Monument voor Nederlandse Oostfronters in Narwa, Estland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Het is allebei hartstikke fout. Geloof jij nou zélf dat die SS'ers trouw hun plicht vervullen?!??!
Deas Gu Cath
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Jaren '40 - Nederlanders in de Waffen SS vechten tegen het communisme (hartstikke fout!)

Jaren '50 - Nederlanders (van de Waffen SS) vechten tegen het communisme (hartstikke goed!)

...
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Gedenkstenen kan je nou eenmaal niet kapotmaken ofzo...dat slaat nergens op! Toch moet ik wel zeggen dat het me echt een zorg zal zijn wat ze met die 'lichamen van die ss'ers' zouden doen als ze worden gevonden c.q. opgegraven en herbegraven. In mijn ogen waren ze hartstikke fout, maar daarom hoeven we ons nog niet tot het zelfde niveau te verlagen.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Euhh... niet alleen tegen het communisme.. ook later ingezet op het westfront tegen kapitalisten. Zij hielpen de bezetter! En nog beweren dat zij de echte Nederlanders waren!!
En in de jaren '50 waren het echt niet allemaal ex-SS'ers. Ook vochten we alleen in Korea tegen de communisten. Omdat de VS dat wou, en tenslotte kregen wij van hun de Marshallhulp... :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Het gaat toch om nabestaanden en niet alleen van (Waffen-)SSers?
Met enige regelmaat worden (ook in Nederland) stoffelijke overschotten van Duitsers geborgen, zodat nabestaanden na 62 jaar toch nog zekerheid hebben gekregen over het lot van hun dierbaren. Dat heeft toch niets meer met politiek te maken?

Dat jij, ik en anderen het wel of niet met de keuze van 17 jarige jongens van toen eens zijn, is dus niet relevant. En hebben Nederlandse verpleegsters aan het front, waarvoor die gedenksteen er ook staat, en die dus een humanitaire taak hadden, dan ook niet trouw hun plicht vervuld, zoals zij dat toen zagen?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik zeg toch ook niets over stoffelijke overschotten?
Het vernielen van een monument voor welke partij dan ook vind ik om ziek van te worden. En over die verpleegsters, denk je niet dat die ook met een bepaalde politieke overtuiging daarheen gaan? Zit er toch dik in dat dat NSB meiden waren..
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Sgt. Gallée denkt daar anders over...
Sgt. Gallée schreef:Toch moet ik wel zeggen dat het me echt een zorg zal zijn wat ze met die 'lichamen van die ss'ers' zouden doen als ze worden gevonden c.q. opgegraven en herbegraven.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Wouter schreef:Ik zeg toch ook niets over stoffelijke overschotten?
Het vernielen van een monument voor welke partij dan ook vind ik om ziek van te worden. En over die verpleegsters, denk je niet dat die ook met een bepaalde politieke overtuiging daarheen gaan? Zit er toch dik in dat dat NSB meiden waren..
http://www.waffen-ss.nl/nedambu.php
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wouter schreef:En over die verpleegsters, denk je niet dat die ook met een bepaalde politieke overtuiging daarheen gaan? Zit er toch dik in dat dat NSB meiden waren..
Is dat van belang dan?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

:yes:
Deas Gu Cath
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Wouter schreef::yes:
Dus PvdA verpleegsters mogen wel naar Afganistan en VVD verpleegsters niet?
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Haha je trekt weer verkeerde lijnen naar het heden...
Die verpleegsters gaan er heen en wisten dat zij de bezetter gingen helpen, zij gingen Nederlandse SS verplegen! Op die manier hebben hun ook de oorlog verlengd door die gasten op te knappen!
Deas Gu Cath
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Hoe heeft de oorlog langer geduurd? De geallieerden (en dan bedoel ik niet het rode leger) zouden gerust wel de oorlog hebben gewonnen, maar dankzij die "verraders" hebben ze ervoor gezorgd dat wij niet een communistisch land werden (en ze hebben geholpen bij de verdediging van Estland en de andere baltische landen, vandaar het monument waar het allemaal om gaat).
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Zij hebben er zeker niet alleen voor gezorgd dat wij niet communistisch werden. De Westerse geallieerden waren al dichterbij Nederland toen zij Frankrijk binnenvielen dan dat het Rode leger ooit geweest is.

Voor de Baltische Staten was overname door het Rode leger allesbehalve een bevrijding.. meer een bezetting. Maar door dat monument daar neer te zetten, om die 'dappere strijders' te eren hebben ze in Nederland de gemoederen flink op laten waaien. Had er dan niet bijgezet 'trouw hun plicht vervuld'...
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Het is geen monument om strijders te eren, doch een gedenksteen voor nabestaanden. Je kan er over denken hoe je wil, maar degenen om wie het gaat hebben, in hun optiek, datgene vervuld dat zij als hun plicht zagen.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie