Medaille Displays

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Medaille Displays

Bericht door Luc J. »

Forum-Leden,

Hebben jullie misschien een leuk idee voor me hoe ik mijn medailles kan opstellen?
Ik wil ze graag in een kasje met glas ervoor maar ik vind zoiets niet.
Weten jullie waar zulke dingen te koop zijn?
Of misschien een tutorial hoe je er zelf een maakt?

Alle informatie is welkom!
Alvast Bedankt!

Mvg Luc
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Kijk eens naar de verzamelingen van Auke en Nico Roelofs. Zij hebben erg mooie display-borden..

Dit zegt Auke over zijn borden:
Auke schreef:De medailles hebben pinnetjes aan de achterkant en hangen aan schroefjes. De ordes hebben bijna allemaal een schroef aan de achterkant, en voor hen heb ik gaten geboord. Ik heb ook nog een bak met een lading dubbele medailles, Mongoolse medailles, batons, insignes en medailles zonder vijfhoekige hanger.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

je kan ze ook op van die speciale standaartjes gebruiken:)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Mijn vader is stofveerder geweest, hij heeft zoiets dergelijks al eens gemaakt voor een buurtgenoot, die oude lepeltjes verzamelde.

Hij haalde een bak bij de slijterij, waar, ik geloof, 3 flessen wijn in kunnen waar dan een houten deksel opgaat. (geloof dat je die houten deksel tussen gleufjes er op kan schuiven) de zelfde bakjes gebruikte in voor modelbouw :P.

Snij een dik stuk en stevig piepschuim uit en maak de vormen van de medialles erin, deed me vader dus voor de lepeltjes. bekleed het piepschuim met fluwelen stof. Leg het piepschuim(wat natuurlijk op maat is van de bak) in de bak, haal een passend stuk glas en schuif deze erin. En leg je medailles erin.

Eventueel ben ik bereid om van deze houten bakken op te sturen, geloof dat ze een 8 euro per stuk zijn, met 10% korting :) (slijterij zijn onze buren)
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Bedankt voor de informatie Viny!
Ik spreek je nog wel op msn erover :)
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hou echter in de gaten dat houtsoorten bewerkt kunnen zijn met stoffen die schadelijk kunnen zijn. Daarnaast kan stof of piepschuim ook je materiaal beschadigen. Hang een kastje niet in het licht, want dan verkleuren je lintjes. Ook met papier en karton moet je uitkijken. Dit kan zuren bevatten.
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Roel R. schreef:Hou echter in de gaten dat houtsoorten bewerkt kunnen zijn met stoffen die schadelijk kunnen zijn. Daarnaast kan stof of piepschuim ook je materiaal beschadigen. Hang een kastje niet in het licht, want dan verkleuren je lintjes. Ook met papier en karton moet je uitkijken. Dit kan zuren bevatten.
Sorry voor off-topic maar is glas wel veilig? In de zin dat er geen zuren of andere schadelijke stoffen in zitten?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Voor zover ik weet wel. Glas kan echter wel zorgen voor extra warmte in het kastje waardoor stoffen, dampen etc kunnen ontstaan. Ook moet je uitkijken waarmee je het glas zuiver maakt. Stel dat je iedere week het glas met een of ander chemisch goedje zuivermaakt aan binnen en buitenzijde, dan kan dat problemen opleveren.

Er is overigens ook museumglas te krijgen. Dat laat niet zo veel straling door.

Uiteindelijk is geen licht het beste...
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Roel R. schreef:Voor zover ik weet wel. Glas kan echter wel zorgen voor extra warmte in het kastje waardoor stoffen, dampen etc kunnen ontstaan. Ook moet je uitkijken waarmee je het glas zuiver maakt. Stel dat je iedere week het glas met een of ander chemisch goedje zuivermaakt aan binnen en buitenzijde, dan kan dat problemen opleveren.

Er is overigens ook museumglas te krijgen. Dat laat niet zo veel straling door.

Uiteindelijk is geen licht het beste...
Mijn dank voor het informatieve antwoord :) En met de hoeveelheid licht valt het bij mij gelukkig mee(hoop ik :) ) want, ik heb m'n vitrinekast uit de zon en niet in de buurt van een raam o.i.d.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Er zijn een aantal dingen waar medailles niet tegen kunnen, waaronder licht, stof, hout, karton, papier, vilt en PVC. Voorkom in ieder geval dat je display direct in het zonlicht hangt, want anders zijn eventuele lintjes, foto's en documenten binnen een paar jaar verbleekt. Gewoon licht is ook niet ideaal, maar het is acceptabel. Eigenlijk moet je, zoals Roel al schreef, speciaal museumglas hebben.

Ook zijn er van die bekende plastic medaillehoudertjes die leuk staan in een vitrinekast. Het nadeel daarvan is dat je medailles zo snel stof verzamelen. Stof bevat zuren die je medailles ook aan kunnen tasten. En het ziet er niet uit natuurlijk. Een dichte display / bord / bak / kast / whatever laat amper stof binnen, wat beter is voor de medailles en ook niet van binnen schoon gehouden hoeft te worden.

Gebruik ook liever geen hout, karton, papier of vilt als achtergrond. Deze materialen stoten gassen uit die schadelijk zijn. Er zijn ook van die bekende plastic hoesjes waar je je medailles in kunt bewaren. Zorg dat die hoesjes geen PVC bevatten, want dat is ook schadelijk voor je medailles, zeker wanneer de hoesjes in een warme ruimte liggen.

Links een PVC-hoesje, rechts een hoesje zonder PVC.

Afbeelding

Ik zou dus voor een display met een glasplaat kiezen. Wat voor één hangt af van wat je erin doet en of je een beetje handig bent. Ikea ofzo zal wel wat geschikts hebben met een openklapbare voorkant. Verder kun je de medailles aan de achterwand vastmaken, maar ook op zoek gaan naar een display met een soort foam erin wat de medailles tegen de voorkant aan duwt en ze zo op hun plaats houdt.

En dit is de mijne (wat ben ik toch een tekentalent):

Afbeelding

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Ik heb al iets moois bij Ikea gevonden hiervoor, maar met jullie tips ga ik zeker nog iets doen! :)
Bedankt!
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Kijk daar hebben mensen wat aan. Netjes en bedankt Auke.

Gebruik jij ook UV tegenhoudend glas? Ik zit daar nog mee te kijken hoe ik dat moet gaan doen.

Als het goed is bestaat er ook een soort van laag die je op de ramen kan doen ( soort doorzichtig folie) . Dit houd ook verkleuren tegen. Weet iemand daar misschien iets meer van?

Auke als het niet te veel gevraagd is kan je dan wat meer foto’s van je display posten? Hoe kan die bijvoorbeeld open ect. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Nee, ik heb doodgewoon glas gebruikt. Hier nog een paar fotootjes:



De display met de ordes:

Afbeelding
Afbeelding

Met de bovenkant los:

Afbeelding
Afbeelding

Met het glas half omhoog:

Afbeelding

De display met de medailles:

Afbeelding

En de zooi die nog geen display heeft (komt nog):

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Bedankt Auke. Netjes gedaan.
Plaats reactie