Zwartboek

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Rednas schreef:
gvdbor schreef:Ik vond het best een mooie film.

Ik vond het alleen wel razend knap dat de aanrijtijd van de brandweer in die tijd ongeveer 30 seconden bedroeg
(luchtaanval op de boerderij, begin van de film)
Het kan in een film moeilijk uren duren, dat haalt de snelheid eruit (ze kwamen misschien net langs).
Verzin gerust allerlei excuses voor dat feit, maar een surveillerende brandweerauto heb ik nog niet meegemaakt. Nu niet, en 40 jaar geleden ook al niet.
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Demy schreef:Goede B film.

Historisch gezien volstrekt ongeloofwaardig.
Het toasten met; "Morge" tijdens de verzorging van een gewonde verzetstrijder lijkt wel opmerkelijk veel op een toastscene in Soldaat van Oranje en is dus weinig origineel. Typisch weer een film van Paul Verhoeven waar altijd met de camera nog een keertje een close-up wordt gemaakt in de wc-pot, of iets ranzigs in voorkomt. Dit keer was het niet de hoofdrolspeler die de poep van zijn vriendin onderzoekt maar tonnen met stront die over de moffenmeisjes worden geledigd. Dan is er ook nog de hoofdrolspeler die daarna gebroedelijk een arm om haar heen legt/ Getverrrr. Een goede poging om een opvolger te maken van soldaat van oranje en misschien daarom wel geslaagd. Wat weet de jeugd nu nog over de oorlog? Je kan ze alles wijs maken..
Over dat Morge... Dat deden ze vroeger volgens mij.
En nog iets, let is op de scene met dat iedereen om de dokter roept.
Is dat niet het zelfde huis als in Soldaat van oranje?
Waar Guus lejeune woont en hem aan erik verhuurt?
En dan klimmen ze met zn allen op dat balkon.

Volgens mij is dat hetzelfde huis.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Dat morge staat is dacht ik in Leiden hetzelfde als proost, geen wonder dat ze het meerdere keren zeggen. Daarnaast is het als een homage richting SvO.
b2-t2
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 dec 2005, 21:09
Locatie: Oegstgeest

Bericht door b2-t2 »

Robert-Jan schreef:
Demy schreef:Goede B film.

Historisch gezien volstrekt ongeloofwaardig.
Het toasten met; "Morge" tijdens de verzorging van een gewonde verzetstrijder lijkt wel opmerkelijk veel op een toastscene in Soldaat van Oranje en is dus weinig origineel. Typisch weer een film van Paul Verhoeven waar altijd met de camera nog een keertje een close-up wordt gemaakt in de wc-pot, of iets ranzigs in voorkomt. Dit keer was het niet de hoofdrolspeler die de poep van zijn vriendin onderzoekt maar tonnen met stront die over de moffenmeisjes worden geledigd. Dan is er ook nog de hoofdrolspeler die daarna gebroedelijk een arm om haar heen legt/ Getverrrr. Een goede poging om een opvolger te maken van soldaat van oranje en misschien daarom wel geslaagd. Wat weet de jeugd nu nog over de oorlog? Je kan ze alles wijs maken..
Over dat Morge... Dat deden ze vroeger volgens mij.
En nog iets, let is op de scene met dat iedereen om de dokter roept.
Is dat niet het zelfde huis als in Soldaat van oranje?
Waar Guus lejeune woont en hem aan erik verhuurt?
En dan klimmen ze met zn allen op dat balkon.

Volgens mij is dat hetzelfde huis.
Nee, is niet hetzelfde huis.

In Soldaat van Oranje is het in Leiden (Rapenburg)
Die scene uit Zwartboek is in Den Haag. Javastraat geloof ik, of Sweelinckplein.
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Lijkt er toch verdacht veel op..
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

alle huizen uit grote steden rond wo2 lijken op elkaar.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

ben ik het niet mee eens
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

marloes schreef:ben ik het niet mee eens
Ik denk ook niet direct dat de meeste huizen uit grote steden in WO2 op elkaar geleken... Maar kan u juist uitleggen wat dan de (grote) verschillen zijn..?
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Er waren vele verschillende architectuurstijlen in de jaren voor de oorlog, maar ik denk dat we dan wel erg off-topic gaan.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Nou ik heb hem eindelijk gezien... wat een enorm slechte film!
Zovel historisch als filmtechnisch klopte er helemaan niets van.
Talloze details maar helaas ook veel grote zaken verknalde ze, om nog maar te zwijgen over de overdaad naakt, gevloek en uitwerpselen.
Mijnheer Verhoeven zit nog in de jaren 70 vast denk ik.

Even wat anders, heb ik het nou verzonnen of deed er een tram mee in deze film?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

marloes schreef:Even wat anders, heb ik het nou verzonnen of deed er een tram mee in deze film?
zou dat niet kunnen dan?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Volgens mij niet, als ik het goed begrepen heb speelt de film 5 maanden na arnhem.
Dus in ieder geval in 1945.
In die periode had men in den haag al maanden geen tramdiensten meer, de trammaatschappij kreeg zelfs geen stroom meer net als een groot deel van de stad.
In sept 44 reed de laatste gewone tram in Den Haag.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Rednas schreef:Dat morge staat is dacht ik in Leiden hetzelfde als proost, geen wonder dat ze het meerdere keren zeggen. Daarnaast is het als een homage richting SvO.
Het is ook een typische Leidsche studenten manier van proosten, het zou best kunnen dat een aantal haagsche verzetslieden voormalige leidsche studenten waren.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Windtalker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 aug 2006, 00:07

Bericht door Windtalker »

marloes schreef:Nou ik heb hem eindelijk gezien... wat een enorm slechte film!
Zovel historisch als filmtechnisch klopte er helemaan niets van.
Talloze details maar helaas ook veel grote zaken verknalde ze, om nog maar te zwijgen over de overdaad naakt, gevloek en uitwerpselen.
Mijnheer Verhoeven zit nog in de jaren 70 vast denk ik.

Even wat anders, heb ik het nou verzonnen of deed er een tram mee in deze film?
Vergeet niet dat je naar een film kijkt, als je iets historisch juist wil zien bekijk dan wat meer documentairs.
Op zich vind ik het een film waarbij je je geen minuut verveeld, ik ben de film gaan bekijken in de bioscoop met vrienden en na afloop waren we het volledig met mekaar eens, de film was zeker de moeite.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Windtalker schreef:
marloes schreef:Nou ik heb hem eindelijk gezien... wat een enorm slechte film!
Zovel historisch als filmtechnisch klopte er helemaan niets van.
Talloze details maar helaas ook veel grote zaken verknalde ze, om nog maar te zwijgen over de overdaad naakt, gevloek en uitwerpselen.
Mijnheer Verhoeven zit nog in de jaren 70 vast denk ik.

Even wat anders, heb ik het nou verzonnen of deed er een tram mee in deze film?
Vergeet niet dat je naar een film kijkt, als je iets historisch juist wil zien bekijk dan wat meer documentairs.
Op zich vind ik het een film waarbij je je geen minuut verveeld, ik ben de film gaan bekijken in de bioscoop met vrienden en na afloop waren we het volledig met mekaar eens, de film was zeker de moeite.
NATUURLIJK is het een film, geen documentaire.
Paul maakt zich er zo wel erg makkelijk vanaf iedere keer iemand kritisch is.
Dat betekend nog niet dat ze er een zooitje van mogen maken.
De fouten die gemaakt worden laten zien dat bepaalde mensen gewoon hun werk niet goed gedaan hebben.
Fouten mogen, geen probleem.
Maar er klopt zoveel niet aan.

Daarnaast kijk ik er ook filmtechnisch naar, het scenario rammelt van alle kanten.

Ik heb hem gekeken met vrienden en na afloop waren wij het ook met elkaar eens, het was een slechte film.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie