welke helm is dit?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
boxie
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2004, 23:45
Locatie: belgie erpe-mere

welke helm is dit?

Bericht door boxie »

Heb vandaag een helm gekregen, ik weet enkel dat het een russische is en hoogst waarschijnlijk na ww2 maar kan er mij iemand zeggen welk type het juist is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Het is geen russische maar een naoorlogse duitse helm (DDR) :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Om precies te zijn een Oost-Duitse helm, (DDR ;) ), van de NVA, National Volks Armee. Oftewel het Nationale Volksleger. De DDR werd geleid door de Sovjet Unie.
Waarde van deze helm met netje? Zo'n 20-25 Euro.
Deas Gu Cath
boxie
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2004, 23:45
Locatie: belgie erpe-mere

Bericht door boxie »

ah ok, dank u. 25 euro is niet slecht . Iemand interesse om hem te kopen?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Daarvoor kan je een topic openen in het marktplaats onderdeel :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Russische nope van Oost-Duitsland, Duitse Democratische Rebupliek is gesticht in 1949 zodus niet Oorlogs.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ehh.. dat was geloof ik al gezegd... :roll:
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Ow, sorry had te snel naar beneden gescrollt.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Volgens mij stamt het ontwerp wel uit eind '44 of begin '45.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb ook wel eens gehoord dat dit eigenlijk het Duitse ontwerp was voor de M45 helm die vanwege de capitulatie nooit verder is gekomen dan de ontwerpfase. Na de oorlog is dit ontwerp echter in gebruik genomen door het NVA(van de DDR).

Kan dit echter niet met zekerheid zeggen of het ontwerp van de M45 helm inderdaad deze helm betrof.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Ja, ik heb dit ook al eens gehoord van een bevriende nva reenacter.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: welke helm is dit?

Bericht door asjemenou »

boxie schreef:Heb vandaag een helm gekregen, ik weet enkel dat het een russische is en hoogst waarschijnlijk na ww2 maar kan er mij iemand zeggen welk type het juist is?
Inmiddels heb je al begrepen dat dit geen Russische helm is en dat het dus een Oost-Duitse helm is. Om precies te zijn is het een M56/74. Het laatste model helm die in gebruik was bij het Oost-Duitse leger.
Wel frappant dat als men iets niet snel genoeg kan identificeren dat het dan wel Russisch (WOII) zal zijn! Ik hoor en lees deze bewering zo vaak. Of dat Russische WOII helmen zo makkelijk te vinden zijn!!! Voor een voorbeeld van een 200% originele Russische WOII helm, zie http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=11994
Over de Oost-Duitse M56/74 helm is het volgende te zeggen. Het ontwerp van deze helm dateert inderdaad nog vanuit WOII. Het zou de M45 moeten worden maar de helm is dus niet meer door de Nazi's ingevoerd of gefabriceerd. Met andere woorden, zo'n helm kan dus ook nooit een WOII uitgave zijn. De Oostduitsers hebben dit model helm in 1956 voor hun eigen strijdkrachten ingevoerd. Men greep dus inderdaad terug op een Nazi ontwerp uit WOII. Men deed dit omdat men in het Warschau Pact een eigen identiteit wilde behouden. Veel overige Warschau Pact landen namen de Russische SSch-40 helm (of een eigen variant daarvan) over.
Als het goed is staan er slagletters in de helm geslagen. Kan je zien welke dit zijn? Zo kan je namelijk zien of dat de stalen helm een doorgebruikte M56 is of dat het een nieuwere M56/74 is. Al vermoed ik wel dat het een M56/74 is. Het helmnetje is ook Oostduits dus dat hoort wel bij de helm.
Een waarde wil ik niet toekennen aan de helm. Hij is jammer genoeg niet echt in een mooie staat meer.
Plaats reactie