Sniper

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

enkele duitser met een G43. met scope.

Afbeelding

Afbeelding

een paar russen ook nog even

Afbeelding

Afbeelding

was zij geen bekende sluipschutter?
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

arneken schreef:was zij geen bekende sluipschutter?
Jep, dat is Roza Sjanina, met een Orde van Roem 3e Klasse.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Een STG44 met kijker:

Afbeelding
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

700+ kills, is dat niet wat overdreven?
Ik moet altijd al een beetje gniffelen om de Sowjetpropaganda als ik al die Russische lijsten zie met 400, 500 kills, maar 700 kan toch nooit?

Heb ooit eens ergens gelezen dat gemiddeld voor ieder slachtoffer aan t oostfront duizenden kogels moesten worden afgevuurd, dus 700 lijkt me een erg sterk staaltje :roll:
Dit aantal komt zeker van een internetsite waarop ook de 'beroemde' snipers Thorvald/Koning en Zaitsev genoemd worden met ieder honderden kills. :lol:

En die kerel met die G43 en die STG44 is dat niet dezelfde vent?
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

mark schreef:700+ kills, is dat niet wat overdreven?
Ik moet altijd al een beetje gniffelen om de Sowjetpropaganda als ik al die Russische lijsten zie met 400, 500 kills, maar 700 kan toch nooit?

Heb ooit eens ergens gelezen dat gemiddeld voor ieder slachtoffer aan t oostfront duizenden kogels moesten worden afgevuurd, dus 700 lijkt me een erg sterk staaltje :roll:
Dit aantal komt zeker van een internetsite waarop ook de 'beroemde' snipers Thorvald/Koning en Zaitsev genoemd worden met ieder honderden kills. :lol:
700 kills is niet overdreven, het is de waarheid. En sovietpropaganda :? Het was een Finse sluipschutter, dus als een land zijn propaganda in die tijd NIET op deze sluipschutter moest richten, dan was het de soviet-unie. :roll: . En dit ging niet over het oostfront, maar over de Winteroorlog.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

De foto's van de G43 en STG44 zijn op dezelfde plaats genomen (op een testterrein).
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

wel mooi geschoten van die fin. en die 2 foto's zijn blijkbaar inderdaad op dezelfde plaats geschoten.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Russische propaganda staat er toch bekend om om dingen te overdrijven?
Zelf in de jaren na de oorlog gingen er alleen maar 'perfecte' rapporten naar Moskou terwijl bijvoorbeeld de productie in de linkerschoenen fabriek bijna stil lag terwijl de productie van de rechterschoenen fabriek gewoon door ging :wink:

Met 'oostfront' bedoelde ik inderdaad 'winterfront'. Maar in wat voor periode heeft die man dan 700+ kills gemaakt? Zeker toch niet alleen in die korte tijd voor WO2?
700+ is gewoon heel veel, dan moet hij twee jaar lang bijna iedere dag iemand hebben doodgeschoten, en dat kan ik me eigenlijk slecht voorstellen.
Wie heeft b.v. al die kills geverifieerd?
Of tellen de kills ook als hij verborgen in een struik een artilleriebombardement aanvraagt en een kolonne infanterie uitschakeld?
Wat ik weet van sluipschutters is dat ze ongezien achter de linies kunnen infitreren om vooral informatie te verzamelen en desnoods dagen kunnen wachten op dat ene moment waarop ze hun doelwit kunnen uitschakelen en dan weer ongezien kunnen wegkomen.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik denk dat het wel mogelijk is, hij zal wel niet elke dag een dood hebben geschoten, de ene dag wat meer, de andere dag wat minder. Het is wel zo, Russische propaganda is niet te vertrouwen, daarom heet het ook propaganda.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ze was toch Fins.....wat heeft dat met SU propaganda te maken??
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Jonhy Frost schreef:Ze was toch Fins.....wat heeft dat met SU propaganda te maken??
HIJ was Fins ja, en aangezien de Russen in die tijd een nogal domme techniek van oorlog voeren hadden ("human waves") is het niet moeilijk om meerdere kills per dag te krijgen.
De legertop (van Rusland) probeerde hem dan ook op allerlij manieren dood te krijgen, andere scherpschutters, artillerie, niks hielp.
De enigste keer dat hij geraakt werd was door een Russische scherpschutter die explosieve kogels gebruikte (wat stom was, want daardoor bleef hij leven, wel was zijn halve gezicht verwoest).
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

pijnlijk. maar van die 700. het is mogelijk maar het is echt wel veel hoor.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

pijnlijk. maar van die 700. het is mogelijk maar het is echt wel veel hoor.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

mannerheim schreef:
mark schreef:700+ kills, is dat niet wat overdreven?
Ik moet altijd al een beetje gniffelen om de Sowjetpropaganda als ik al die Russische lijsten zie met 400, 500 kills, maar 700 kan toch nooit?

Heb ooit eens ergens gelezen dat gemiddeld voor ieder slachtoffer aan t oostfront duizenden kogels moesten worden afgevuurd, dus 700 lijkt me een erg sterk staaltje :roll:
Dit aantal komt zeker van een internetsite waarop ook de 'beroemde' snipers Thorvald/Koning en Zaitsev genoemd worden met ieder honderden kills. :lol:
700 kills is niet overdreven, het is de waarheid. En sovietpropaganda :? Het was een Finse sluipschutter, dus als een land zijn propaganda in die tijd NIET op deze sluipschutter moest richten, dan was het de soviet-unie. :roll: . En dit ging niet over het oostfront, maar over de Winteroorlog.
Die 700 kills zijn niet bevestigd volgens deze site.
Het waren er 500+ zonder 1945 meegerekend.
http://www.wio.ru/galgrnd/sniper/sniper.htm

Daarintegen zie ik graag een site waar wel die 700 kills opstaan.

De Rus Mihail Ilyich Surkov (4th rifle division) had daarintegen 702 kills.
Mvg/Best regards, Sipke
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Die 700 kills zijn 500 met een moisan (als sluipschutter zijnde) en nog eens 200 met een suomi SMG (lijkt erg op de PPD-40)
Plaats reactie