vernietigingskampen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
lauk
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2007, 22:32

vernietigingskampen

Bericht door lauk »

Ik lees altijd met veel interesse (en ook afschuw) over de vernietigingskampen in WOII. Maar wat mij niet duidelijk is, is het volgende:
Je leest/hoort dat er gevangenen soms heel lang in de kampen moesten verblijven, terwijl andere direkt na aankomst naar de gaskamers gingen. Weer anderen werden overgeplaats en werden uiteindelijk bevrijdt. Is het duidelijk geworden waarom dit zo gebeurde. Waarom hadden sommigen meer "geluk" dan anderen. Hoe bepaalden de duitsers wie er direkt vergast werden en wie niet??
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik ben geen kenner op dit gebied dus mijn antwoord kan fout zijn (graag correctie van mede leden ) maar volgens mij heb je 3 soorten kampen:

1) doorgangskamp
2) werkkamp
3) vernietigingskamp

1) hier werden de mensen tijdelijk 'opgevangen' voordat ze verder werden getransporteerd naar 2 of 3

2) naam zegt het al hier werden de mensen te werk gesteld....totdat ze dood gingen. Als ze overbodig werden gingen ze naar 3

3) de mensen die hier aankwamen werden direct 'vernietigd'

De selectie ging volgens mij in sommige gevallen gewoonweg willekeurig. In sommige gevallen zal er wel gekeken zijn of mensen 'nuttig' waren om in een kamp werk te doen.

Nogmaals ik ben geen kenner....
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Re: vernietigingskampen

Bericht door Michiel M. »

lauk schreef:Hoe bepaalden de duitsers wie er direkt vergast werden en wie niet??
Mensen die nog gezond en sterk genoeg waren om het werk te verrichten werden 'gehouden'. Mensen die te zwak waren, denk aan bejaarden, zieken, baby's, werden (meestal) gelijk de gaskamers in gestuurd..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Joden werden inderdaad geselecteerd op hun gezondheid of ze nog konden werken. Dit deden de duitsers niet door middel van medische keuringen etc. maar gewoon wie er op het eerste gezicht nog gezond uit zag moest werken en anders werd je vergast. Geregeld werden er ook nieuwe selecties onder de oude kampbewoners uitgevoerd om daar ook de zwakkere tussen uit te filteren.

De mensen die konden werken werden bijvoorbeeld in speciaal door de SS opgezette fabrieken tewerk gesteld. Bij Auschwitz stonden bijvoorbeeld verschillende fabrieken waaronder van IG Farben.
---

Charly1975=foute info

Bericht door --- »

wat Charly1975 heeft geschreven klopt niet.
in vernietigins kampen werd je niet meteen vermoord.
mannen en vrouwen gescheiden(onder de 16 bij de vrouwen) de vrouwen en kinderen werden meteen vergast.
de mannen moesten ook werken alleen ging het er hier heftigger aan toe.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Dank je wel voor de info ---

(een naam zou overigens wat handiger/persoonlijker zijn)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Re: Charly1975=foute info

Bericht door Markoz »

--- schreef:wat Charly1975 heeft geschreven klopt niet.
in vernietigins kampen werd je niet meteen vermoord.
mannen en vrouwen gescheiden(onder de 16 bij de vrouwen) de vrouwen en kinderen werden meteen vergast.
de mannen moesten ook werken alleen ging het er hier heftigger aan toe.
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar volgens mij zeg je dat ALLE vrouwen meteen vergast werden en dat alleen de mannen moesten werken. Vrouwen werden echter ook aan het werk gezet. Vrouwen MET (jonge) kinderen werden inderdaad wel direct vergast
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Iedereen die nog bruikbaar was om dingen te vervaardigen werd gespaard van de gaskamer (zie ook in de film Sobibor)

Ieder die nutteloos was om te werken werd vergast
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Proxy^
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jul 2006, 21:50
Locatie: Albergen (Twente)

Bericht door Proxy^ »

Cas schreef:Iedereen die nog bruikbaar was om dingen te vervaardigen werd gespaard van de gaskamer (zie ook in de film Sobibor)

Ieder die nutteloos was om te werken werd vergast
één Vraag is me onduidelijk over "Escape of Sobibor"..

De Russen die gevangen waren genomen, waarom waren die niet vergast ?
Of weet u dat zo niet ?
The war is over. One or two of those things, and Japan will be finished. - General Groover
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Proxy^ schreef:
Cas schreef:Iedereen die nog bruikbaar was om dingen te vervaardigen werd gespaard van de gaskamer (zie ook in de film Sobibor)

Ieder die nutteloos was om te werken werd vergast
één Vraag is me onduidelijk over "Escape of Sobibor"..

De Russen die gevangen waren genomen, waarom waren die niet vergast ?
Of weet u dat zo niet ?
Misschien een beetje laat maarr..: Ja, Russen werden ook vergast. De Russen zijn ook gebruikt om proeven te doen wat het beste zou werken(koolstofmonoxide,Zyklon B etc.)
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Een aanrader is het boek van Eugen Kogon:

De SS Staat

" Het systeem der Duitse concentratiekampen"



Mvg,

Paul Siemons
Plaats reactie