Handleiding gezocht

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Handleiding gezocht

Bericht door gardevil »

Hoi, allemaal.

Ben nieuw op dit forum, maar waarschijnlijk heeft iemand hier wel wat ik zoek.

Ik heb gisteren een Luger gekocht (op vergunning), maar helaas heeft het ding geen handleiding. Ik bedoel een beschrijving hoe je hem in zijn hoofdgroepen uit elkaar haalt, zodat ik het nodige onderhoud kan toepassen.

Nu is het nog niet onmiddellijk nodig (aanvraag vergunning is weg naar de gouverneur en het wapen ligt voorlopig in mijn kluis op het politiebureel), maar had toch al graag op voorhand wat gestudeerd.

Het is niet de bedoeling er regelmatig mee te gaan schieten, doch aangezien ik het wapen toch in huis heb is het wel de bedoeling het te proberen.

Heeft er iemand een idee van de werkelijke waarde van het wapen? Betreft voor zover ik weet een origineel wapen, dat op het einde van WO II werd opgeraapt bij de terugtocht van de Duitsers uit Belgie. Of het wapen nummergelijk is heb ik nog niet kunnen controleren.

Alvast bedankt.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

http://www.surplusrifle.com/pistolp08lu ... /index.asp

De waarde varieert zeer sterk in funktie van nummergelijkheid, produktiejaar, producent, versie, ...

Veel plezier op de schietstand, je zal verstelt staan hoe precies een goeie P08 is.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

Bedankt allemaal voor de snelle reactie's, is net wat ik zocht.
Wanneer ik met de Luger heb geschoten, laat ik nog wel iets horen. Zal ook eens kijken of ik een foto kan pubbliceren.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

gardevil schreef:Bedankt allemaal voor de snelle reactie's, is net wat ik zocht.
Wanneer ik met de Luger heb geschoten, laat ik nog wel iets horen. Zal ook eens kijken of ik een foto kan pubbliceren.
Ik zou er geen moderne fabrieks 9mm patronen mee verschieten, dan heb je kans dat je het kniestuk naar je hoofd geslingert krijg. Je moet er alleen lichte ladingen mee verschieten.
CAN DO
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

Was ik ook niet van plan, is trouwens een 7.65 cal. dus 9 mm zal moeilijk zijn om te verschieten. :P
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

seabee schreef:Ik zou er geen moderne fabrieks 9mm patronen mee verschieten, dan heb je kans dat je het kniestuk naar je hoofd geslingert krijg. Je moet er alleen lichte ladingen mee verschieten.
Volslagen onzin. Normale 124gr. 9 mm parabellum patronen kunnen zonder problemen en zonder gevaar met een goed onderhouden luger worden afgeschoten.

Kritiek is de totale patroonlengte, die moet voor de luger aan de lange kant zijn. Winchester 9mm, GeCo 9mm, Sellier & Bellot 9mm, zelfs het IMI spul van de landmacht werkt perfect.

Ik schiet zelf al ruim 4 jaar S&B 124grain zonder problemen in al mijn 9mm lugers. Fiocchi 7.65 parabellum in mijn 7.65 luger (en die is wat aan de tamme kant, zelfs).

Qua waarde: Een luger in 7.65 was niet dik gezaaid in Duitsland, aangezien de standaard militaire patroon de 9mm para was. De Duitse politie heeft na 1918 lang 7.65 lugers gebruikt, de meesten ervan zijn later omgebouwd naar 9mm. De Zwitsers hebben tot het laatst de 7.65 in hun lugers gebruikt. Ook veel op de commerciele markt verkochte lugers werden in dat kaliber uitgeleverd (periode 1921-1930).

De waarde is vooral afhankelijk van de staat, herkomst, producent, en stempeling en kan varieren van ca. 300 Euro voor een onderdelenbak tot ruim anderhalf miljoen voor een originele .45 ACP versie en is dus moeilijk te geven zonder uitgebreide foto's en beschrijving.

Een downloadbare handleiding:
http://home.concepts.nl/~vlimmere/Parab ... eaning.pdf
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

Volgende week ga ik terug werken, dan probeer ik de nodige foto's te maken en kijk ik of hij nummergelijk is.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

Hoi,

zoals beloofd wat foto's.
Laat maar horen wat je er van vind.

De luger is nummergelijk en blijkbaar toch 9mm. (Had het wapen voordien maar vluchtig gezien en dacht toen niet dat het een 9mm was.) Het zit in een originele pistooltas. Beiden zijn in zeer goede staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Always use all fingers when waving at a police officer.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

vlim schreef:
seabee schreef:Ik zou er geen moderne fabrieks 9mm patronen mee verschieten, dan heb je kans dat je het kniestuk naar je hoofd geslingert krijg. Je moet er alleen lichte ladingen mee verschieten.
Volslagen onzin. Normale 124gr. 9 mm parabellum patronen kunnen zonder problemen en zonder gevaar met een goed onderhouden luger worden afgeschoten.

Kritiek is de totale patroonlengte, die moet voor de luger aan de lange kant zijn. Winchester 9mm, GeCo 9mm, Sellier & Bellot 9mm, zelfs het IMI spul van de landmacht werkt perfect.

Ik schiet zelf al ruim 4 jaar S&B 124grain zonder problemen in al mijn 9mm lugers. Fiocchi 7.65 parabellum in mijn 7.65 luger (en die is wat aan de tamme kant, zelfs).

Qua waarde: Een luger in 7.65 was niet dik gezaaid in Duitsland, aangezien de standaard militaire patroon de 9mm para was. De Duitse politie heeft na 1918 lang 7.65 lugers gebruikt, de meesten ervan zijn later omgebouwd naar 9mm. De Zwitsers hebben tot het laatst de 7.65 in hun lugers gebruikt. Ook veel op de commerciele markt verkochte lugers werden in dat kaliber uitgeleverd (periode 1921-1930).

De waarde is vooral afhankelijk van de staat, herkomst, producent, en stempeling en kan varieren van ca. 300 Euro voor een onderdelenbak tot ruim anderhalf miljoen voor een originele .45 ACP versie en is dus moeilijk te geven zonder uitgebreide foto's en beschrijving.

Een downloadbare handleiding:
http://home.concepts.nl/~vlimmere/Parab ... eaning.pdf
Dit ga je niet menen...
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

En waarom zou ik dit niet menen? :?

Onlangs is in de USA een karabijnversie van de luger in .45 ACP verkocht voor 750.000 Dollar. Dit was een gemodificeerde versie, waarbij waarschijnlijk gebruik gemaakt is van originele componenten.

Voor alle duidelijkheid: In 1907 heeft het Amerikaanse leger een aantal wapens getest. Het voorgeschreven kaliber was .45 ACP. Uit deze tests kwam de Colt als winnaar uit de bus. Deze is, licht gemodificeerd, als model 1911 redelijk legendarisch geworden. Ook DWM, de toenmalige producent van de luger, heeft 2 pistolen voor de test aangeleverd. Deze 2 pistolen zijn onder supervisie van Georg Luger ontwikkeld, waarvan er nog 1 bekend is. Als dat pistool ooit op de markt komt, zal die prijs zonder problemen haalbaar zijn.

@gardevil: Goed gedaan!
Het is in elk geval een Mauser, wat de productiedatum ergens tussen 1934 en 1942 legt. Het holster is een leuke bonus, ziet er goed uit.

Kun je nog een foto maken van de bovenkant van het wapen, zodat we de markeringen op de kamer en afsluiter kunnen lezen?

De originaliteit van de loop is te controleren door:
-Te kijken of het uitlijnmerktekentje op zowel loop als frame gelijk is (een klein streepje op onderkant van de looprand bij de kamer).
-De loop moet zijn voorzien van het zelfde serienummer als het pistool, alswel de exacte diameter van de afstand tussen de velden (tussen 8,81 en 8,85 normaal gesproken).

Mauser stopte in begin 1937 met het goudgeel kleuren van de kleine delen en stapte tegelijkertijd over op een andere blauwingsmethode. Deze Mauser is dus in elk geval van na +/- april 1937. Omdat de aanduiding 'P08' op het pistool ontbreekt is hij ook vroeger dan eind 1939. De kamerdatum zal dus waarschijnlijk 1937 of 1938 zijn, samen met de codering S/42 op de afsluiter, de makerscode van Mauser.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

PS: Voor het registreren van het serienummer: Het serienummer van een P08 bestaat uit 2 delen: Het volgnummer op het frame en een volgletter eronder (schrijfletterstijl).

De serienummering liep per 10.000, waarna een letter werd toegevoegd. De eerste 10.000 van een serie hadden geen volgletter.

dus 1-10.000, 1a-10.000a, 1b-10.000b, enz...
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Mooie Luger :shock: :wink:

En heb je al de kans gehad om er een keer met te schieten ?
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

vlim schreef:........................
@gardevil: Goed gedaan!
Het is in elk geval een Mauser, wat de productiedatum ergens tussen 1934 en 1942 legt. Het holster is een leuke bonus, ziet er goed uit.

Kun je nog een foto maken van de bovenkant van het wapen, zodat we de markeringen op de kamer en afsluiter kunnen lezen?

De originaliteit van de loop is te controleren door:
-Te kijken of het uitlijnmerktekentje op zowel loop als frame gelijk is (een klein streepje op onderkant van de looprand bij de kamer).
-De loop moet zijn voorzien van het zelfde serienummer als het pistool, alswel de exacte diameter van de afstand tussen de velden (tussen 8,81 en 8,85 normaal gesproken).

Mauser stopte in begin 1937 met het goudgeel kleuren van de kleine delen en stapte tegelijkertijd over op een andere blauwingsmethode. Deze Mauser is dus in elk geval van na +/- april 1937. Omdat de aanduiding 'P08' op het pistool ontbreekt is hij ook vroeger dan eind 1939. De kamerdatum zal dus waarschijnlijk 1937 of 1938 zijn, samen met de codering S/42 op de afsluiter, de makerscode van Mauser.
Zal nog FF moeten wachten, het wapen ligt nu in mijn kluis op het politiebureel omdat ik dinsdag met verlof vertrek en ik niet meer op bureel kom.
Pas wanneer ik terug ben (01 juni) kan ik alles nazien. Wel is er boven op het wapen, in het frame ter hoogte van de loop het nummer 41 ingeslagen. Misschien het bouwjaar?
Rechts op het frame, maar op de foto zeer slecht zichtbaar staan 3 stempels, 1 met de Duitse adelaar en twee stempels die ik niet kan ontcijferen zonder de nodige vergrootglazen, waarvan ik vermoed dat het stempel zijn van de proefbank.

Wat betreft een letter bij het serienummer, dat heb ik (voorlopig) nog niet gevonden, maar ik doe zeker nazicht hiernaar wanneer ik terug ben.

Alvast bedankt voor de tips.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Mooie Luger :shock: :wink:

En heb je al de kans gehad om er een keer met te schieten ?
Nog niet, maar wanneer ik terug ben uit verlof neem ik hem mee de eerste keer dat ik ga schieten.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Plaats reactie