The pianist

Films, series en documentaires over WOII
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

The pianist

Bericht door tomNL »

Hi, wie kent de film 'The pianist". Ikzelf heb hem vandaag gezien en vond het een indrukwekkende film. Wat vonden jullie ervan.

Greetz Tom
Verzamelaar
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Zeer goede film idd
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad,maar Schindlers list vind ik toch wat indrukwekkender.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Die heb ik een jaartje geleden gezien en ik was een paar keer behoorlijk bang dat hij ontdekt zou worden. Ik vond hem ook minder aangrijpend van Schindler's List, maar eigenlijk zijn die niet te vergelijken. In The Pianist zie je veel minder geweld en wordt het concentratiekamp deel niet gefilmd. Het is meer een overlevingsreis van een man alleen. Bij Schindler's List is het eerder een beschrijving van de verschrikkingen die een groep meemaakte en hoe ze het toevallig overleefden.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Geweldige film. Sterk acteerwerk en subtiele functionele en begrijpelijke spanning.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Uit een ander topic:
Mooyman schreef:Hallo Oorlogsfilm liefhebbers :wink: ,

Heb de film The Pianist gekocht, wat vinden jullie van deze film?.
Persoonlijk vind ik dat het verhaal, misschien waar gebeurt?, goed in elkaar steekt en dat, wat bij andere oorlogsfilms wel eens anders is, er aan de kostuums/uniforms veel aandacht is besteed en dat ze zeer waarheid getrouw zijn.

http://www.thepianist-themovie.com/
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Bedankt YPPY,

Zit namelijk niet vaak in deze film rubriek en wist dus niet van het bestaan van deze thread.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Graag gedaan. :)

Meteen wat extra informatie over de film:
Groot-Brittannië/Frankrijk/Duitsland/Nederland/ Polen
Drama/Oorlog
148 minuten

geregisseerd door Roman Polanski
met Adrien Brody, Thomas Kretschmann en Emilia Fox

Op 23 september 1939 speelt de jonge pianist Wladyslaw Szpilman voor de radio ‘Nocturne in d-mineur’ van Frédéric Chopin. Door het lawaai van de bombardementen kan hij zichzelf nauwelijks horen. Een halfuur na afloop van dit optreden wordt de zaal van de Poolse omroep geraakt en is de radio definitief uit de lucht. De gevolgen van de bezetting voor Warschau zijn afschuwelijk: het getto, de joodse opstand, de deportaties. Maar terwijl zijn volledige familie en vele vrienden worden uitgemoord, tracht Szpilman te overleven in de gehavende stad. Hij krijgt daarbij hulp van Poolse verzetsstrijders.
bron: moviemeter.nl
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

The Pianist is inderdaad een erg mooie film. Erg interessant is het om ook het boek te lezen. In het boek zijn enkele pagina's opgenomen uit het dagboek van de Duitse officier die het leven van de hoofdpersoon Wladyslaw Szpilmann redde.

Net als Oscar Schindler was deze officier een 'goede' Duitser. Hij redde niet alleen het leven van Szpilmann, maar was meerder joden behulpzaam.

Een passage uit zijn dagboek:
"Waarom laat God deze verschrikkelijke oorlog met deze vreselijke mensenoffers toe? Denk alleen maar eens aan de afgrijselijke luchtaanvallen, aan de ontzettende angst van de onschuldige burgerbevolking, aan de onmenselijkheden waarmee de gevangenen in de concentratiekampen worden mishandeld, aan het vermoorden van de honderdduizenden joden door de Duitsers. Treft God geen schuld?"
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ik sluit me hierbij aan, ik vond het ook een geweldige film

Owja, en voor de geintereseerden: kost nu 15 euro bij de Bart Smit!

Jurrie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hoewel Schindler's List meer interessante beelden toont van bvb het kampleven, is The Pianist minstens even beklijvend, zoals bvb het contact tussen de hoofdpersoon en de Duitse officier (een Hauptmann dacht ik). Ook had The Pianist net als Schindler's List enkele fragmenten waar je haren van gaan rechtstaan, bijvoorbeeld toen die oude man met zijn rolstoel uit het raam werd gekieperd ... verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Jurrie schreef:Ik sluit me hierbij aan, ik vond het ook een geweldige film

Owja, en voor de geintereseerden: kost nu 15 euro bij de Bart Smit!

Jurrie
Koste een week of twee geleden bij de zelfde firma nog 5,95.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat stuk met die oude man was inderdaad niet zo leuk. Maar het zal vast echt gebeurd zijn.

Weet iemand of de stukken van de echte pianist ergens te beluisteren zijn?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
roy westenbroek
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2005, 17:37
Locatie: overdinkel

Bericht door roy westenbroek »

KevinP schreef:The Pianist is inderdaad een erg mooie film. Erg interessant is het om ook het boek te lezen. In het boek zijn enkele pagina's opgenomen uit het dagboek van de Duitse officier die het leven van de hoofdpersoon Wladyslaw Szpilmann redde.

Net als Oscar Schindler was deze officier een 'goede' Duitser. Hij redde niet alleen het leven van Szpilmann, maar was meerder joden behulpzaam.

Een passage uit zijn dagboek:
"Waarom laat God deze verschrikkelijke oorlog met deze vreselijke mensenoffers toe? Denk alleen maar eens aan de afgrijselijke luchtaanvallen, aan de ontzettende angst van de onschuldige burgerbevolking, aan de onmenselijkheden waarmee de gevangenen in de concentratiekampen worden mishandeld, aan het vermoorden van de honderdduizenden joden door de Duitsers. Treft God geen schuld?"

Ja het is zeker een aangrijpende film, ik weet het verschil met schinders list niet want die heb ik nog niet gekeken dat doe ik binnenkort wel.


Maar even over dat boek :!: Is die nog ergens tekoop of heeft iemand het ISBN nummer voor mij dan ga ik hem op zoeken want ik wil dat boek wel graag hebben en lezen :!:

Groeten Roy
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

ISBN is 9045303418, maar ik ben bang dat hij niet meer verkrijgbaar is. Tweedehands misschien wel natuurlijk.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie