Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dimi Helaas moet ik je terleur stellen dit type Daimon 2361 logo komt uit 1959/60 Er is wel een type 2361 uit 1938 zoals afgebeeld uit de katalogus van 1937 maar daarvan staan de letter in twee delen op de lamp zie afbeelding voor vergelijk.Daimon heeft enorm veel varianten gemaakt maar zonder de oude katalogi kom je er bijna niet uit.Zodra het zeskant op een Daimon lamp staat met de telegrahen Bliz dan gaat het altijd om een lamp vanaf 1936..goed onthouden dus!

Racefiets, het verslag op de NVBMB gaat niet over een Daimon lamp maar over twee stempels in een Ennwell SS zaklamp.... Jan de Jonge ken ik niet.

De rechterlamp is uit 1938 en valt onder nr 2200 - 2251 serie en daarna komt de 2361 met een gewijzigd logo.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Misschien een keertje een idee om als je in de buurt van Hoogerheide komt er eens een stopje te maken. Zijn museum is op zich best de moeite waard. Hij heeft heel veel klein materiaal en ik weet dat hij vroeger zeker een 20tal verschillende lampen had. Je moet er over het algemeen wel rekening mee houden dat hij nogal kan praten en dat je er over het algemeen langer zit dan vooraf gedacht.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik zal nog even deze Pertrix zaklamp de nr 667 extra toelichten deze Pertrix word vaak als 2WO zaklamp verkocht maar is pas in vanaf 1950 voorgesteld in de vernieuwde Pertrix katalogus zie daarin bijgaand het gehele pertrix programma zo ook de nr 666 deze word ook wel eens als 2WO zaklamp aangeboden .En zoals al eerder gemeld zie ik nog regelmatig op e-Bay dat deze lampen vekocht worden voor 2WO Wehrmacht zaklamp en zijn dan soms gestempeld met WaA en gaan dan voor 20/30 tot Max 60 $ weg meestal aan bieders uit USA ,Italie,Spanje,Finland ..ect.

Deze lamp is in genoemde tijd gebruikt door de Politie ''BB'' en andere overheidsdiensten vanaf de periode 1950 toen is deze voor het eerst voorgesteld de politie had hem in het zwart....Er zijn er milioenen van gemaakt na de oorlog en dat blijkt ook wel wand ze worden soms met 10/30 stuks te gelijk aangeboden ....ook niet meer vergeten dit is geen oorlogs zaklamp... tevens bijgaand de originele batterij uit dezelfde periode.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 05 dec 2007, 12:11, 4 keer totaal gewijzigd.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Alweder zeer nuttige info. Jouw antwoord ontgoocheld me omdat ik me dus laten bedotten heb, anderzijds kunnen ze me dus nu niet betrappen op het uitstallen van een na-oorlogse lamp bij de rest van mijn verzameling.

Van zodra ik mijn andere twee gevonden heb post ik ze hier nog wel.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nog enkele Ennwell zaklampen die voornamelijk door de SS en ook wel Wehrmacht gebruikt zijn (zie afbeelding).....deze vind ik een van de meest fraaiste duitse Wehrmacht zaklampen kijk en overtuig zelf.deze zijn in 4 tverschillende type gemaakt gestempeld vanaf 1941-1944.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NB:Om verwarring te voorkomen is even extra uitleg nodig....de laatste twee Ennwell lampen in zwart en oliv groen zijn geen (2WO) lampen deze komen wel uit dezelfde fabriek en de fabrikant heeft na de oorlog maar dan onder US beheer namelijk de draad weer op gepakt deze zijn in Belijn gemaakt ca 1954/1960 wat toen de ''US'' zone was en deze zijn gebruikt door de Amerikanen bij grensovergang ''Checkpoint Charlie''.de zwarte lamp is een zeer bijzondere en gelieft bij verzamelaars van Hitler's bunker bij de Brandenburg Gate toen in handen van de Amerikanen 1945-1990.De andere twee in feldgrau zijn de oorlogproductie lampen uit 1941 en 1944 zijn beiden gestempeld tevens met fabriekssticker...lampen zijn nog niet te koop!

Tevens leuk om te weten dat deze Ennwell lampen veel overeenskomst hebben met deze Wehrmachtlamp de Pertrix 641 uit 1937 de kast en het binnenwerk zijn voor 100% gelijk enkel de sein knoppen en het leertje zijn iets anders en het oude Pertrix logo dus.Het lijkt erop dat er toen ook al aan plagiaat werd gedaan of onder licentie van Pertrix kan natuurlijk ook maar daar ben ik nog niet achter....zie afbeelding voor vergelijk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom


bedankt voor de info van het belgische leger :)

ik heb juist gelezen over die daimon lampen,dat is best verwarrend

dus als er de zeskant opstaat met de bliz is altyd wo 2

made in germany is altyd naoorlogs en als er alleen daimon opstaat en niet in 2 delen is het ook naoorlogs (daimon focus) of ben ik verkeerd

wederom bedankt voor de info en we kyken uit naar meer :P

groetjes bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bruno,

Zoals ik al reeds aangaf Daimon was de grootste zaklampen fabriekant van Europa destijds en heeft enorm veel varianten gemaakt vooral in de jaren 1938/1943 dat waren de topjaren.En om een Daimon goed te kunnen onderscheiden of het een 2WO lamp is of recent daar heb je zeker enige kennis voor nodig en of naslagwerken vanuit oude Fabrieks katalogi.

Het is idd zo als er de zeskant in dubbel omlijning opstaat met het Daimon telegrahpen - Bliz teken in het midden dan kun je er zeer zeker vanuit gaan dat die gemaakt zijn vanaf 1937/1944.Enkel Daimon op een lamp in een regel kan ook 2WO zijn de (Telko Focus) of gewoon (Telko) is ook uit die periode.Enkel (made in Germany) is uit de 50e jaren en Daimon lampen met plastiek front lenzen zijn ook naoorlogs en of kunstof knooplussen kunstof reflextor.... binnenwerk....seinschuifjes van kunstof....een voordeel heb je als zaklampen verzamelaar er zijn geen repro's van tenminste ik heb ze nog nooit gezien,wel veel progress plagiaat vanuit andere 2WO zaklampen dat gebeurt wel.Ik zou er zo een boek over kunnen schrijven. :idea:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nog even een voorbeeld van onkunde en of met opzet iets willen verkopen dat geen 2WO is. Bijgaand een Pertrix zaklamp van hoge kwalieit met nr 518 type (Uwex) wasserdicht - Explosion sicher ect.Deze lamp werd onlangs op e-bay aangeboden als zijnde (2WK) U - boot ausrüstungs Taschenlampe.Deze lamp is gemaakt bij Pertrix in 1959/60 bijgaand de katalogus waar deze lamp in voorkomt als je niet over voldoende kennis of naslagwerken zou beschikken dan is de mogelijkheid altijd aanwezig dat je deze lamp zo maar zou kopen als zijnde (2WO) zaklamp..deze ziet er op het eerste oog ook zo uit ...maar helaas :? schijn bedriegt!!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

duitse zaklampen

Bericht door dmie3 »

Hallo Custom, heb m'n twee andere zaklampen teruggevonden die vermist waren tijdens de verhuis. Heb helaas, mede door jouw info, ontdekt dat er twee van de drie na-oorlogs zijn (tweede is Daimon 413, made in Germany). Nu hoop ik dat jij me kan bevestigen dat de derde van mijn lot wel een wo2 lamp is. Het betreft een Pertrix 679 (zonder made in Germany op) Kruis m'n vingers.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dimi. deze Pertrix 679 laatste lamp is een 2WO zaklamp gemaakt vanaf 1938 zowel Wehrmacht luftwaffe Heer als SS luftschutz lampe..zie afbeedling deze zal het wel zijn zoals onderstaand .....laat anders maar eens horen heeft een verzamelwaarde voor Europa ca 20 - 35 Euro het ligt aan de staat waarin die verkeert.
.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 07 jun 2007, 22:33, 6 keer totaal gewijzigd.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Custom,

is inderdaad diegene. Heb foto eronder geplaatst. Enkel de bovenste knop, schakelaar is anders. Is het mogelijk om me een paar scans te bezorgen van de originele catalogus of iets dergelijke, dit om ter verduidelijking en als extra bij de lamp in de toekomstige display?
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat klopt idd de eerste type Pertrix 679 hadden geen rode knoppen maar waren verder gelijk zoals op de katalogus foto daar is de lamp wel gelijk aan die van jouw...tja afbeeldingen heb ik er al bijgedaan maar ik heb zoveel dat het moeilijk is om dat alles hier te gaan af te beelden,ik zal er nog twee bij doen van deze lamp uit de Pertrix katalog 1938 ....voor info Ok !! daar staan ook nog de opvolgende Pertrix types bij wellicht kun je die dan ook eens gaan aanschaffen :) !!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand nog twee zaklampen De Daimon Telko en de Crone beiden uit 1938 die veelal gebruikt zijn door de Wehrmacht en of Heer - marine - Luftschutz-SA- SS- HJ- BDM. Ik kan dit bewijzen vanuit oude katalogi maar zal tevens het bewijs leggen met twee oude kopie foto's van Wehrmacht sodaten en die wellicht bekend zijn bj de meeste verzamelaars Duits. de meeste verzamelaars willen bewijzen hebben eerst zien en dan pas geloven..is ook niks mis mee :) !!!



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit pertrix model 679 - 679 L werd ook veel door de luftwaffe gebruikt....maar ook andere merken zoals hier al reeds genoemd . Tevens gebruikte de Nazi's veel Daimon & Pertrix zaklampen >zie Daimon katalog 1937 zoals hier afgebeeld waar het gehele Daimon program in wordt voorgesteld voor de Wehrmacht ......en andere overheidsdiensten destijds.
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 17:58, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Daimon - Bateria zaklamp die wellicht bijna door elke verzamelaar gekocht zou gaan worden als zijnde als(2WO) zaklamp.... maar schijn bedriegt ....deze Daimon 3 Sein naar het model 1938 nr 604 heeft een ander logo > Bateria + bliz<. Deze lamp werd onlangs nog aangeboden op e-bay voor (2WO) Wehrmacht zaklamp en ik heb deze verkoper daarop geattendeerd dat deze lamp gemaakt is onder lincentie bij Bateria - Stany in Bohemia Czech - Republic in de jaren 50. Tevens zou het verhaal immers te lang worden als ik de gehele historie daarvan uit zou leggen,maar zo zijn er meer van deze repro lampen die zeer dicht bij de Daimon 604 Wehrmachtlamp in de buurt komen maar deze zijn dan net weer iets anders en zijn alle in de jaren na oorlog gemaakt...zo ook het merk My - Day ook op gelijke locatie gemaakt naar het model 604 en tevens is de afgebeelde ''Artas'' nr 2243 uit Arnstadt is ook naar dit model gemaakt..de laatste afbeelding is de originele Daimon nr 604 (2WO)Wehrmacht zaklamp uit 1938 in feldgrau uitgevoerd...deze info's worden wellicht vervolgd.


Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 09 dec 2008, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zaklamp

Bericht door asjemenou »

Je verzameling is zeer interessant net als je topic over de lampen. Ik mag zulke informatieve topics op dit forum graag zien. Ook goed dat je verkoper van degelijke lampen aanspreekt op hetgeen wat ze (proberen te) verkopen. Dit zouden meer mensen moeten doen.

Afbeelding

Even over deze zaklamp. Deze herken ik wel. Dit is de 2234 zaklamp van het Oost-Duitse leger. Bestond Artas eigenlijk ook al voor de oorlog of was dit bedrijf ook weer zo'n nieuw opgezet traditioneel Oost-Duits VEB bedrijf? Had het Oost-Duitse leger trouwens nog meerdere modellen in gebruik dan alleen de 2234? Wel grappig dat dit model zaklamp zolang gevoerd is.
Plaats reactie