De grootste misdadiger uit wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

De grootste misdadiger uit wo2

Bericht door J86 »

Ik wilde eens weten wie jullie nu eigenlijk de grootste misdadiger vonden uit wo2 . Het meest voor de hand liggend zou natuurlijk Hitler zijn maar er waren mensen bij die om er voor te zorgen een goede naam te krijgen de meest gruwelijke dingen deden. Ik heb al verschillende mensen gesproken waaronder enkele mensen die de oorlog hebben meegemaakt die dachtte dat hitler nog niet eens de slechtste was, dus misschien mensen als Hoβ (kampcommandant) of himmler of een jappaner.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dr. Mengele, en verder iedereen die koelbloedig onder het genot van koffie op de wannsee conferentie de oplossing van het jodenvraagstuk bespraken!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Grootste...

Ik houd niet van superlatieven. Er zijn veel mensen geweest die tijdens de oorlog verschrikkelijke dingen gedaan hebben. Deze dingen vergelijken in orde van grootte vind ik 'not done'.

Wat ik het verschrikkelijkst vind van de gruweldaden die gepleegd zijn is dat ze gepleegd zijn door normale mensen; mensen die ook gewoon opgegroeid zijn, een studie hebben gevolgd, carriere hebben gemaakt. Zou ik ook zulke dingen gedaan hebben als ik op die momenten in die situaties had gestaan?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Nogal een moeilijke vraag omdat zeer veel mensen in aanmerking komen voor deze 'titel'.
Maar als ik moet kiezen (goh,kiezen) dan zou ik zeggen.
Stalin.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik ga ook voor Stalin, omdat die zelfs nog na wo2 misdaden pleegde, maar er zijn er inderdaad genoeg andere te vinden. Mengele vind ik bijvoorbeeld ook wel kunnen tellen.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

De grootste misdadiger...inderdaad een beetje een vreemde vraag.

Ik denk dat het toch hitler is, want ook al heeft hijzelf waarschijnlijk weinig gedaan, hij is wel verantwoordelijk.
En verantwoordelijk zijn is net zo erg.
Daarnaast inderdaad ook de smeerlappen van de wahnsee conferentie.
Mensen doodschieten of martelen zit in ons allemaal, dat is de aard van de mens, onder de verkeerde omstandigheden kan het beest in ons allen naar buiten komen.
Maar zij die zonder blikken en blozen kinderen afslachten of bloot stellen aan medische proefjes zijn bijzonder ziek.

Stalin is voor mij niet de grootste misdadiger, tijdens de oorlog hebben zijn troepen zich wel schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden maar dat was aan alle kanten het geval.
Stalins slachtoffers zijn voor het grote deel niet gerelateerd aan de oorlog maar aan de periode daarvoor en daarna.
Vlak voor de russische revolutie stierven er al miljoenen door hongersnood, hoeveel er stierven onder het brute regime van de tsaar is moeilijk uit te zoeken.
Ook veel van Stalins slachtoffers stierven door hongersnood door verkeerde politieke economische inschattingen en andere problemen, maar natuurlijk ook door Stalins verantwoordelijkheid.
Toch is het onderschatten van een situatie in bv de Ukraine en het onthouden van graan om welke reden dan ook, heel wat anders dan het bewust mensen uitroeien en afmaken zoals de nazis dit deden.
Stalin deed dit ook maar op andere schaal.

En als je dan toch cijfers erbij moet halen om misdaden te vergelijken dan wint Hitler nog steeds.
Wat veel mensen vergeten te vermelden is dat Stalin zijn misdaden pleegte in bijna 30 jaar tijd, het aantal slachtoffers is niet bekend maar men schat deze op 20 miljoen.
Hitler haalde 6 in nog geen 5 jaar tijd (op grote schaal moorden pas later, wannsee conferentie pas in 1942).
Dus reken maar na...

Daarnaast telt de motivatie van het moorden ook nog mee.

En als verantwoordelijkheid niet vergeten mag worden...Hitler is verantwoordelijk voor de tweede wereldoorlog, er stierven ongeveer 50 miljoen mensen in die oorlog...das meer dan stalin haalde.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het brute regime van de Tsaar word overigens vaak overschat en zwart gemaakt door jaren sovjet propaganda. Naar Siberie gaan betekende bij de Tsaar dat je in een gewoon dorp woonde voor een aantal jaren, Dit is ook met Lenin gebeurd!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Roel R. schreef:Het brute regime van de Tsaar word overigens vaak overschat en zwart gemaakt door jaren sovjet propaganda. Naar Siberie gaan betekende bij de Tsaar dat je in een gewoon dorp woonde voor een aantal jaren, Dit is ook met Lenin gebeurd!
Zeker is het regime van de tsaar overschat maar dat neemt niet weg dat onder zijn leiding het voor massas mensen in rusland een hel was om te leven, er vele vele zijn omgekomen, armoede ongelovelijk was, ongelijkheid ook, etc, etc.
De revolutie van 1917 was een goede manier om van de tsaar af te komen en tot stalin aan de macht kwam zou het nog goed kunnen komen met dat land.
Daarom maak ik ook altijd een verschil tussen Communisme en Stalinisme.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ben het wel met je eens Marloes, de Tsaar was blind voor de veranderingen van de modernere tijd, toch vind ik nog altijd de moord op de Tsaar, Tsarina en Tsarevitsch begrijpelijk, maar de moord op de Groot Hertoginnen misdadig,
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Tja de moord op de hele familie is inderdaad moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders.
De rol van de tsarenfamilie was wel heel belangrijk voor de revolutie, mensen dachten dat ze door god zelf waren aangewezen om de macht te krijgen en houden.
Ieder lid van die familie was dus machtig en had rechten die gevaarlijk konden zijn voor het nieuwe revolutionaire en nog wankele regime.
Ieder lid van die familie had op ieder moment zichzelf kunnen uitroepen tot opvolger van de tsaar en de macht kunnen proberen te grijpen.
De tsaren familie waren dus allemaal gevaarlijk, ook de kleintste.
Dat ze de 'juiste' keuze hebben gemaakt merk je aan de periode na de revolutie.
Verre familieleden van de tsaren familie die gevlucht waren hebben altijd hun macht en rijkdom geprobeert om de communisten tegen te werken.
Als er een genoeg durf en geld had durven te steken in rusland dan zou er een counter-revolutie kunnen zijn gekomen.

Tja zo gaat dat met koninklijke huizen, ze geven hun eigen familie en hun genen alle macht en als dat mis gaat wordt de hele familie daarvoor gestraft.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Roel R. schreef:Dr. Mengele, en verder iedereen die koelbloedig onder het genot van koffie op de wannsee conferentie de oplossing van het jodenvraagstuk bespraken!
Reinhard Heydrich kon er ook wat van!
''Beul van Praag''..,.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

BjornSpiN schreef:
Roel R. schreef:Dr. Mengele, en verder iedereen die koelbloedig onder het genot van koffie op de wannsee conferentie de oplossing van het jodenvraagstuk bespraken!
Reinhard Heydrich kon er ook wat van!
''Beul van Praag''..,.
idd, De Beul van Praag was dan ook voorzitter van die conferentie :)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Krijg opeens een leuk diee voor een tv programma....wie is de schofterigste nederlander!
En dan natuurlijk het programma verkopen aan Duitsland, Engeland, etc, etc.. 8)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

De grootste misdadiger?....tja dat is of zijn dus de gene die de grootste misdaden hebben begaan of er leiding aan gegeven hebben.

Dus dan zal meneer adolfje hitler als hoofdverantwoordelijke op 1 staan.

Beter kun je vragen; " Wie zijn de gevaarlijkste misdadigers geweest ten tijde van ww2? "

Dat zijn in mijn ogen alle mensen die met de macht van een handtekening op een vel papier miljoenen de dood in hebben gejaagd..mensen zoals Adolf Eichmann....ziet eruit als een lulletje rozewater...wolf in schaapskleren.

maar goed....misschien zit er tussen ons ook wel iemand die tot zulke daden in staat is....macht doet rare dingen met een mens.

Jacob
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jacob schreef; Dus dan zal meneer adolfje hitler als hoofdverantwoordelijke op 1 staan.

Op 2, Naar mijn mening is Stalin nog altijd de nummer 1, al is de reden van vervolging van de slachtoffers bij Hitler veel meer bizar.
Plaats reactie