SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Mooie aanwinsten Sander!

Ziet er allemaal netjes uit! 8)
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Mooie helm Sander!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Sander, heb je even per PB een link gestuurd van een prachtige AB liner :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Verzameling

Bericht door asjemenou »

Indrukwekkende verzameling SiNiStEr. Ik heb niet zoveel verstand van Duits (Lufwaffe) maar het ziet er in ieder geval mooi uit.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Bedankt jongens! Heb je PB beantwoord Loek. De jumpliner moet er nog komen maar geld is echt weer even op. Hopelijk komt het er met anderhalve maand o.i.d. een keer van...

En heb verder ook niet zoveel verstand van Russisch asjemenou, ieder z'n ding zullen we maar zeggen. :)
Bedankt in ieder geval voor je compliment, ik doe m'n best! ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Even een wat verlate reactie, maar: mooie aanwinsten Sander! :) Met name de helm is een prachtobject!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Dank Peter, beter laat dan nooit! ;)

In ieder geval hier nog een extra update om jullie te plezieren. Met deze aanwinsten kom ik weer een grote stap in de richting van een complete 82nd. AB trooper en heb ik weer een leuke aanvulling op mijn collectie. Enjoy!!! :)



1.Afbeelding2.Afbeelding3.Afbeelding4.Afbeelding5.Afbeelding
6.Afbeelding7.Afbeelding8.Afbeelding9.Afbeelding10.Afbeelding
11.Afbeelding12.Afbeelding13.Afbeelding14.Afbeelding15.Afbeelding

Foto 1 tm. 4: Mijn nieuwe M43 82nd. AB jas. De jas is gevonden in een huis vlakbij Nijmegen in de richting van Groesbeek en is in goed gebruikte staat. De patch zou origineel ww2 gemonteerd zitten op de jas en hoewel dit over het algemeen moeilijk te bewijzen is lijkt het hier wel zeer waarschijnlijk daar er aan de binnenkant ook nog oude stikselgaatjes te zien zijn van de plek waar de patch eerst heeft gezeten. Deze is netjes verwijderd en de patch is iets verplaatst, waarschijnlijk omdat de patch verkeerd was opgezet. Verder is de patch zelf origineel en hebben de patch en de stiksels van de jas de UV test doorstaan. Verder heb ik ook nog een naam kunnen ontdekken in de jas. Deze is door het gebruik van de jas net als het verhaaltje en de stempel in de nek zeer vervaagd en is nog maar net leesbaar. Het wordt dus nu even onderzoeken of ik deze persoon kan achterhalen. Waarschijnlijk is de naam die erin staat "Peddard" of "Peppard".
Verder zit er geen etiket meer in de jas. Weet ook niet of die er wel in gezeten heeft maar de stiksels zitten er nog wel op die plek.
De Lt. bars heb ik zelf op de jas gedaan daar ik het uniform ongeveer wil samenstellen zoals de 82nd. AB Lt. op de bijgevoegde foto het heeft. Alleen dan met jumpliner in de helm over een tijdje i.p.v. een gewone WS liner.

Foto 5: Een blik US Army shoe polish, nog deels met inhoud.

Foto 6+7: Een US Army vreetblik set. Gedateerd '45.

Foto 8+9: Paratrooper shoulder pads. Gedateerd '44. Waren bedoeld voor paratroopers om zware wapens zoals de browning .30 of een mortier om de schouder te kunnen hangen voor vervoer te voet, zonder last te krijgen van het snijden van de riemen in de schouders door het gewicht van deze wapens.

Foto 10: Luftwaffe kopje. Gevonden in een bunker in Lent, vlakbij Nijmegen. Deze bunker staat er nog steeds.

Foto 11+12: Ik vermoed een vervoersomhulsel voor een granaat ontsteker van een 25 ponder o.i.d. Dacht eerst aan een Duitse 8,8cm. Zunderbuchse. Maar dit leek me onwaarschijnlijk gezien de stempeling en het materiaal.

Foto 13 tm. 15: Een Britse large pack met Britse webbing straps. Gedateerd 1941 en 1942 en geproduceerd door C.B.Co.


Nou dat was hem weer, komt over een paar weken vast weer een updateje aan. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Verdikke! Jij gaat echt snel! Mooi spul man! :)
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ziet er zeer goed uit! enkel zijn je shoulder pads niet origineel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Mooie aanwinsten. Die pads zijn nooit voor airborne troops gemaakt. Die stempel is dan ook een fantasiestempel om meer geld te krijgen.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Heel erg netjes SiNiStEr! :)
Jij bent ook prima bezig!
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Sander, M43 jas is een Specificatie 370-E (13 february, 1945)... Alle kenmerken wijzen hierop. Pas op 13 february, 1945 was dit type klaar voor productie dus dat Groesbeekverhaaltje geloof ik niet echt (/ echt niet :P ). Alle M43's die vóór market garden verstrekt zijn hadden zowiezo khaki lining. Ook zouden er resten van een identification flag moeten zijn. Die rode stempel, is dat een of andere post war markering door een ander land?
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Sander,

Ik twijfel ook aan de M43..
Je zegt dat het jacket in (de buurt van) Groesbeek is gevonden..
Hoe kan er dan in hemelsnaam een stempel inzitten van een Amerikaans bedrijf "Arco Sales Co", mét telefoonnummer etc.. ??
Looks like the seller is honoring his name again.. :roll:

Daarnaast is je shoulderpad ook een fabeltje..
Het is een Pad, Shoulder, M2 en geen Pad, Arm, Wool, Paratrooper..
Deze pads waren niet speciaal voor Paratroopers.. Maar gewoon voor GI's in het algemeen. Wat je er voor de rest over zegt klopt wel..
Ik heb nog nooit zulke orginele pads gezien met een dergelijke stempeling.. Alleen fakes..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Michiel M. schreef: Ik heb nog nooit zulke orginele pads gezien met een dergelijke stempeling.. Alleen fakes..
Pads zelf zijn meestal origineel, enkel de stempeling zelf is fake...
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Pads zien er op zich goed uit, inderdaad.. enkel de stempel is fake.. :( Helaas heeft Loek gelijk wat de M43 jas betreft... het is van een latere pattern.... Loek heeft uitgelegd om welk pattern het gaat en ik moet hem er helaas gelijk in geven. Alles ziet er uit als een Spec. 370-E 13 february, 1945, de donkergroene poplin lining en de stempeling van de gebruiksaanwijzing ipv een label ( die in de eerste specificaties echter niet voorkwamen, maar voor een Market-Garden era jas wel correct zijn ) zijn enkele kenmerken, evenals het model van de borstzakken... Desalniettemin is het een mooie jas, en zeker een mooie aanwinst. Feit is dat AB items link zijn, en als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo... Een vroeg type M43 jas is echter niet erg lastig te vinden, mocht je het correcte model zoeken. De rigger modified M43 broek is echter een heel ander verhaal, de broeken die doorgaans worden aangeboden zijn óf postwar modified ( fake zakken op een orginele M43 broek ) óf Korea vintage...
Daar is 'ie weer!
Gesloten