Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Bericht door Madman »

hoi Johney Frost,

Bijgaande foto's van de 2 helmen die ik heb, ik heb ze vandaag pas voor het eerst met elkaar vergeleken en zag nu pas dat het 2 verschillende helmen zijn! Beide helmen hebben helaas niet meer de originele kleur en de groen ook geen binnenwerk, ik heb er als jochie van 15 zelf een voor gemaakt naar voorbeeld van een originele. Kunnen jullie mij zeggen wat wat is?


Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Mathieu. :)
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

de zwarte is een m27 en de ander is een m34. stuur maar een aantal foto's van de binnenwerk,vooral van de zwarte. dan kan ik mogelijk vertellen waar die (na?) de oorlog is gebruikt.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Jonhy Frost schreef:
gamer0004 schreef:Volgens mij zijn er van de Nederlandse legerhelmen eigenlijk 2 groepen: de ene groep lijkt een beetje op de Engelse helmen en de andere groep heeft een plaat.
Beide groepen hebben ook weer 2 modellen: bij de 1e groep de M.16 en de M.22, bij 2e groep de M.28 en M.34.
De precieze verschillen tussen die modellen weet ik niet.
Op http://www.leger1939-1940.nl staan er in ieder geval een paar.
Het klopt ongeveer wel wat je zegt, gamer. Die wat jij op de een engelse helm vind lijken is inderdaad de M16, er zjin vier soorten M16 helmen, M16-M16 B C &D. M16-M16B-M16C zijn zogoed als het zelfde op een paar gaten na(ventilatie gaten en riemsleuven). De M16 D wordt ook wel de M22 genoemd, terwijl hij pas van af 1926 werd geproduceerd :? maar ja, dit was zeg maar een M16 C met omgekrulde rand.
Dan gaat in 1927 de M27NM(model1927 Nieuw model) in productie. Er waren een aantal klachten over de M27, er kon niet getelefoneerd worden met de helm op, en aan de kust veroorzaakte de wind een vervelende ruis, waardoor de soldaten elkaar niet goed konden verstaan(er zullen nog wel meer klachten zijn geweest) daarom besloot de legerleiding een nieuwe helm in productie te laten gaan: de M34. Morgen komt er als het goed is een M27 binnen, ik zal dit weekend eens mooie foto's maken van de verschillen tussen M27 en M34(deze zijn ook te vinde op de site van Dutchhelmets). Ik hoop zo genoeg info te hebben gegeven.
Op leger 1939-1940 staat er in de vliegerhelm ook een rode cm stempel.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Inderdaad Alex, had ik nog niet gezien.
@Madman; is dat hoe een kale m34 uit ziet :? Dat is toch verf hé, dat goud?
dutchhelmets schreef: je leert snel johny frost.
Thanks, maar dat is ook de bedoeling he heir op het forum(was het op school ook maar zo :P )
p.s. heb net een m38 zonder sleuf achter gekocht. die miste ik nog :)
Dat is mooi, die helmen worden door anderen ook wel 'naar het KNIL model' genoemd(ook de m38 helmen met sleuf), maar wat het nu precies is, moet ik nog eens uitzoeken.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Bericht door Madman »

Goede morgen,


Dank voor jullie reacties!! @ Dutchhelmet, in de groene helm zat geen binnenwerk toen ik hem voor 5 gulden kocht. Ik heb er toen maar zelf en gemaakt. Op de m-34 zit geen verf, aan de binnenkant zit nog wel groene verf. Het binnenwerk is zwart, een cm stempel heb ik niet kunnen vinden.
Weten jullie misschien waar ik de juiste kleur verf kan vinden voor beide helmen? Overigens heb sommige piloten in mei 1940 missies gevlogen met een m-27/m-34 helm op!! Zal niet echt makkelijk geweest zijn lijkt mij zo. Laatste vraagje , waren de luchtvaart afdeeling helmen grijs? Een tijdje geleden stond er een te koop op marktplaats die grijs was.

Met vriendelijke groet,

Mathieu :D
http://www.fokker-g1.nl
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Madman schreef:Goede morgen,


Overigens heb sommige piloten in mei 1940 missies gevlogen met een m-27/m-34 helm op!! Zal niet echt makkelijk geweest zijn lijkt mij zo. Laatste vraagje , waren de luchtvaart afdeeling helmen grijs? Een tijdje geleden stond er een te koop op marktplaats die grijs was.

Met vriendelijke groet,

Mathieu :D
http://www.fokker-g1.nl
En waar luid jij dat aan op? Ben benieuwd! Ik heb zelf zown helm, maar bijna geen info en al helemaal geen fotos ervan kunnen vinden op internet.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

iemand een idee waarom sommige nl helmen zwart van binnen zijn en van buiten de origineele groene kleur hebben verandereden de helmen ook wel eens van fuctie,ik hoorde van iemand dat ze van binnen zwart werden geverft om warmte van de zon tegen te gaan ofzo?
Iemand een idee hoor het graag.


mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Zie jij die helmen vaker? Kan het niet zijn dat die helm van de buitenkant is ontdaan van de verf? want een andere reden kan ik me niet bedenken.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

dit is die hospik hel van binnen dus zwart met bruin lederwerk
iemand een idee?
Buiten is ie dus origineel groen.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
de buitenkant van de helm

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Jasper, jou vraag kan ik, zoals al gezegt op msn, helaas niet beantwoorden. Ik ben bang dat de helm niet vooroorlogs is.

Hier voor Madman, duidelijk de verschillen tussen de M27(links) en de M34(rechts):

Afbeelding

(dit zijn wel beide helmen in mijn bezit :) )
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

er word veel gekloot met de nl helmen, jammer genoeg. een helm die zwart is van binnen en groen van buiten zijn dus helmen waar "iets" mee is. of het zwarte verf is eraf gehaald, of er is weer een laag groene verf erover gesmeerd. Jasper J, ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben bang dat jou helm er een is wat mee gesjoemeld is. dit soort helmen, m38, zijn namelijk niet door het leger gebruikt maar door civiele diensten. binnenwerk is na-oorlogs en niet militair. er is duidelijk moeite voor gedaan om de helm te verouderen. je kan heel goed de groene druipers bij de ranselriemsleuf zien. sorry, maar ik heb heel sterk de indruk dat jou helm vals is. dat had ik al toen ik hem op marktplaats zag staan een tijd geleden.
er is inderdaad weinig bekend over de vliegers helm. ik weet wel dat er een model is wat m40 wordt genoemd. dat is een m34 met een lederen motorrijdershelm erin verwerkt. deze helmen zijn volgens mij echter nooit uitgereikt vanwege de duitse inval.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Bedankt voor de reactie de verzamelaar waar ik hem van heb ken ik toevallig goed ga maar eens even praten met deze meneer .
bedankt iniedergeval jammer dat er zoveel gerommelt word.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Ik heb niet gek veel Nederlands spul, wel twee leuke helmpies, de eerste is van m'n overgrootopa geweest, was bij de politie (helm mogelijk ook in WO-2 gebruikt) De tweede heb ik gister gekocht.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nummer 2:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De helm lijkt op de eerste 2 foto's donker en glanzend maar heeft overall de kleur als op de derde foto.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

dutchhelmets schreef: sorry, maar ik heb heel sterk de indruk dat jou helm vals is.
Dat dacht ik ook.
er is inderdaad weinig bekend over de vliegers helm. ik weet wel dat er een model is wat m40 wordt genoemd. dat is een m34 met een lederen motorrijdershelm erin verwerkt. deze helmen zijn volgens mij echter nooit uitgereikt vanwege de duitse inval.

Hier kan ik je meer over vertellen :) Deze helm is op 29 april 1940 ingevoerd, lijkt mij niet dat er nog veel motorrijders zijn die die op hebben gehad(of het moet al de datum zijn dat ze zijn uitgerijkt aan de troepen). Door de helm kwam de leren valhoed te vervallen, alleen de motorrijders die in de eerste drie maanden van hun opleiding zaten droegen nog de valhoed.Volgens mij is er niet bekend hoeveel exemplaren zijn geproduceerd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ben er misselijk van jongens heb me laten bedotten voor de eerste keer :shock:

mvg
Aude Audenda
Plaats reactie