Respect en Militairen.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

viny schreef:Ik doe zelf OJKL. (nog tot december :D ) dit betekent ook dat ik AMO weken draai op de kazerne in Assen, ik reis af en toe dus ook in uniform.
Als OJKL leerling mag je helemaal niet in je bloemetjespak reizen... Je bent namelijk geen militair, als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt dan zullen er mensen raar opkijken als je doorloopt of als je geen tot te weinig ZHKH handelingen kent. (dat komt dan ook weer geheid negatief in de media, iemand in bloemetjespak is volgens burgers namelijk militair, die zien dat verschil niet)

Wat betreft het respect naar militairen, tja het heeft 2 kanten. De media vind het nou eenmaal leuk om op bepaalde mensen een stempel te zetten als ze bij een overheids organisatie werken. Zo'n incidentje als in Noorwegen gebeurt veel vaker dan je denkt, door 'gewone' burgers, daar word nooit wat over geschreven.
Van de andere kant, wat maakt het allemaal uit wat andere over je denken als militair zijnde?! Zolang je zelf maar weet hoe het zit en zolang je zelf maar elke dag met plezier naar je werk gaat! Wat betreft het feit dat militairen weinig uitvoeren, dat ligt niet aan de militairen maar aan de politiek!

Bekijk de afleveringen op woensdag avond maar is over onze mensen in Afghanistan! Heb al een aantal bekende op tv gezien haha :wink:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Zo'n incidentje als in Noorwegen gebeurt veel vaker dan je denkt, door 'gewone' burgers, daar word nooit wat over geschreven.
Dat komt dan denk ik wel doordat militairen, net als politieagenten of verpleegers, een soort maatschappelijke voorbeeldfunctie hebben. Daarom springt de media er zo snel op in, zij denken dat ze even defensie kunnen pootje haken.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Respect en militairen .. nee, dat gaat absoluut niet samen bij mij ..
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Julian schreef:Respect en militairen .. nee, dat gaat absoluut niet samen bij mij ..
Want...?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ik had eigelijk niet zo heel erg veel zin in een discussie, maargoed ..

Naar mijn idee gaat er te veel geld in defensie zitten. Het Nederlandse leger moet weer het nieuwste van het nieuwste hebben, nu weer de JSF, over 5 jaar is dat ook weer oude rotzooi en moet er weer wat nieuws komen. Kijk eens naar het aantal oorlogen dat wij voeren, kijk dan eens naar de oorlogen die écht nodig zijn. Dan blijft er niet veel over. Met de oorlogen die wij voeren is zoiets niet nodig, de F-16 is goed genoeg.
Ik zag laatst nog een documantaire over Nederlandse militairen un Uruzgan. Ze reden in een panzerwagen door een straatje toen er een bom ontplofte, niemand raakte gewond. En dan krijg je bij het intervieuw als dat het nog onzeker was of deze mensen er geestelijk weer bovenop zouden komen. Ik begrijp best dat je schrikt en dat het indruk op je maakt als er een bom ontploft maar kijk eerst eens naar wat je daar achter laat. Want dat is één grote ravage, burgers zonder huis, familie dood. Ik lees zelfs wel eens dat een veldje met een twintig tal geiten is gebomaberdeed. 'Wat maak je je nou druk om wat geiten?' zul je dan misschien denken, maar dit zijn toch echt de enigste inkomens voor zo'n boer. Huis plat gegooid omdat ze dachten dat er terroristen inzaten, nou mooi niet, het was een moeder met 4 kinderen, wat moet je dan wel die denken als je later die avond weer thuis komt als man!! Dát zijn pas redenen om je af te vragen of je er geestelijk weer bovenop komt.

Maargoed, ik blijf erbij dat er Amerikaanse leger het ergst is. En daarmee bedoel ik dit en dit en dit en dit. Ja, ik zal vast wel weer aan het generaliserien zijn maar ik wordt hier zo langzamerhand gek van en dit is het beeld wat ik heb bij elke Amerikaanse soldaat.

Maargoed, ik kom zo nog wel met wat meer argumenten waarom ik maar weinig respect voor ze heb, ik moet nu naar bijles Wiskunde, want daar ben ik ernstig slecht in :P
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Julian schreef:Ik had eigelijk niet zo heel erg veel zin in een discussie, maargoed ..

Naar mijn idee gaat er te veel geld in defensie zitten. Het Nederlandse leger moet weer het nieuwste van het nieuwste hebben, nu weer de JSF, over 5 jaar is dat ook weer oude rotzooi en moet er weer wat nieuws komen. Kijk eens naar het aantal oorlogen dat wij voeren, kijk dan eens naar de oorlogen die écht nodig zijn. Dan blijft er niet veel over. Met de oorlogen die wij voeren is zoiets niet nodig, de F-16 is goed genoeg.
Ik zag laatst nog een documantaire over Nederlandse militairen un Uruzgan. Ze reden in een panzerwagen door een straatje toen er een bom ontplofte, niemand raakte gewond. En dan krijg je bij het intervieuw als dat het nog onzeker was of deze mensen er geestelijk weer bovenop zouden komen. Ik begrijp best dat je schrikt en dat het indruk op je maakt als er een bom ontploft maar kijk eerst eens naar wat je daar achter laat. Want dat is één grote ravage, burgers zonder huis, familie dood. Ik lees zelfs wel eens dat een veldje met een twintig tal geiten is gebomaberdeed. 'Wat maak je je nou druk om wat geiten?' zul je dan misschien denken, maar dit zijn toch echt de enigste inkomens voor zo'n boer. Huis plat gegooid omdat ze dachten dat er terroristen inzaten, nou mooi niet, het was een moeder met 4 kinderen, wat moet je dan wel die denken als je later die avond weer thuis komt als man!! Dát zijn pas redenen om je af te vragen of je er geestelijk weer bovenop komt.

Maargoed, ik blijf erbij dat er Amerikaanse leger het ergst is. En daarmee bedoel ik dit en dit en dit en dit. Ja, ik zal vast wel weer aan het generaliserien zijn maar ik wordt hier zo langzamerhand gek van en dit is het beeld wat ik heb bij elke Amerikaanse soldaat.

Maargoed, ik kom zo nog wel met wat meer argumenten waarom ik maar weinig respect voor ze heb, ik moet nu naar bijles Wiskunde, want daar ben ik ernstig slecht in :P
Hier in Belgie hebben ze besloten om al de zware Leopard tanks te vervangen door lichte panstervoertuigen. En juist met zo een voertuig zijn er nog 2 militairen in Libanon omgekomen. Dan zeg ik hou dan tenminste iets zwaar op rupsen. Het enigste wat ze in het Belgisch leger qua tanks nog over houden zijn lichte tanks alleen goed voor verkenningstaken.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dus....

* het leger kost te veel ( dat zeiden ze voor de oorlog ook en toen de Duitsers kwamen moesten ze letterlijk kanonnen uit het museum halen)

* het nederlandse leger bombardeert geiten en huizen waarin achteraf geen terroristen blijken te zitten

* het Amerikaanse leger is het allerergst

Het zal wel, maar ik snap geen barst van wat je allemaal beweert. Hou je maar bij je wiskunde dunkt mij.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Seyffardt schreef:* het leger kost te veel ( dat zeiden ze voor de oorlog ook en toen de Duitsers kwamen moesten ze letterlijk kanonnen uit het museum halen)
Ja, maar dat is nu anders. Duitsland zit bij de EU en zal niet zo snel een ander Europees land binnevallen. Als je probeerd te zeggen dat Duitsland in de huidige situatie vervangen zal worden door een Oosters land wat ons aan zal vallen, is dit ook heel anders. Zo'n land moet óf per boot óf per vliegtuig ons land binnevallen want de afstand is wel erg groot om lopend af te leggen. Duitsland daarin tegen grenst aan Nederland wat de perfecte gelegenheid bied voor een verrassings aanval.
Tegen de tijd dat zo'n vijandig leger per boot of per vliegtuig is aangekomen is het al lang ontdekt, het kan dat hele stuk onmogelijk ongezien varen/vliegen
Overigens lijken me beide aanvallen sterk want de meeste Oosterse landen hebben geen top economie en kunnen een Operation Overlord 2 niet veroorloven. Bovendien is het er een héél slecht idee om Nederland als eerst aan te vallen, je weet dat de omliggende landen (Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk) in zullen grijpen en aangezien zij véél grotere en sterkere legers hebben is de enige weg terug de zee in .. Dus een aanval op Nederland is vrijwel onmogelijk. De enige dreiging is terrorisme, maar dat is een grootschalig wereldwijd netwerk, met een land invallen schiet je dus weinig op.

Het waren trouwens Amerikanen die alles platgooide waar terroristen dachten te zien.
Laatst gewijzigd door Julian op 15 mei 2007, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nou, dan moeten we onze oude F-16 straaljagers (waarvan binnenkort door bezuinigingen een squadron dreigt te verdwijnen - tevens wil men de zware houwitzers in de verkoop gooien) maar weer aanslingeren als de noordkoreanen misschien toch komen... :lol:

Je twijfelt kennelijk aan het nut van een krijgsmacht en daarom kun je dus ook geen respect voor militairen opbrengen, begrijp ik het zo goed?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Het is wel duidelijk dat Julian niet weet waar die over praat...

Vind het ook erg zwakke argumenten, verdiep je is wat meer in de materie voor je zulke uitspraken doet :wink:
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Sorry Julian, maar wat je zegt raakt kant nog wal. Ik begrijp best dat je een mening vormt aan de hand van de dingen die je ziet. Jammer dat je nogal een eenzijdig beeld hebt van de Defensie organisatie en waarom er bepaalde strategische beslissingen worden genomen. Ik kan je aanraden eens iets over politiek en internationale betrekkingen te lezen, en dan niet uit een krant (zou wel een goed begin zijn) maar lees eens iets diepgaanders dan dat, dan zul je zien dat er meer is dan dat wat de pers interressant vind om naar buiten te brengen. Een krant is ook maar een profit organisatie.

Je moet echt meer inlezen in een onderwerp voor je dingen gaat roepen. Een eigen mening is goed, maar baseer deze dan op feiten.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ja, het zal wel weer ..

Het gaat mij er gewoon om dat er mensen sterven voor geen enkele reden. Er was en is nogsteeds geen reden om Irak aan te vallen, toch zitten we daar nogsteeds en er sterven nogsteeds mensen, bijna dagelijks. Ik snap niet dat de EU de aanval afkeurde, maar zelf toch ook mee is gegaan. Als dit niet was gebeurd had Amerika het minder snel gedaan, geheel Afganistan én Irak in je eentje bezetten is moeilijk. Maargoed, nu kunnen we niet meer terug, want dan zou het land in elkaar storten. Dus ik vind dat wij er in eerste instantie al helemaal niet heen hadden moeten gaan, Saddam was ook geen lievertje, maar de situatie is zeker niet verbeterd. Respect voor zulk soort 'domme' acties .. ? Niet van mijn kant.

Amerika stop z'n kop in een wespennest en wordt gestoken en vervolgens gaan wij helpen het wespennest in de fik te steken.
- Wespennest: Irak, Golfoorlog I
- Steek: 11 Sept. 2001
- Brandend wespennest: Afganistan &, Golfoorlog II, met de hulp van de EU.

Eigen schuld, maar de dikke bult aan een ander geven. Wij bemoeien ons te veel met landen en culturen waar we niks vanaf weten, daar moet je gewoon vanaf blijven, zoiets gaat gewoon niet samen. Maarja, Amerika zoekt nou eenmaal een vijand om de wapenindustrie draaiende te houden én ook nog eens flink wat olie te stelen en daar doen wij lekker aan mee om er ook van te profiteren.
Verklaar me maar voor gek of onwetend, maar zo zie ik het. En het laatste waar ik dit alles vandaan haal is de pers.

Geef mij trouwens eens wat redenen waarom jullie er zoveel respect voor hebben .. ?
Laatst gewijzigd door Julian op 16 mei 2007, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Je vergelijkt appels met peren, om mee te beginnen.
Het gaat om het respect dat wij als Nederlanders al dan niet voor onze militairen hebben (of voor militairen in het algemeen) en wat jij doet is het afkraken van politieke items, waaraan militairen van oudsher ondergeschikt zijn. Het maakt niet uit of je achter Amerika staat of niet (sta ik nl. ook niet), maar...heb jij respect voor die individuele militair (de man of vrouw die bijvoorbeeld in jouw straat zou kunnen wonen) die beroepshalve momenteel in Uruzgan rondloopt met alle risico's van dien?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Nu nog steeds worden overal ter wereld de krijgsmachten afgebouwd met het excuus dat alles modern word. Een voorbeeld de Belgische marine. Na wo2 hadden we 6 begeleiders. Die zijn in de jaren 70 vervangen door 4 begeleiders en begin jaren 90 hebben ze die sterkte nog eens verminderd tot 3. Gelukkig blijven ze nu op 3 steken en hebben ze wat "moderne" oorlogsschepen aangekocht+ ze hebben de helikopters ( waarvan er oorsprongkelijk 10 besteld waren maar de regering heeft deze verminderd tot 8 wegens te duur ) vernieuwd. Wat wil ik hier mee zeggen? We moeten ons niet gaan bewapen met kernwapens. We moeten ons nog altijd op de klassieke wijze bewapenen met lichte en zware tanks om opstanden enz te bestrijden niet om echt oorlog te voeren. Naar mijn mening mag men het leger hier in Belgie ook ordetaken laten vervullen en daar bedoel ik mee ze mogen de politie bij staan in de stad. Anders zijn er in Belgie 35.000 die toch niet zoveel te doen hebben. Het respect voor het leger komt dan vanzelf terug omdat de gewone mensen zien wat zij moeten doen en kunnen doen.

Nu wil ik niet zeggen dat men moet gaan voor de afschaffing van een krijgsmacht en de politie en leger samen laten vloeien. Ik wil hier mee zeggen dat het eventueel een onderdeel van de opleiding of zo kan zijn.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

HMS Renown schreef:Nu nog steeds worden overal ter wereld de krijgsmachten afgebouwd met het excuus dat alles modern word. Een voorbeeld de Belgische marine. Na wo2 hadden we 6 begeleiders. Die zijn in de jaren 70 vervangen door 4 begeleiders en begin jaren 90 hebben ze die sterkte nog eens verminderd tot 3. Gelukkig blijven ze nu op 3 steken en hebben ze wat "moderne" oorlogsschepen aangekocht+ ze hebben de helikopters ( waarvan er oorsprongkelijk 10 besteld waren maar de regering heeft deze verminderd tot 8 wegens te duur ) vernieuwd. Wat wil ik hier mee zeggen? We moeten ons niet gaan bewapen met kernwapens. We moeten ons nog altijd op de klassieke wijze bewapenen met lichte en zware tanks om opstanden enz te bestrijden niet om echt oorlog te voeren. Naar mijn mening mag men het leger hier in Belgie ook ordetaken laten vervullen en daar bedoel ik mee ze mogen de politie bij staan in de stad. Anders zijn er in Belgie 35.000 die toch niet zoveel te doen hebben. Het respect voor het leger komt dan vanzelf terug omdat de gewone mensen zien wat zij moeten doen en kunnen doen.

Nu wil ik niet zeggen dat men moet gaan voor de afschaffing van een krijgsmacht en de politie en leger samen laten vloeien. Ik wil hier mee zeggen dat het eventueel een onderdeel van de opleiding of zo kan zijn.
Een oorlog met Duitsland is nog realisischer dan dat je het leger nodig zal hebben om opstanden te bestrijden.
Het leger heeft daar geen materiaal voor en is daar niet op geraind. En mensen met ordetaken zijn niet zo populair, dus ik denk niet dat ze daardoor erg veel respect zullen krijgen...
Plaats reactie