Hersteller und Ausfuhrung Mauser K98??

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Hersteller und Ausfuhrung Mauser K98??

Bericht door Miller »

Hallo,
Ik heb hier een K98 karabijn uit 1942(?) en deze heeft een paar stempels waar ik niet uitkom.

Allereerst de Hersteller: LL in sierletters. Eronder 42, dus dat is dan het bouwjaar, denk ik.
Afbeelding

de 42 eronder:
Afbeelding

En dan het voor mij meest gekke: Model 98 in Gothische sierletters??
Afbeelding

Overzichten v/h wapen zelf:
AfbeeldingAfbeelding

Also,
- Welke Hersteller is LL ?
- Waarom Model 98 in Gothisch schrift?
- Is dit een speciale uitvoering ofzo?

Alle info is welkom. Heb al op een paar K98-sites gezocht, maar kan hierover verder geen info vinden.

Alvast bedankt!
Miller

(N.B. Wapen is geheel volgens de Nederlandse wetgeving onklaar gemaakt)
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Hoi,

De markering is 'CE' en werd gebruikt door J.P. Sauer & Sohn.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

vlim schreef:Hoi,

De markering is 'CE' en werd gebruikt door J.P. Sauer & Sohn.
Hoi, weet je dat zeker?? Ik kan er alleen maar LL uithalen......
Geen E of C...

Iemand meende ook al dat het een SS wapen moest zijn... :?: :?:
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Google maar eens op 'CE' en JP Sauer. Het zijn schrijfletters, vandaar dat ze nogal op een L lijken.

Ook de waffenamtstempel (37) komt overeen met het waffenamt wat de afname van Sauer controleerde.

SS = totale onzin.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Okay, bedankt zover!

SS is totale onzin, wist ik... :P

Maar, waarom Model 98 in gothische letters? Weet jij dat misschien ook?
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Mod.98 is alleen de typeaanduiding en de reden voor het Frakturschrift is lastig. Als niet gespecificeerd werd hoe de belettering eruit moest zien, zullen ze zelf gekozen hebben voor een variant.

Ik betwijfel dus of er een dieper liggende achtergrond dan 'tja, we moesten iets' achter zit. Voor het zelfde geld hadden ze nog een bruikbare 'mod' stempel op de plank liggen. De 'Fraktur' stijl is trouwens lang in gebruik gebleven, zeker voor officiele doeleinden.

De stijl van de belettering wisselde trouwens regelmatig. De slag/pers/rol-stempels hebben een beperkte levensduur en moeten dus regelmatig worden vervangen. Aangezien het maken van die stempels handwerk is, kom je nogal wat variaties tegen.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

De letters zijn inderdaad "ce" in kleine letters. Deze staan in cursief schrift wat betekend dat het een vroeg 1942 kar is. Later dat jaar stonden deze nl in regulier schrift. De voorste band op deze mauser klopt niet want de originele hoort een gefreesde "H" type band te zijn.
Ook moet de kolfplaat "cupped" zijn. Maar ik denk dat de kolf daarom niet nummergelijk is. Dat is dus geen platte zoals we in de vroegere modellen zien.
De stempels in gothische letters is een typisch kenmerk van JP Sauer und Sohn wat ze hebben gebruikt tot ik meen 1944.

Je reciever is overigens gecontroleerd door de beamte van "Braunschweigische Blechwarenfabrik GmbH" ,uit Braunschweig dus.

Ik zou alle stempels nog eens nakijken om precies te weten waar het vanaf komt. (als je hem nog uit elkaar kan schroeven zou helemaal leuk zijn)
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Ik denk dat je de stempel verkeerd leest. Het is WaA 37, niet WaA 57.

WaA 37 is geassocieerd met o.a. Sauer en Haenel in Suhl.

WaA 57 is de Blechwarenfabrik in Braunschweig, die de blikjes voor de K98 reinigingssets maakte.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Het is een beetje onduidelijk maar als ik mn documentatie er op nasla lijkt me 37 inderdaad waarschijnlijker :wink: .
Volgens de tijdsperiodes had het ook Heanel waffenfabrik kunnen zijn maar in combinatie met de ce stempel ben ik het roerend met je eens. Gewoon sauer.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Mijne Heren,

Tot zover al erg bedankt voor de info. Ik zal hem een dezer dagen eens uitelkaar schroeven, en de verschillende onderdelen en nummers fotograferen.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Plaats reactie