De meest slechte Nederlander?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Roel R. schreef:Dat is werkelijk bijzonder grote onzin,

Karremans was aan handen en voeten gebonden, er kwan 0,0 steun van hogere regionen. Dit is een grove belediging voor iedere soldaat die in Sebrenica gediend heeft,

Verdiep je in het conflict, lees de boeken eens die er over geschreven zijn !
maar ze hebben wel geholpen die mensen de bussen in te douwen ze hadden nooit karremans moeten aanstellen ooit de trainingsvideo gezien uti 1993 uit duitsland...karremans deed het zelfde als in sebrenica...maar je heb gelijk, ik heb het proces niet goed gevolgd en dat ga ik zeker wat beter bestuderen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het waren een aantal Nederlanders tegen een overmacht strijders, zowel serven als moslims.

De Nederlanders zaten daar zonder goede geweld instructie en zonder oa de beloofde luchtsteun. Karremans en zijn soldaten zijn volledig vrij verklaard van blaam achteraf. Zelf voelen ze die schuld toch, getuigen daarvan is het hoge zelfmoord aantal..
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Roel R. schreef:Het waren een aantal Nederlanders tegen een overmacht strijders, zowel serven als moslims.

De Nederlanders zaten daar zonder goede geweld instructie en zonder oa de beloofde luchtsteun. Karremans en zijn soldaten zijn volledig vrij verklaard van blaam achteraf. Zelf voelen ze die schuld toch, getuigen daarvan is het hoge zelfmoord aantal..
Dat ze zijn vrijgesproken wist ik niet, dat ze in Sebrenica mochten ze niet schieten dat wist ik wel. Is het niet zo dat karremans is gevlucht ofzo...
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Karremans is niet gevlucht.
De Nederlanders daar zijn gewoonweg onder de voet gelopen. DutchBat beschikte slechts over lichte infanterie eenheden en YPR's terwijl de Serviers zware tanks in de strijd brachten. Toen Karremans aan de hogere VN Leiding luchtsteun aanvroeg kreeg hij deze niet.
Op de verhoren voor de parlemetaire enquete commissie heeft hij letterlijk gezegd:' Als ik (zware) tanks had gehad, had ik ze ingezet.'
Daarnaast schijnt de Enclave Srebrenica tactisch zeer ongunstig te hebben gelegen voor verdediging. Dat is een reden waarom onder andere de Canadezen hebben geweigerd er soldaten heen te sturen.
Nederland ging toch, zonder goede rugdekking of exit strategie en toen ging het mis. Dit is niet de schuld van de Nederlandse militairen aldaar, maar eerder van de politiek die 'onze jongens' daar heen stuurde als een soort prestigeobject en daardoor vrij ernstige blunders beging. Het leek wel of de politiek voor het debacle oogkleppen ophad voor de valkuilen die er voor zorgden dat andere landen weigerden militairen te sturen.

Ik ben absoluut geen Srebrenica kenner, maar dit heb ik gelezen en gezien. Als je de volgende keer zulke uitspraken doet lees je dan eerst even in voordat je valse beschuldigingen uit in dergelijke uitspraken. Zoals Roel al zei hebben de Nederlandse soldaten dat absoluut niet verdient. Respect voor deze mensen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De machteloosheid van VN soldaten in Bosnië is heel goed verwerkt in de miniserie Warriors van de BBC. Deze miniserie is ook te verkrijgen op DVD. Gaat alleen over Engelse soldaten en niet over Nederlandse.

Over de slechtste Nederlander, misschien één van de volgende mensen?
- Murat B
- Meinout Rost van Tonningen
- Richard Klinkhamer (moordenaar van zijn vrouw, hij schreef het een boek over deze moord met als titel "woensdag, gehaktdag")
- Anton Mussert
- Herbertus Bikker
- Pieter Menten (oorlogsmisdadiger)

Hier zit ook vast wel wat bij:
Ibrahim Akasha (vermoord 2000)
Roy Adkins (vermoord 1990)
Magdi Barsoum (vermoord 2002)
Jan Boellaard (de Poes) (Heineken-ontvoerder)
André Brilleman (vermoord 1985)
Steve Brown
Klaas Bruinsma (de Dominee / de Lange) (vermoord 1991)
Stanley Esser (Koekkie)
Marco Eijk (vermoord 2004)
Willem van Eijk (seriemoordenaar)
Jan Femer (de Snor) vermoord 2000)
Volkert van der Graaf (politiek moordenaar)
Willem Holleeder (de Neus) (Heineken-ontvoerder)
Martin Hoogland (vermoord 2004)
Eef Hoos
Cor van Hout (Heineken-ontvoerder, vermoord 2003)
Jotsa Jocic
Hendrik Jut (de kop van Jut)
Sam Klepper (vermoord 2000)
Robert Kok (Mink Kok)
Kobus Lorsé (de Zigeuner)
Aage Meinesz (de Meesterkraker)
Frans Meijer (Heineken-ontvoerder)
John Mieremet
Thea Moear
Henk Orlando Rommy
Charlie da Silva
Michel Stokx (kindermoordenaar)
Etienne Urka
Johan Verhoek (de Hakkelaar)
Maurits de Vries (Zwarte Joop) (overleden 1986)
Hans van Zon (vijfvoudig moordenaar in de jaren '60)
Charles Zwolsman

Bron: Wikipedia
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Warriors is inderdaad aan te raden. Is-ie ook in Nederland op DVD te krijgen?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Sjoerd schreef:Warriors is inderdaad aan te raden. Is-ie ook in Nederland op DVD te krijgen?
Ja, voor 7,99 bij Bol.com, maar waarschijnlijk ook wel bij andere webwinkels.

Bol.com - Warriors
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Lord_Vetinari schreef:J.P. Coen - moordde rucksichtlos inlanders uit in naam van de handel

Van Heutsz - idem dito, maar dan voor het Nederlands Imperialisme

Colijn - deed niets om Nederland uit de Depressie te halen en verlengde zo de ellende van velen.

P. Fortuyn - Zette de polarisatie in Nederland op scherp en wel zodanig dat nu elke scheet van een buitenlander aanleiding is tot ellenlange generaliserende en discriminerende reacties op Internet-brede fora.

Volgens de titel was het wel de meest slechte nederlander maar waarom fortuyn. Hij was de eerste die het beleid afkeurde van het slechte paarse kabinet. (de lange wachtlijsten enz.) Trouwens wat die buitenlanders betreft dankzij fortuyn is het zwijgen gestopt omtrent de hoge criminaliteit onder allochtonen. En dat er nu mensen zijn die discriminerende reacties op Internet plaatsen tja die heb je er nu eenmaal bij maar dat is niet aan fortuyn te verwijten. Voordat fortuyn populair was durfde niemand iets over allochtonen te zeggen of je was al een racist, en gelukkig dat er eindelijk een doorbraak hierin is gekomen maar helaas zijn er nog steeds mensen zoals lord vetinari die het niet willen snappen
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

J86 schreef: Voordat fortuyn populair was durfde niemand iets over allochtonen te zeggen of je was al een racist, en gelukkig dat er eindelijk een doorbraak hierin is gekomen maar helaas zijn er nog steeds mensen zoals lord vetinari die het niet willen snappen
Zou je dat alsjeblieft eens uit willen leggen... wat willen ze niet snappen? Bedoel je de hoge criminaliteit onder allochtonen of iets anders?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Pim Fortuyn heeft gezorgt voor een bepaalde vernieuwing in de politiek. Mede dankzij zijn inbreng zijn bepaalde politici van het toneel verdwenen en zijn er kansen vrij gekomen voor nieuwe mensen. Ook de rechtse standpunten van Fortuyn zijn overgenomen door bepaalde politici. Maar Fortuyn heeft er vooral voor gezorgt dat gewone burgers weer interesse kregen in de politiek. In die zin heb ik respect voor Fortuyn.

Voor- en tegenstanders hebben de persoon Fortuyn echter een bepaalde status gegeven waar ik me niet ik kan vinden. Fortuyn was in mijn ogen niet de messias, de volksheld of de nieuwe minister-president zoals voorstanders beweerden, maar ook niet de nieuwe Hitler, de tweede Janmaat of een gevaar voor de politiek zoals tegenstanders beweerden.

Fortuyn was naar mijn mening absoluut geen slechte Nederlander, de media en zijn tegenstanders hebben dit van hem gemaakt. Maar de verheerlijking van de persoon Fortuyn vind ik ook wat overdreven.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

J86 schreef:
Lord_Vetinari schreef:J.P. Coen - moordde rucksichtlos inlanders uit in naam van de handel

Van Heutsz - idem dito, maar dan voor het Nederlands Imperialisme

Colijn - deed niets om Nederland uit de Depressie te halen en verlengde zo de ellende van velen.

P. Fortuyn - Zette de polarisatie in Nederland op scherp en wel zodanig dat nu elke scheet van een buitenlander aanleiding is tot ellenlange generaliserende en discriminerende reacties op Internet-brede fora.

Volgens de titel was het wel de meest slechte nederlander maar waarom fortuyn. Hij was de eerste die het beleid afkeurde van het slechte paarse kabinet. (de lange wachtlijsten enz.) Trouwens wat die buitenlanders betreft dankzij fortuyn is het zwijgen gestopt omtrent de hoge criminaliteit onder allochtonen. En dat er nu mensen zijn die discriminerende reacties op Internet plaatsen tja die heb je er nu eenmaal bij maar dat is niet aan fortuyn te verwijten. Voordat fortuyn populair was durfde niemand iets over allochtonen te zeggen of je was al een racist, en gelukkig dat er eindelijk een doorbraak hierin is gekomen maar helaas zijn er nog steeds mensen zoals lord vetinari die het niet willen snappen
Voor sommige mensen is ook Hitler geen slecht persoon. Of Stalin. Of Machiavelli. Of Torquemada. Dit soort lijstjes wordt nu eenmaal bepaald door de persoonlijke voorkeuren van mensen. En in mijn persoonlijke mening is de nederlandse politiek er hard op achteruit gegaan door die kale relnicht met zijn loze geblaat zonder oplossingen.

Dankzij dat 'slechte Paarse Kabinet' zijn de wachtlijsten verminderd (Els Borst) en loopt de immigratie terug (Job Cohen), allemaal zaken, waar dit (en het vorige) Kabinet nu de eer voor willen opstrijken.

En wat wil ik er niet aan snappen? Ik denk dat ik iets meer politiek inzicht heb dan jij. En naar mijn mening is de samenleving niet echt gebaat met mensen die klakkeloos Fortuyn lopen na te blaten of de polarisatie, die door Fortuyn verveelvoudigd is, te pas en te onpas gebruiken om hun ideeën te verwoorden.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Ben het toch met kevinP eens....


Hoe weet je dat je meer politiek inzicht heb dan KevinP dan??
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Lord_Vetinari schreef: Voor sommige mensen is ook Hitler geen slecht persoon. Of Stalin. Of Machiavelli. Of Torquemada. Dit soort lijstjes wordt nu eenmaal bepaald door de persoonlijke voorkeuren van mensen.
Aan de hand van de geldende normen en waarden in de maatschappij denk ik dat Hitler en Stalin door het merendeel van de maatschappij als slechte personen gezien worden.
Mensen die Hitler geen slecht persoon vinden, vallen met hun mening buiten het algemene denken en hun denkwijze wordt als extreem opgevat.
Pim Fortuyn kun je naar mijn mening ook niet vergelijken met personen als Hitler en Stalin.
En in mijn persoonlijke mening is de nederlandse politiek er hard op achteruit gegaan door die kale relnicht met zijn loze geblaat zonder oplossingen.

Ik vond deze 'kale relnicht' een opmerkelijk persoon, maar ik kan over zijn politieke vaardigheden slecht oordelen aangezien hij zich nooit heeft kunnen bewijzen in Den Haag. De Nederlandse politiek is in mijn ogen ook zeker achteruit gegaan maar of dit te wijten is aan meneer Fortuyn dat geloof ik niet.
Dankzij dat 'slechte Paarse Kabinet' zijn de wachtlijsten verminderd (Els Borst) en loopt de immigratie terug (Job Cohen), allemaal zaken, waar dit (en het vorige) Kabinet nu de eer voor willen opstrijken.
Het Paarse kabinet was naar mijn mening ook niet slecht maar een zekere vernieuwing vond ik wel noodzakelijk. Ik vind het bijvoorbeeld heel goed dat binnen de PVDA een persoon als Melkert van het toneel is verdwenen. Hij was geen waardig opvolger van Wim Kok.
En wat wil ik er niet aan snappen? Ik denk dat ik iets meer politiek inzicht heb dan jij.
Deze opmerking is dan wel niet aan mij gericht maar ik vind dit een heel kinderachtig argument. In een discussie vind ik iedereen gelijkwaardig, natuurlijk zijn er altijd mensen met meer kennis maar dat zal blijken aan de discussie zelf en hoeft dus niet extra vermeld te worden.
En naar mijn mening is de samenleving niet echt gebaat met mensen die klakkeloos Fortuyn lopen na te blaten of de polarisatie, die door Fortuyn verveelvoudigd is, te pas en te onpas gebruiken om hun ideeën te verwoorden.
De polarisatie is inderdaad verveelvoudigd maar zeker niet alleen door Fortuyn. De problemen in de samenleving zijn de oorzaak van de polarisatie, niet de mensen die deze problemen ter discussie brachten. En inderdaad zijn er vele mensen die Fortuyn klakkeloos napraten, de oorzaak hiervan is ook simpelweg omdat deze man bij velen gewoon enorm populair was en zei wat de mensen wilden horen.

Voor de duidelijkheid ik ben zeker geen aanhanger van de rechtse denkwijze van Fortuyn en heb ook nooit voor de volle 100% achter zijn ideeën gestaan. Ik veroordeel alleen de manier waarop er met de persoon Fortuyn is omgegaan door voor- en tegenstanders.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

en zei wat de mensen wilden horen.
En dat is dus precies wat ik tegen meneer Fortuyn had. Hij heeft best goede dingen gezegd, en ik geloof echt niet dat hij extreem rechts was aangezien zijn partij rechtse en linkse standpunten had maar hij was mij iets te populistisch bezig.

Het kwam (en komt) niet vaak voor (ik stem VVD), maar ik was het zowaar op een gegeven moment met een uitspraak van Rosenmoller eens:' Als je niet meer weet wat je moet zeggen ga je theater zitten maken in plaats van op de inhoud te reageren.' Het feit dat hij daarna kwaad wegliep bewijst wel dat Rosenmoller gelijk had.

Dat soort gedrag kan je je in de oppositie misschien veroorloven, maar niet als je als premier een land in de internationale politiek moet vertegenwoordigen.

We zullen nooit weten of hij al dan niet een goede premier zou zijn geweest omdat een aanhanger van zogenaamd tolerant links hem de kans om zich te bewijzen heeft ontnomen en daarom vind ik dit soort discussies uitermate zinloos en gevaarlijk omdat sentimenten worden gevoed die tot veel narigheid kunnen leiden.

Het hele gedoe rondom Pim Fortuyn heeft wel weer bewezen wat één charismatische persoon die zegt wat de mensen willen horen kan bereiken. In mijn ogen kunnen Nederlanders nooit meer zeggen dat ze niet begrijpen hoe Hitler ooit aan de macht is gekomen want we zijn zelf even vatbaar voor charismatische personen met een aantrekkelijke boodschap...

Het is triest om daaruit te moeten concluderen dat zoiets als Nazi-Duitsland zo weer kan gebeuren maar tevens de reden dat wij er een forum aan wijdden: Hoe aantrekkelijk iets ook klinkt let altijd op en blijf altijd kritisch over de inhoud. Het kan een hoop narigheid besparen.

Ik ben het in deze discussie dus met KevinP eens.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

"slechtste nederlander" CLARENCE SEEDORF :P
COUNT YOUR BLESSINGS.
Plaats reactie