Respect en Militairen.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Tvdw87
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2006, 15:02
Locatie: Den Haag

Respect en Militairen.

Bericht door Tvdw87 »

geachte mede forum gebruikers,

Nederlandse Militairen krijgen te weinig respect van de maatschappij. hoe kijken jullie daar tegen aan?

er is veel kritiek over het handelen van nederland in Afghanistan, en ik ben het daar niet mee eens. wat zo vervelend is dat de maatschappij alleen de buitenkant ziet van het leger bedrijf en dat is aan de ene kant goed te begrijpen. veel burgers zien het leger als een "redmiddel" voor de gene die niet naar het onderwijs gaan of gestopt zijn met school, en daarom krijgen militairen vrijwel al een stempel.

ik zit zelf in de landmacht en als ik af en toe in militair reis, komt het voor dat ik word aangesproken. ze zeggen meestal: zo moet je weer en dan antwoord ik gewoonlijk ja ik ga der weer tegen an. en een veel voorkomende reactie is dan : ja je kiest er zelf voor of het is maar waar je zin in heb.

meningen hierover zijn verschillend en daarom vraag ik uw mening.

uw inzet word gewaardeerd,

gegroet.
Nec Temere, Nec Timide.
Nunc Aut Nunquam
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Ik weet nu niet hoe het in Nederland is maar hier in Belgie word er altijd goed met het leger gelachen ( ik woon niet ver van de grootste legerbasis van Belgie dus ik ken nog al veel militairen) De Belgische militairen hebben hier overal de reputatie dat ze lui ze en zoals wij het zeggen "ons belastingsgeld gaan opschieten op de hei". Maar om eerlijk te zijn de oudere militairen mannen/vrouwen die de 40 gepaseerd zijn zeggen ook zelf dat ze niet veel doen en dat als je lekker niks wil doen en toch goed wil verdienen je naar het leger moet komen.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Geen last van gehad. Je werd meestal toch wel gewaardeerd, alleen 'savonds als je op het station staat en net terug komt willen er wel eens aangeschoten feestgangers je aanspreken op het bovengenoemde "op maken van belastinggeld" en met meer verwijten. Met alle gevolgen van dien.

(bij welke eenheid zit je trouwens, dat is aan je onderschrift niet echt op te maken. Of je moet bij KCT en Lumbl zitten wat me sterk lijkt :wink: )
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Discussie's horen in #Discussiëren. Daarom even verplaatst. :)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik doe zelf OJKL. (nog tot december :D ) dit betekent ook dat ik AMO weken draai op de kazerne in Assen, ik reis af en toe dus ook in uniform. Gelukkig heb ik nog nooit slechte ervaringen gehad. Het is altijd zo dat als je de trein uitstapt op het station dat mensen wel even opkijken, waarom?... waarschijnlijk om dat mensen, en vooral in Leeuwarden niet elke dag een militair zien.

Tot dusver mijn ervaringen. Ik zou jullie op de hoogte houden als het wel zover is :P
'War is delightful for those who have not experienced it'
Tvdw87
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2006, 15:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Tvdw87 »

Mauserwerke schreef:Geen last van gehad. Je werd meestal toch wel gewaardeerd, alleen 'savonds als je op het station staat en net terug komt willen er wel eens aangeschoten feestgangers je aanspreken op het bovengenoemde "op maken van belastinggeld" en met meer verwijten. Met alle gevolgen van dien.

(bij welke eenheid zit je trouwens, dat is aan je onderschrift niet echt op te maken. Of je moet bij KCT en Lumbl zitten wat me sterk lijkt :wink: )
ik zit bij 400gnk. de reden waarom ik die spreuken gebruik is omdat ik daar graag bij wil maar ik ben medisch afgekeurd alle gevechtsfuncties dus kan ik helaas niet doen wat ik wil.
Nec Temere, Nec Timide.
Nunc Aut Nunquam
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik heb het idee dat het respect voor militairen onderhevig is aan een soort van "respectgolven". Klinkt heel maf, maar ik geloof dat het wel klopt. Wanneer er sprake is van incidenten zoals in Noorwegen of op de Tjerk Hiddes dan worden meningen heel snel veranderd, en dan over het algemeen toch wel naar de negatieve kant. De media meet zichzelf dan vaak ook een leuk rolletje als katalysator aan (zeker bij het incident in Noorwegen)...

Mijn eigen mening:
Ik heb harstikke veel respect voor de mannen en vrouwen die bij de Nederlandse strijdkrachten zitten. Logischerwijs, ik moet namelijk over zo'n 3 maandjes mijn zak met legergroen op gaan halen..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Ik heb erg veel respect voor militairen. Ik vind de houding van veel Nederlanders tegenover het leger en de poltie in het bijzonder erg negatief...tot mijn grote woede:(

//Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Sja - Ik denk eerlijk gezegd dat er voldoende respect is voor "onze jongens (en meisjes)".

Waar we echter - in mijn optiek - mee moeten oppassen is deze militairen tot iets anders te verheffen dan wat ze daadwerkelijk zijn, namelijk soldaten.
Niet alle militairen zijn helden, niet alle militairen zijn sufferds. De meeste militairen nemen hun vak serieus en proberen er met alle inzet die ze kunnen leveren hun vak uit te oefenen, net zoals andere beroepsgroepen.

Wat ik persoonlijk niet helemaal begrijp is de heisa die ontstaat als er een Nederlandse militair gewond raakt of overlijdt. Militairen hebben een groot (bedrijfs)risico op verwondingen ( of de dood), zeker indien ze zijn ingezet in echte risicogebieden.
We zullen als Nederlandse maatschappij moeten aanvaarden dat er zo nu en dan een militair sneuvelt, het hoort een beetje bij het vak. Ik ontken trouwens geenszins dat de impact op gezin en famile/vrienden van zo'n militair natuurlijk groot is (maar niet groter dan bij het overlijden van een ander).

Dus: Volgens mij voldoende respect, maar we moeten er dus wel realistisch mee omgaan.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Hier in Belgie zijn ze nu veel voorzichtiger met de inzet van para's in probleemgebieden na de moord op 10 blauwhelmen in Rwanda.

Maar ik heb zeker respect voor para's en andere gevechtseenheden omdat 1 de paraopleiding de zwaarste ( lichamelijke ) opleiding die je in Belgie kan volgen en 2 para's worden sowieso altijd als eerste ingezet.

En nog een van de belangrijkste redenen ik zou zelf graag dienst nemen in een Belgische gevechtseenheid als ik 18 ben. En ook om eerlijk te zijn om het rustiger aan te doen als ik tegen de 40 ben 8)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nederland heeft nooit erg voorop gelopen als het gaat om respect en erkenning van zijn soldaten. Alleen in tijden van mobilisatie en oorlogsdreiging zijn ze kennelijk goed genoeg om het vuile werk op te knappen. Wie herinnert zich bijv. niet de dreigende sluiting van Bronbeek, het verdwijnen van de exclusiviteit van de Groene Baret voor het KCT, het protest van oud KNIL soldaten die nog een paar jaar soldij te goed hadden, de onterechte kritiek op de Dutchbatters na Scebreniza en het proces tegen Erik O.? En hoe was het in vroeger tijden ook al weer? Wie kent nog het aloude en veelzeggende rijmpje: "wie zijn moeder heeft vermoord en zijn vader heeft vergeven (=vergiftigd), die is nog veel te goed voor het soldatenleven"? Door bepaalde elementen werd op het handwerk van landsknechten neergekeken. "Geen man en geen cent", "het gebroken geweertje" en meer van dat soort populaire kreten hebben geen goed gedaan aan het imago van de soldaat. Voeg daarbij het anti-militarisme van de jaren '60 en de kennelijke populariteit van de dienstweigeraars (onlangs was er nog een documentaire op tv waarin BN-ers opschepten hoe slim ze onder de dienstplicht waren uitgedraaid), dat daar ook geen goed gedaan heeft. Niet zo gek dat de militair te weinig respect krijgt vanuit de bevolking.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

voor mij persoonlijk heb ik voor iedereen respect.

en voor militairen vaak nog meer.

ik ben het er mee eens dat ze er zelf voor kiezen, maar dan kan het nog wel zwaar zijn (fysiek en emotioneel enz). Dus respect! (voor iedereen)

maar mauserwerke, waarom lijkt het je sterk dat Tvdw87 bij luchtmobiel zit?

een leeftijd van 19 is daar heel normaal toch?
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

karell schreef:voor mij persoonlijk heb ik voor iedereen respect.

en voor militairen vaak nog meer.

ik ben het er mee eens dat ze er zelf voor kiezen, maar dan kan het nog wel zwaar zijn (fysiek en emotioneel enz). Dus respect! (voor iedereen)

maar mauserwerke, waarom lijkt het je sterk dat Tvdw87 bij luchtmobiel zit?

een leeftijd van 19 is daar heel normaal toch?
Tvdw87 heeft de spreuk van het KCT (Nunc Aut Nunquam) én van luchtmobiel (Nec Temere, Nec Timide) in zijn onderschrift staan. Het is niet echt mogelijk om bij beide onderdelen van de KL te zitten.. Vandaar. ;)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ow so! haha owkeej dan snap ik het!
Tvdw87
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2006, 15:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Tvdw87 »

ik ben het ermee eens dat wanneer de krijgsmacht negatief in de media komt dat de krijgsmacht ook flinke kritiek krijgt.

Het enige wat de maatschappij ziet is de buitenkant van de landmacht, zij weten niet welke operaties er gaande zijn, welke oefeningen gedraaid worden.

de reden waarom er zo heftig word gereageerd op een doodde tijdens TFU is omdat we natuurlijk dicht op elkaar zitten en je hoort vaak van mensen dat zij een familielid hebben in het leger dan wel op uitzending.
Nec Temere, Nec Timide.
Nunc Aut Nunquam
Plaats reactie