Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik zal zeker foto's plaatsen, het binnenwerk is niet om over naar huis te schrijven, maar er staat wel een CM29 stempel, en dat moest ik nu net hebben.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

en dat ziet de rest ook, 100 dollar en nog ruim 4 dagen te gaan.
Heeft wel wat klappen gehad op de rand. Maar met het vilt in deze staat is wel appart.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik vraag me al een tijdje iets af, de laatste tijd zie ik steed vaker van die BB helmen met een (meestal) gele streep onderaan. De verkopers verzinnen de meets uiteen lopende verkooppraatjes, Ik wil nu wel eens weten wat dit nu echt zijn. Zijn het inderdaad BB helmen, ze hebben allemaal de grijze bb kleur en een BB binnenwerk, maar wat betekenen die strepen dan?
Hier een paar voorbeelden:
Afbeelding
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Hoi Johny Frost,

Die helm rechtsboven op de foto is mijn helm,en heb er ook bijstaan gebruikt waarschijnlijk gebruikt door de BB.Heb dinsdag het boek van Kevin De Joode binnengekregen (De Nederlandse Stalen helm 1916-1946,superboek overigens!) en daarin word t ook bevestigd dat ze door de BB zijn doorgebruikt en voorzien van een nieuw binnenwerk.Dus heb wat dat betreft niets verzonnen :)

Groeten,Patrick
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Dit vind ik een vrij apparte helm je ziet aan de voorkant door het zwart wat groen zitten en er zit een stempel in de helm het is een legerhelm geweest dus,maar aan de binnekant zie je niks meer van het groen of een zwarte kleur het is een soort grijs het binnewerk is er nooit uitgeweest.
Iemand een idee waar deze helm ooit voor gedient heeft?


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

patrickh schreef:Hoi Johny Frost,

Die helm rechtsboven op de foto is mijn helm,en heb er ook bijstaan gebruikt waarschijnlijk gebruikt door de BB.Heb dinsdag het boek van Kevin De Joode binnengekregen (De Nederlandse Stalen helm 1916-1946,superboek overigens!) en daarin word t ook bevestigd dat ze door de BB zijn doorgebruikt en voorzien van een nieuw binnenwerk.Dus heb wat dat betreft niets verzonnen :)

Groeten,Patrick
Mooi boek inderdaad. In eidergeval een van de vier verkopers heeft er een heel broodje aap verhaal van gemaakt. Maar Patrick, weet jij wat de gele streep betekent?
@Jasper: de helm is geloof ik van de vorm m38(of m27) kan ik effe niet zien. Ben ik blind of staat er geen jaartal achter de CM stempel??
De helm is waarschijnlijk in of na de oorlog door gebruikt door NS LBD politie brandweer of weet ik wat :wink: Kun je eens een foto van de zijkant plaatsen? om te zien welk model het is, k heb nooit een m38 met CM gezien, maarja wie ben ik.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ja er staat wel een jaartal in kon het niet goed op de foto krijgen jaartal is 1934.

hier een foto van de zijkant


Afbeelding

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Met het jaartal moet het dus een m27 zijn(maar aan de vorm lijkt mij dit een m39 :? ), maar hoe het komt dat hij grijs is van binnen....weet ik niet. ik denk dat het binnenwerk er toch ooit uit is geweest, dit moet haast wel, de nagels van de kinriem zijn ook anders. Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen, misschien iemand anders?
Ik ben bang dat het gewoon een of andere(na oorlogse) potlitiehelm is die is voor zien van een vooroorlogs binnenwerk. :(
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

de biezen op de bb helmen in combinatie met een kleur hebben betrekking tot de rang en functie van de drager. wat nou wat is, weet ik niet. wel iets om uit te zoeken.
vwb de grijs/zwarte m38, vind ik het wel apart. cm stempel met 1934 terwijl deze helmen naar mijn weet vanaf 1938 werden gemaakt. dat grijze kleur zou marine kunnen zijn, maar volgens mij zijn deze helmen nooit door het leger gebruikt. als het marine is, dan zou het de militaire binnenwerk mogelijk kunnen verklaren. heb niet eerder dit gezien, m38 met militaire binnenwerk. ik hoor steeds vaker dat de m38 door knil is gebruikt, maar hier heb ik nooit bewijs van gezien. de knil helmen zijn toch echt anders, ik heb er een in bezit. maar goed, ook ik heb de wijsheid niet in pacht en zit er wel eens naast. wel wat om even uit te zoeken.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Jonhy Frost schreef:Met het jaartal moet het dus een m27 zijn(maar aan de vorm lijkt mij dit een m39 :? ), maar hoe het komt dat hij grijs is van binnen....weet ik niet. ik denk dat het binnenwerk er toch ooit uit is geweest, dit moet haast wel, de nagels van de kinriem zijn ook anders. Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen, misschien iemand anders?
Ik ben bang dat het gewoon een of andere(na oorlogse) potlitiehelm is die is voor zien van een vooroorlogs binnenwerk. :(
Nee denk niet naoorlogs daar je ook nog wat resten van de origineele groene verf ziet zitten.Mischien was het binnewerk in die tijd wel kapot en heeft men er een andere ingezet zou allemaal kunnen.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Jasper J schreef:
Jonhy Frost schreef:Met het jaartal moet het dus een m27 zijn(maar aan de vorm lijkt mij dit een m39 :? ), maar hoe het komt dat hij grijs is van binnen....weet ik niet. ik denk dat het binnenwerk er toch ooit uit is geweest, dit moet haast wel, de nagels van de kinriem zijn ook anders. Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen, misschien iemand anders?
Ik ben bang dat het gewoon een of andere(na oorlogse) potlitiehelm is die is voor zien van een vooroorlogs binnenwerk. :(
Nee denk niet naoorlogs daar je ook nog wat resten van de origineele groene verf ziet zitten.Mischien was het binnewerk in die tijd wel kapot en heeft men er een andere ingezet zou allemaal kunnen.

mvg
Die kleur groen die op jouw helm te zien is zie je normaal gesproken niet op een M27...
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Dat zou best kunnen loek maar deze helm is niet normaal wel leuk om uit te zoeken :wink:

Mischien heeft men deze helm toen toch die kleur gegeven ik weet het ook niet :P

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Nou, veel succes met uitzoeken, meld het als je het weet(k ben benieuwd, stel je voor, een marine helm :P ), iedereen kan hier nog wat van elkaar leren. Dutchhelmets, bedankt voor de info over de BB helmen, mijn verwachtingen klopten.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Wat betekent BB?
Plaats reactie