dan dit ...
Zou ik nog wel even mogen weten wat jou doet twijfelen bij de decal ? :)
Ik vind de decal te afgelijnd nog en overal evenveel versleten.Maar betere foto's zullen een antwoord geven. :)
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ik heb de verkoper gevraagd nog een poging te wagen om een betere foto te maken. Ik post hem zodra ik hem binnen heb ..
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ha Julian,

Elke M-42 waar nog een decal opzit, moet je met de grootste voorzichtigheid behandelen.
Toen de M-42 namelijk in gebruik genomen werd, had het OKW allang verboden nog langer decals op de helm aan te brengen.
Tevens had het OKW bevolen bestaande decals van de helm af te krabbelen.

De SS had overigens maling aan het OKW, een M-42 met een enkele SS decal kan je nog wel tegenkomen.
Aangezien deze decal een pracht van een beschadiging heeft die de adelaar zijn klauwen uit beeld gebracht heeft, vermoed ik dat er een foute 'Big Foot' onder zit.
Dit is een prima vervalsing die door de mand valt vanwege te grote tenen.

Kortom: ik heb gerede twijfel.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ja, een beschadiging precies op die plek zou inderdaad een manier kunnen zijn om de tenen verbergen.
Maarja, ik wacht de foto's nog even af, tot die tijd koop ik niks :)
flak2cm
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:08

Bericht door flak2cm »

450 e voor een m42 SD is nou niet bepaald een koopje. Is een gangbare handel prijs.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Oh .. ik heb altijd gedacht dat ze wel vrij zeldzaam en dus duur waren ..
Maarja, ik heb al verschillende mailtjes gestuurd over die foto's maar ik krijg niks terug ... :?
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ik heb zojuist een mail binnen gekregen van de verkoper waarin stond dat hij geen betere foto's kreeg. Wel heeft hij mij uitgenodigd om eens te komen kijken, hij woont niet zo ver bij mij vandaan dus ik denk dat ik dat maar doe.
Nog tips voor als ik daar ben :P?
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Daar zelf foto's maken en ze hier op het forum zetten? Of in ieder geval afspreken dat je hem weer terug mag brengen mocht er iets mis zijn?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Inderdaad, niet-goed-geld-terug garantie vragen en let heel goed op de schade op de helm. Is deze overal ongeveer gelijk of zit deze alleen rond het decall?
Is de helm kunstmatig verouderd(vaak te herkennen aan strepen en krassen van schuurpapier en oranje roest)? Hoe staan de stempels in het binnenwerk? Hoe is de geur van de helm? Is het een waterdecall of kun je nog iets van een soort metaalachtige resten langs de beschadigingen in het decall herkennen.

Dit zijn slechts een aantal tips waar je zelf wellicht al aan gedacht had maar misschien staat er nog wat tussen waar je nog niet aan gedacht had. Zet verder gewoon al je kennis in die je wat betreft dit soort helmen hebt, maar dat zul je zo wie zo wel doen. :)

Succes! :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Bedankt voor de tips! Ik ga waarschijnlijk deze vrijdag langs, als ik een bevestiging krijg dat ik 'niet-goed-geld-terug' garantie heb :)
Plaats reactie